دوربین تسنیم در جشنواره جهانی فیلم فجر| فیلمهای ایران باطلالسحر تعریف غلط غربیها از ایران
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۶۲۹۱
علیرضا شجاعنوری تأکید کرد: سینمای ما اگر بتواند برای خودش مخاطب جهانی دست و پا کند آن سینما میتواند پیامآور صادقتری باشد نسبت به آنچه که درایران هستیم؛ میتواند باطلالسحری باشد که همه رسانههای غربی و تعریف غلطی از ما میدهند باشیم. ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷ فرهنگی سینما و تئاتر رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره جهانی فیلم فجر امشب به ایستگاه پایانی میرسد و برگزیدگان خودش را در تالار وحدت معرفی خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علی عطشانی در مقابل دوربین تسنیم به این نکته اشاره کرد: شما فکر میکنید من و همکاران و دوستانی که به جشنواره جهانی فیلم فجر میآیند به ظلم و ستمی که آمریکا انجام میدهد واقف نیستند. حتماً میدانند؛ ولی مشکل زمانی خودش را نشان میدهد که این ظلم و ستم به فرهنگ و مردم تعمیم داده میشود.
مازیار میری نویسنده و کارگردان افزود: اینجا قرار است گفتگو شکل بگیرد و اهمیت آنچه که راجع به آن هجمه و انتقاد می شود راجع به کشور و منطقه و اتفاقاً جای آن اینجاست که همه با یک زبان اختلافات را کنار بگذاریم و راجع به ایران و کشورمان صحبت کنیم.
علیرضا شجاعنوری تصریح کرد: سینمای ما اگر بتواند برای خودش مخاطب جهانی دست و پا کند آن سینما میتواند پیامآور صادقتری باشد نسبت به آنچه که درایران هستیم. میتواند باطلالسحری باشد که همه رسانههای غربی و تعریف غلطی از ما میدهند باشیم. آنها با سلاح تصویر از ما تصاویر وارونهای ارائه میدهیم و این فیلمهای ماست که میتواند تصاویر درستی ارائه بدهد.
احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، گفت: هر کار ملی در ایران بینالمللی است چون فرهنگ و هنر ایران طراز جهانی دارد. بین ملی و بینالمللی فاصله افتاده این در ذات فرهنگ و هنر غنی ایران است که همه اتفاقات ملیاش جنبه جهانی و بینالمللی دارند. علت این است که یک عقبه عمیقی دارد که آن عقبه هم جهانی هستند. یک عده هم هجمه کردند و تلاش کردند این فرهنگ رنگ و بوی خودشان دارند نباید از این تلاشها نگران بود.
سیاوش چراغیپور بازیگر اشاره کرد: سینمای ما همیشه در عرصه جهانی حرف برای گفتن داشته و نمونههای آن در کن و اسکار درخشیدند و در جشنوارههای دنیا محل تعامل فرهنگ همه کشورهاست. سینمای ما هیچوقت کم نیاورده است.
شجاعنوری افزود: آن تبلیغات و سمپاشیهای نروید ایران و سالهای قبل هم بوده است و اینبار شدت بیشتری گرفته است.
مسجد جامعی خاطرنشان کرد: فیلم ایرانی شناسنامه ایرانی داشته و زبان بینالمللی! اندیشه ایرانی را بتواند در فضای بینالمللی با قالبی که در جامعه است عرضه کند. مگرنه سینمای خودمان را به رخ میکشیم؛ سینما، فرهنگ و کشور ما که قراردادی نیستند و خلقالساعه نیست.
جشنواره جهانی فیلم فجر از دو شبکه تلویزیونی پخش میشودگفتگوی سینماگران خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر با دوربین تسنیم| ترامپ نمیتواند فرهنگ و هنر ایران را بلاک کندبازیگر فیلم سینمایی «محمد رسولالله» گفت: سینمای تجاری ما عمده بار دراماتیک آن روی دیالوگ است و کمتر میتوان به آن سینما گفت. اگر دیالوگها و طعنههای برخی از بازیگران را حذف کنیم و اگر گوشهکنایههای که مخصوص مردم خودمان است و برخی اشارههایی که در فیلم میشود برخی از مردم ما یک قشری درک میکنند اینها را حذف کنیم در خارج از کشور ارتباطی برقرار نمیکنند شاید بتواند با ایرانیان مقیم ارتباطی بگیرد.
علی عطشانی درباره سینمای تجاری گفت: قطعاً فیلمهای سینمایی تجاری باید مخاطب را داشته باشد و یکسری استانداردها را رعایت کند که در کشور ما گاهی اوقات رعایت نمیشود.
چراغیپور با اشاره به سینمای مبتذل، گفت: سینمای مبتذل را من هم دوست ندارم و خانواده من هم دوست ندارند چنین فیلمهایی را ببینند اما من میگویم سیاستگذاریهایمان به جا و درست باشد و به من حق انتخاب بدهند. اگر تنوع سلیقه و تولید و ساخت وجود داشته باشد طبیعتاً سلیقهها خودشان جهت خودشان را پیدا میکنند.
مازیار میری تأکید کرد: تمام تلاش من این است که سینمای درست ایران را آموزش بدهم به بچههایی که انتخاب میدهند و در کلانتر علاقهدارم سفیران فرهنگی را به کشورهای خودشان روانه کنم. سالهای بعد جوانانی راجع به سینمای ایران و خود ایران در کشورهای خودشان صحبت کنند و اگر مورد هجمه هم قرار گرفتند اتفاقاً بتوانند شرایط و واقعیت ایران و آرامش و امنیت ایران را بتوانند بازگو کنند و راجع به سینمای ایران صحبت کنند.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,34,1430/CT6 واژه های کاربردی مرتبط سینما سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجرمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سینما سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر سینما سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۶۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رونمایی از مستند «قویدل» همزمان با روز جهانی هموفیلی/ فیلمهای مستند، مهجور هستند
به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، سعید الهی تهیهکننده مستند «قویدل» گفت: میدانید که فیلمهای مستند فیلمهای بسیار مظلوم و مهجوری هستند و امکان اکران و نمایش در سراسر کشور را ندارند مگر اینکه از طرف گروه سینمایی هنر و تجربه بتوانند به این مسیر راه یابند. در اینجا لازم میبینم که از جوان بسیار مستعد و خلاقی که اگر نبود قطعاً فیلم «قویدل» با این کیفیت ساخته نمیشد تشکر کنم. فراهانی صدر که از جوانهای بسیار خلاق دهه هفتادی است که هم من به او اعتماد کردم و هم او به من و این ارتباط متقابل باعث شد که یک فیلم خوب ساخته شود.
الهی در ادامه افزود: دوست دارم به یک نکته مهم اشاره کنم و آن این است که فیلم «قویدل» جوایز سه رأس یک مثلث را به خود اختصاص داده است مثلثی که مخاطب عام، متخصصین و داوران و در آخر حاکمیت سه راس آن را تشکیل میدهند. این مسئله بسیار مهمی است که من بارها حتی در جشنواره فیلم فجر و سینماحقیقت نیز بدان اشاره کردهام که فیلم «قویدل» جزو معدود فیلمهایی است که توانستهاند این سه جایزه را کسب کنند. جوایزی شامل جایزه ویژه تماشاگران که نشان میدهد مخاطب عام، مخاطب خاص، فرهیختگان، اندیشمندان و اقشار عادی این فیلم را کاملاً پسندیدند، جایزه ویژه هیئت داوران که به عنوان کارشناس و متخصصین امر اثر را ارزیابی میکنند و جایزه سوم که از بخش شهید آوینی سینماحقیقت دریافت کرد یعنی جایزهای که شاید متعلق به فیلمهای سیاستی و یا فیلمهای حاکمیتی است. اینکه یک فیلم سه وجه یک مثلث را در بر بگیرد و بتواند جوایز آن را دریافت کند. به نظرم به شدت از سمت رسانهها قابل بررسی و تامل است که بررسی و تبیین کنند چرا سینمای ملی شکل نمیگیرد. «قویدل» توانسته حلقه اتصال بین حاکمیت و مخاطب و متخصصین و کارشناسان امر را ایجاد کند. حال خودتان پس از دیدن فیلم متوجه منظور من خواهید شد.
این تهیهکننده در پایان خاطر نشان کرد: این فیلم به بهانه بازخوانی یکی از پروندههای جنجالی قوه قضاییه تاکید میکنم به بهانه بازخوانی این پرونده ساخته شده است پس در این فیلم حتماً به دنبال لایههای زیرین و مفهومی بگردید. این فیلم به شدت دارای نکاتی است که امیدوارم پس از تماشای آن دوستان اثر را مورد قضاوت قرار بدهند و نکاتشان را با ما به اشتراک بگذارند تا ما برای تولیدات بعدیمان روی آنها کار کنیم.
علی فراهانی صدر کارگردان «قویدل» گفت: واقعیتش این است که من صحبت چندانی ندارم ولی خیلی خوشحالم که این جمع صمیمانه را میبینم همگی خیلی لطف کردید و تشریف آوردید. از آقای الهی و حمیدی مقدم تشکر میکنم که به تیم جوان قویدل اعتماد کردند.
احمد قویدل: این فیلم ترویج مطالبهگری است
احمد قویدل پس از تشکر از مخاطبان گفت: من نزدیک ۲۰ سال درگیر این پرونده بودم چند مستند بر اساس آن ساخته شد ولی همه این مستندها حالت گزارشی پیدا کردند و مهر من روی همه آنها بود و روایتگریام بر اثر غالب شده بود. اما آقای فراهانی با دقت و ظرافتی وارد برخی از لایههای زندگی ما شدند و فیلم را از این حالت گزارشگری تبدیل به یک فیلم هنری کردند که مفاهیم جدیدی را دنبال میکند. شاید مهمترین چیزی که در توصیف این فیلم باید بگویم این است که این فیلم ترویج مطالبهگری است و اینکه انسان میتواند خسته نشود و مطالبهگری کند و میتواند دست به قضاوت زود هنگام نزند.
وی ادامه داد: عموم افراد این را میگویند که خدا نکند راه انسان به کلانتری و قوه قضاییه بیافتد اما ما در همین مسیر زندگی ۲۰ ساله که با این پرونده طی کردیم بیش از ۲۰ قاضی را دیدیم که حاضر بودند از موقعیت خودشان به خاطر حقیقت هزینه کنند و این فکر همیشه باید در ما جاری باشد که ما میتوانیم مطالبهگر باشیم و حقوق خود را دنبال کنیم و این یکی از نکات کلیدی فیلم بود که آقای فراهانی آن را به درستی درک کردند و چون درکش کردند وارد لایههای دیگری از زندگی ما شد و تلاش کرد تا بیابد چگونه شخصیتی آمده و این موضوع را با این شدت پیگیری کرده است و به نظرم در این حوزه موفق عمل کرده است.
قویدل افزود: نکته دیگری که خود را موظف به اعلام آن میدانم این است که موفقیت پرونده هموفیلی بر دوش رسانه محقق شد. خبرنگاران کلید اطلاعرسانی و شفافسازی مسائل در کشور هستند. من همواره از هر رنجی که بر خبرنگاران برود به شدت آزرده خاطر میشوم. به هر حال نقش خبرنگاران در این موفقیت جدی بوده است و من امیدوارم که شما هم به این درک برسید و لذت ببرید.
روایتگر مستند «قویدل» در بخش بعدی سخنانش گفت: در نهایت از آقای سعید الهی تشکر میکنم، ایشان جسارت زیادی به خرج داده و رایزنیهای بسیاری انجام دادند تا اجازه داده شود فیلم در مسیری که تاحدی برای مردم قابل قبول و باور باشد حرکت کند. در مصاحبهای نیز خواندم که ایشان رسماً از قوه قضاییه تشکر کرده بودند چرا که علیرغم اینکه نقدهایی در این فیلم نسبت به قوه قضاییه وجود دارد اما قوه قضاییه نسبت به اکران این فیلم عکسالعمل بسیار مثبتی داشته است.
وی در پایان گفت: وقتی موضوعی دست خدا را به همراهش داشته باشد اتفاقات جالب میافتد. امروز بیست و هشتم فروردین مصادف با روز جهانی هموفیلی است و افتتاحیه و اکران این فیلم بدون اینکه ما برنامهریزی کرده باشیم درست با این روز همزمان شده است. خوشبختانه وزیر کشور نیز با پیوستن ایران به کارزار جهانی فدراسیون هموفیلی موافقت کردند. به مناسبت این روز برج آزادی، پل طبیعت و تمام شهرها و میادین به رنگ قرمز در میآیند و اکران این فیلم نیز به این مجموعه افزوده شد. من در مسیر پیگیری این پرونده همه زندگی را به دستان همسرم سپردم و هیچ تردیدی نیست اگر به عنوان حامی پشت این قضیه نمیایستاد و پایداری و زحماتش نبود به هیچ وجه این فرایند به موفقیت ختم نمیشد، در پیشگاه شما از او تشکر میکنم.
در این برنامه محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، عبدالحسین بدرلو قائممقام و معاون مستند مرکز گسترش، حسین طلابیگی مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز مشاغل و مجامع و هومن مرادی کرمانی مدیر مستند مرکز گسترش حضور داشتند.
«قویدل» در جشنواره مستند «سینماحقیقت» موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه شهید آوینی، جایزه ویژه تماشاگران، جایزه دبیر جشنواره به شخصیت مستند شد و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تندیس بلورین بهترین فیلم مستند بلند را دریافت کرد.
اکران فیلم مستند «قویدل» از امروز (29 فروردین) در گروه سینمایی هنر و تجربه به اکران درخواهد آمد.