Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال گذشته زابل ۲۵۶ روز با طوفان و ریزگردها درگیر بوده است که این طوفان‌ها که به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر خسارت‌های فراوانی برای مردم منطقه به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معصومه شمسینی، طوفان‌های سال گذشته در زابل منجر به بروز مشکلات بسیاری برای مردم این مناطق شد؛ این طوفان‌ها که به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر رخ داد خسارت‌های فراوانی برای مردم منطقه به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هادی میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در رابطه با این طوفان‌ها می‌گوید که در سال گذشته تعداد ۲۵۶ روز زابل با طوفان و ریزگرد درگیر بوده است که این طوفان‌ها مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خسارت مالی به دانشگاه علوم پزشکی زابل وارد کرده است. گرما شدن هوا و خشکی تالاب هامون از عوامل مهم باد‌های ۱۲۰ اما گرما شدن هوا و خشکی تالاب هامون از عوامل مهم باد‌های ۱۲۰ روزه بود که به علت اختلاف فشار بین کو‌ه‌های افغانستان و دشت زابل این باد‌ها که متاثر از باد‌های موسمی هند هستند، در دشت زابل به وجود آمد.   رضا دهمرده بهروز، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه در رابطه با اثرات مضر ذرات گرد و غبار می‌گوید که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد این ذرات که زیر ۲ و نیم میکرون است، مربوط با تالاب خشک شده هامون است. ذارت گرد و غبار که دارای سیلیس است همانند چاقو وارد ریه‌های مردم می‌شود و اثرات آن در طولانی مدت خطراتی برای مردم دارد همانند سیگار که باعث کوتاه شدن عمر می‌شود.   بیشتر بخوانید: اثرات مضر ذرات گرد و غبار  
اما در چند روز اخیر کنفرانس بین‌المللی گردوغبار در جنوب غرب آسیا با هدف بررسی پیامد‌های ناشی از طوفان‌های گردوغبار و یافتن راهکار‌های علمی و عملی برای کاهش اثرات این پدیده مخرب زیست‌محیطی، با حضور اساتیدی و پژوهشگران ایرانی و خارجی در دانشگاه زابل آغاز به کرد.
موسی بهلولی، رئیس دانشگاه زابل می‌گوید که معضل گردوغبار در سیستان تمامی ابعاد زندگی مردم منطقه ازجمله سلامت، معیشت، اقتصاد را تحت تأثیر قرار داد و ازآنجاکه منشأ و حوزه تأثیرِ طوفان‌های گردوغبار، بین‌المللی است و تنها به منطقه سیستان یا کشور ایران محدود نمی‌شود لازم است راهکار‌های در سطح بین‌المللی ارایه شود. ایجاد یک کارگروه بین‌المللی برای مقابله با  گرد وغبار رئیس دانشگاه زابل لزوم ایجاد یک کارگروه بین‌المللی برای مقابله با پدیده گردوغبار را ضروری می‌داند و می‌گوید که دفع آسیب‌ها و زیان‌های بین‌المللی را جز در سایه اجماع و همکاری بین‌المللی امکان‌پذیر نیست و تصویب یک قطعنامه علمی در پایان کنفرانس و ابلاغ آن به‌عنوان یک پیشنهاد و نظر دانشگاهی گامی مؤثر توسط دانشگاه زابل برای مبارزه با این پدیده مخرب است.
احمدعلی کیخا، عضو هیات علمی دانشگاه زابل، نماینده مردم سیستان و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز با مهم توصیف نمودن توجه به پدیده گردوغبار، حرکت دانشگاه زابل را مثبت می‌داند و می‌گوید که نقشه راه و عمل دانشگاه‌های کشور باید بر مدار پایشِ چالش‌های محیط پیرامونی خویش و گره‌گشایی از مصائب مردم تعریف شود.  
وی با اشاره به مسائلی همچون گردوغبار، لزوم مدیریت منابع آبی، حفاظت از اکوسیستم زیست‌محیطی تالاب بین‌المللی هامون، فقر و گستردگی آن در منطقه تأکید کرد که منطق حکم می‌کند دانشگاه در مسیر چاره یابی برای این مسائل گام بردارد و با مطالعه و رصد مسائل ظرفیت‌های ایجاد کند و با تغییر رویکرد و پیشگامی در حل عملی مسائل جامعه، در گردونه مقیاس نامطلوب تعداد دانشگاه‌های کشور، برگ برنده را از آنِ خود کند.   اما مساله گردوغبار، بحرانی بین‌المللی است و کشور‌های زیادی از آفریقا تا چین با این پدیده درگیرند هستند و دانشگاه‌ها می‌تواند با سازمان‌دهی مجدد نیرو‌ها و امکانات خود، زمینه فعالیت مؤثر در این حوزه را فراهم سازند. نامناسب بودن و ساماندهی پراکنده پلتفرم‌های تحقیقاتی  استاد دانشگاه زابل، نامناسب بودن و ساماندهی پراکنده پلتفرم‌های تحقیقاتی در کشور را یکی از اشکالات توسعه می‌داند و می‌گوید که بازدهی مؤثر ظرفیت‌های تحقیقاتی کشور را تنها در صورت تمرکز بر روی مسائل و چالش‌ها، ممکن است؛ چرا که مسیر توسعه از کانال پژوهش می‌گذرد و پژوهش با توجه به ظرفیت‌های موجود تنها در صورت ساماندهی مؤسسات تحقیقاتی کشور نقش‌آفرین خواهد بود.
تأمین اعتبار جهت مبارزه با معضل گردوغبار در کشور و منطقه، دستیابی به برونداد‌های کارا یکی از مورادر جدی برای مقابله با مشکل ریزگرد‌ها است که این استاد دانشگاه زابل آن را نیازمند تعریفِ برنامه جدی می‌داند که این امر را تنها به مدد همکاریِ دستگاه‌های اجرایی و علمی هر منطقه امکان‌پذیر است.  
کیخا می‌گوید که برنامه‌ریزی اصولی و اثربخش حلقه مفقوده در توسعه کشور است و برنامه‌ریزی مقطعی بدون در نظر گرفتن کلیه شرایط در طول زمان به‌عنوان آفتی در امر برنامه‌ریزی است و مراکز دانشگاهی باید بتوانند مدیران اجرایی را در برنامه‌ریزی هدفمند یاری کنند. نقش دانشگاه‌ها برای مقابله با مشکل ریزگردها عضو هیات علمی دانشگاه زابل معتقد است که دانشگاه‌ها می‌تواند با برنامه‌ریزی مدون و گردآوری و ساماندهی مطالعات در حوزه گردوغبار امکان استفاده مطلوب از آن را فراهم و گام مثبتی را برای مقابله با مشکل ریزگرد‌ها درکشور، منطقه و دنیا بردارند.   با آمدن سیلاب‌های اخیری بسیاری از کارشناسان و اساتید دانشگاه معتقد هستند برای استفاده بهینه از منابع آبی و گسترش پوشش گیاهی در این منطقه لازم است برنامه ریزی‌های مدونی برای مقابله باریزگردها صورت بگیرد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: طوفان زابل طوفان های 120 روزه دانشگاه علوم پزشکی زابل مقابله با پدیده ریزگردها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۹۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساتید و نخبان نقش موثری در توسعه خوزستان دارند

