Web Analytics Made Easy - Statcounter

خطیب جمعه کرمان با انتقاد از بعضی بی توجهی ها به حقوق کارگران، جایگاه این قشر در اسلام را مورد توجه قرار داد و سیره اهل بیت را یادآوری کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت‌الاسلام محمد صباحی، خطیب جمعه کرمان، امروز( ۶ اردیبهشت)در خطبه‌های نماز جمعه به اهمیت دو صفت حسن خلق و سخاوت اشاره و بیان کرد: صفات اخلاقی را با ضدش می‌سنجیم اما در ارتباط با سخاوت انسانِ نیازمند ارزش آن از سخاوت انسان متکمن بیشتر است و قرآن کریم سخاوت کسانی را تعریف کرده که خودشان نیاز دارند و با این اینکه خود نیاز دارند اما از بیچارگان دستیگری می کننند و این خیلی ارزش بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





وی با استناد به آیات قرآن کریم ارزش انفاق قبل از پیروزی را بیش از ارزش آن بعد از پیروزی دانست و افزود‌: ارزش احسان و سخاوت و انفاق در زمان نیاز، بیشتر است لذا در این ایام کسانی که خود واقعا مشکل داشتند اما کمک به سیل زدگان کردند خیلی باارزش است؛ نکته سوم اینکه سخاوت همیشه به پول دادن نیست و ممکن است زمانی انسان جنسی را نخرد آن سخاوت باشد.




خطیب جمعه کرمان با اشاره به اینکه ما وقتی می خواهیم کمک کنیم صف می کشیم وقتی هم می گویند فلان جنس کم شده باز هم صف می کشیم؛ متذکر شد: اینکه در زمان کمبود به اندازه بخریم تا بقیه هم بتوانند بخرند این سخاوت است.



وی در پایان خطبه اول فرمایشی از رسول اکرم را یادآور شد که  بدبخت ترین انسان ها به وسیله سخاوت و حسن خلق بهشتی شدند.




حجت الاسلام صباحی با اشاره به 11 اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر و 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد شهید مطهری و روز معلم و تاکید بر اینکه این مناسبت های تاثیرگذار در جامعه و انقلاب باید بازگو شود  و برای تداوم کار باید از این عوامل و مسائل بهره‌مند شویم که از دیدگاه اسلام هم کار اهمیت دارد، هم کارگر جایگاه ویژه‌ای دارد و هم کارفرما و در روایات آمده دعای بیکار ولو عابد باشد مستحاب نمی شود؛ کار همپای جهاد در راه خداوند است؛ خداوند انسانی که خواب و بیکاری او زیاد باشد دشمن می دارد و بعضی از گناهان با سعی و کار در طلب رزق و روزی آمرزیده می شود.




وی ادامه داد: پیامبرصلی الله علیه وآله کارهای خانه را خود انجام می داد حضرت علی علیه السلام بیل می زد و از درآمد و دسترنج خود هزاران بنده را آزاد کرد و فرمود روزی سخت گرسنه بودم و از شهر دور شدم تا کاری پیدا کنم، بیرون از شهر خانه ای را دیدم که مقداری گل خشک ریخته و فهمیدم که می خواهد کار کند در زدم و پرسیدم که آیا می خواهی این خاک ها را گِل کنی و گفت بله، گفتم من حاضرم این کار را بکنم و آن زن 16 خرما به من داد و آمدم نزد پیغمبر و نشستیم و....لذا کار ارزش دارد و کسی از پیمغبر و علی بالاتر نیست(که اینگونه کار می کردند)



 خطیب جمعه کرمان با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام می فرماید حق زیردستان بر تو این است که باید با آنها به عدالت رفتار کنی و مانند پدری مهربان برای آنها باشی و از جهل و نادانی آنها درگذری و در این کارفرمایی که خدا به تو داده سپاسگزار باشی؛ بیان داشت: روایت داریم که تا عرق کارگر خشک نشده مزدش را بدهید.



وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که دولت را به معنای عام مخاطب قرار دادند و سه قوه را که باید به کارگران برسید؛ سوال کرد‌: روی چه حسابی جوان 25 ساله کارخانه چند صد میلیاردی را تحت امر دارد و بعد از مدتی کارخانه را فروخته و کارگران بیکار می شوند؟! باید دقت شود چرا این کارها انجام می شود و یا فلان شرکت 6 ماه است حقوق کارگران را نداده، حالا کارگر که جای خودش را دارد کارمند حقوقش دیر شود کلی زندگی آنها با مشکل مواجه می شود کارگر که چند ماه حقوق نگرفته معضلات مختلف در جامعه ایجاد می شود.

 

 

حجت الاسلام صباحی گفت: کارگران کار کردند و زحمت کشیدند تا یک عده در اتاق شیشه ای بنشینید و همه را بیچاره کنید و بعد هم بگویید نشد؟! فساد اقتصادی چیست؟ اینکه فردی میلیاردها سرمایه مملکت را به باد فنا می دهد و هزاران نفر را بیچاره و انقلاب را هم متهم می کند؟! کارفرما هم حق و حقوقی دارد پیغمبر خداوند کارگری را دوست دارد چون کاری به او محول شد آن را نیکو انجام دهد نه کارگر باید حق کارفرما را ضایع کند و نه کارفرما حق کارگر را؛ کارگران مایه عزت و سرافرازی کشور هستند و چرخ اقتصاد را می چرخانند.




وی با اشاره به روز معلم و یادآوری جمله امام راحل که فرمود شهید مطهری حاصل عمر من بود؛ آن شهید را از شخصیت های تاثیرگذار در زمان حیات و شهادت و بعد از شهادت دانست و در بیان ویژگی های آن شهید اظهار داشت: از مرزهای عقیدتی دفاع می کرد و نسبت به انحرافات و کژی‌ها سخت حساس بود و به همین دلیل هم به شهادت رسید و تنها کسی بود که مشت منافقان را باز می‌کرد؛ مردم گرایی ویژگی دیگر شهید مطهری بود همه مردم مخاطب یک دانشمند نیستند اما همه مردم اعم از کودکان و زنان و فیلسوف ها مخاطب او بودند و مردم گرای واقعی بود.



خطیب جمعه کرمان، از شهید مطهری به مرد دین و سیاست یاد کرد که همیشه با دو جریان مبارزه کرد؛ کسانی که به نام دین فعالیت سیاسی و اجتماعی را کنار می گذاشتند و با کسانی که با ورود به سیاست و به نام سیاست ارزش های انسانی را نادیده می گرفتند؛ به صراحت می گفت می شود هم مرد دین بود و هم سیاست بدون اینکه یکی قربانی شود.

 

 

 


شهید مطهری عشق عجیبی به امام و رهبری داشت و امام هم به ایشان خیلی علاقه داشت.

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: قم کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان خسارت سیل سپاه مسجد مقدس جمکران سیل استان بوشهر حقوق کارگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۱۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد

به گزارش «تابناک» به نقل از ستاد اطلاع رسانی نماز جمعۀ تهران، نماز جمعۀ این هفته تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی اقامه خواهد شد.

گفتنی است، درب‌های دانشگاه تهران جهت اقامه نماز جمعه ۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح باز خواهند شد.

دیگر خبرها

  • بهداشت و سلامت جایگاه ویژه‌ای در اسلام دارد
  • سید احمد خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است /از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم
  • مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • مقام معظم رهبری در دیدار کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • رهبر انقلاب در دیدار کارگران سراسر کشور: تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • نرخ بیکاری خراسان شمالی روند کاهشی دارد