Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- کارشناس مسائل آفريقا معتقد است: سقوط دولت‌هاي مرکزي در شمال آفريقا موجب از بين رفتن امنيت نيم‌بند در اين منطقه شده و نتيجه آن رشد گروه‌هاي تروريستي، افزايش نظامي‌گري است.

«احمد بخشي» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايرنا با تشريح تحولات اخير شمال و شرق آفريقا گفت: تحولات اخير در شمال و شرق آفريقا و به‌صورت خاص سودان، الجزاير، مصر و ليبي را نه انقلاب است و نه جنبشي به جنس و سبک بهار عربي؛ زيرا ويژگي‌هاي آن گذشته از اين‌که با جنبش‌هاي بهار عربي نمي‌خواند، شاخصه‌هاي آن‌هم با شاخصه‌هاي انقلاب متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


** نمي‌توان نسخه‌اي يکنواخت براي تحولات شرق و شمال آفريقا پيچيد
وي با بيان اينکه بسياري از مفاهيم در قرن بيست و يکم به خاطر تغييرات رخ‌داده در رسانه‌ها و ديپلماسي رسانه‌اي تغيير معنا داده‌اند، اتفاقات رخ‌داده در کشورهاي شمال و شرق آفريقا را تحولاتي ناشي از کنش‌ها، مطالبات و تغييرات اجتماعي در اين کشورها عنوان کرد و افزود: البته دموکراسي‌خواهي را نمي‌توان مختص به جنبش‌هاي بعد از سال 2010 در اين منطقه دانست.
اين کارشناس مسائل آفريقا اضافه کرد: تحولات رخ‌داده در شمال و شرق آفريقا در برخي از اصول مانند مطالبه براي تغيير و بهبودخواهي در شرايط سياسي، اجتماعي و اقتصادي با بهار عربي اشتراک دارد.
بخشي خاطرنشان کرد: بايد هر کدام از کشورهاي مصر، سودان، ليبي و الجزاير را به‌صورت جداگانه مورد بررسي قرار داد زيرا براي تحليل تحولات رخ‌داده در هر يک از اين کشورها نمي‌توان با يک نظريه واحد اظهارنظر کرد و نسخه‌اي يکنواخت براي اين کشورها پيچيد.
** ديکتاتورها در مصر و سودان رفتند ولي ديکتاتوري باقي ماند
اين کارشناس مسائل بين‌الملل با تشريح تحولات مصر خاطرنشان کرد: برخلاف کشورهايي مانند سودان و ليبي، در مصر يک رژيم مستقر و قدرتمند نظامي حاکم است که براي بقا و استمرار خود به بسياري از مطالبات پاسخ داده و البته در برابر بسياري از مطالبات هم ايستاده است. با اين وجود، نوع رويکرد دولت مصر به‌گونه‌اي بوده که هرچند ديکتاتوري مانند حسني مبارک رفت اما ديکتاتوري در اين کشوري مانده است و عبدالفتاح السيسي براي احياي نظامي‌گري در اين کشور تلاش مي‌کند.
وي يادآور شد: با وجود آنکه پس از سقوط معمر قذافي تلاش‌هاي بسياري براي ايجاد دولت وحدت ملي در اين کشور صورت گرفت و دولتي هم ايجاد شد، با اين حال ناکارآمدي و عملکرد بد اين دولت به‌گونه‌اي بود که هيچ‌گاه وحدتي در ليبي حاکم نشد. در سودان هم مردم مي‌خواهند ديکتاتوري مانند عمر البشير برود و از سقوط وي خوشحال مي‌شوند ولي جانشين عمر البشير، نظاميان هستند و مانند مصر و ليبي، هرچند ديکتاتورها رفته‌اند ولي ديکتاتوري نرفته است.
** مداخلات کشورهاي منطقه و فرا منطقه در تحولات شمال آفريقا بي‌اثر نبود
اين استاد دانشگاه در ادامه به تفاوت‌هاي روند تحولات در الجزاير و سودان اشاره کرد و گفت: فرايند تحولات در الجزاير به‌صورت آرام و مسالمت‌آميز بود ولي تحولات سودان خشونت‌آميز و به شکل کودتاي نظامي از سوي ارتش اين کشور انجام شد.
بخشي با تأکيد بر ضرورت توجه به فرايند تحولات اجتماعي در کشورهاي شمال و شرق آفريقا بيان کرد: هرچند ما نبايد دچار تئوري توطئه شويم ولي مداخلات کشورهاي منطقه و فرا منطقه‌اي در اتفاقاتي که اين روزها در شمال آفريقا اتفاق مي‌افتد، بي‌اثر نبوده است.
** عربستان و امارات از رشد انديشه اخواني در شمال آفريقا دچار وحشت شده‌اند
وي خاطرنشان کرد: علائمي که اين روزها عربستان از خود بروز مي‌دهد، نشان‌دهنده آن است که اين کشور براي فضاي پس از تحولات شمال آفريقا و آرام شدن شرايط در حال برنامه‌ريزي است، بخشي از تلاش‌هاي عربستان به‌منظور حفظ ساختارهاي سياسي و همچنين حفظ نفوذ و اثرگذاري‌اش در اين کشورها و بخشي هم در راستاي سياست دولت‌سازي ايالات‌متحده است.
