Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@13:32:44 GMT

کم آبی جلوی افزایش تولید نفت عراق را می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۱۴۱۸

کم آبی جلوی افزایش تولید نفت عراق را می‌گیرد

رونق تولید نفت عراق می تواند به خاطر کمبود آب با مشکل مواجه شود. عراق برای حفظ تولید نفت در چاه هایش به آب نیاز دارد. ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱ اقتصادی نفت و انرژی اقتصاد جهان نظرات - اخبار اقتصادی -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سی ان ان، آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرد تولید نفت عراق طی دهه گذشته دو برابر شده و به نظر می‌رسد تا 2030 جای کانادا را به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ جهان بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به این ترتیب عراق از نظر تولید  پس از آمریکا، عربستان و روسیه قرار می‌گیرد.

 ولی رشد تولید عراق در صورت شکست این کشور در تامین منابع جدید آب متوقف می شود.

 آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرد بدون آب نرخ تولید نفت عراق به سختی از سطح فعلی بالاتر خواهد رفت.

 سالهای جنگ،  خشونت و بی ثباتی زیرساخت‌های این کشور را نابود کرده است. ولی صنعت در سال‌های اخیر شکوفا شده و شرکت‌های نفتی بزرگ غرب  مثل اکسون ، بریتیش پترولیوم و انی در توسعه میادین نفتی عراق سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

طی دهه گذشته ، عراق 20 درصد در تولید نفت رشد کرده است. تولید این کشور از 2.3 میلیون بشکه در روز در 2009 به حدود 4.7 میلیون بشکه در حال حاضر رسیده است. این عدد می‌تواند تا 6 میلیون بشکه در 2030 بالا برود، البته در صورتی که عراق بحران آب را حل کند.

 آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد عراق برای رسیدن به تولید بالا نیاز به 3 میلیون بشکه در روز آب اضافی برای تزریق به ذخایرش دارد.

 صنعت نفت الان 5 میلیون بشکه آب در روز برای اطمینان از وجود فشار کافی در ذخایر زیرزمینی برای استخراج نفت استفاده می‌کند و به 1.5 میلیون بشکه دیگر برای  استخراج هر بشکه نفت نیاز دارد.

ولی عراق برای 70 درصد آب مصرفی خود نیازمند واردات است و سطح رودخانه‌های آن تا 40 درصد در 20 سال اخیر پایین آمده اند.

کیفیت آب در دسترس هم خوب نیست و محدودیت بیشتری برای دسترسی به ذخایر آبهای زیرزمینی و سطحی ایجاد می کند. کاهش جریان رودخانه ها باعث شده آب دریا پیشروی کند و شوری آب تازه را بالا برده است.

 برخی عملیات ها در نیروگاه‌های برق و بزرگترین پالایشگاه های نفت این کشور در 2018 کاهش یافتند چون سطح نمک آب 4 برابر بالاتر از حد قابل قبول بود.

عراق طرحی برای تصفیه آب و انتقال آن به بزرگترین میادین نفتی خود در جنوب کشور دارد. ولی این پروژه به تعویق افتاده است .انتظار می رود قراردادی در 2019 بسته شود. اولین فاز این طرح طی 3 سال تکمیل می شود و 5 میلیون بشکه آب در روز منتقل می کند.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد:« برای صنعت نفت لازم است از مدیریت موثر و کارآمد آب اطمینان داشته باشد که شامل استفاده مجدد از آب تولید شده هم می شود».

کمبود آب تنها چالش پیش روی عراق نیست. رشد تولید نفت در آینده بستگی به توانایی عراق در جذب سرمایه گذار و حفظ ثبات سیاسی و همچنین تقاضای بالای جهانی دارد.

صادرات نفت عراق 9 درصد افزایش یافتوزیر نفت عراق: به صورت یکجانبه تولید نفت خود را افزایش نمی‌دهیم

انتهای پیام/124

R7586/P1012122/S7,80,85/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۱۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رگبار باران و رعد برق آذربایجان غربی را فرا می گیرد

به گزارش قدس آنلاین، یاسر اشتاد  افزود: طبق الگوهای هواشناسی روز شنبه به صورت موقت بارندگی قطع شده و روزهای یکشنبه و دوشنبه بارشهای رگباری دوباره مناطق را در برمی گیرد.

کارشناس اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در روز گذشته بارشی در استان گزارش نشده است، گفت: افزایش دما بین ۲ تا سه درجه سانتی گراد نیز برای پایان هفته پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته مرکز استان دمایی بین هشت تا ۲۳ سانتی گراد داشت، افزود: شهرستان تکاب با دمای مثبت یک درجه سرد ترین و شهرستان پلدشت با دمای مثبت ۲۷ درجه سانتی گراد گرم ترین شهر استان ثبت شده است.

متوسط بارش اذربایجان غربی طی سال زراعی جاری تا ۲۵ فروردین ماه حدود ۲۴۶ میلی‌متر بوده که نسبت به زمان مشابه سال زراعی گذشته ۳۳ میلی متر شامل ۱۴ درصد و نسبت به بلند مدت سه درصد افزایش دارد.

بارش ها در شمال استان نسبت به بلند مدت افزایش دارد و بیشترین افزایش در شهرستان ماکو با ۵۳ درصد رشد است.

میزان بارندگی ثبت شده در ماکو ۱۹۳.۶ میلی‌متر است که نسبت به سال زراعی گذشته که ۱۲۵.۶ میلی‌متر بوده ۵۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۳ درصد افزایش دارد.

بارندگی ها در مرکز آذربایجان غربی، ارومیه ۱۶۶ میلی متر است که نسبت به سال زراعی گذشته ۲۸ درصد افزایش و نسبت به بلند مدت نرمال ۳۲ درصد کاهش یافته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • رگبار باران و رعد برق آذربایجان غربی را فرا می گیرد
  • تولید جهانی نفت کاهش یافت
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد
  • تولید نفت ایران به ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسید
  • برنت ۹۰ دلار و ۷۲ سنت شد
  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟
  • پیش‌بینی‌ نفت ۱۰۰ دلاری با حمله رژیم صهیونیستی به ایران