Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک، گفت: اگر وزارت نفت سیاست‌های فروش نفت خود را بر مبنای معافیت‌های نفتی برنامه‌ریزی کرده باشد، طبیعتاً با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش اعتمادآنلاین، الیاس جرجندی- محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک، درباره وضعیت صادرات نفت ایران پس از تمدید نشدن معافیت‌های نفتی آمریکا به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: «وضعیت نفتی ایران پس از عدم تمدید معافیت‌ها به این بستگی دارد که وزارت نفت سیاست‌های نفتی خود را بر چه مبنایی تنظیم کرده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر وزارت نفت سیاست‌های فروش نفت خود را بر مبنای معافیت‌های نفتی برنامه‌ریزی کرده باشد، طبیعتاً با مشکل روبه‌رو خواهد شد.»

نماینده پیشین ایران در اوپک در پاسخ به این سوال که «آیا به غیراز این هشت کشور مقاصد صادراتی دیگری برای نفت داریم یا خیر» افزود: «در این خصوص اطلاعاتی ندارم. در واقع دراین‌باره مسئولان وزارت نفت مطلع هستند که به جز این هشت کشور آیا برای صادرات نفت به کشور‌های دیگر و یا دور زدن تحریم‌ها برنامه‌ریزی شده یا خیر؟»

خطیبی در خصوص راهکار‌های موجود برای صادرات نفت گفت: «راهکار‌های فروش نفت در زمان تحریم را نمی‌توان در رسانه‌ها اعلام کرد. راهکار‌هایی وجود دارد که بهتر است رسانه‌ای نشود، ولی می‌شود در این شرایط هم نفت را صادر کرد و تحریم‌ها را دور زد.»

این کارشناس حوزه نفت در پاسخ به این سوال که «آمریکا می‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند یا خیر» گفت: «امسال سال خاصی است، به‌نحوی‌که می‌گویند سونامی غیر اوپک انجام می‌شود و صادرات غیر اوپک بیش از دو میلیون بشکه افزایش پیدا می‌کند که عمده آن برای آمریکاست. در خصوص کاهش فروش نفت ایران آمریکا بیشترین فشار را می‌تواند در سال جاری به ایران وارد کند و سال آینده قادر نخواهد بود چنین فشاری به ایران بیاورد، چرا که آمریکا تنها یک بار می‌تواند برای افزایش تولید نفت خود برنامه‌ریزی کند. امسال اوپک حدود ۸۰۰ هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش داده، بر همین اساس امکان جایگزینی وجود دارد، اما در سال آینده امکان جایگزینی خیلی بعید است.»

او در ادامه در مورد پیش‌بینی قیمت نفت در روز‌های آینده با توجه به عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران افزود: «اگر اوپک به تعهد کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خود پایبند بماند، یعنی روسیه و دیگر کشور‌ها ۴۰۰ هزار بشکه و اعضای اوپک ۸۰۰ هزار بشکه نفت را تا آخر سال کاهش دهند، قطعاً قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند؛ اما درصورتی‌که کشور‌های عضو اوپک بر اساس سیاست‌های آمریکا از فرصت تحریم نفتی ایران استفاده کنند و تولید را کاهش ندهند تا جایگزین نفت ایران در بازار‌های جهانی شوند، قیمت‌ها افزایش زیادی نخواهد داشت.»

خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک، در پایان تصریح کرد: «اگر اوپک و روسیه به تعهد کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود عمل کنند، به نظر می‌رسد قیمت نفت تا ۹۰ دلار هم افزایش پیدا کند. در نهایت آمریکا به خواسته خود در خصوص تحریم نفتی ایران نخواهد رسید، دلیل آن هم این است که به مردم خود قول داده نفت ارزان به آن‌ها می‌دهد که این مقوله با سیاست عدم تمدید نفتی ایران همخوانی ندارد و در تناقض است.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: اوپک تحریم های آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۱۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات نفت روسیه رکورد زد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، شبکه خبری بلومبرگ روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در هفته دوم آوریل تقریباً به بالاترین میزان سالانه خود رسید و جریان این کالا از بنادر اصلی این کشور رکورد زده است.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در هفته منتهی به ۱۴ آوریل با ۵۶۰ هزار بشکه افزایش به ۳.۹۵ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از ماه می ۲۰۲۳ محسوب می‌شود.

میانگین چهار هفته‌ای این صادرات که با نوسانات کمتری همراه است، نیز به شدت افزایش یافت و با حدود ۲۵۰۰۰۰ بشکه در روز به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از اوایل ژوئن ۲۰۲۳ محسوب می‌شود.

میانگین صادرات هفتگی این محصول روسیه حدود ۳۶۵۰۰۰ بشکه در روز بود و طبق گزارش‌ها حدود ۴۹۰۰۰۰ بشکه در روز بالاتر از هدف تعیین شده روسیه برای آوریل که بود بخشی از تلاش گسترده ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید و عرضه برای متعادل کردن قیمت نفت است.

پس از آنکه چندین عضو دیگر اوپک پلاس موافقت کردند تولید خود را کاهش دهند، روسیه متعهد شد که صادرات نفت خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از میانگین ماه مه تا ژوئن در سه ماهه اول سال جاری کاهش دهد.

انتظار می‌رود این کاهش صادرات روسیه بین نفت خام که ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و محصولات پالایشگاهی تقسیم شود.

این شبکه خبری همچنین اعلام کرد که جریان خروج نفت از پایانه‌های اصلی صادرات روسیه به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به بالاترین حد خود در تاریخ این کشور نزدیک شده است.

بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها، بزرگترین بندر بارگیری نفت این کشور یعنی بندر پریمورسک، ۱۰ نفتکش را در سه هفته از چهار هفته گذشته جابجا کرده است.

کد خبر 6081335

دیگر خبرها

  • ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکرم کرد
  • واکنش ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • نفت از افزایش قیمت بازماند
  • دور زدن تحریم با زدن رکورد ۶ ساله فروش نفت
  • تولید جهانی نفت کاهش یافت
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • صادرات نفت روسیه رکورد زد
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند