Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-25@03:34:12 GMT

یزد در بین ۱۰ استان برتر تولید فرش دستباف

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۲۰۲۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ محمدمهدی نبی‌زاده در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به رونق صنعت فرش دستباف در استان یزد گفت: در چند سال گذشته به دلایلی شاهد رونق و ارتقا فرش دستباف در استان یزد هستیم. اداره فرش‌دستباف سازمان صمت استان سیاست‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است که به ارتقاء کیفیت، ریزبافتی، هنری شدن فرش‌ها کمک کرده و سعی شده هنرمندان و تولیدکنندگان استان را به سمت افزایش کیفیت تولیدات سوق دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که ریز بافی در استان افزایش یافته است گفت: زمانی رجشمار فرش های دستباف یزد 23 الی 25 بود اما اکنون به حداقل 30 رج افزایش یافته و حتی بعضا تا 60 رج نیز در استان بافت می شود که این خود بر افزایش کیفیت فرش تاثیر به سزایی داشته است.

نبی‌زاده اظهار داشت: قبل از ثبت جهانی شهر یزد، فرش یزد و اردکان ابتدا به ثبت ملی و بعد به ثبت جهانی رسیده است و در واقع این یک برند تثبیت شده در معاملات بین المللی است که می تواند به صادرات و رونق فرش استان کمک کند.

یزد در بین 10 استان برتر تولید فرش دستباف

وی اذعان داشت: در چند سال گذشته با ورود جوانان به این عرصه و ایجاد کارگاه های جدید و با خوش فکری‌ها و نوآوری‌هایی که داشتند شاهد طرح‌ و تولیدات بیشتری در استان هستیم به طوری که اکنون یزد در بین 10 استان برتر تولید فرش دستباف در کشور قرار گرفته است.

رئیس اداره فرش دستباف یزد با بیان این که سرشماری دقیقی از بافندگان و کارگاه های فرش دستباف انجام نشده است گفت: برآوردها حاکی از آن است که قریب به 40 هزار بافنده در استان یزد فعال هستند که در بیش از 67 کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز در استان تولید دارند و علاوه بر آن 10 شرکت تعاونی روستایی فرش دستباف به ازای هر شهرستان یک شرکت در زمینه تولید فرش دستباف در استان فعالیت دارند.

نبی‌زاده با بیان این که سالانه حدود 200 هزار متر مربع فرش و تابلو فرش در استان بافته می شود اظهار داشت: از میان طرح های متنوعی که در استان بافت می شود فرش یزد و اردکان بیشترین فروش را دارند و از آن‌ها استقبال بیشتری می شود و سایر فرش ها نیز مشتریان خاص خود را دارند.

قیمت هر متر فرش دستباف یزد حداقل 1/5 میلیون تومان

وی با بیان این که فرش دستباف یک هنر صنعت محسوب می شود و نمی توان آن را قیمت گذاری کرد افزود: بسته به تعداد رج، مواد اولیه، ابریشم به کار رفته، طرح و نقشه ای که فرش دارد قیمت گذاری انجام می شود. در بازار فعلی حداقل قیمت هر متر مربع فرش دستباف از یک میلیون و 500 هزار تومان شروع می شود حتی در نمایشگاه فرش دستباف یزد فرشی به قیمت 100 میلیون تومان نیز فروخته شد.

دلال بازی در بازار فرش دستباف یزد رایج نیست

نبی‌زاده اظهار داشت: بعضی از تولیدکنندگان مستقیما فرش خود را در بازار می فروشند و عده ای در قالب تعاونی برای فروش اقدام می کنند اما بسیاری از بافندگان خانگی آشنایی زیادی با بازار ندارند و حتی توانایی مالی برای خرید مواد اولیه فرش را ندارند از این رو است که به صورت دستمزدی کار می کنند.

وی در خصوص وجود دلالان و واسطه ها در بازار فرش دستباف گفت: در بازار فرش دستباف یزد مانند استان‌ها دیگر دلالی و واسطه گری زیاد دیده نمی شود و رایج نیست. به طور کلی در زنجیره تولید فرش دتسباف افراد زیادی از طراح، بافنده، تاجر و .... وجود دارد تا یک فرش بافته شود و به فروش برسد.

