Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@15:24:20 GMT

سریع‌ترین تشخیص آلزایمر با یک بازی کامپیوتری

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۷۶۹۸

سریع‌ترین تشخیص آلزایمر با یک بازی کامپیوتری

بیماری آلزایمر معمولاً در ابتدا با اختلال و مشکلات حافظه عیان می‌شود، هرچند این مشکل به طور معمول در مرحله پیشرفته اتفاق می‌افتد. دانشمندان به منظور تشخیص زودهنگام این بیماری یک بازی ویدئویی ساخته‌اند که مهارت‌های ناوبری و مسیریابی فضایی بازیکنان را ارزیابی می‌کند.

این بازی را می‌توان بر روی گوشی‌های هوشمند یا تبلت بازی کرد و با همکاری Deutsche Telekom آلمان، گروه تحقیقاتی CNRS فرانسه، کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه آنگلیای شرقی انگلیس توسعه یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این بازی اولین بار در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و از آن زمان بر اساس بازخورد بیش از ۴.۳ میلیون نفر در سراسر جهان که آن را دانلود و بازی کرده‌اند پالوده شده است.

هدف این بازی این است که سریع‌ترین مسیر را به یک سری از شناور‌ها بیابید، در حالی که راه خود را از طریق پیچ و خم آیس‌برگ‌ها و جزایر پیدا می‌کنید. این کار توانایی مسیریابی بازیکن را که تصور می‌شود از علائم اولیه آلزایمر است، آزمایش می‌کند.

در آزمایش‌هایی که بر روی داوطلبان در خیابان‌های پاریس و لندن انجام شد، مشخص شد که توانایی‌های مسیریابی افراد در این بازی با توانایی آن‌ها در محیط‌های واقعی در ارتباط است؛ بنابراین محققان بر اساس داده‌های بازی ۲۷ هزار و ۱۰۸ بازیکن بریتانیایی ۵۰ تا ۷۵ ساله یک حداقل عملکرد از عملکرد ناوبری آن‌ها ایجاد کردند. سپس گروهی ۶۰ نفره را در یک آزمایشگاه آزمایش کردند که سن، جنس، تحصیلات و ملیت متفاوتی داشتند.

۳۱ نفر از آن‌ها دارای ژن APOE۴ بودند که گفته می‌شود با ابتلاء به آلزایمر مرتبط است، در حالی که ۲۹ نفر دیگر حامل این ژن نبودند.

هنگامی که داده‌های بازی این گروه تجزیه و تحلیل شد مشخص شد که حاملان ژن APOE۴ در مسیریابی فضایی عملکرد بدی داشته‌اند و مسیر‌های ناکارآمدی را به سمت شناور‌ها پیش گرفته‌اند.

"گیلیان کافلان" از دانشگاه آنگلیای شرقی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که تغییرات این چنینی در مغز با ابتلاء به بیماری‌هایی مانند آلزایمر حتی چند دهه قبل از شروع علائمی مانند از دست دادن حافظه مرتبط است و به توسعه درمان‌های مؤثر آلزایمر در آینده کمک می‌کند.

وی افزود: این علائم در مراحل اولیه توسعه این بیماری و قبل از اینکه بیش از حد به مغز آسیب برسد آشکار می‌شوند. این بازی ویدئویی یک نمونه شگفت انگیز از این است که چگونه چنین عواملی می‌توانند به دانشمندان کمک کنند یک قدم به یک پیشرفت و تغییر در زندگی بسیاری از مردم نزدیک شوند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: تکنولوژی آلزایمر بازی کامپیوتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۷۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع

سید امیر محسن ضیایی رئیس جامعه اورولوژی ایران در نشست خبری گفت: رشته جراحی مجاری ادرار و کلیه پیشرو در کشور است و بسیاری از کارهای غیر تهاجمی از این رشته شروع شده است و در منطقه بهترین خدمات جراحی کلیه و ادرار در ایران ارائه می شود. 

وی بیان کرد: با توجه به محدودیت های واردات تجهیزات و منابع مالی به دلیل تحریم ها ایران در تراز جهانی، از جایگاه خوبی در حوزه اورولوژی برخوردار است. 

ضیایی ادامه داد: سنگ های ادراری و بیماری های پروستات همچنین عفونت های دستگاه ادراری از جمله بیماری شایع محسوب می شود. 

سطح سواد سلامت تاثیر زیادی بر تشخیص به هنگام بیماری ها دارد. امروزه دسترسی به خدمات در کشور افزایش یافته و همین موضوع سبب تشخیص به هنگام بیماری ها می شود. 

وی گفت: در کنگره امسال تازه های اورولوژی مطرح و کارشناسان تجربیات خود را به اشتراک می گذارند. در این کنگره دستیاران رشته اورولوژی در این همایش شرکت خواهند داشت. 

در ادامه مراسم محمد علی زرگر استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: الان ۱۴۰۰ متخصص اورولوژی در کشور داشته و ۲۰۰ دستیار در ایران در حال تحصیل هستند. 

وی بیان کرد: بیماری پروستات در همه دنیا شایع است و با تشخیص بموقع قابل درمان بوده و بیماران زندگی طبیعی را خواهند داشت. 

زرگر ادامه داد: اکنون جراحی ها در کشور به صورت بسته و به صورت لاپاراسکوپی نیز انجام می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • یک ترفند ساده و سریع: چگونه بادمجان شیرین رو از بادمجان تلخ تشخیص بدیم (فیلم)
  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد
  • تصاویر کامپیوتری و سه‌بعدی در تضاد با ادعای ژاوی؛ توپ لامین یامال گل نشد
  • آزمایش جدیدی که سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد
  • انجام حدود ۲میلیون و ۸۰۰ هزار آزمایش روتین وتخصصی​ در کرمانشاه
  • انجام بیش از ۵ هزار آزمایش تخصصی در آزمایشگاه‌های دامپزشکی شهرستان مشهد
  • غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی