Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداري آب منطقه‌اي يزد با اشاره به وقوع سيلاب فروردين‌ ماه سال 98 در حوزه فارس تاکيد کرد که با جاري شدن سيلاب از شمال اين استان به ابرکوه ، حدود 6 ميليون مترمکعب آب در بندهاي تغذيه اين شهرستان جمع آوري و ذخيره شد.

سيد محمد طباطبايي عصر پنجشنبه در حاشيه بازديد از يکي از بندهاي خاکي ابرکوه به خبرنگار ايرنا افزود: همچنين در اين مدت در مناطق مختلف استان يزد 21 ميليون مترمکعب سيلاب ، در سيل بندها و بندهاي خاکي کنترل شد که نيمي از آن جذب سفره ‌هاي زير زميني شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين مسئول آب منطقه‌اي يزد ادامه داد: اگر در مسيل سيلاب و بستر رودخانه ها که متعلق به دولت است ، حريم رعايت نشود ، بر اساس ماده 45 قانون با متخلفان برخورد مي‌شود .
تعداد رودخانه هاي فصلي يزد 2 هزار و 800 مورد اعلام شد که تعداد زيادي از پرونده هاي مربوط به عرصه هاي طبيعي در محاکم قضايي مربوط به تجاوز به حريم و بستر رودخانه هاي استان است.
معاون حفاظت آب منطقه‌اي يزد با اشاره به بارندگي‌هاي اخير در استان تاکيد کرد که با اين وجود پديده خشکسالي و کم‌ آبي همچنان خودنمايي مي‌کند، افزود: بخش عمده آب حوزه کشاورزي استان بايد با استفاده از روش‌هاي نوين آبياري و ترويج کشت انواع گياهان کم آبخواه صرفه‌ جويي شود.
طباطبايي بيان کرد: 82 درصد آب استحصالي از منابع زيرزميني استان يزد در بخش کشاورزي و هفت درصد آن‌ هم در بخش صنعت و بقيه صرف شرب و بهداشت مي‌شود .
وي تصريح کرد: بخش عمده‌ آب به پساب تبديل مي‌شود و نبايد قطره‌اي را با توجه به کم آبي در استان هدر داد و مي‌توان در سامانه باز چرخاني از آن استفاده کد و توليدات صنعتي را افزايش داد.
معاون آب منطقه اي يزد يادآور شد: آبياري نوين بهترين روش در بهره‌وري آب حوزه کشاورزي است و اين روش تا 50 درصد ميزان مصرف را کاهش و توليد محصول را نيز همين مقدار افزايش مي‌دهد .
وي يادآور شد: از سال 1385 طرح تعادل بخشي سفره‌ آب‌هاي زيرزميني براي مديريت برداشت آب در قالب 15 طرح در حال اجراست.
طباطبايي با اشاره به تداوم خشکسالي افزود: در اين مدت موفق شديم با مديريت برداشت( خاموشي زمستانه چاه‌هاي کشاورزي و نصب کنتور هوشمند بر روي چاه‌ها ) منابع آب‌هاي زير زميني را تا حد زيادي حفظ کنيم .
وي ادامه داد: از مجموع سه هزار و 700 حلقه چاه کشاورزي و صنعتي ، نيمي از آنها به کنتور هوشمند تجهيز شده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداري آب منطقه‌اي يزد طرح خاموشي زمستاني چاه‌هاي کشاورزي را يکي از راه‌هاي صرفه‌جويي آب عنوان کرد و ياد آور شد: در اين ‌ارتباط در سال 1396، 70 ميليون مترمکعب و درسال 1397، 80 ميليون مترمکعب آب صرفه‌جويي شده است.
وي اظهار داشت : اقدام بسيار خوبي در 2 مرحله خاموشي زمستاني چاه‌هاي کشاورزي شهرستان ابرکوه در سال گذشته صورت گرفت که در اين طرح 17.6 ميليون مترمکعب آب از سفره‌هاي زير زميني صرف جويي شده است.
مرکز شهرستان 53 هزار نفري ابرکوه در140 کيلومتري جنوب غربي شهر يزد قرار دارد.
اراضي قابل کشاورزي يزد حدود 170هزار هکتار است که به دليل کاهش ميزان بارندگي هم اکنون به 116 هزار هکتار کاهش يافته است.
7540/ 2047/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۷۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی

علی اصغر زارع زاده مدیر بهره برداری از تاسیسات آبی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت: در سال گذشته جهت جلوگیری از کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب، مرمت سرریز بند کرخنگان (بوروئیه هرات)، مرمت بخش‌هایی از بند رحیم آباد ابرکوه و آبگیر بند‌های مروست، مرمت آبگیر بند هرات ۲، اجرای تثبیت بالادست بند رحیم آباد و همچنین بخشی از لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی دره گاهان، دربید، سیل بند دم هفت اردکان، سیل بند ده عروس بهاباد، بند هرات ۱، بند کرخنگان، بند‌های مروست و بند بهادران ۲ با حجم بیش از ۱۹۰ هزار متر مکعب انجام شده است. 

وی افزود: لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی به منظور افزایش طرفیت آبگذری، آبگیر و کانال ها، افزایش ظرفیت مخزن بند و افزایش نفوذ پذیری انجام می‌شود. 

زارع زاده ادامه داد: باتوجه به پیش بینی وقوع احتمالی سیل در آینده، ادامه لایروبی سیل بند‌های دم هفت اردکان، بند رودخانه شور ابرکوه، بند‌های صادق آباد، بند بهادران ۲، بند بهاباد ۲ و بند‌های مروست و مرمت بند رحیم آباد در دست اقدام می‌باشد. 

مدیر بهره برداری از تاسیسات آبی شرکت سهامی آی منطقه‌ای یزد هدف از اجرای بند‌های تغذیه مصنوعی را مهار سیلاب و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی دانست.

وی در پایان اظهار داشت: فرهنگ سازی از طریق رسانه‌های عمومی و مجامع محلی و ایجاد باور و اعتقاد در میان عموم مردم می‌تواند کمک اصلی برای رسیدن به جبران بخش کوچکی از خسارت به سفره‌های آب زیرزمینی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • رهاسازی آب سد سفیدرود از ۲ هفته دیگر
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • تولید بیش از ۷۰۰ تن ماهی سردآبی در استان یزد
  • ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی در همدان وارد چرخه تولید شد
  • ذخیره سد زاینده رود ۳۸۳ میلیون مترمکعب/ آب امشب به زاینده‌رود می‌رسد
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
  • تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی   
  • تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی
  • فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی