Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@14:53:30 GMT

تفسیر قرآن نهایت‌ناپذیر است/ تعبدی نبودن رسم‌الخط قرآن

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۷۸۸۸

تفسیر قرآن نهایت‌ناپذیر است/ تعبدی نبودن رسم‌الخط قرآن

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی امشب پنجم اردیبهشت‌ماه در مراسم «رونمایی از تفسیر کوثر» که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد، گفت: شاید کتابی در جهان نباشد که به اندازه قرآن برای آن تفسیر نوشته شده باشد و اگر تفاسیر جمع شوند کتابخانه عظیمی خواهد شد حتی عهدین هم این جایگاه را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در عین حال که تعداد بی‌شماری تفسیر نوشته شده اما هنوز سخن باقی است و مفسر بعدی می‌تواند نوآوری کند؛ زیرا طبیعت که فعل خداست نهایت‌ناپذیر است و بشر هر قدر در مورد آن مطالعه کند باز جای بحث و تحقیق خواهد بود؛ به گفته انیشتین «بشر هنوز چند پله از نزدبان علم بالا نرفته‌است» بنابراین اگر طبیعت ناپایان است قرآن نیز بی پایان است زیرا فعل تشریعی خداست.

این مرجع تقلید با بیان این‌که امام رضا فرمودند «قرآن همانند خورشید است که در همه زمان‌ها خواهد درخشید بنابراین جای تعجب نیست که باز هم تفسیر از قرآن ممکن است»، تصریح کرد: بعد از انقلاب و حتی قبل از انقلاب استقبال حوزه به قرآن فراوان شده‌است و مجتمعات قرآنی زیادی داریم که یکی از آن‌ها همین دارالقرآن است.

سبحانی ادامه داد: اولین باری که این دارالقرآن تاسیس شد آیه«فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ ﴿نور/36﴾؛ در خانه ‏هايى كه خدا رخصت داده كه [قدر و منزلت] آنها رفعت‏ يابد و نامش در آنها ياد شود در آن [خانه]ها هر بامداد و شامگاه او را نيايش مى كنند (۳۶)» را خواندم؛ وقتی آیه نازل شد فردی از پیامبر در مورد بیوت پرسید که ایشان فرمودند منظور بیوت انبیاء است و وقتی سؤال شد که آیا بیت امام علی هم جزء آن است ایشان فرمودند که از اعاظم آن‌هاست.

این مفسر قرآن با اشاره به تفاسیر علامه گفت: ایشان سه جلد تفسیر د ررد آقای شعار که روایات را منکر بود نوشت تا نشان دهد که ائمه علاوه بر مقام عصمت، معلم نیز هستند؛ علامه بعدا تصمیم گرفت که تفسیر کل قرآن را بنویسد و المیزان را شروع کرد و به اتمام رساند.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که زمخشری دقت‌های ادبی و بلاغی خوبی دارد ولی در برخی موارد از جمله در تفسیر «فانصب» در سوره انشراح دچار انحراف شده‌است، ادامه داد: هر تفسیری نقاط قوت دارد و تفسیر کوثر نیز که امروز رونمایی شد همین ویژگی را دارد.

وی افزود: این تفسیر در 12 جلد به تعداد 12 امام نوشته شده‌ که از ویژگی‌های خوب این کتاب به شمار می‌رود، هم‌چنین ادبیات، ترجمه روان و قابل فهم برای عموم است؛ همچنین ترجمه آزاد اما حافظ بر مضمون آیه دارد.

وی با بیان این‌که در کتاب تفسیر کوثر از کلمات عربی مانند جهاد و ایمان استفاده کرده و این کلمات به فارسی ترجمه نشده‌است، اظهار کرد: ما نباید فارسی زده شویم و تلاش کنیم همه کلمات عربی را حذف کنیم و به جای آن کلمه نامانوس فارسی بگذاریم.

سبحانی با بیان این‌که ما گرفتار رسم‌الخط مصاحف عثمانی هستیم در حالی که خط قرآن، مقدس است ولی رسم‌الخط آن تعبدی نیست، افزود: ایشان وجوه را مطالعه و وجه مدنظر را انتخاب کرده و پای آن ایستاده است؛ یعنی خواننده می‌تواند به فهم خوبی از آیه برسد.

