Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-18@22:42:46 GMT

تشخیص بو با کمک زبان!

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۶۹۸۸

خبرگزاری میزان- یک مطالعه جدید از محققان مرکز مونل(Monell) در فیلادلفیا نشان داد که انسان می‌تواند بوها را با استفاده از زبان خود و به دلیل دارا بودن گیرنده‌های خاص تشخیص دهد.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، از هلو گرفته تا خیارشور، انسان از خوردن آنها به دلیل وجود گیرنده‌های خاص روی زبان که طعم غذا را تشخیص می‌دهند لذت می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون یک مطالعه جدید نشان داده است که زبان نه تنها طعم مواد غذایی را درمی‌یابد، بلکه می‌تواند بوی آنها را نیز درک کند.

گروهی از محققان مرکز شیمی مونل در فیلادلفیا موش‌های اصلاح شده ژنتیکی را برای تعیین محل استقرار گیرنده‌های بویایی روی زبان مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که این گیرنده‌ها بر روی سلول‌های تشخیص طعم ظاهر می‌شوند.

سپس تیم تحقیقاتی به سلول‌های تشخیص طعم روی زبان انسان رجوع کرد و دریافت که این سلول‌ها شامل پروتئین‌هایی هستند که در سلول‌های بویایی نقش حیاتی دارند.

در واقع سلول‌های تشخیص طعم در انسان به رایحه‌های رایج مانند بوی گل میخک موجود در یک ماده به نام یوجنول(Eugenol) واکنش می‌دهند، حتی اگر غلظت این مواد کمتر از میزان لازم برای ایجاد یک واکنش طعمی باشد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد که سلول‌های تشخیص طعم حاوی هر دو گیرنده طعم و بو هستند که با مولکول‌های مشابه ارتباط برقرار می‌کنند که نهایتاً نشان می‌دهد که سیگنال‌های گیرنده‌های طعم و بو با یکدیگر در ارتباط هستند.

یافته‌های این مطالعه این ایده را مطرح می‌کند که مغز طعم غذا و بوی آن را جداگانه در دهان و بینی تشخیص می‌دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که مولکول‌های بو ممکن است واکنشی در دهان ایجاد کنند. با این حال محققان تأکید کردند که نتایج این مطالعه چیزی از اهمیت یا نقش بینی در احساس بوها کم نمی‌کند.

دکتر "مهمت هاکان ازدنر" پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: من نمی‌گویم که اگر شما دهان خود را باز کنید می‌توانید بو بکشید.

وی توضیح داد که این یافته‌ها امکان استفاده از بو را برای تشویق مردم به خوردن غذای سالم‌تر فراهم می‌کند.

به عنوان مثال غلظت کمی از بو می‌تواند به غذایی اضافه شود تا مردم فکر کنند که شیرین‌تر از حد واقعی خود است. این کار در واقع می‌تواند نیاز و استفاده از شکر را کاهش دهد و به کاهش چاقی کمک کند.

پروفسور "چارلز اسپنس" از دانشگاه آکسفورد که در این مطالعه شرکت نداشته است از یافته‌های این مطالعه استقبال کرد. هر چند که می‌گوید برای بحث در مورد کمک این یافته‌ها به مبارزه با چاقی هنوز خیلی زود است.

وی گفت که این مطالعه می‌تواند برخی از پدیده‌های ناشناخته در مورد احساس طعم را روشن کند.

محققان می‌گویند مردم می‌توانند حتی اگر بینی‌شان را بگیرند غذاها را با زبانشان تمیز دهند و گیرنده‌های بویایی به بینی محدود نمی‌شوند.

پروفسور "فرنسلی" از دانشگاه کبک(Quebec) می‌گوید گیرنده‌های بویایی را می‌توان در بسیاری از بافت‌های دیگر از جمله سلول‌های اسپرم یافت که به نظر می‌رسد در هدایت سلول‌های اسپرم به سمت تخمک نقش داشته باشد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: علمی فناوری نوین حس چشایی طعم غذا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۶۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، داده‌های به دست آمده از نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که غول‌های یخی اورانوس و نپتون آنطور که قبلا تصور می‌شد آبکی نیستند و احتمالا حاوی مقادیر زیادی متان منجمد باشند که به طور بالقوه معمای چگونگی تشکیل آنها را حل می‌کند.

اخترشناسان مدت‌ها بر این باور بودند که غول‌های یخی اورانوس و نپتون سرشار از آب یخ زده هستند. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آنها ممکن است تن‌ها یخ متان نیز داشته باشند.

این یافته‌ها می‌تواند به حل معمای چگونگی شکل گیری این سیاره‌های یخی کمک کند. تنها فضاپیمای وویجر۲ در دهه ۱۹۸۰ از کنار این دو سیاره عبور کرده و در نتیجه، دانشمندان فقط تصوری مبهم از ترکیبات سیاره‌های یخی مذکور دارند و احتمال اینکه اورانوس و نپتون حاوی مقادیر قابل توجهی اکسیژن، کربن و هیدروژن باشند مغفول مانده بود.

اخترشناسان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه اورانوس و نپتون از چه موادی ساخته شده‌اند، مدل‌هایی ابداع کرده‌اند که با ویژگی‌های فیزیکی که وویجر۲ و تلسکوپ‌های زمینی اندازه گیری کرده‌اند مطابقت دارد. بسیاری از مدل‌ها پیشنهاد داده‌اند که سیارات دارای پوشش نازکی از هیدروژن و هلیوم هستند. یک لایه زیرین از آب فشرده، آمونیاک و یک هسته سنگی مرکزی و برخی تخمین‌ها نشان می‌دهد که اورانوس و نپتون ممکن است هر کدام ۵۰ هزار برابر بیشتر از اقیانوس‌های زمین حاوی آب باشند.

تا به حال تصور بر این بود که سیارات اورانوس و نپتون از گاز هلیوم و هیدروژن تشکیل شده‌اند، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این فرضیه ممکن است صحیح نباشد. بر اساس این تحقیق، داده‌های به دست آمده از این دو سیاره نشان می‌دهند که درون آنها حاوی مقادیر قابل توجهی از عناصر سبک‌تر مانند کربن، اکسیژن و نیتروژن هستند که قبل از این در نظر گرفته نمی‌شد. این مطالعه می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بهتر درک کنند که چگونه این دو سیاره شکل گرفته‌اند و چه چیزی باعث شده که این دو از سایر سیارات منظومه شمسی متمایز هستند.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از اسرار و راز‌های این دو سیاره مغناطیسی مرموز هستند و نیاز به بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • نتیجه پژوهش محققان؛ رژیم فستینگ می تواند به سلامت روده کمک کند
  • رژیم فستینگ می تواند از سلامت روده با افزایش سن محافظت کند
  • به این دلایل هسته‌های خرما را دور نریزید
  • کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!
  • بهترین رژیم غذایی برای مغز
  • استامینوفن برای قلب ضرر دارد؟
  • معرفی بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند