Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@09:53:48 GMT

برای جلوگیری از وقوع سیل چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۹۲۰۶

برای جلوگیری از وقوع سیل چه کنیم؟

علی مریدی مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تالاب‌ها مانعی برای ایجاد سیل‌های خسارت بار هستند، اظهار کرد: اگر تالاب‌ها نبودند ابعاد خسارات ناشی از سیل‌های اخیر شاید بیش از این‌ها می‌شد.

بیشتر بخوانید؛ توصیه‌هایی هنگام وقوع سیل

وی افزود: لایروبی به موقع دریاچه ارومیه منجر شد که خسارات ناشی  از سیل در آن منطقه کاسته و یا حتی هیچ خساراتی نداشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مریدی گفت: اگر ورودی تالاب‌ها مانند دریاچه ارومیه لایروبی می شد، ابعاد خسارات نیز کم می‌شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در فصل بهار سیلاب‌های سهمگینی ایجاد می‌شوند و برف‌های ارتفاعات ذوب و همراه با روان آبها به پایین دست سرزیر می شوند؛  احتمال وقوع  سیل نیز افزایش پیدا می‌کند.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه رها سازی آب در فصل بهار بیشتر برای کشت محصولات انجام می‌شود، اظهار کرد: اگر بخواهیم آبی در تالاب باقی بماند نباید این رهارسازی‌ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اگر تالاب ها و رودخانه‌ها لایروبی می‌شدند خسارات سیل کاهش می‌یافت، تصریح کرد: ورودی رودخانه‌های اطراف دریاچه ارومیه کاملا لایروبی شده تا آب به راحتی وارد دریاچه شود.

  مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر همین کار را در گرگان رود استان گلستان و یا در تالاب هورالعظیم انجام داده بودیم، خسارات تا حد زیادی کاهش پیدا می کرد.

مریدی با اشاره به اینکه کنترل سیلاب ها یکی از کارهای تالاب ها است، گفت: تالاب‌ها علاوه بر اینکه یک میراث زیست محیطی هستند، عامل جلوگیری از ریزگردها نیز به شمار می‌روند و در زمان وقوع سیلاب می‌توانند خدمات مفیدی ارائه دهند.

 وی افزود:حوزه های اترک رود در استان گلستان بر اثر سیلاب خسارات ناچیز دیده بود و آن نیز به دلیل لایروبی رودخانه های ورودی این رود بود.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: باید بدانیم که تالاب‌ها به نوعی مخازن طبیعی خدادادی هستند؛ به همین دلیل نگهداری از آن‌ها می تواند در زمان های سیلاب کمک خوبی باشند .

انتهای پیام/

تالاب‌ها مخازن طبیعی خدادادی هستند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست تالاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۹۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ داری آلوده کننده تالاب انزلی به مراجع قضایی معرفی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه عشوری اظهار کرد: بر اساس گزارشی مبنی بر رها شدن لاشه‌های مرغ تلف شده در تالاب انزلی محدوده رودخانه سیاه درویشان شهرستان صومعه سرا، کارشناسان و محیط بانان حفاظت محیط زیست گیلان به همراه کارشناسان جهاد کشاورزی و دامپزشکی بلافاصله به منطقه عزیمت و پس از بررسی شواهد و مستندات و اخذ اطلاعات از تلفات مرغداری‌های حاشیه تالاب، مرغداری متخلف را شناسایی و پرونده قضائی در این رابطه تشکیل شد.

وی ادامه داد: این مرغداری ۱۷ گونی لاشه مرغ‌های تلف شده را به صورت مخفیانه در رودخانه سیاه درویشان تخلیه کرده که در نهایت سر از تالاب انزلی درآورده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان افزود: بعد از مستندسازی و تشکیل پرونده قضائی، محیط بانان، مرغ‌های تلف شده را جمع آوری و به صورت اصولی امحاء کردند.

عشوری در پایان گفت: تهدید علیه بهداشت عمومی و تخریب محیط زیست تخلفاتی است که به هیچ وجه قابل اغماض نیست و با متخلفین به شدت برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

کد خبر 6080080

دیگر خبرها

  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • تلاش شهرداری خاش در کاهش خسارات ناشی از بارندگی در شهر
  • وقوع سیلاب در کرمان خسارت جانی نداشت
  • ضرورت مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفت منابع آب موجود شفت
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان‌های خاتم و مروست
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان های خاتم و مروست
  • شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده
  • مرغ داری آلوده کننده تالاب انزلی به مراجع قضایی معرفی شد