Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ وزیر خارجه فنلاند گفت: ما روابط دوجانبه و همکاری خوبی با ایران داریم.

تیمو سوئینی روز پنج شنبه پس از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که در محل نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد انجام شد، افزود: ما همکاران قدیمی هستیم و در این دیدار درباره مهمترین موضوعات مطرح، تبادل نظر کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به این سوال که موضع فنلاند درباره تصمیم اخیر آمریکا علیه صادرات نفت ایران ادامه داد: من نمی تونم درباره جزئیات این مساله صحبت کنم اما این یکی از موضوعاتی بود که درباره آن بحث کردیم.

وزیر خارجه فنلاند درباره اثرات این تصمیم بر روابط کشورش با ایران هم اظهار کرد: ما روابط دوجانبه، گفت وگو و همکاری خوبی با ایران داریم و این مساله می تواند موضوعی برای آینده باشد. 

براساس اصول قانون اساسی فنلاند اجرای سیاست خارجی و امنیتی این کشور براساس تعامل بین رئیس جمهوری و دولت انجام می شود و نخست وزیر مسئولیت امور اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. 

اجرای سیاست خارجی و امنیتی به عهده وزرای امور خارحه، تجارت خارجی، توسعه بین المللی و دفاع سپرده شده است. 

همچنین فنلاند در مدیریت بحران غیرنظامی اتحادیه اروپا حضور دارد که فعالیت آن در بوسنی و هرزه گوین EUPM، کوزوو EULEX عراق EUJUST LEX ، در منطقه خودگردان فلسطین EUPOL COPPS، در رفع حصر غزه EU BAM، در جمهوری دمکراتیک کنگو EU operations، در مولداوی و اوکرائینEUBAM، در افغانستان EUPOL، در گرجستان EUMM نمونه های آن است.

علاوه بر آن، در مدیریت بحران غیر نظامی سازمان ملل متحد تعدادی از کارشناسان فنلاندی در دارفور تحت عنوان UNAMID و جمهوری آفریقای مرکزی و چاد UN MINURCAT حضور دارند.

فنلاند در مبارزه با جرایم سازمان یافته براساس موافقتنامه دیتون هم نقش آفرینی می کند و در عملیات سومالی به منظور کمک به توسعه این کشور، مشارکت دارد.

دیدار تیرماه سال گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه و همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایران نیز در هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار شد که در پی آن وزیر خارجه این کشور ابراز امیدواری کرده بود نشست‌های تاریخی و مهم دیگری را برای برقراری صلح و امنیت بین‌المللی برگزار کند.

در تیرماه گذشته هم کی یو نوروانتو (keijo norvanto) سفیر فنلاند در ایران در حاشیه بازدید از واحد تولیدی شایان برق اراک گفته بود: افزایش روابط تجاری در حوزه های مختلف صنعتی با جمهوری اسلامی ایران یکی از خواسته های فنلاند است.

وی یادآور شده بود: ایران بازار بزرگ بین المللی در حوزه نفت و صنایع پتروشیمی محسوب می شود و از ظرفیت های مناسبی برای افزایش روابط تجاری با فنلاند برخوردار است.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 محمد جواد ظریف فنلاند تحریم نفت ایران 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۸۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: ایران به دنبال تنش نیست | رژیم صهیونیستی، ریشه بحران در منطقه

به گزارش جام جم آنلاین، در تماس تلفنی خانم «الینا والتونن» وزیر امور خارجه فنلاند با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آخرین تحولات روابط دوجانبه و اوضاع منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با وزیر امور خارجه فنلاند با بیان این نکته مهم که ایران به دنبال تنش در منطقه نیست، ریشه بحران در منطقه را در تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه دانست.

وی تاکید کرد: ایجاد صلح در منطقه نیازمند اتخاذ رویکردی درست و عدم اعمال رویه های دوگانه و متناقض است و همه باید برای توقف فوری جنگ در غزه تلاش کنند و در این راستا برخی دولت های اروپایی نیز باید برای کمک به ثبات و امنیت پایدار منطقه و توقف جنگ در غزه، فروش تسلیحات به رژیم متجاوز و اشغالگر اسرائیل را که در کشتار زنان و کودکان فلسطینی قرار می گیرد، فورا متوقف کنند.

وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این گفت وگوی تلفنی اظهار داشت: ادامه تنش در خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست و هرگونه اقدامی را در راستای افزایش تنش در منطقه محکوم می کنیم.

الینا والتونن افزود: بسیار از ادامه این تنش ها در منطقه نگران هستیم، زیرا معتقدیم هر گونه تداوم تنش می تواند احتمال کشته شدن غیرنظامی ها را افزایش بدهد.

وی همچنین از همه طرف ها و بازیگران خواست که از هرگونه افزایش تنش در منطقه بپرهیزند.

وزیر امور خارجه فنلاند ضمن تاکید بر نیاز منطقه به صلح و آرامش، به نگرانی ها در خصوص افزایش کشته شدن غیرنظامیان در غزه اشاره کرد و وضعیت انسانی اسفناک غزه و نیاز به برقراری هر چه سریع تر آتش بس بدون هیچ پیش شرطی را یکی از اولویت های اصلی فنلاند دانست.

طرفین در این گفت وگوی تلفنی مجددا خواستار ارتقاء و گسترش بیش از پیش مناسبات دو کشور شدند.

دیگر خبرها

  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • ابراز امیدواری سفیر ایران از تداوم جریان آب هیرمند به سیستان
  • گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و فنلاند
  • وزیر خارجه فنلاند در گفتگو با امیر عبداللهیان : ادامه تنش در خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست
  • امیرعبداللهیان: اروپایی‌ها فروش تسلیحات به رژیم اسرائیل را متوقف کنند
  • اشتراکات مختلف ایران و پاکستان سرمایه ارزشمند در روابط دو کشور است
  • امیرعبداللهیان: ایران به دنبال تنش نیست | رژیم صهیونیستی، ریشه بحران در منطقه
  • ایران به‌دنبال تنش در منطقه نیست
  • وزیر خارجه پاکستان:‌ سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نقطه تحولی در روابط دو کشور است
  • وزرای امور خارجه ایران و فنلاند خواستار ارتقاء روابط دو کشور شدند