Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-19@05:33:38 GMT

جوسازی هوک علیه صادرات نفت ایران

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۶۷۹۹

جوسازی هوک علیه صادرات نفت ایران

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری رویترز، برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه (امروز) در گفت‌وگو با خبرنگاران با ادعای اینکه روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت ایران از بازارهای جهانی حذف شده است، مدعی شد که اکنون تأمین کنندگان دیگری در بازار وجود دارند تا این تغییر را جبران کنند و قیمت‌ها را ثابت نگهدارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوک همچنین مدعی شد: تخمین ما این است که این درآمد از ماه مه سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار کاهش داشته است.

دونالد ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و از ماه نوامبر سال گذشته تحریم‌های نفتی علیه ایران به اجرا گذاشته شد. با این حال واشنگتن برای هشت کشور اصلی خریدار نفت ایران، معافیت شش ماهه از این تحریم‌ها در نظر گرفت.

اما دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که این معافیت‌ها را دیگر تمدید نمی‌کند، بنابراین هیچ کشوری نمی‌تواند از ماه مه از ایران نفت خریداری کند.

بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه هستند. چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است و به همین دلیل اعمال مجدد تحریم نفتی ایران را به شدت مورد انتقاد قرار داد. این کشور همچنین اعلام کرد که به‌طور رسمی به واشنگتن به دلیل تمدید نکردن معافیت‌های نفتی ایران اعتراض کرده است.

برایان هوک در ادامه گفت که اطمینان دارد چین می‌تواند جایگزینی مناسب برای نفت ایران پیدا کند.

کره جنوبی دیگر کشوری است که به شدت وابسته به منابع نفتی ایران است چرا که صنایع پتروشیمی این کشور بر اساس میعانات گازی ایران طراحی شده‌اند که نوعی بسیار سبک از نفت خام است.

به گزارش ایسنا، مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت این کشور در همکاری تنگاتنگ و نزدیک با کره جنوبی است تا بتواند از صنایع پتروشیمی این کشور حمایت کند.

منبع: فردا

کلیدواژه: هوک صادرات نفت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۶۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای بزرگ‌ترین قرارداد نفتی

قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش از ۱۳‌ میلیارد دلار با هدف افزایش تولید حدود ۴۰۰‌ هزار بشکه با تکیه بر توان داخلی با حضور معاون اول ریاست‌جمهوری، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شد. جواد اوجی در مراسم امضای این قرارداد‌ها اعلام کرد که توسعه این میادین در مجموع ۱۵‌ میلیارد دلار عایدی سالانه خواهد داشت.

به گزارش دنیای اقتصاد، بزرگ‌ترین قرارداد توسعه‌ای صنعت نفت ایران با عنوان قرارداد توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان و به ارزش ۱۱‌ میلیارد و ۵۰۰‌ میلیون دلار بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت دشت آزادگان اروند امضا شد. بر اساس این قرارداد ۲۰‌ ساله برآورد می‌شود که تولید تجمعی نفت‌خام این میدان حدود ۸۵۵.۲ میلیون بشکه باشد. میدان نفتی آزادگان در منطقه دشت آبادان، حدود ۸۰‌ کیلومتری غرب و جنوب‌غرب اهواز و در امتداد مرز ایران و عراق در مساحتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر‌مربع قرار دارد. این میدان بزرگ‌ترین میدان نفتی مشترک ایران به شمار می‌رود. از طرفی این میدان را دهمین میدان بزرگ نفتی جهان برمی شمارند. این میدان مهم‌ترین مخزن جوان (گرین فیلد) و کمتر توسعه یافته کشور است که ظرفیت بالایی برای افزایش تولید نفت کشور دارد. ایران و عراق به طور مشترک از این میدان بهره برداری می‌کنند. عراق این میدان را با نام مجنون می‌شناسد. آن طور که ارزیابی شرکت‌های مختلف نشان می‌دهد، این میدان حدود ۳۲‌ میلیارد بشکه نفت درجا دارد که در چهار مخزن سروک، کژدمی، گدوان و فهلیان جای گرفته‌است. پیش‌تر توسعه بخش ایران این میدان در قالب دو میدان مجزای آزادگان‌شمالی و جنوبی دنبال می‌شد.