وی افزود: این تفسیر بحث‌های جانبی کلامی، اخلاقی، فقهی و ... دارد؛ بنده 50 سال است که ایشان را می‌شناسم که اهل قلم، مومن و فاضل است و از زحمات ایشان قدردانی می‌کنیم تا دست به قلم شدن در جوانان رسم شود البته باید در تفسیرنویسی نوآوری باشد و تکرار مکررات نباشد.

انتهای پیام  

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا سبحانی قم رونمایی کوثر استادان تفسیر دارالقرآن طباطبایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۷۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر

دمی همدم و همراه شدن با حضرت حافظ پیشینه‌ای چند قرنی در میان ایرانیان و فرهنگ ایرانی دارد. بدون شک همه ایرانیان از خردسالی با حافظ و فال این شاعر و عارف نامی آشنایی دارند. 

به گزارش «زی‌سان»، حافظ‌خوانی در مراسم‌های مختلف همانند لحظه سال تحویل و شب یلدا، بخشی از فرهنگ و سنت دیرینه جامعه ایرانی است. در کنار خواندن غزلیات، گرفتن فال حافظ نیز یک رسم همیشگی برای ایرانیان است. 

این باور قدیمی در میان ایرانیان وجود دارد که حضرت حافظ داننده عالم نهان و غیب است و در لحظات مختلف با رجوع فال حافظ می‌توان تصمیم درست را گرفت. فال دوشنبه ۳ اردیبهشت به تفال حافظ بدین گونه است:‌

بگذار تا ز شارع میخانه بگذریم

کز بهر جرعه‌ای همه محتاج این دریم

روز نخست، چون دم رندی زدیم و عشق

شرط آن بود که جز ره آن شیوه نسپریم

جایی که تخت و مسند جم می‌رود به باد

گر غم خوریم خوش نبود به که می‌خوریم

تا بو که دست در کمر او توان زدن

در خون دل نشسته چو یاقوت احمریم

واعظ مکن نصیحت شوریدگان که ما

با خاک کوی دوست به فردوس ننگریم.

چون صوفیان به حالت و رقصند مقتدا

ما نیز هم به شعبده دستی برآوریم

از جرعه تو خاک زمین در و لعل یافت

بیچاره ما که پیش تو از خاک کمتریم

حافظ چو ره به کنگره کاخ وصل نیست

با خاک آستانه این در به سر بریم

تعبیر و تفسیر غزل

در راه رسیدن به مقصود از داشته‌های بسیار دست کشیدی و دشواری این مسیر را بر خودت هموار کردی. با این حال فکر می‌کنی تلاشت بیهوده بوده اما بدان که تو هنوز در ابتدای مسیر زندگی هستی و به مراحل بالای کمال نرسیده‌ای پس صبر کن و آهسته و پیوسته قدم بردار تا کارها خراب نشود و غم به دلت راه پیدا نکند. آدم‌ها آنقدر که تو بزرگشان می‌کنی، بزرگ نیستند. مواظب بعضی از دوستانت باش که گرگ در لباس میش هستند. آنها می‌خواهند بنیادت را از بین ببرند و دل و دینت را بگیرند و نگذارند به مقصود برسی پس عاقل باش و از ریاکاران دوری گزین. هرگز به کم قانع مشو و هرچیزی را در بالاترین حد تصور برای خودت بخواه و از خدا بطلب.     

 

tags # فال حافظ ، فال سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (5 اردیبهشت)
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • پرسپولیس و خاطره تلخ از آلومینیوم در جام حذفی!
  • آسیب دیدن منزل، نتیجه متصل نبودن به شبکه فاضلاب
  • شکست جبران‌ناپذیر رژیم صهیونیستی در عملیات وعده صادق
  • اقدامات خودجوش کارکنان برای پاکسازی محیط نیروگاه برق ری + تصاویر
  • کمبود اسپانسر در نهایت به‌ضرر لیگ‌برتر تمام می‌شود
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (3 اردیبهشت)
  • شگفتی‌سازان توقف‌ناپذیر: قهرمان جهان هم قربانی شد
  • فال حافظ امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر