Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@10:53:23 GMT

جشنواره فیلم فجر با وجود مشکلات به‌خوبی برگزار شد

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۶۴۰۹

جشنواره فیلم فجر با وجود مشکلات به‌خوبی برگزار شد

تهران- ایرنا- منتقد فرانسوی معتقد است جشنواره فیلم فجر با وجود مشکلات به خوبی برگزار شد و با نمایش فیلم‌های ایرانی بیشتر، مخاطب خارجی را راضی تر می کند.

ژان میشل فرودون ( jean michel frodon) منتقد، مدرس و مورخ سینمایی ون سردبیر سابق مجله فرانسوی 《کایه دو سینما》و از علاقمندان سینمای ایران تقریبا از مهمانان هرساله جشنواره فیلم فجر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این جشنواره پیش از سال 94 در قالب یک جشنواره بین المللی برگزار می شد و از آن پس به صورت مستقل و در اردیبهشت سال بعد برگزار می شود.
فرودون که در سال های آغاز برگزاری مستقل جشنواره گفته بود این امر فرصت دیدن فیلم های بیشتر و مخاطبان ایرانی را از علاقمندان خارجی می گیرد، روز پنجشنبه در مورد روند برگزاری جشنواره به شکل فعلی به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: با اینکه هنوز فکر می کنم این جشنواره بهتر است هم زمان با جشنواره ملی برگزار شود، امسال جشنواره، فیلم های ایرانی بیشتری نمایش می دهد که برای من و مخاطبان خارجی مزیت زیادی است.
وی ادامه داد: ما خارجی ها برای دیدن فیلم های ایرانی به فجر می آییم؛ زیرا این فیلم ها را در جشنواره های دیگر کمتر می بینیم.
فرودون در مورد اینکه آیا جشنواره فرصت خوبی برای تماشای فیلم های آسیایی و منطقه نیست، توضیح داد: این فیلم ها را در جشنواره های کشورهای خود یا دیگر کشورها در طول سال می توانیم ببینیم؛ اما در مورد فیلم های ایرانی تنها می‌توانیم فیلم هایی را تماشا کنیم که در جشنواره های جهانی به نمایش در می آیند که معمولا در هر سال تعداد مشخصی فیلم ایرانی در جشنواره های مختلف است.
این منتقد سینما گفت: البته جشنواره جهانی فیلم فجر کمی برنامه های خود را تغییر داده و فیلم های بیشتر می پذیرد و نمایش می دهد؛ بنابراین مخاطب خارجی نیز راضی تر است.
این مدرس سینما در مورد کیفیت برنامه های جشنواره در سال جاری و سال قبل اظهار داشت: برنامه ها خوب است، می دانیم شرایط در ایران اکنون دشوار است و برگزار کنندگان قطعا در اجرای برنامه های خود با سختی های زیادی روبرو هستند؛ ولی می بینیم همه برنامه ها با خوبی اجرا شده است. دوستان و همکاران زیادی را در جشنواره ملاقات کردم و خوشحالم از اینکه اینجا هستم.
وی در مورد فیلم هایی که در سال های اخیر دیده و اینکه آیا فیلم یا استعداد شاخصی در آنها وجود داشته یا خیر، نیز گفت: فیلم های خوبی در سال های اخیر دیده ام، یکی از بهترین کارگردانان اخیر ایران محمد رسول اف است، یک مستند هم از یک کارگردان مستندساز ایرانی به نام مهرداد اسکویی به نام رویاهای دم صبح در فرانسه در سینما دیدم که فیلم موثری بود.
وی تاکید کرد: هنوز فیلم های خوبی در سینمای ایران ساخته می شود، ولی نه به اندازه گذشته.
فرودون افزود: نسل جدید سینماگران ایرانی با نسل قدیم تفاوت هایی دارند؛ ضمن اینکه همین افراد هم فیلم های زیادی ساخته اند و دیگر نسل جدید به شمار نمی آیند. بنابراین، منتظر کارگردانان خلاق و جوان جدیدی در سینمای ایران هستیم.

*عباس کیارستمی فیلمساز منحصر به فرد بود
این منتقد سینما افزود: کیارستمی فیلمساز منحصر به فردی نه تنها در ایران بلکه در کل جهان بود و همزمان با او نسلی از فیلمسازان قدرتمند در ایران شامل بهرام بیضایی، محسن‌ مخملباف و امیر نادری ظهور کردند.
وی گفت: سال گذشته من یک هفته فیلم در مورد آثار نادری ساخته شده در ایران و خارج از ایران در فرانسه برگزار کردم و خوشحالم امسال تصویری از فیلم دونده ساخته نادری روی پوستر جشنواره است. اکنون سینمای ایران باید کارگردانان جدید یا حتی کارگردانان زن عرضه کند.

* سریال‌سازی رقیب سینما نیست
وی در مورد اینکه آیا ساخت سریال توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات رسانه ای منجر به تغییر در اقبال به سینما می شود یا خیر گفت: با اینکه استقبال از سریال ها زیاد است، تعداد فیلم های ساخته شده و نمایش داده شده در سینما کاهش نیافته است. سریال سازی با سینما فرق دارد؛ البته مخاطبان به دیدن سریال علاقه دارند، ولی این به معنای کاهش علاقه به دیدن فیلم‌ نیست. از نظر من بین‌ سریال سازی و فیلم سازی جنگ نیست و مردم می خواهند شخصیت های داستانی را ببینند و از انواعی از هنرهای‌ بصری استقبال می کنند. می بینیم افزایش ساخت سریال ها سینما را از بین نمی برد و شاید به تقویت آن نیز کمک کند.
سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر 29 فروردین تا 6 اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو میزبان بیش از 250 مهمان از 58 کشور جهان است. همچنین 28 مهمان از 21 کشور در بخش دارالفنون شرکت دارند.
در این دوره 163 فیلم از 64 کشور جهان در بخش های مختلف به نمایش در می آید.
فراهنگ**9157**1584

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فيلم فجر 98 جشنواره جهاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۶۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عیادت هنرمندان مازندرانی از پیشکسوت سینما و تلویزیون


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌هنرمندان سینما و تلویزیون در کاری خدا پسندانه باحضور در منزل رجبعلی بریمانی،بازیگر پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون رف، از از مش فتاح سریال‌های ونگ وا و سوزگلام عیادت کردند.

رجبعلی بریمانی هنرمند پیشکسوت مازندرانی، حدود  چهار دهه در عرصه سینما و تلویزیون فعالیت دارد ، چند وقتی است به دلیل بیماری در منزل بستری شد که هنرمندان سینما و تلویزیون به عیادت وی رفتند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در آثاری همچون فیلم‌های "وِل وِله"، "چراغ‌هایِ ناتمام"، "گذر" و سریال‌های "پایتخت ۶"، "شکوه یک زندگی"، "آهوی ماه نهم"، "هِدارپِه"، "کَلّه وَنگ" و ... حضور داشته است.

دیگر خبرها

  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما حالا...| تصاویر
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!
  • حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد
  • جزییات برگزاری جشنواره اقوام تشریح شد/ نمایش انسجام ملی در سینما
  • ادعای عجیب مدیر ارشد نماوا علیه هنرمندان جنجال به پا کرد؛ قطع همکاری مازیار میری و همایون اسعدیان با نماوا
  • عیادت هنرمندان مازندرانی از پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • شروع به کار یک جشنواره سینمایی بدون دبیر!
  • بنیاد ایرانشناسی میزبان جشنواره فیلم اقوام شد
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما