Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز برگزاری همایشی درباره دختران در روز جهانی «دختران در ICT» در تهران توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، انتقادات زیادی را در پی داشت. منتقدان بر این باورند که این همایش در راستای اهداف سند توسعه پایا سند ۲۰۳۰ برگزار شده است؛ چراکه این همایش در ذیل رویداد بزرگی برگزار شده است که با همین عنوان توسط اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در چهارچوب سند توسعه پایا (سند ۲۰۳۰) در حال پیگیری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همایش «دختران در ICT» با همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و چند سازمان دولتی دیگر با شعار «چشم‌اندازسازی کارآفرینی برای دختران دبیرستانی» در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد. در این رویداد که دختران محور اصلی آن بودند، دانش‌آموزان ۱۵ مدرسه مشارکت داشتند. دانش‌آموزان طی دوره‌های ۳ روزه بر اساس ایده‌های خلاقانه‌ خود، گروه‌هایی را شکل دادند و با مربیانی که برایشان در نظر گرفته شده بود، مهارت‌آموزی را آغاز کردند.

رویداد جهانی «دختران در ICT» توسط اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) امروز به طور همزمان با ۱۱۱۰۰ رویداد مشابه در ۱۷۱ کشور جهان برگزار می‌شود که مکان اصلی آن شهر آدیس‌آبابا پایتخت اتیوپی است. تخمین زده می‌شود در این رویداد جهانی بیش از ۳۵۷۰۰۰ دختر از سراسر دنیا شرکت می‌کنند و به بیش از ۲۵۰ هزار دختر از سراسر جهان تعهد داده می‌شود که تلاش برای فرصت‌های برابر تحصیلی و شغلی در محل زندگی آن‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین صورت گیرد.

رویداد جهانی «دختران در ICT» که در شهر آدیس‌آبابا برگزار می‌شود، بر اساس اهداف و سیاست‌های توسعه پایا (سند ۲۰۳۰) طراحی شده است و در حوزه تربیت دختران، شیوه‌های تربیتی و گونه‌ای از سبک زندگی که مورد تأیید طراحان توسعه پایا (سند ۲۰۳۰) است، دنبال می‌شود. بنا به اطلاعات منتشره در اسناد مربوط به رویداد جهانی «دختران در ICT»، یکی از اصلی‌ترین اهداف این رویداد، ایجاد تحرکی جهانی برای دستیابی به تساوی و تقسیم جنسیتی دیجیتالی در جهت اهداف سند توسعه پایا سند ۲۰۳۰ یونسکو است. 

اگرچه مسئولان برگزاری همایش «دختران در ICT» در تهران در بنرهای تبلیغاتی این مراسم بر الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به عنوان مبنای برگزاری این برنامه تأکید کرده‌اند اما نه‌تنها در هیچ جایی از برنامه بیان نشد که مدل آنها که می‌گویند مبتنی بر الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت است، چیست، بلکه با نگاهی به مباحث مطرح‌شده و الگوهای معرفی‌شده در این همایش، می‌توان دریافت که این رویداد کاملاً در جهت سیاست‌های توسعه پایا (سند ۲۰۳۰) است.

مسئولان سازمان فناوری اطلاعات ایران که در معرفی‌های مختلف این برنامه و در سخنرانی‌های خود در افتتاحیه آن، این رویداد را ورود فعال در عرصه‌های جهانی با بیان دیدگاه بومی و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت بیان کرده‌اند، باید پاسخ دهند که دیدگاه بومی چه نسبتی با توسعه پایا (سند ۲۰۳۰) دارد که اهداف ۱۷ گانه آن در سایت رسمی این سازمان به زبان انگلیسی منتشر شده است!

محمد شجاعیان فعال فضای مجازی که خود در همایش «دختران در ICT» تهران حضور داشت، با انتشار یک رشته‌توییت در حساب کاربری خود و با ارائه مستندات و تحلیلی مفید، ابعاد این موضوع را تشریح کرد.

شجاعیان در توییتر نوشت:

سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای حمایت از توانمندسازی دختران با استفاده از ظرفیت‌های ICT رویداد دختران در ICT را برگزار میکند!
رویدادی که به ظاهر اهداف اعلامی آن در زبان های مختلف فرق می‌کند!

رویدادی که در عرصه بین المللی باید پیشروی ایران در اهداف  سند ۲۰۳۰ را تأیید کند!

رویدادی که پس از حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر برای آذری جهرمی، از میزبانی ایشان برای سخنرانی افتتاحیه محروم شد و معاون ایشان امیر ناظمی این رویداد را افتتاح کرد.

قطعا هرچه برگزارکنندگان همایش تلاش کنند که اهداف زبان اصلی این رویداد رو مخفی کنند، اتفاقاتی مانند ابراز شگفتی مجری برنامه از پخش موسیقی رپ در شروع همایش، اجازه مخفی ماندن روح حاکم برآن را نمی دهد!

جناب ناظمی در سخنرانی افتتاحیه، رویکرد دستگاه متبوع خودش رو ورود فعال در عرصه‌های جهانی با بیان دیدگاه بومی دانستند ولی توضیحی ندادند که ارتباط گام‌های ۱۷گانه سند ۲۰۳۰ با دیدگاه‌های بومی وزارت ارتباطات چیست!

بیشتر بخوانید:

انتقاد حجت الاسلام بی‌ آزار تهرانی از برگزاری همایش «دختران در ICT» +فیلم

وزیر ارتباطات در اجلاس اخیر ژنو درباره سند ۲۰۳۰ چه گفت؟ +فیلم

واکنش رئیس دفتر رئیس جمهور به صحبت‌های آذری جهرمی درباره سند ۲۰۳۰

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت ارتباطات سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۶۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه هوشمندسازی خدمات دانشگاهی ایران در بخش جوائز سازمان ملل منتخب شد

رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به همکاری وزارت ارتباطات و وزارت علوم در حوزه هوشمندسازی دانشگاه، از انتخاب این پروژه به عنوان یکی از طرح‌های برتر در بخش جوائز اجلاس جامعه اطلاعاتی سازمان ملل خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در ویراستی با اشاره به همکاری مشترک وزارت ارتباطات و وزارت علوم در حوزه هوشمندسازی، اظهار کرد: «پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی (usw.msrt.ir) که ماحصل همکاری سازمان فناوری اطلاعات با وزارت علوم است، در بخش جوائز اجلاس جامعه اطلاعاتی WSIS 2024 سازمان ملل به عنوان یکی از پروژه‌های منتخب برگزیده شد.
B2n.ir/t14325

وی در ادامه تصریح کرد: این پروژه گام مهمی در هوشمندسازی خدمات دانشگاهی کشور محسوب می شود.
خوانساری افزود: این موفقیت را به تلاشگران پیاده سازی این سامانه و جامعه دانشگاهی تبریک عرض میکنم.»

 

دیگر خبرها

  • رقابت‌های کسب سهمیه المپیک؛ نوروزیان به خط آتش پاریس نرسید
  • استفاده از کمکهای مشورتی والدین دانشجویان برای پیشبرد اهداف وزارت
  • اجرای عدالت در ارائه خدمات بهداشتی از طریق سکو‌های اینترنتی
  • پروژه هوشمندسازی خدمات دانشگاهی ایران در بخش جوائز سازمان ملل منتخب شد
  • بلاتکلیفی توزیع آنلاین دارو‌های بدون نسخه
  • ۱.۵ تریلیون دلار اندازه بازار آموزش‌های مهارتی تا ۲۰۳۰
  • پیشتازی وزارت ارتباطات در صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • جام جهانی سنگنوردی| دارابیان با شکستن رکورد ماده سرعت ایران هم فینالیست نشد
  • پیشتازی وزارت ارتباطات در صدور مجوزهای الکترونیکی
  • مشخص شدن هم‌گروه‌های دختران هندبال ایران در مسابقات جهانی