Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@23:48:59 GMT

عمران خان: وارد نزاع های داخلی افغانستان نخواهیم شد

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۳۰۹۷

عمران خان: وارد نزاع های داخلی افغانستان نخواهیم شد

اسلام آباد - ایرنا - پس از اعتراض چند باره مقامات کابل به آنچه که آنان دخالت پاکستان در امور افغانستان عنوان کردند، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که این کشور وارد نزاع های داخلی افغانستان نمی شود.

به گزارش ایرنا، رسانه های پاکستانی روز جمعه به نقل از بیانیه دفتر نخست وزیری این کشور گزارش دادند: درگیری ها در افغانستان طی 40 سال گذشته رنج زیادی را برای مردم این کشور و مردم پاکستان به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عمران خان افزود: اکنون پس از یک انتظار طولانی، فرآیند صلح در افغانستان فرصتی تاریخی برای صلح در منطقه را فراهم کرده و پاکستان نیز به طور کامل از این روند پشتیبانی می کند.
وی اظهار داشت: مرحله آتی روند صلح افغانستان پیشبرد گفت وگوها میان تمام گروه های افغانی است که اجازه می دهد تا آنان برای تعیین سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند و پاکستان نیز حامی آن است.
نخست وزیر پاکستان با ابراز تاسف نسبت به تشدید خشونت ها میان تمام طرفین در افغانستان، اظهار داشت: ما این حملات را محکوم کرده و معتقدیم که چنین وضعیتی فرآیند صلح را تحت الشعاع قرار می دهد.
وی با تاکید بر اینکه همه ذی نفعان فرآیند صلح افغانستان باید اهمیت لحظات فعلی را به رسمیت بشناسند، اظهار داشت: این درست نیست از طریق اعمال فشار دنبال نتیجه در مذاکرات بود.
عمران خان بار دیگر بر تعهد پاکستان برای انجام تمامی تلاش های دیپلماتیک و امنیتی جهت کمک به موفقیت روند صلح افغانستان تاکید کرد و گفت: اسلام آباد دیگر به بخشی از درگیری های داخلی افغانستان تبدیل نخواهد شد.
سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان ماه گذشته اعلام کرد که این کشور در نشست آتی میان آمریکا و طالبان در دوحه حضور نخواهد داشت با این حال اسلام آباد مانند گذشته به تلاش خود را برای کمک به پیشبرد صلح در افغانستان ادامه می دهد.
پیش تر نماینده ویژه دولت آمریکا در امور افغانستان در آخرین سفر خود به اسلام آباد با رهبران پاکستانی دیدار کرده و گفت: بهبود روابط اسلام آباد-واشنگتن مشروط به تغییر سیاست پاکستان در قبال افغانستان است.
وزارت امور خارجه پاکستان نیز همزمان با حضور «زلمی خلیلزاد» در اسلام آباد، بر این مواضع که پاکستان منافع ملی خود را در اولویت قرار می دهد، تاکید کرد.
دولت کابل نیز که چندان از رویکرد آمریکا و نماینده ویژه آن درخصوص فرآیند صلح افغانستان راضی به نظر نمی رسد، معتقد است که پاکستان نیز سیاست دخالت در امور کشور همسایه خود افغانستان را درپیش گرفته است.
درپی سخنان اخیر عمران خان نخست وزیر پاکستان مبنی بر تشکیل دولت موقت در افغانستان، کاردار پاکستان در کابل برای چندمین بار به وزارت امور خارجه افغانستان احضار و مراتب اعتراض شدید کابل به مواضع عمران خان به وی ابلاغ شد.
وزارت خارجه پاکستان در واکنش به مواضع دولت کابل اعلام کرد که رسانه ها سخنان عمران خان را اشتباه تفسیر کرده و وی هرگز پیشنهاد تشکیل دولت موقت در افغانستان را مطرح نکرده است.
آساق*274**2040

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عمران خان اوضاع افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۳۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغان از پاکستان

بر اساس برنامه‌های اعلام شده، دولت پاکستان از امروز روند اخراج اجباری پناهجویان افغان دارای برخی مدارک اقامتی را آغاز می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، بر اساس مهلت تعیین شده توسط دولت محلی ایالت «خیبرپختونخوا»، تا امروز (دوشنبه 27 فروردین) روند شناسایی و تفکیک افغان‌های دارای کارت‌ مهاجرتی و پناهجویان افغان تکمیل شده و بدین ترتیب مرحله دوم روند اخراج اجباری دارندگان کارت شهروندی افغانستان (ACC)  آغاز خواهد شد.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که شمار پناهجویان دارای کارت شهروندی افغانستان در پاکستان به حدود 850 هزار نفر می‌رسد که سال‌ها و دهه‌ها را در این کشور سپری کرده‌اند.

از اکتبر سال گذشته میلادی(مهر 1402) تاکنون، پاکستان بیش از نیم میلیون پناهجوی بی‌مدرک افغانستان را به‌صورت گسترده و دسته‌جمعی اخراج کرده است.

پاکستان ابتدا روند اخراج مهاجرانی را آغاز کرد که هیچ مدرک اقامتی و مهاجرتی با خود نداشتند، در مرحله جدید قرار است مهاجران دارای کارت شهروندی افغانستان اخراج شوند و در مرحله سوم پناهجویانی اخراج خواهند شد که کارت مهاجرت سازمان ملل را دارند.

نهادهای امدادرسان گزارش می‌دهند پناهجویان اخراجی با کمبود سرپناه، غذا و فرصت‌های شغلی در افغانستان روبه‌رو هستند.

فعالان حقوق بشر پاکستان: اخراج پناهجویان افغان غیرانسانی استتاکید وزیر کشور پاکستان بر ادامه اخراج پناهجویان افغانطالبان: پاکستان خلاف اصول بین‌المللی پناهجویان افغان را اخراج کرده است

«افراسیاب ختک» عضو پیشین مجلس سنای پاکستان پیش از این، اخراج پناهجویان افغان را یک برنامه فشار علیه کابل اعلام کرده بود.

وی همچنین گفته بود: اخراج گروهی پناهجویان افغان نیز از شیوه‌های ژنرال‌های پاکستانی برای آوردن فشار به مردم افغانستان برای تحمیل معاهده جدیدی است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • مرحله دوم اخراج پناهجویان تدریجی صورت پذیرد
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • توسعه اردوگاه موقت پناهجویان افغانستانی در تورخم
  • توسعه اردوگاه پناهجویان اخراجی از پاکستان در گذرگاه «تورخم»
  • تاکید رسانه‌های پاکستان بر اهمیت سفر آتی رئیس جمهور ایران به اسلام آباد
  • اخراج بیش از ۱۰۰ پناهجوی افغانستانی‌
  • رئیسی ۳ اردیبهشت به اسلام آباد می‌رود
  • آغاز مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغان از پاکستان
  • ایران کاملا در یک اقدام قانونی از خود دفاع کرده است
  • صدور اسناد مالکیت زمینه ساز تقویت هویت روستایی و عشایری پارس آباد