Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت کنندگان در نشست بین‌المللی همکاری‌های ترکیه، پاکستان و ایران ضمن اشاره به پتانسیل بالای همکاری سه کشور بر توسعه این همکاری‌های در فضای کنونی منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند. ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹ بین الملل پاکستان و هند دیپلماسی ایران نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آناتولی، سمپوزیوم بین‌المللی «همکاری‌های ترکیه، پاکستان و ایران» با حضور سفرا، دانشگاهیان، پژوهشگران، کارشناسان و دانشجویانی از کشورهای ترکیه، پاکستان و ایران در سالن کنفرانس هتل «میرا پالاس» در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا هاکان تکین، سفیر سابق ترکیه در تهران و مدیر کل امور سیاسی دو جانبه در جنوب آسیا وزارت امور خارجه ترکیه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم گفت: از برگزاری این سمپوزیوم بسیار خرسندم. تبادل نظر کارشناسان و نتایج این تبادل نظرها در درک بهتر مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط بین کشورها بسیار راهگشا است. در حال عبور از دوره بسیار سختی هستیم. تحولات اخیر در منطقه ما را نیز همواره تحت تاثیر قرار داده است.
وی افزود: ما خواهان اعمال تحریم‌های یک جانبه نیستیم. برای کاهش تاثیر این تحریم‌ها همکاریهای منطقه‌ای حائز اهمیت بسیار است. این سه کشور از لحاظ جمعیت و موقعیت جغرافیایی دارای پتانسیل بالایی هستند، ولی شاید از این پتانسیل به نحو صحیح استفاده نمی‌کنیم. بنابراین خودمان باید در راستای تجارت و انرژی زمینه‌های همکاری لازم را ایجاد کنیم. همچنین باید در این خصوص ابتکار عمل هم داشته باشیم. هر سه کشور نیز با مسائلی همچون امنیت٬ مهاجرت، تروریسم و قاچاق مواجه هستند. در این خصوص نیز می‌توانیم فعالیتهای مفیدی انجام دهیم. امیدواریم که در مقابله با موانع اقتصادی و ارتقا آن بیش از پیش تلاش کنیم.

همایش «همکاری ترکیه-پاکستان-ایران» در آنکارا برگزار می‌شود

محمد فرازمند، سفیر ایران در آنکارا نیز به عنوان دیگر سخنران افتتاحیه این سمپوزیوم گفت: برگزاری این سمپوزیوم در این دوره و با توجه به تحولات اخیر منطقه‌ای اقدامی مهم است. منطقه ما در مسیر مهم جاده ابریشم جای دارد. هر سه کشور در زمینه اقتصاد٬ ذخایر طبیعی، امنیت و سیستم‌های دفاعی دارای قابلیت‌های بسیاری هستند. در عین حال هر سه کشور نیز با مسائلی همچون تروریسیم و مذهب گرایی افراطی مواجه هستند.
وی افزود: تحریم‌های یک جانبه آمریکا نه تنها ایران بلکه سایر کشورهای منطقه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. ترکیه و پاکستان نیز تحت فشار آمریکا و اسرائیل هستند. در چنین شرایطی ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک بین کشورهای منطقه و ارتقا روابط منطقه‌ای بسیار مهم است. اخیراً دو کشور ترکیه و ایران در زمینه افزایش حجم تجارت در همه زمینه‌های اقتصادی و انرژی٬ ارتقا سطح مبادلات اقتصادی٬ ایجاد مکانیسم جدید تجاری، تعرفه‌های گمرکی و استفاده از پول ملی به توافقات جدیدی رسیده‌اند. فقدان روابط تجاری و اقتصادی بین ایران - ترکیه- پاکستان مغایر با منافع ملی آنها نیز است.
افراه طریق، کاردار دوم سفارت پاکستان در آنکارا نیز طی سخنانی گفت: این سه کشور یک مثلث همکاری مهم در جهان و منطقه ایجاد کرده‌اند. آنکارا، اسلام آباد و تهران همواره در زمینه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی همکاریهای بسیاری مفیدی داشته‌اند و بر مبارزه با اسلام هراسی تاکید دارند. این سه کشور از منافع مشترک بسیاری نیز برخوردار هستند.

