Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@00:05:59 GMT

سالانه ۲۵ هزار حلقه چاه برق‌دار می‌شوند

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۳۰۱۱

سالانه ۲۵ هزار حلقه چاه برق‌دار می‌شوند

تهران- ایرنا- شورای عالی انرژی در روزهای پایانی پارسال مصوبه‌ای صادر کرد که در صورت اجرا می‌تواند مصرف گازوئیل در بخش کشاورزی و نیز انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد؛ برق‌دار کردن ۲۵ هزار حلقه چاه در سال، ازجمله تکلیف‌های این مصوبه است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه، شورای عالی انرژی 28 اسفندماه سال 1397 تصویب کرد که با توجه به اجرای برنامه فراگیر درباره طرح‌های عملیاتی برای استحصال و بهره‌برداری از گازهای در حال سوختن و مشعل، وزارت نفت موظف است حداکثر تا 3 ماه پس از ابلاغ این مصوبه نسبت به اعلام فراخوان برای گازهای در حال سوختن و مشعل در مناطق باقی‌ مانده شامل مسجد سلیمان، غرب کارون و پارس جنوبی به قیمت عادله موضوع ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سازوکارهای تشویقی و محدوده دوره تشویق سرمایه‌گذاران حداقل به مدت 5 سال برعهده وزارت نفت است.
براساس مصوبه شورای عالی انرژی، برای برق‌دار کردن چاه‌ها و تلمبه‌های آب کشاورزی، وزارتخانه‌های نفت، نیرو و جهادکشاورزی وظیفه دارند با اتخاذ تدابیرلازم نسبت به برق‌دار کردن سالانه 25 هزار حلقه چاه و تلمبه آب تا پایان برنامه ششم توسعه اقدام کنند.
رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: این مصوبه‌، دو موضوع بحث جمع‌آوری گازهای مشعل و گازهایی که در مناطق نفتی در حال سوختن است را شامل می شود
این گازها مشکلات زیست‌محیطی بسیاری را به همراه دارد.
«احمد کفاشی» افزود: کشورها مطابق برنامه‌های جامع خود مکلف شده‌اند یک‌ سری برنامه‌ها را اجرایی کنند که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند. مطابق ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه نیز تکلیف شده است که دولت طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه را اجرایی و به نحوی عمل کند که تا پایان برنامه ششم توسعه 90 درصد گازها جمع‌آوری شود.
وی با بیان اینکه قراردادهایی در وزارت نفت در این باره منعقد شده، اما این موضوع به شورای عالی انرژی ابلاغ شد و مورد بحث قرار گرفت، افزود: خروجی این کار این بود که در راستای برنامه ششم توسعه تکلیف شد که جمع‌آوری گازها در مناطق باقیمانده از جمله مناطق نفتی مسجد‌سلیمان، غرب کارون و پارس‌جنوبی را انجام دهند و جمع‌آوری این گازها را با قیمت عادله به شرکت‌های غیردولتی واگذار کنند.
او بیان داشت: قرار است مشوق‌هایی برای تسریع این موضوع در این فراخوان‌ها به‌کار گرفته شود.
کفاشی خاطرنشان کرد: بحث برق‌دار کردن چاه‌ها و تلمبه‌ها آب کشاورزی موضوع بعدی است که در این باره مصوبه شورای عالی اقتصاد را در سال 1393 داشتیم که از محل قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ابلاغ شده بود. بر این اساس، قرار بود حدود 100 هزار حلقه چاه در کشور، برق‌دار شوند.
وی گفت: با وجود گذشت سه سال از این مصوبه، اما عملکرد قابل توجهی نداشته است. موضوع دوباره به شورای عالی انرژی ارجاع و موانع بررسی شد. بر این اساس، تکلیف شد که وزارت نفت و نیرو اقدام هایی در این زمینه انجام دهند که این مصوبه اجرایی شود.
رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: شورای عالی انرژی این‌گونه ابلاغ کرده که وزارت نفت و نیرو موظف هستند تدابیری را اتخاذ کنند که سالانه 25 هزار حلقه چاه تا پایان برنامه ششم برق‌دار شود.
کفاشی ادامه داد: این پروژه نیز همچون پروژه قبلی از لحاظ زیست‌محیطی بسیار کمک خواهد کرد که مصرف گازوئیل در بخش کشاورزی کاهش داده شود و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد.
اقتصام**2078** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد شوراي عالي انرژي برق چاه كشاورزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۳۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود

گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین ساعی صبح امروز سه‌شنبه در حاشیه اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان در سال ۱۴۰۳ که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: امروز برای رونمایی از برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور در خوزستان هستیم. در کشور ظرفیت‌های زیادی در حوزه فرهنگ وجود دارد، ظرفیت‌هایی که در بخش دولتی، عمومی، خصوصی و مردمی است که اگر تمهید مناسبی صورت نگیرد، این امر می‌تواند به ضد تبدیل شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: موازی کاری‌ها و کارهایی که بعضی از آنها همدیگر را خنثی می‌کنند، می‌تواند تنش و کاهش در مجموعه فعالیت‌های فرهنگی ایجاد کند اما اگر نوعی هماهنگی ایجاد شود، ساز و کارهایی برای پیشبرد آن موضوع در نظر گرفته شود، آنگاه این امر می‌تواند اتفاق مبارکی را رقم زند.

وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی شهرستان، استان، کشور و بالاتر از شورای فرهنگی استان، شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، تصریح کرد: تلاش بر این بوده که ریل گذاری‌هایی را که بر اساس قانونگذاری‌ها و سند نگاری‌ها اتفاق می‌افتد تا خردترین سطوح یعنی سطح شهرستانی انجام دهیم تا این امر بتواند در قالب نظم بالاتر و جدی‌تری به هم افزایی برسد و مشکلات کشور را حل کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر یک کار جدید در بخش فرهنگ صورت دهیم، بخش بزرگی از مشکلات ما در حوزه اقتصادی و سیاسی کشور حل خواهد شد؛ لذا با برکت این ریل گذاریی‌ها، قانونگذاری‌ها و سند نگاری‌ها و حل مشکل‌های در این حوزه، مردم منتفع شوند.

کد خبر 6062830

دیگر خبرها

  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد / مصوبه دولت اصلاح شود
  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود
  • اگر مزد واقعی به کارگر داده شود...
  • بانکی پور: فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • سبزترین بازی‌های المپیک جهان کدامند؟
  • این رزومه باعث استخدام یک برنامه‌نویس با حقوق سالانه 300 هزار دلاری در گوگل شد
  • انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود
  • مدل حکمرانی سلسله مراتبی هرمی به حکمرانی مردمی تبدیل شود
  • الزام جمع‌آوری گازهای مشعل/ برای حل مشکل ناترازی به معاونت انرژی نیاز داریم
  • باید اسرائیل را وادار کنیم تا مصوبه آتش بس را اجرا کند