Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@04:08:22 GMT

رسم‌الخط عثمانی قرآن با رعایت موازین تصحیح شود

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۰۸۴۹

رسم‌الخط عثمانی قرآن با رعایت موازین تصحیح شود

مرجع تقلید شیعیان بر لزوم تصحیح اشکالاتی که در رسم الخط فعلی عثمانی قرآن وجود دارد تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، آیت الله العظمی سبحانی پنج‌شنبه شب در مراسم رونمایی از تفسیر کوثر در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم گفت: شاید هیچ کتابی مثل قرآن در جهان وجود نداشته باشد که مثل قرآن صاحب تفسیرهای مختلف باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: قرآن کریم است که پس از نزول، پیوسته مورد نظر مدرسان و صاحبان تخصص‌های مختلف بوده است؛ به‌رغم وجود این همه تفسیر هنوز جای بحث و سخن باقی است و مفسران جدید می‌توانند به نوآوری دست بزنند.

وی افزود: طبیعت که فعل خدا است، نهایت‌ناپذیر است و بشر با تخصص‌های مختلف نتوانسته به تمام ابعاد طبیعت برسد؛ انیشتین نیز چنین بحثی را به شکلی دیگر مطرح می‌کند.

این مرجع تقلید یادآور شد: طبیعت فعل تکوینی حق تعالی و قرآن نیز فعل تشریعی خداوند است؛ با وجود این همه عظمت نباید از وجود این تفاسیر متعدد تعجب کنیم؛ فعل خداوند نامتناهی و قرآن نیز نامتناهی است.

وی گفت: اقبال حوزه به قرآن مجید پس از انقلاب، به فزونی رفته است؛ با این حال نمی‌توان گفت که پیش از انقلاب به قرآن بی‌توجهی می‌شد، لیکن پس از انقلاب، انقلاب روحی در زمینه قرآنی در حوزه پیدا شد و خوشبختانه مجتمعات قرآنی فراوان نیز در این بستر شکل گرفت که از جمله آنها می‌توان به دارالقرآن علامه طباطبایی اشاره کرد.

آیت الله سبحانی اظهار کرد: ائمه دارای مقام معلمی هم هستند؛ علامه طباطبایی در پاسخ به یک منتقد مباحث قرآنی به سمت تفسیر روی آورد تا پاسخ این منتقد قرآنی را بدهد؛ ایشان پس از ترک تبریز کتاب تفسیر دیگری را به نام المیزان نگاشت.

وی افزود: هر تفسیر دارای نقاط قوت است که باید آن اشاره کرد؛ تفسیر کوثر نیز که در این مراسم رونمایی می‌شود دارای یک ذوق خاص است که از جمله آنها می‌توان به ۱۲ فصل به نیت ۱۲ امام اشاره کرد؛ این کتاب ترجمه آزاد است ولی در عین آزادی به مفهوم رسای آیات پرداخته شده است.

این مرجع تقلید یادآور شد: بسیاری از ترجمه‌ها دارای ترجمه تحت اللفظی داخل پرانتز است ولی ترجمه نویسنده این تفسیر روان و کامل است.

وی گفت: امروزه دچار رسم الخط عثمانی هستیم؛ برخی معتقد هستند که باید در این رسم الخط تغییراتی ایجاد کرد، خط قرآن مقدس است ولی رسم الخط، تعبدی نیست؛ باید تلاش کنیم که قرآن را از تحریف حفظ کنیم ولی در این رسم الخط مشکلاتی وجود دارد که باید از بین برود.

آیت الله سبحانی اظهار کرد: باید طلاب و قرآنیان جوان را به تفسیر نویسی تشویق کرد ولی باید توجه داشت که تفسیرها دارای نوآوری باشند و تکرار مکررات نباشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۰۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر

دمی همدم و همراه شدن با حضرت حافظ پیشینه‌ای چند قرنی در میان ایرانیان و فرهنگ ایرانی دارد. بدون شک همه ایرانیان از خردسالی با حافظ و فال این شاعر و عارف نامی آشنایی دارند. 

به گزارش «زی‌سان»، حافظ‌خوانی در مراسم‌های مختلف همانند لحظه سال تحویل و شب یلدا، بخشی از فرهنگ و سنت دیرینه جامعه ایرانی است. در کنار خواندن غزلیات، گرفتن فال حافظ نیز یک رسم همیشگی برای ایرانیان است. 

این باور قدیمی در میان ایرانیان وجود دارد که حضرت حافظ داننده عالم نهان و غیب است و در لحظات مختلف با رجوع فال حافظ می‌توان تصمیم درست را گرفت. فال جمعه ۳۱ فروردین به تفال حافظ بدین گونه است:‌

صوفی بیا که خرقه سالوس برکشیم

وین نقش زرق را خط بطلان به سر کشیم

نذر و فتوح صومعه در وجه می‌نهیم

دلق ریا به آب خرابات برکشیم

فردا اگر نه روضه رضوان به ما دهند

غلمان ز روضه حور ز جنت به درکشیم

بیرون جهیم سرخوش و از بزم صوفیان

غارت کنیم باده و شاهد به بر کشیم

عشرت کنیم ور نه به حسرت کشندمان

روزی که رخت جان به جهانی دگر کشیم

سر خدا که در تتق غیب منزویست

مستانه‌اش نقاب ز رخسار برکشیم

کو جلوه‌ای ز ابروی او تا چو ماه نو

گوی سپهر در خم چوگان زر کشیم

حافظ نه حد ماست چنین لاف‌ها زدن

پای از گلیم خویش چرا بیشتر کشیم

تعبیر و تفسیر غزل

میل به ایجاد تغییر و تحولات مثبت در وجود تو نهادینه شده است، وقتی می‌خواهی تغییری ایجاد کنی، بی‌محابا به سمت آن می‌روی، اما بدان ابتدا باید مقدمات را فراهم کنی و بی‌گدار به آب نزنی. از یاد خدا غافل مشو و بیشتر با معبود خویش در ارتباط باش. از کار‌های ناشایست پرهیز کن، همه مشکلات با پول حل نمی‌شود. روزی می‌رسد که می‌بینی برای آخرت توشه‌ای غیر از گناه نداری. عجله کن و دست از گناه بردار. خوشگذرانی گناه نیست به شرط اینکه معصیت در آن نباشد. این گوی و این میدان، بسم الله بگو و پایت را از گلیمت درازتر نکن.

 

tags # فال حافظ ، فال سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (1 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز شنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • هر حق‌الناسی، حق‌الله هم است
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (31 فروردین)
  • فال حافظ امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • اشغالگری در روز روشن
  • عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (30 فروردین)
  • پایان دوران بی پاسخ ماندن جنایات صهیونیست‌ها
  • جمهوری اسلامی برای منطقه نعمت است