Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@07:45:37 GMT

ایران چهارمین کشور سیل‌خیز دنیا است

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۰۵۴۵

ایران چهارمین کشور سیل‌خیز دنیا است

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، ابوالقاسم حسین‌پور با بیان اینکه آبخیزداری در ایران که کشوری با اقلیم خشک و نیمه خشک است و بارش‌های آن عموماً رگباری است یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: سیل‌های اخیر نشان داد که فعالیت‌های آبخیزداری تا چه اندازه می‌تواند برای کشور ثمر بخش باشد. بارش‌های بیش از ۱۰۰ میلیمتر طی روز در کشور منجر به سیل‌های شدید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: بارش‌های اخیر که منجر به سیل در گلستان و شیراز شد به‌ترتیب حدود ۳۱۷ میلیمتر و ۷۶ میلیمتر در بازه زمانی ۱۵ دقیقه بود که طبیعتاً این میزان بارش سیلاب به دنبال دارد.

حسین‌پور با اشاره به اینکه حفظ طبیعت عامل مهمی در پیشگیری از سیلاب است، تصریح کرد: مدیریت ریسک سیل موضوع مهمی است و سال گذشته در همین راستا سازمان جنگل‌ها جلسه‌ای مشترک با سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برگزار کرد تا از راهکارهای مطلوب و تجارب جهانی در جهت کاهش خطرپذیری سیل در کشور استفاده شود.

وی در پایان با بیان اینکه تاکنون مطالعات فاز تفضیلی اجرایی برای ۲۶ میلیون هکتار از گستره حوزه‌های آبخیز کشور انجام شده و مطالعات فاز شناسایی و توجیهی هم برای ۴۵ میلیون هکتار به اتمام رسیده است، گفت: بر اساس منابعی که طی برنامه‌های توسعه به مباحث آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور اختصاص یافته تاکنون ۱۲ میلیون هکتار عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سیلاب سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۰۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری ۸٠٠ هکتار از پهنه آبی تالاب‌های گلستان با بارش‌های بهاری

احمد احمدی گفت: از آغاز سال نو با بارش‌های مناسب بهاری و جاری شدن سیلاب ۳۸٠ هکتار از پهنه‌ی آلاگل، ۲۱٠ هکتار از وسعت آجی گل و ۲٠٠ هکتار از تالاب آلماگل آبگیری شد که پیش بینی می‌شود تا پایان بهار این وسعت به یک هزار هکتار افزایش یابد.

وی افزود: سال گذشته تالاب‌های آلاگل با وسعت ۲۵٠٠ هکتار و آجی گل ۳۲٠ هکتار خشک شده بودند و تنها ۱۵ هکتار از وسعت ۲٠۷ هکتاری تالاب آلماگل آب داشت.

تالاب‌های بین المللی استان گلستان همه ساله میزبان ۸۵ گونه پرنده مهاجر و بومی منطقه در فصل‌های سرد و گرم هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • آماده‌باش مدیریت بحران برای بارش‌های شدید در ۵ استان طی امروز و فردا
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام
  • برف بهاری مصداق تغییر اقلیم/بارش‌های اخیر شدت خشکسالی در کشور را کاهش نداد  
  • آبگیری ۸٠٠ هکتار از پهنه آبی تالاب‌های گلستان با بارش‌های بهاری
  • دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور
  • خراسان جنوبی چهارمین استان کشور در طرح زندگی با آیه‌ها
  • داوران چهارمحالی رقابت‌های کشوری کوراش را سوت می‌زنند
  • ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در قلمرو فرسایش آبی است
  • برگزاری چهارمین ستاد گیاهپزشکی در راستای بررسی بیماری زنگ زرد گندم
  • مدیریت رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی