Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم یادبود منیر شاهرودی فرمانفرماییان، هنرمند نقاش و از پیشگامان هنر مدرن ایران عصر پنجشنبه ۵ اردیبهشت ماه با حضور سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر، بهمن فرمان آرا و فاطمه معتمدآریا در باغ موزه نگارستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ابتدای این مراسم گفت: درگذشت خانم فرمانفرماییان برای ما که در یکی دو سال اخیر به طور مرتب با او در ارتباط بودیم تا موزه‌ای به نامش در باغ نگارستان افتتاح شود، فقدان بزرگی بود. همیشه از مصاحبت با او لذت می‌بردیم زیرا او جدای اینکه یک هنرمند برجسته بود انسانی فرهیخته نیز بود و آثارش تا سال‌ها برای ایران و هنردوستان باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: موزه او که با تلاش خودش برگزار شد محل رفت و آمد هنر دوستان زیادی است و این امر باعث شد که نام او در فرهنگ و هنر ما باقی بماند. او عمر با برکتی داشت. از او به این دلیل که نام هنر ایرانی را زنده کرد و نگه داشت تشکر می‌کنیم. امیدوارم بتوانیم امانت دار خوبی برای آثار و یاد و خاطره این هنرمند باشیم.

منیر فرمانفرماییان در جهان شناخته شده‌تر از ایران بود

سیدمحمد بهشتی در ادامه مراسم به دیداری که یک هفته قبل از درگذشت منیر فرمانفرماییان با وی داشته، اشاره کرد و گفت: نزدیک یک هفته قبل از فوت او توفیق دیدارش را داشتیم، در حالی که می‌خندید؛ می‌گفت: دارم می‌روم، ولی ما جدی نمی‌گرفتیم. این هنرمند در بین دیگر هنرمندان ما نسبتاً عمری طولانی و با برکتی داشت. ولی برای او عمر نزدیک به صد سال کم بود چون همیشه سرشار از انرژی و زندگی بود و هزاران طرح و ایده داشت که می‌خواست آنها را اجرا کند. او هنرمند فعالی بود ولی باز هم کلی کار نکرده داشت. شاید اگر یکی دو قرن هم زندگی می‌کرد برای برنامه‌ها و ایده‌های او کافی نبود.

وی فرمانفرماییان را هنرمندی جهانی خواند و افزود: در دنیا موزه‌ای نیست که اثری از او نداشته باشد. ولی خیلی سال نیست که ایران او و هنرش را با تحیر شناخته است. همه دوست دارند طولانی زندگی کنند و کارهای زیادی برای این کار می‌کنند اما کمتر کسی هست که بتواند بعد از مرگش نیز به یاد آورده شود و کارهایش باعث جاودانگی او شود. هنرمندان با کارهایی که می‌کنند در بین مردم جاودانه‌تر هستند و بیشتر از همه یادگاری به جا می‌گذارند.

بهشتی با بیان اینکه یادگاری‌های هنرمندان معرف آنها هستند، گفت: یادگاری‌های زیادی از منیر فرمانفرماییان به جا مانده است، در ایران نیز موزه‌ای که به جا گذاشته یادگاری اوست. موزه او، مانند صفا و لطف و شخصیت خود اوست. خودش می‌گفت در میانسالی همراه چند دوست خارجی به شاهچراغ می‌روند و در آنجا به خاطر آینه کاری‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ به سفر آینه‌ها سفر می‌کند و تا آخر در آن سفر می‌ماند. الان نیز به همان جهان آینه‌ها سفر کرده است.

در وجود فرمانفرماییان جوانی بود که در کارهایش نیز دیده می‌شد

فاطمه معتمدآریا نیز در ادامه مراسم پشت تریبون حاضر شد و درباره منیر فرمانفرماییان گفت: در تمام سال‌های آشنایی با منیر فرمانفرماییان، هیچ وقت از هیچ چیزی شکایت نداشت و همیشه لبخند می‌زد. عشق به حیات و هستی در او موج می‌زد و برای هر چیزی حیات و هویت قائل بود. شاید رمز زندگی طولانی او با وجود تمام مشکلاتی که داشت، عشقش به زندگی بود. این عشق به حیات را در کمتر هنرمندی می‌توان دید. عشق او به زندگی باعث می‌شد که جزو خلاق‌ترین هنرمندانی باشد که ما می‌توانستیم ببینیم. در وجود او جوانی بود و این در کارهایش نیز دیده می‌شد.

در پایان مراسم، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: ذوق خلود و طلب جاودانگی از طبایع آدمی و تمایزات انسانی است نسبت به سایر باشندگان. هیچ آدمی بر پشت زمین نزیسته که میل به امتداد و استمرار حضور دست‌کم به قدر نامی نیک نداشته باشد. هنر، یکی از پدیده‌هایی است که به این حس انسانی پاسخ می‌دهد و حضور نام هنرمندان پیشین در امروز و با ما نشان توفیق هنر است در برگذشتن از زمان و ماندگاری.