استاندار خوزستان گفت: دانشگاه‌ها باید برای توسعه استان به میدان بیایند؛ اساتید و نخبگان دانشگاهی در تدوین نقشه راه برای جهش تولید و توسعه استان نقش مؤثری دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، علی‌اکبر حسینی محراب _چهارشنبه، بیست‌ونهم فروردین_ در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، اظهار کرد: برای طرح توسعه غرب استان باید با قدرت کار کنیم؛ با توجه به اینکه عملیات اکتشاف، استخراج، پالایش و انتقال نفت حرکت جدیدی در آن منطقه است متناسب با آن باید به مسائل مرتبط بپردازیم.

وی افزود: طرح توسعه غرب استان با توجه به صنایع تکمیلی بخش انرژی و توانمندی‌های حوزه کشاورزی و تجارت تدوین شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: در شرق استان بیشتر به کشاورزی توجه شده است، با توجه به مشکلات خشکسالی در سال‌های اخیر صنایع تبدیلی کشاورزی و کسب و کارهای خانگی شکل نگرفته و به نظر می‌رسد لازم است یک بازنگری در مطالعات توسعه‌ای شرق استان صورت گیرد تا سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش به سمت و سوی درستی حرکت کند.

حسینی محراب تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به ایذه که با استقبال مردمی فوق‌العاده همراه بود درخواست‌های مردمی در زمینه توسعه روستاها، راه‌ها، اشتغال، تسهیلات، شهرک‌های صنعتی و … داشتیم که لازم است پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود.

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در توسعه استان خاطرنشان کرد: نگاهی که ما به دانشگاه داریم نگاه ویژه‌ای است و دانشگاه‌ها باید برای توسعه استان به میدان بیایند؛ اساتید و نخبگان دانشگاهی بازوی فکری ما هستند و در تدوین نقشه راه برای جهش تولید و توسعه استان نقش مؤثری دارند.

کد خبر 745568

دیگر خبرها

  • سومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی آغاز شد
  • استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب
  • کاهش گردوغبار در خوزستان با پراکنش اراضی کشاورزی
  • اساتید و نخبان نقش موثری در توسعه خوزستان دارند
  • هشدار جدی به ۴ استان؛ سیل و طوفان در راه است
  • راهکارهای کاهش هزینه‌های سلامت در ایران
  • وبگاه بین المللی تحریم علمی رژیم صهیونیستی رونمایی شد
  • هشدار جدی هواشناسی به ۴ استان ؛ سیل و طوفان در راه است
  • بیانیه حزب موتلفه اسلامی در تبریک پاسخ موشکی ایران به اسرائیل
  • راهکارهای علمی و درست برای کاهش وزن