Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-28@10:02:06 GMT

اقدام «شوکه‌کننده» و «ننگین» عربستان سعودی

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۷۳۹۳

اقدام «شوکه‌کننده» و «ننگین» عربستان سعودی

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، سازمان‌های مدافع حقوق بشر و همچنین میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، به همراه شماری از سیاستمداران نسبت به گردن‌زدن دسته‌جمعی ۳۷ نفر از زندانیان در عربستان سعودی واکنش نشان داده و این اقدام را به‌شدت محکوم کرده‌اند.

 

وزارت کشور عربستان سعودی وز سه‌شنبه سوم اردیبهشت (۲۳ آوریل)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۳۷ نفر را به اتهام فعالیت‌های تروریستی، گردن زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد این اعدام‌های دسته‌جمعی را "شوکه کننده" خوانده و آن را به‌شدت محکوم کرده است. باشله از این اعدام‌ها به عنوان اقدامی "ننگین" یاد کرده است.

 

در این گزارش در عین حال از سکوت آمریکا در قبال چنین اقداماتی انتقاد شده است.

 

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، با انتشار یک پست توییتری، از سکوت آمریکا در ارتباط با نقض حقوق بشر در عربستان انتقاد کرده است.

 

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری فرانسه و به نقل از سازمان دیده‌بان حقوق بشر، ۳۳ نفر از مجموع ۳۷ نفری که روز سه‌شنبه ۳ آوریل در شش منطقه عربستان اعدام شده‌اند، از شیعیان این کشور بودند.

 

افزون بر آن، سه نفر از کسانی که اعدام شده‌اند، در زمان صدور حکم محکومیت‌شان زیر سن قانونی قرار داشته‌اند.

 

در همین رابطه، میشل باشله از مقامات عربستان درخواست کرده‌است تا قوانین مربوط به "مبارزه ضد تروریستی" در این کشور را تغییر داده و از اعدام کسانی که به سن قانونی نرسیده‌اند، خودداری کند.

 

اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این اقدام آل سعود، درباره عادلانه بودن محاکمه این افراد در عربستان سعودی ابراز تردید جدی کرده است. افزون بر آن، اتحادیه اروپا اعدام کسانی که در زمان ارتکاب جرم به سن قانونی نرسیده‌اند را مغایر موازین حقوقی می‌داند.

 

اتحادیه اروپا در عین حال نسبت به درستی اتهامات وارده به این افراد از سوی قوه قضاییه عربستان ابراز تردید نموده و از این رو، این اعدام‌ها را محکوم کرده است.

 

سازمان عفو بین الملل نیز اعلام کرده اقدام حکومت سعودی به اعدام 37 تن در پی محاکمه‌های ناعادلانه و محکوم کردن «علی عبدالکریم الحواج» به اعدام به اتهام «جنایاتی»، که در دوران زیر 18 سالگی‌اش مرتکب شده، نقض آشکار قوانین بین المللی محسوب می‌شود.

 


اعدام‌‍‌های اخیر در شهرهای مکه، مدینه و ریاض و همچنین در استان عمدتا سنی قصیم و در استان شرقیه محل سکونت شیعیان این کشور انجام شده است.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: خبرگزاری فرانسه عفو بین الملل سازمان عفو بین الملل اتحادیه اروپا آل سعود گردن زدن شیعیان حقوق بشر عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۷۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان مصادره اراضی فلسطین توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اقدام رژیم صهیونیستی برای مصادره حدود ۸۰۰ هکتار از منطقه الاغوار (دره اردن) در فلسطین را به شدت محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه عربستان این اقدام را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه و گسترش آشکار شهرک‌سازی‌ خودسرانه توسط رژیم اشغالگر» ارزیابی کرد.

طبق گزارش شبکه العربیه، در بیانیه وزارت خارجه عربستان آمده است: تداوم نقض قواعد حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی توسط رژیم اشغالگر اسرائیل بدون بازدارندگی، اعتبار نظام بین‌المللی و شانس صلح عادلانه و پایدار مبتنی بر راه‌حل «۲ دولتی» را تضعیف می‌کند.

این وزارتخانه در ادامه خواستار توقف فوری تجاوزات سیستماتیک شهرک‌نشینان صهیونیست و بازگرداندن اراضی مصادره شده فلسطینی‌ها توسط جامعه بین المللی شد.

رژیم صهیونیستی جمعه از مصادره هشت هزار دونوم (۸۰۰ هکتار) زمین در غور اردن خبر داد. اقدامی که فعالان ضد شهرک‌سازی آن را بزرگترین اقدام در اراضی اشغالی فلسطین در دهه‌های اخیر توصیف کردند.

«بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی تندرو رژیم صهیونیستی و یکی از مدافعان و حامیان برجسته شهرک‌سازی در این باره گفت: «این گام بزرگ و مهم دیگری برای شهرک‌سازی در غور اردن ، کرانه باختری و قدس است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • واکنش تند عربستان به اقدام اسرائیل
  • عربستان مصادره اراضی فلسطین توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی
  • (ویدئو) ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • فریبکاری انگلیس در معامله تسلیحاتی با عربستان
  • وزارت دفاع انگلیس در معامله تسلیحاتی ۱۹۸۰ با عربستان «فریبکاری» کرده است