Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنبش عصائب اهل الحق در عراق امروز جمعه حمله ائتلاف آمریکایی به نیروهای پلیس عراق در استان کرکوک در شمال این کشور را محکوم کرد. ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱ بین الملل آسیای غربی آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های عراقی، برخی منابع امنیتی عراق روز چهارشنبه گفته بودند که هواپیماهای ائتلاف آمریکایی یک مقر امنیتی نیروهای پلیس عراق را بمباران کردند که به کشته شدن یک عنصر امنیتی و زخمی شدن یک نفر دیگر انجامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنبش عصائب اهل الحق در واکنش به این اقدام اعلام کرد: حمله هوایی اخیر علیه نیروهای پلیس فدرال عراق در استان کرکوک نشان می دهد که "نیروهای آمریکایی براساس برداشت خود و بدون مراجعه به فرماندهی امنیتی عراق رفتار می کنند".

این جنبش از پارلمان عراق خواست که نوع، تعداد، مکان و نقش نیروهای بیگانه مستقر در خاک عراق را تعیین کند.

در بیانیه جنبش عصائب اهل الحق آمده است: این حمله به نیروهای عراقی دلیل محکمی است که نشان می دهد نیروهای آمریکایی مستقر در عراق بر خلاف ادعای مقامات آمریکایی، نیروهای مستشاری و فنی نیستند بلکه نیروهای رزمی هستند.

این بیانیه افزود: آمریکا با حادثه حمله به نیروهای پلیس فدرال در استان کرکوک با نیروهای رزمی خود، حاکمیت عراق را بار دیگر نقض کرد.

جنبش عصائب اهل الحق در ادامه افزود: ما همزمان با محکوم کردن حمله به نیروهای دلاور عراق، این پرسش را مطرح می کنیم که حقیقت حضور آمریکا در عراق چیست؟

این جنبش تاکید کرد: نیروهای آمریکایی براساس برداشت خود و بدون رجوع به فرماندهی عملیات مشترک یا حتی هماهنگی با آن رفتار می کنند؛ زیرا اگر غیر از این بود، اصلا این اتفاق روی نمی داد.

عصائب اهل الحق  افزود: وقوع حادثه این سوال مهم را مطرح می کند که چه قانونی درخصوص نیروهای آمریکایی که نیروهای عراقی را کشته و زخمی کردند، اعمال می شود؟ آیا قانون عراق یا آمریکا؟ آیا نیروهای آمریکایی مستقر در عراق در برابر قانون عراق مصونیت دارند؟

هلاکت یک سرکرده داعشی در دیالی/ تأکید ارتش عراق بر مهار کامل تحرکات داعشی‌ها

این جنبش تاکید کرد: چنانچه آنها تخلف کنند، این قوانین عراق است که در امور آنها اعمال می شود زیرا آنطور که روشن است عراق اعطای مصونیت قانونی به نیروهای آمریکایی را در جریان مذاکرات خروج آمریکا از عراق در سال 2012 میلادی نپذیرفت.

عصائب اهل الحق افزود: دولت سابق آمریکا با اجرای قوانین دیگر کشورها به غیر از قوانین آمریکا درخصوص نظامیان خود موافقت نکرد لذا دولت گذشته آمریکا در آن زمان نگه داشتن نیروهای رزمی آمریکایی در خاک عراق را به علت موافقت نکردن عراق با اعطای مصونیت به آنها رد کرد. 

جنبش عصائب اهل الحق همچنین تاکید کرد که پارلمان در سریعترین زمان ممکن باید نقش قانونگذاری و نظارتی خود را برای تعیین نوع، تعداد و نقش نیروهای خارجی مستقر در خاک عراق ایفا کند تا به این بی توجهی آمریکا به خون عراقی ها و حاکمیت کشورشان پایان داده شود.

تحقیقات عراق درباره حمله به پلیس فدرال عراق

فرماندهی عملیات مشترک در عراق امروز از تشکیل کمیته تحقیق درباره حادثه کشته شدن یک نیروی پلیس و زخمی شدن دو نفر دیگر در حمله هوایی ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در استان کرکوک خبر داد.

ستاد اطلاع رسانی جنگ در عراق در بیانیه ای اعلام کرد: "فرماندهی عملیات مشترک کمیته تحقیقی را درباره حادثه شهادت یک نیرو و زخمی شدن دو نیروی دیگر هنگ یکم تیپ یازده نیروهای پلیس فدرال در حین پشتیبانی هواپیماهای ائتلاف از یگانهای دستگاه مبارزه با تروریسم در جریان اجرای عملیات هلی برن در روستای الدب از توابع ناحیه الریاض در بخش الحویجه استان کرکوک تشکیل داده است".

انتهای پیام/

R7969/P/S8,90,1128/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۴۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله هوایی ایران بی‌سابقه بود؛ با گروه ۷ برای واکنش دیپلماتیک تشکیل جلسه خواهم داد

رئیس جمهور آمریکا با اذعان به اینکه حمله هوایی ایران به تاسیسات نظامی اسرائیل بی سابقه بود، اعلام کرد که برای هماهنگی واکنش دیپلماتیک به حمله ایران به اسرائیل با رهبران گروه ۷ فردا یکشنبه به وقت محلی تشکیل جلسه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شنبه شب به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «اوایل امروز (شنبه به وقت محلی)، ایران - و نیروهای نیابتی آنکه در یمن، سوریه و عراق فعالیت می‌کنند - حمله هوایی بی‌سابقه‌ای را علیه تأسیسات نظامی در اسرائیل انجام دادند. من این حملات را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنم.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه تلاش برای دلگرمی و افزایش روحیه رژیم اسرائیل تصریح کرد: «به دستور من، برای حمایت از دفاع اسرائیل، ارتش آمریکا طی هفته گذشته هواپیماها و ناوشکن‌های دفاع موشکی ضد بالستیک را در منطقه مستقر کرده بود. به لطف این استقرارها و مهارت فوق‌العاده نیروهای نظامی‌مان، ما به اسرائیل کمک کرده‌ایم تقریباً تمام پهپادها و موشک‌های ورودی را سرنگون کند.»

بایدن در ادامه تلاش‌های واشنگتن برای افزایش روحیه اسرائیل مدعی شد: من با نتانیاهو صحبت کردم تا بر تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل تاکید کنم. به او گفتم که اسرائیل توانایی زیادی برای دفاع از خود و شکست حتی حملات بی‌سابقه از خود نشان داده است و پیامی واضح به دشمنانش ارسال می‌کند که نمی‌توانند امنیت اسرائیل را به طور مؤثر تهدید کنند.

رئیس جمهور آمریکا بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سوریه ادامه داد: «فردا، من رهبران گروه ۷ را گرد هم می‌آورم تا پاسخ دیپلماتیک یکپارچه به حمله بی پروای ایران را هماهنگ کنند. تیم من با همکاران خود در سراسر منطقه ارتباط برقرار خواهد کرد و ما ارتباط نزدیکی با رهبران اسرائیل حفظ خواهیم کرد. اگرچه ما امروز شاهد هیچ حمله‌ای به نیروها یا تأسیسات خود نبودیم، اما در برابر همه تهدیدها هوشیار خواهیم بود و از انجام همه اقدامات لازم برای محافظت از مردم خود دریغ نخواهیم کرد.»

کد خبر 744287

دیگر خبرها

  • روابط ما با آمریکا به نقطه مهم و حساس رسیده است
  • سفر نخست وزیر عراق با هدف تعیین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی
  • اگر آمریکایی‌ها از عراق خارج نشوند هدف قرار می گیرند
  • پیام مهم واکنش آمریکا و متحدان اسرائیل به حمله سپاه از نگاه فلاحت‌پیشه
  • جزئیات تازه از حمله سپاه علیه اسرائیل به روایت مقامات آمریکا
  • حمله هوایی آمریکا و انگلیس به شمال غرب یمن
  • واکنش رسانه‌های غربی به عملیات بی‌سابقه و دقیق ایران
  • حمله هوایی ایران بی‌سابقه بود؛ با گروه ۷ برای واکنش دیپلماتیک تشکیل جلسه خواهم داد
  • تظاهرات ضد آمریکایی در نیجر
  • واکنش بلینکن به حمله موشکی ایران علیه اسرائیل