وی ادامه داد: خانم فرمانفرماییان با بهره گرفتن از هنر اصیل و هویت‌مند و فرهنگ‌بنیان توانست آن را به زبان امروز بازآفرینی کند و خود به چهره‌ای ماندگار بدل شود. دوم اینکه افزون بر فرهنگ و فضای خانواده توفیق صد و ده ماه خدمت در موقوفه حاج حسین آقا ملک این باور را در جان من عمق بخشید که وقف نیز راه ضمان دار و مجرب و مسلمی است برای جاودانگی. با آنکه از فوت حاج حسین آقا ملک قریب نیم قرن‌گذشته می‌توانیم عطر نفس و حضور مسلم این واقف بزرگ را در روزگار خود احساس کنیم احساسی که به حتم آیندگان نیز آن را خواهند دید.

حسینی بیان کرد: خانم فرمانفرماییان با وقف ۵۱ اثر ارزشمند به نهاد خوش‌نام و آبرومندی چون دانشگاه تهران نشان داد که به انسان می‌اندیشد و برای فرداییان ایران نیز میراثی ارزشمند به یادگار گذاشت. این دو گزاره موجبی است تا بر خود لازم بدانم که در مجلس یادبود ایشان حضور بیابم و ادای احترام کنم.

کد خبر 4600509

منبع: مهر

کلیدواژه: منیر فرمانفرماییان فاطمه معتمد آریا سیدمحمد بهشتی بهمن فرمان آرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۱۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم از تحویل زمین برای ایجاد موزه دین و زندگی توسط مجموعه‌های فرهنگی خبر داد.

علی رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ یک بلوک در بلوار پیامبر اعظم (ص) به مجموعه‌های فرهنگی در قالب موزه دین و زندگی تحویل داده شد و این مجموعه هم اکنون این پروژه در مرحله اخذ پروانه ساخت و تأیید نقشه است.

وی در خصوص تکمیل پروژه‌های بلوار پیامبر اعظم (ص) افزود: زمانیکه بلوار پیامبر اعظم (ص) طراحی و وارد فاز اجرا شد روی کاغذ همه چیز بسیار دقیق دیده شده بود، اما متأسفانه آنجا مسائل قدیمی وجود دارد که در حال حاضر نیز ادامه پیدا کرده است. به عنوان مثال هنوز امکانات زیرساختی مانند پست برق یا آب در این بلوار وجود ندارد.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم ادامه داد: مکاتبات بسیاری با اداره برق یا بخش‌های دیگر انجام می‌شود اما به دلایل مختلف کار پیش نمی‌رود.

رمضانی با اشاره به لزوم تکمیل تملکات در بلوک‌های بلوار پیامبر اعظم خاطرنشان کرد: این کار در دستور کار مناطق شهرداری قم است اما گاهی معضلات حقوقی یا مسائل ورثه‌ای قدری فرآیندها را زمان بر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تکمیل زیرساخت‌های بلوار پیامبر اعظم (ص) ارزش افزوده اراضی این بلوار را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد گفت: چشم اندازی برای بیان زمان دقیق اتمام کارهای این منطقه وجود ندارد اما شهرداری برای زمین‌های که در دست خودش است بر اساس توان اقتصادی کارها را جلو می‌برد.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم افزود: از طرفی شرایط اقتصادی کشور بر وضعیت سرمایه گذاری در این بلوار اثرگذار است. قسمت عمده‌ای از این بلوار برای کاربری‌های اقامتی تعریف شده و بازگشت سرمایه این نوع کاربری به وضعیت اقتصادی کشور وابسته است.

رمضانی با اشاره به لزوم تسهیلگری هر چه بیشتر سرمایه گذاری در بلوار پیامبر اعظم گفت: این مسئله به همکاری نهادهای همکار مانند اداره کل میراث فرهنگی و شرایط ورود زائران خارجی به کشور نیز بستگی دارد.

به گفته وی، در بلوار پیامبر اعظم (ص) سه پروژه اقامتی فعال وجود دارد که شامل پروژه بنیاد تعاون ارتش، ایجاد یک هتل ۵ ستاره توسط یک شخص حقیقی و ساخت یک مجموعه اقامتی توسط سپاه است.

کد خبر 746025

دیگر خبرها

  • «موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود
  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • کتاب آینه‌ دلیل من در کرمانشاه منتشر شد
  • درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • ادای احترام رییس جمهور به جانبازان در مراسم رژه نیروهای مسلح
  • بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید
  • بانوی قهرمان کشتی آلیش مدال خود را به موزه حرم رضوی اهدا کرد