با توجه به حجم قابل‌توجه نفت خام درجا به‌ویژه نفت خام فوق سنگین، وجود مخازن متعدد، قرارگیری در منطقه تالاب هورالعظیم و شرایط خاص اقلیمی و زیست‌محیطی این تالاب، منطقه مرزی ایران و عراق، وجود مهمات و تجهیزات باقی‌مانده از هشت سال‌دفاع مقدس در منطقه و از طرفی فعالیت‌های توسعه‌ای کشور همسایه در میدان مشترک مجنون، توسعه آن ضمن اهمیت ویژه، با پیچیدگی‌های فنی، اجرایی و مدیریتی خاصی همراه است. تفاهم‌نامه اولیه مطالعه توسعه میدان میان شرکت ملی نفت ایران و مشارکت بانک‌ها، صندوق توسعه‌ملی و شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در حضور رئیس جمهوری ۱۴ تیرماه سال‌۱۴۰۱ امضا شد که طی آن پس از مطالعات و مذاکرات متعدد سرانجام با تشکیل شرکت توسعه نفت و گاز دشت آزادگان اروند متشکل از دو شرکت اکتشاف و تولید (E&P)، بانک‌های منتخب کشور و صندوق توسعه‌ملی با هدف توسعه یکپارچه میدان و افزایش تولید نفت خام از روزانه ۲۰۵‌ هزار بشکه به ۵۵۰‌ هزار در روز در قالب قرارداد‌های جدید بالادستی صنعت نفت (IPC) اجرایی می‌شود.

عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم ۸۴۰‌میلیون دلار شامل حفاری ۳۵۷ حلقه چاه تولیدی جدید نفت، ۱۹۰ حلقه چاه تزریق آب، انجام روش‌های فرازآوری مصنوعی نظیر نصب پمپ‌های درون چاهی یا فرازآوری با گاز، تکمیل و احداث تاسیسات روزمینی، مهندسی، خرید و ساخت تجهیزات سرچاهی، خطوط لوله جریانی، واحد‌های فرآورش (بهره برداری، نمک زدایی و جمع آوری گاز‌های همراه) و خطوط لوله اصلی انتقال نفت و گاز میدان به ترتیب به تلمبه خانه غرب کارون و کارخانه گاز و گاز مایع است که پیش‌بینی می‌شود حدود ۶۰‌ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در استان خوزستان و کشور ایجاد کند.

توسعه میدان نفتی آذر

از قرارداد‌های نفتی دیگری که در این مراسم امضا شد، گام دوم توسعه میدان مشترک آذر به ارزش یک‌میلیارد و ۳۶‌میلیون دلار بود. قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری میدان مشترک نفتی آذر با شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر امضا شد. مدت قرارداد ۲۰ سال و میزان تولید برآوردی تجمعی اضافی نفت‌خام حدود ۱۷۷‌ میلیون بشکه است. عملیات اجرایی این طرح شامل حفاری ۱۹ حلقه چاه جدید (۱۸حلقه چاه تولیدی و یک حلقه چاه تزریق پساب)، نصب پمپ‌های درون چاهی در چاه‌های تولیدی جدید، تعمیر ۱۹ حلقه چاه تولیدی و نصب پمپ درون چاهی، مین روبی، احداث جاده و محل چاه، احداث تاسیسات روزمینی شامل تاسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و تفکیک گر و پمپ‌های چندفازی و اجرای عملیات شکاف هیدرولیکی- اسیدی است که پیش‌بینی می‌شود حدود ۴‌ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در استان ایلام و کشور ایجاد کند.

از مزایای این طرح توسعه و افزایش برداشت از میدان مشترک نفتی آذر (مشترک با کشور عراق)، جذب بیش از یک‌میلیارد دلار سرمایه از بخش غیردولتی، برآورد عواید ۷‌ میلیارد دلاری برای دولت با اجرای طرح و پس از کسر هزینه‌های نفتی و دستمزد پیمانکار، الزام پیمانکار در قرارداد به استفاده از توان فنی و مهندسی، تولیدی، صنعتی و اجرایی کشور بر اساس قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور است.

همچنین در عملیات حفاری، اجرایی و احداث تاسیسات روزمینی، از تمام ظرفیت‌های تامین کنندگان دکل‌های حفاری، شرکت‌های ساخت و نصب (EPC)، سازندگان داخلی کالا‌ها و تجهیزات، همچنین شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی استفاده خواهد شد. میدان نفتی آذر در بلوک اکتشافی اناران در استان ایلام (جنوب‌غربی ایران) در فاصله ۲۰‌ کیلومتری شهر مهران، ۷۰‌ کیلومتری جنوب شرق شهر ایلام و در ﻣﺠﺎورت ﻣﺮز اﯾﺮان ﺑﺎ ﮐﺸﻮر ﻋﺮاق ﻗﺮار دارد. میدان آذر شامل دو مخزن سروک بالا و پایین است که سنگینی نفت میدان آذر حدود ۳۰‌ درجه ای پی آی بوده و عمق لایه سروک حدود ۴۵۰۰ متری از سطح زمین است. براساس آخرین مطالعات انجام شده، حجم درجای نفت میدان آذر حدود ۴.۴‌ میلیارد بشکه تخمین‌زده شده‌است.

قرارداد‌های توسعه میادین «مسجد سلیمان» و «سومار، سامان و دلاوران»

همچنین قرارداد گام دوم توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان به ارزش ۲۶۰‌ میلیون دلار با هدف برداشت حداکثری از این میدان نفتی بین شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ انرژی گستر سینا امضا شد. قرارداد طرح توسعه و بهره برداری یال شمالی میدان نفتی مسجد سلیمان با هلدینگ انرژی گستر سینا پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده همسو با برنامه و سیاست‌های کلان کشور در دولت سیزدهم، برنامه‌های پنج ساله توسعه و اقتصاد مقاومتی مبنی‌بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی، نهایی و امضا شده‌است. مدت این قرارداد ۱۴ سال‌است و در طول دوره قرارداد تولید تجمعی حدود ۲۱‌ میلیون بشکه نفت‌خام برآورد می‌شود. علاوه بر این شرکت ملی نفت ایران طرح توسعه میدان‌های‎ نفتی سومار، سامان و دلاوران را با امضای قراردادی به ارزش ۲۴۵‌ میلیون دلار به دو شرکت ایرانی «ول سرویسز ایران» و «توسعه خدمات چاهی پترو ایرانیان اروند» واگذار کرد. مدت این قرارداد ۲۰ سال‌است و در طول دوره قرارداد تولید تجمعی حدود ۴۰.۴ میلیون بشکه نفت‌خام برآورد می‌شود.

افزایش ۴۰۰‌ هزار بشکه‌ای تولید نفت

جواد اوجی در مراسم امضای این قرارداد‌ها ابتدا خلاصه‌ای از کارنامه نفتی کشور در سال‌۱۴۰۲ ارائه کرد و سپس به نتایج و مزایای بزرگ‌ترین قرارداد نفتی کشور پرداخت.

وی اظهار کرد: این دولت به‌ویژه شخص معاون اول رئیس جمهوری حمایت‌های بسیاری از صنعت نفت کشور داشته‌است.

وزیر نفت افزود: گرچه ۱۴۰۲ سالی پرفراز و نشیب برای صنعت نفت بود، اما به لطف الهی با پیدا‌کردن بازار‌های جدید هیچ وقفه‌ای در صادرات نفت ایجاد نشد.

اوجی تصریح کرد: امسال رکورد‌های مطلوبی در تولید و صادرات نفت داشتیم و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی هم در این صنعت انجام شد که یکی از بحث‌های کلیدی رشد اقتصادی همین سرمایه‌گذاری‌های در حال انجام است.

اوجی با بیان اینکه نزدیک به ۱۳۰ پروژه نیمه تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار را در صنعت نفت تکمیل کردیم، گفت: ۵۰ پروژه تازه نیز با اولویت تاثیرگذاری در رشد تولید و ایجاد ارزش‌افزوده برای کشور در بخش بالادست و پایین دست صنعت نفت آغاز شده‌است.

وی با اشاره به اتفاق‌های مطلوب صنعت نفت از جمله بهره برداری از فاز‌۲ پالایشگاه آبادان با ظرفیت روزانه ۲۱۰‌هزار بشکه و افزایش ظرفیت فرآورش تولید بنزین از ۹۷‌ میلیون لیتر در آغاز دولت سیزدهم به ۱۱۵‌ میلیون لیتر، تصریح کرد: پنج طرح پتروشیمی نیز آماده بهره برداری است که ظرفیت تولید محصولات این صنعت را ۸‌میلیون‌تن اضافه می‌کند.

وزیر نفت همچنین در ادامه به اتصال حدود ۶۴۰۰ روستا، ۵۰ شهر و صنایع و نیروگاه‌ها به شبکه گازرسانی کشور و احداث بیش از‌ هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: انقلابی در زمینه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اتفاق‌افتاده که در هیچ دوره‌ای انجام نشده است.

اوجی ادامه داد: رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در هر سه‌ماهه اول، دوم و سوم سال‌۱۴۰۲ بیش از ۲۰‌ درصد براساس گزارش مرکز آمار ایران بوده‌است که برای تداوم این رشد اقتصادی در سال‌آینده باید سرمایه‌گذاری‌هایی در صنعت انجام شود.

وی به امضای قرارداد‌های اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی با چهار پیمانکار اصلی داخلی به ارزش ۲۰‌ میلیارد دلار در اسفندماه اشاره و اظهار کرد: امروز نیز قرارداد‌های توسعه ۶ میدان نفتی با هدف افزایش تولید روزانه نزدیک به ۴۰۰‌ هزار بشکه از این میدان‌ها امضا می‌شود که در مجموع ۱۵‌ میلیارد دلار عایدی سالانه این افزایش تولید خواهد بود و با اجرای قرارداد‌های توسعه‌ای این ۶میدان نفتی، از سال‌۱۴۰۳ به تولید زود هنگام خواهیم رسید.

وزیر نفت تاکید کرد: قول می‌دهیم که وزارت نفت در سال‌آینده نیز رشد اقتصادی ۱۴۰۲ را با پروژه‌هایی که در بخش بالادست و پایین دست تعریف شده‌است، تکرار کند.

ممنوعیت واردات بیش از ۱۶۰ کالای نفتی

اوجی با بیان اینکه وزارت نفت از روز نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم معطل سرمایه‌گذاران و پیمانکاران خارجی نشد، تصریح کرد: صنعت نفت دستاورد‌های مطلوبی در تامین کالا و تجهیزات داشته‌است. در این مسیر واردات بیش از ۱۶۰ کالا به کشور ممنوع و توان سازندگان داخلی در این زمینه جایگزین شده‌است.

وی همچنین با بیان اینکه وزارت نفت دو سال‌پیاپی است که در کالا‌های تولید باراول رتبه نخست را کسب کرده‌است، افزود: همچنین رتبه نخست در زمینه استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی نیز به این وزارتخانه اختصاص‌داده شده‌است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه امروز بیش از ۶۶۰ شرکت دانش‌بنیان با صنعت نفت همکاری دارند و اعتقاد ما به تعامل با داخل است، گفت: عملیات اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی نیز با استفاده از ظرفیت پیمانکاران داخلی انجام می‌شود.

اوجی به عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم در حوزه مسوولیت اجتماعی اشاره کرد که در هیچ دوره‌ای به این اندازه نبوده است و ادامه داد: این وزارتخانه نزدیک به ۴۰‌ هزار‌ میلیارد‌تومان اجرای پروژه‌های عام المنفعه در بخش‌های مختلف را متقبل شده که نزدیک به ۸‌ هزار میلیارد‌تومان آن تا به امروز تخصیص داده شده‌است.

دیگر خبرها

  • امضای بزرگ‌ترین قرارداد نفتی
  • تمدید معافیت واردات طلا، پلاتین و نقره از پرداخت مالیات
  • نمایشگاه ایران اکسپو
  • قرارداد توسعه 6 میدان نفتی امضا شد
  • تغییر درآمد نفتی روسیه
  • درآمد نفتی روسیه افت کرد
  • هرتصمیم خشن آمریکا پاسخ خشن‌تر جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران چیست؟
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران
  • بازی واشنگتن با معافیت تحریمی ایران