Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روز جمعه قیمت نفت خام تحت تأثیر اخبار موجود مبنی برا افزایش تولید کشورهای عضو اوپک در راستای جبران محدودیت های به وجود آمده حاصل از تحریم های ایالات متحده علیه ایران اندکی کاهش یافت.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از  رویترز، با این حال قیمت این محصول در بازارها کماکان در مسیر طولانی ترین روند افزایشی هفتگی خود در سال های اخیر قرار دارد، چرا که به علت توافق اعضای اوپک مبنی بر کاهش تولید و تحریم های وضع شده علیه ونزوئلا و ایران و عدم ثبات در لیبی، بازار نفت خام با محدودیت عرضه مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفت خام دریای شمال (برنت) در روز جمعه و در ساعت 11:59 به وقت تهران، در معاملات آتی به قیمت 74 دلار و 24 سنت به ازاء هر بشکه معامله شد که نسبت به قیمت قبلی 11 سنت کاهش داشته است.

هر بشکه نفت سبک WTI ایالات متحده نیز در معاملات آتی به قیمت 64 دلار و 96 سنت معامله شد که 25 سنت کاهش قیمت را نشان می دهد.

این کاهش قیمت، پس از آن است که در روز پنجشنبه قیمت نفت برنت برای اولین بار در سال 2019 و پس از آنکه آلمان، لهستان و اسلواکی واردات نفت خود از روسیه را به علت کیفیت پایین خط لوله انتقالی به تعلیق درآوردند، به بیش از 75 دلار به ازاء هر بشکه رسید.

این حرکت، یکی از شریان های اصلی تأمین نفت اروپا را قطع کرده است. روسیه اعلام کرد که از تاریخ 9 اردیبهشت اقدام به صادرات نفت تمیز از یک خط لوله دیگر خواهد کرد.

قیمت نفت WTI  در مسیر هشتمین هفته افزایشی متوالی قرار دارد، اتفاقی که از نیمه اول سال 2015 تا به حال اتفاق نیفتاده است. نفت برنت نیز در شرف افزایش قیمت برای پنجمین هفته متوالی است که طولانی ترین روند افزایشی این محصول در سال جاری می باشد.

قیمت نفت خام در سال 2019 حدود 40 درصد افزایش داشته است.

واشنگتن در روز دوشنبه اعلام کرد که کلیه معافیت های نفتی برای خرید نفت ایران را لغو خواهد کرد.

بانک گلدمن ساکس ایالات متحده اعلام کرد که انتظار دارد علیرغم تحریم های وضع شده علیه ایران، کمبود ایجاد شده از طریق افرایش تولید کشورهای عضو اوپک و روسیه جبران شده و قیمت نفت بیش از این افزایش پیدا نکند، هر چند نوسانات افزایشی در ماه های آتی ادامه داشته باشد.

علیرغم تلاش های ایالات متحده در به صفر رساندن صادرات ایران، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این کشور کماکان می تواند به صادرات خود ادامه دهد.

شرکت مشاوره انرژی FGE در این باره گفت: صادرات روزانه 400 – 500 هزار بشکه نفت خام و نفت فوق سبک از سوی ایران ادامه خواهد داشت.

بانک Jefferies نیز پیش بینی کرد که ایران حداقل 500 – 600 هزار بشکه در روز صادرات خواهد داشت و ادامه داد: حداقل چین و احتمالاً هند و ترکیه به واردات نفت خام از ایران ادامه خواهند داد.

چین، بزرگترین خریدار نفت ایران، به طور رسمی نسبت به این اقدام ایالات متحده شکایت خود را اعلام کرده است.

در این بین، عراق اعلام کرده که میزان تولید خود را افزایش خواهد داد.

 

 

         

 

 

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیمت نفت نفت خام بازار نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۳۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی طلا و سکه؛ آینده طلا درخشان‌تر می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

درهم و دلار در روز قبل در خلاف جهت یکدیگر حرکت کردند و حباب درهم با افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت دلاری درهم بیشتر شد.

بررسی‌ها از روند قیمتی ارز نشان می‌دهد که نوسان روزانه قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است. اگر ریسکی متوجه بازار‌ها نشود دلار می‌تواند پس از شناسایی سطوح فعلی به سطوح پایین‌تر حرکت کند. در حال حاضر ریسک‌های ژئوپلتیکی خاورمیانه عامل اصلی اثرگذار بر عامل انتظارات عرضه و تقاضا در بازار ارز است.

سکه و طلا علاوه‌بر دلار تحت تأثیر ارزش اونس جهانی طلا قرار دارند. حرکت طلا در یک ماه گذشته تحلیل‌گران را بر آن داشته تا بار دیگر متغیر‌ها و پارامتر‌های مورد نظر در بازار ارز را مورد ارزیابی قرار دهند.

گلدمن ساکس در آخرین گزارش خود اعلام کرد نرخ‌های بهره، شاخص دلار و انتظارات از رونق و رکود اقتصادی به عنوان مهم‌ترین پارامتر‌های سنتی موثر بر بازار طلا رشد اخیر اونس جهانی طلا را توجیه نمی‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده دلیل افزایش اونس طلا در سال ۲۰۲۲ ناشی از افزایش تقاضای فیزیکی است که به دلیل شتاب انباشت طلا به وسیله بانک‌های مرکزی اقتصاد‌های نوظهور و افزایش تقاضای خرده‌فروشی کشور‌های آسیایی است.

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده که کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، انتخابات ایالات متحده در کنار ریسک‌های ژئوپلتیک عاملی است که قدرت انحراف صعودی طلا را حفظ کرده است.

گلدمن ساکس پیش‌بینی خود از ارزش اونس جهانی طلا در سال جاری را از دو هزار و ۳۰۰ دلار به دو هزار و ۷۰۰ دلار ارتقاء داده است.

در حال حاضر محدوده ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان محدوده حمایتی طلای آب شده است که شکست آن زمینه را برای کاهش بیشتر طلا را فراهم میکند.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد
  • پیش‌بینی طلا و سکه؛ آینده طلا درخشان‌تر می‌شود
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد؟
  • روند افزایشی دمای ‌خوزستان‌
  • کاهش محسوس دمای هوا در خراسان جنوبی
  • از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد
  • ادامه کاهش قیمت دلار در بازار غیررسمی | قیمت هر دلار چند شد؟
  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • پیش بینی کاهش نسبی دما در چهارمحال و بختیاری