گفتنی است سمپوزیوم بین‌المللی «همکاری‌های ترکیه، پاکستان و ایران» با همکاری مرکز مطالعات ایرانی آنکارا «ایرام»٬ دانشگاه یلدریم بایزید آنکارا٬ انستیتوی تحقیقات استراتژیک اسلام آباد (ISSI) و موسسه مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران (IPIS) با هدف بررسی و ارزیابی فرصت‌های همکاری‌های دوجانبه و سه جانبه بین سه کشور فوق برگزار می‌شود.

این سمپوزیوم با برگزاری نشست‌ها و ارائه مقالات مختلف در زمینه مسائل اقتصادی٬ امنیتی در سطح جهانی و منطقه‌ای، آخرین تحولات سیاسی و همچنین ارتقای سرمایه گذاری و روابط تجاری بین سه کشور تا پایان امروز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

R1396/P/S8,91,95,1414/CT1 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "ترکیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار ترکیه اخبار ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۲۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز دوشنبه به وقت محلی در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه پیوند‌های تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، روابط تهران-اسلام‌آباد را عمیق و ناگسستنی کرده است، سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشور‌های مسلمان، همسایه و همسو، گسترش روابط با پاکستان را تامین‌کننده همه این اهداف دانست و اظهار داشت: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فیمابین را متحول کرد و لذا در گام اول برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

رئیسی با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به خصوص در مرز‌های مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تامین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر به خصوص دفاع از مردم مظلوم فلسطین رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط دو کشور در همه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل ارتقا و تقویت است، تصریح کرد: تحکیم و تعمیق روابط دو ملت دوست ایران و پاکستان ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما عزم و اراده موجود نزد سران دو کشور برای گسترش روابط، بر این مخالفت‌ها غلبه کرده و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در ایجاد تحول در روابط فیمابین باشد.

رئیسی همچنین بر اهمیت تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد، در مقابل حضور بیگانگان در منطقه نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اتحاد و انسجام کشور‌های اسلامی برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف و تعرض به کشور‌های اسلامی، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و به خصوص غزه را از جمله تبعات نبود چنین انسجامی میان کشور‌های اسلامی دانست و گفت: همکاری‌های ایران و پاکستان در این زمینه می‌تواند بستر مناسبی برای همراه شدن بیشتر کشور‌های اسلامی در مسیر وحدت و انسجام امت اسلامی باشد.

«شهباز شریف» نیز در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فیمابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف و تصریح کرد: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به مرز‌های طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و همچنین ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تاکید کرد.

نخست وزیر پاکستان ضمن ابلاغ سلام‌های گرم دولت و ملت پاکستان به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران، از درایت و تدابیر رئیسی برای تقویت روابط و تعاملات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به خصوص در ارتباط با کشور مطبوعش قدردانی کرد.

وی با تاکید بر هدف‌گذاری صورت گرفته برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فیمابین به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزود: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بیانجامد.

وی همچنین با اشاره به حمایت پاکستان از همکاری‌های زیرساختی لجستیک چندجانبه افزود: تحقق این همکاری‌ها می‌تواند تبادلات تجاری فیمابین را به سطحی جدید ارتقا دهد.

نخست‌وزیر پاکستان در بخش دیگری از سخنانش ثبات قدم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان آزادی قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را قابل تحسین توصیف و تصریح کرد: اتحاد و انسجام کشور‌های اسلامی موثرترین اقدام در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مظلوم است.

شهباز شریف همچنین با اشاره به گفتگو‌های مطرح شده درباره حقوق و امنیت مردم منطقه کشمیر، تقویت همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف را خواستار شد.

در این دیدار همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تاکید و علاوه بر آن توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدات خود در زمینه انرژی تسریع کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اظهارات جدید رئیسی درباره میز مذاکره و دیپلماسی
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • حجم تبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد
  • در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان چه گذشت؟
  • نشست رسمی وزرای کشور ایران و پاکستان در اسلام‌آباد
  • برگزاری «دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات مسئول در امور امنیتی» در روسیه
  • آغاز نشست سخنگوی وزارت خارجه
  • راه‌حل اردوغان در برابر اسرائیل چیست؟