تحریم‌ها تاثیر چندانی بر صنعت فرش دستباف یزد نداشته است

رئیس اداره فرش دستباف سازمان صمت یزد اظهار داشت: اعمال تحریم‌های آمریکا و قطع صادرات فرش ایران به این کشور بازار فرش در سطح کل کشور را تحت تاثیر خود قرار داد و استان یزد نیز از این موضوع بی نصیب نماند اما از آنجایی که عمده تولیدات استان یزد در بازار داخل مشتری خاص خود را دارد؛ این تحریم‌ها تاثیر چندانی بر بازار فرش دستبافت استان یزد نداشته است.

نبی‌زاده با اشاره به ویژگی‌های منحصر بفرد بافت فرش دستباف تاکید کرد: صنعت فرش دستباف یک فعالیت کاملا منطبق با اقتصاد مقاومتی است که با هزینه بسیار کم اشتغال‌زایی دارد و می توان به عنوان یک شغل به آن نگاه کرد. انتهای پیام/د 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۲۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند

مدیر عامل شرکت قند بیستون گفت: با وجود اینکه خرید تضمینی چغندر از ۱۰ روز گذشته و کارخانجات اقدام به خرید و تولید شکر کرده اند اما نرخ جدید شکر اعلام نشده است و کارخانجات نمی دانند به چه قیمت محصول خود را به بازار عرضه کنند. - اخبار اقتصادی -

بهرام رمضانی مدیر عامل شرکت قند بیستون در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: حدود 2 میلیون و 400 هزار تن شکر در کشور مصرف می شود که حدود یک میلیون و 400 هزار تن تا یک میلیون و 500 هزار تن در داخل کشور تولید و مابقی وارد می‌شود.

وی افزود: برای سال جاری نیز تا به امروز ارز 28 هزار و 500 تومانی برای واردات شکر اختصاص داده شده است که عمده این محصولات نیز توسط بخش خصوصی وارد می شود.

آغاز پرداخت ارز کالاهای اساسی از 2 روز دیگر

مدیر عامل شرکت قند بیستون ادامه داد: برای بهره برداری و استحصال شکر داخلی و فروش آن در بازار مشکل داریم و وزارت جهاد کشاورزی همواره نرخ جدید فروش این محصول را با تاخیر اعلام می کند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه خرید تضمینی چغندر از 10 روز گذشته آغاز شده و کارخانجات اقدام به خرید چغندر و تولید شکر کرده اند اما نرخ جدید شکر برای فروش به بازار اعلام نشده است و کارخانجات نمی‌دانند به چه قیمت محصول خود را عرضه کنند.

رمضانی گفت: تعلل در عرضه شکر به بازار شوک وارد می کند و لازم است که وزارت جهاد کشاورزی به سرعت نرخ جدید شکر را اعلام کند.

رمضانی گفت: نرخ خرید تضمینی چغندر از کشاورزان در سال جاری از 2 هزار 800 تومان به 3 هزار و 330 تومان تغییر کرده است.

مدیر عامل شرکت قند بیستون گفت: نرخ شکر در سال قبل 25 هزار و 550 تومان تومان درب کارخانه بوده است اما در سال جاری هنوز قیمت جدید اعلام نشده است.

وی اظهار داشت: در صورتی که شکر وارداتی با ارز 28 هزار تومان وارد شود اما عوارض گمرکی بیشتری برای آن اعمال نشود، نرخ آن از شکر داخلی ارزان تر می‌شود و با توجه اینکه با محصول داخلی قابل تفکیک نیست، امکان اختلاط وجود دارد؛ راهکار دیگر تغییر نرخ ارز واردات شکر از تالار اول به تالار دوم  یا پرداخت مابه التفاوت محصول داخلی با وارداتی به کارخانجات است.

وی افزود: با توجه به تاخیر دولت در پرداخت مطالبات به کارخانه‌های تولید شکر، پیشنهاد می‌شود که دولت از از دو روش اول برای ایجاد تعادل در تعیین نرخ شکر اقدام کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معرفی همراه اول به عنوان کارفرمای برتر سلامت‌محور
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • کاکائو معضل جهانی شد!
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره دانش آموزی از ایده تا بازار
  • قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل
  • مهلت شرکت در المپیاد فرش دستباف گلستان تا ۱۵ اردیبهشت
  • برگزاری المپیاد دانش آموزی و دانشجویی صنعت فرش دستباف گلستان