اين تحليلگر مسائل سياست خارجي ادامه داد: در شمال آفريقا گروه‌هاي اسلام‌گرا فعال هستند و کنش‌هاي اين گروه‌ها به‌ويژه اخوان المسلمين کشورهايي مانند عربستان سعودي و امارات نگران مي‌کند چرا که بيم سرايت اين انديشه‌ها و فعاليت‌ها را به سرزمين‌هاي خود دارند و به همين خاطر دچار وحشت شده و با حمايت از نظاميان و دست‌کاري در فرايند مطالبات، درصدد تلاش براي اثرگذاري در اين تحولات هستند.
** ايران معتقد به دوري‌گزيني از شکاف‌ها در ليبي است
بخشي افزود: در فرايند کودتا و شبه کودتاهاي روزهاي اخير در کشورهاي شمال و شرق آفريقا، بسياري از مطالبات مردمي نيمه‌تمام ماند به‌طوري که در شرايط پسا کودتا فضا ديگر دموکراتيک نيست. به‌طور مثال، ارتش سودان پس از سقوط عمر البشير بيانيه مي‌دهد که حداقل دو سال بر سر کار خواهد بود و بعد از آن اقدام به برگزاري انتخابات مي‌کند که اين مسئله از سوي هيچ کشوري و حتي سازمان ملل و اتحاديه آفريقا موردقبول قرار نگرفت.
وي درباره رويکرد ايران نسبت به اين تحولات گفت: ايران بيش از هر چيز نسبت به تحولات رخ‌داده در ليبي واکنش نشان داده است. در واقع، ايران مانند بسياري از کشورها از دولت وحدت ملي ليبي حمايت مي‌کند و معتقد به ايجاد دولت مرکزي قدرتمند در ليبي و دوري‌گزيني از افزايش شکاف‌هاست.
اين استاد دانشگاه تصريح کرد: ايران خواستار تداوم ثبات و امنيت و دوري‌گزيني از رفتارهاي خشونت‌آميز است و از تداوم حکومت دموکراتيک در کشورها حمايت مي‌کند.
بخشي به وضعيت ليبي طي سال‌هاي گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: ليبي کشور چندپاره‌اي است که شکاف‌هاي قومي، طبقاتي و قوميتي آن در دوران قذافي افزايش يافت و ناکارآمدي، مردمي نبودن و فضاي ديکتاتوري نيز موجب بسط اين شکاف‌ها شد و اکنون دولت مرکزي ليبي با ميراث آن دوران روبه‌رو است و نتوانسته وضعيت موجود را بهبود بخشد و همين مسئله موجب تشديد نارضايتي مردم شده است.
وي اضافه کرد: ناکارآمدي دولت مرکزي ليبي و تشديد شکاف‌ها موجب شده تا کشورهاي اروپايي از جمله ايتاليا و فرانسه نگران رشد گروه‌هاي افراطي و همچنين افزايش موج مهاجرت‌ها به جنوب اروپا شود و از سويي، عربستان و آمريکا نگران هستند که در اين فضا گروه‌هاي اخواني رشد کنند و به همين خاطر، درصدد دست‌کاري مطالبات و فراهم آوردن شرايط براي ايجاد حکومت دست‌نشانده نظامي مدنظر خود هستند.
اين تحليلگر مسائل سياست خارجي با بيان اينکه ايران از استقرار امنيت در کشورهاي شمال آفريقا و تداوم دولت‌هاي مرکزي اين کشورها حمايت مي‌کند، تصريح کرد: استقرار امنيت در اين کشورها از مداخله نظامي کشورهاي منطقه‌اي و فرا منطقه‌اي جلوگيري کرده يا نمي‌گذارد بهانه افزايش نقش نيروهاي نظامي کشورهاي بيگانه مهيا شود.
بخشي تصريح کرد: هرگونه خلل در روابط بين‌المللي و سقوط دولت‌هاي مرکزي در شمال آفريقا موجب از بين رفتن امنيت نيم‌بند در منطقه شمال آفريقا شده و نتيجه آن رشد گروه‌هاي تروريستي، افزايش نيروهاي نظامي و رشد ايران هراسي است.
سيام *م ا ت*2021** 1055
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۳۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید + فیلم

طوفان شن قدرتمند شهر بنغازی لیبی را درنوردید و پس از زرد شدن آسمان دید رانندگان کاهش یافت.

این طوفان منجر به تعطیلی فرودگاه ها، ادارات دولتی و مدارس در شرق لیبی شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • واکنش ایران سرعت سقوط آزاد حیثیت دروغین اسرائیل را افزایش داد
  • سوءمدیریت فاحش و زبان دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
  • هشدار باران شدید در ۲۱ استان کشور
  • هشدار باران شدید در ۲۱ استان
  • هشدار شدید باران در ۲۱ استان
  • طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید + فیلم
  • برگزاری نشست شورای هماهنگی ستاد مرکزی راهیان نور
  • هشدار هواشناسی برای رعد و برق و بارش‌های رگباری در این استان‌ها
  • صدور هشدار هواشناسی برای بارش‌های رگباری در نوار غربی کشور
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