Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@22:36:00 GMT

تحصن معترضان سودانی در مقابل وزارت دفاع با همراهی قضات

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۰۳۹۴

تحصن معترضان سودانی در مقابل وزارت دفاع با همراهی قضات

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، مردم سودان با ادامه تجمعات گسترده در خارطوم پایتخت این کشور همچنان خواستار کناره گیری نظامیان از قدرت هستند.

این در حالیست که موافقت ارتش با تشکیل کمیته مشترک در مذاکرات انتقال قدرت، مردم سودان را قانع نکرده است از این رو شمار زیادی از مردم در برابر مقر فرماندهی ارتش سودان در خارطوم تجمع کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش یورونیوز، همچنین در این روز ۱۰۰ قاضی سودانی که خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان هستند نیز از محل دیوان عالی کشور در خارطوم، به سمت محل تحصن معترضان حرکت کردند تا به آنها بپیوندند.

این قضات که لباس‌های سیاه رنگشان را بر تن داشتند، پلاکاردهایی حاوی شعار «قضات برای تغییر» به دست گرفته بوند و به سمت وزارت دفاع راهپیمایی کردند.

راهپیمایی قضات نخستین اعتراض جمعی قضات از سال ۱۹۸۹ یعنی تاریخ به قدرت رسیدن عمر البشیر محسوب می‌شود.

گفتنی است به دنبال گسترش تظاهرات علیه دولت سودان، نیروهای ارتش در ۱۱ آوریل سال جاری نهادهای دولتی را محاصره و بیش از ۱۰۰ عضو حزب کنگره ملی حاکم این کشور را بازداشت کردند. ۳۵ تن دیگر نیز در جریان تظاهرات مردم سودان کشته شدند.

عوض بن عوف وزیر دفاع و رئیس شورای نظامی انتقالی سودان از بازداشت عمر البشیر و آغاز دوره انتقال سیاسی در این کشور خبر داد و اعلام کرد: قانون اساسی سودان به حالت تعلیق درآمده و نهادهای نخست وزیری، مجلس و ادارات ایالتی نیز منحل شده‌اند. وضعیت فوق‌العاده به مدت سه ماه و مقررات منع رفت‌وآمد برای یک ماه در سراسر سودان از ساعت ۱۹:۰۰ امروز برقرار خواهد شد".

بن عوف، پس از یک روز اعلام کرد که از سمت خود استعفا کرده است.

ژنرال عبدالفتاح البرهان به عنوان رئیس جدید شورای نظامی انتقالی سودان تعیین شد. ژنرال کمال عبدالمعروف نیز از سمت معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان برکنار شد.

عبدالفتاح البرهان رئیس جدید شورای نظامی انتقالی سودان بعد از انتصاب اعلام کرد که مقررات منع رفت و آمد را لغو کرده است. البرهان همچنین تاکید کرد که استانداران تمامی استان‌های سودان برکنار شده‌اند.

رئیس شورای نظامی انتقالی سودان همچنین با بیان اینکه دوره گذار حداکثر ۲ سال خواهد بود، گفت که پس از این مرحله نیز دولت مدنی تشکیل خواهد شد.

از سوی دیگر مخالفان سودان تحصن خود را در مقابل مقر ارتش این کشور در خارطوم ادامه داده و خواستار انتقال قدرت به دولت مدنی هستند.

کد خبر 4600470

منبع: مهر

کلیدواژه: سودان خارطوم عمر البشیر عبدالفتاح البرهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۰۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشته شدن ۶۸۰ نظامی وساقط شدن ۱۳۱ پهپاد اوکراینی در ۲۴ ساعت گذشته

وزارت دفاع روسیه از کشته شدن ۶۸۰ سرباز اوکراینی و سرنگونی ۲۶ موشک و ۱۱ پهپاد نیرو‌های کی یف در محور‌های مختلف طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به گزارش روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: در محور کوبیانسک در استان خارکف در شرق اوکراین تلفات دشمن بالغ بر ۳۰ سرباز، تجهیزات، سلاح و توپ غربی بود.

این بیانیه می افزاید: در محور دونتسک، نیرو‌های ما با تقویت مواضع و استحکامات مهم، تلفات دشمن بالغ بر ۳۷۰ سرباز، خودروی نظامی و توپخانه غربی بود.

وزارت دفاع روسیه اضافه کرد: در محور آودیوکا، نیرو‌های روسی به تقویت خطوط هجومی خود ادامه دادند و ۷ حمله دشمن دفع شد و تلفات دشمن بالغ بر ۹۵ سرباز و خودرو زرهی از جمله یک خودروی بردلی آمریکایی و تجهیزات، سلاح و توپخانه غربی بود.

این وزارت خانه توضیح داد: در محور جنوبی دونتسک، نیرو‌های ما با بهبود مواضع، ۱۴۵ سرباز اوکراین را از بین بردند و تجهیزات دشمن را منهدم کردند.

 در محور خرسون، نیرو‌های ما مواضع خود را در خط مقدم بهبود دادند و تلفات دشمن به ۴۰ سرباز، تجهیزات نظامی و خودرو از جمله نفربر زرهی ام ۱۱۳ آمریکایی و توپخانه غربی رسید.

وزارت دفاع روسیه در پایان اعلام کرد: پدافند‌ هوایی ما ۲۶ موشک HIMARS آمریکایی و یک موشک "Vampire" چک را سرنگون کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع: امسال هم تولید تجهیزات و تسلیحات جدید را با قدرت ادامه می‌دهیم
  • امسال هم تولید تجهیزات و تسلیحات جدید را با قدرت ادامه می‌دهیم
  • کشته شدن ۶۸۰ نظامی وساقط شدن ۱۳۱ پهپاد اوکراینی در ۲۴ ساعت گذشته
  • روسیه: ۱۳۱ پهپاد اوکراینی منهدم شدند
  • برخی وزرا مانند وزیر کشور و اطلاعات و امور خارجه با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند؛ در دولت دوازدهم به دلایلی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با ایشان هماهنگ شد
  • کشته شدن بیش از ۵۰۰ نظامی اوکراینی در شبانه روز گذشته
  • تحولات اوکراین|زلنسکی دبیر شورای امنیت را هم برکنار کرد
  • تکذیب همکاری نظامی با اسرائیل ازسوی وزارت دفاع ترکیه
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟
  • جزئیات تجاوز بامدادی آمریکا به شرق سوریه