Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-28@10:20:17 GMT

گزارشی از نخستین جمعه نمایشگاه کتاب

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۴۳۹۰

سومین روز و نخستین آدینه نمایشگاه کتاب تهران با ازدحامی بیشتر از دو روز نخست، در حالی که هنوز برخی مشکلات سالن‌ها رفع نشده‌اند، با برگزاری نخستین نشست رسانه‌ای نمایشگاه همراه شد.

به گزارش ایسنا، سومین روز از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای تهران به واسطه مصادف شدن با روز جمعه جمعیتی بیش از دو روز نخست را به خود دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکان و نوجوانان، دانشجویان و عموم مردم از تهران و برخی استان‌های دیگر به واسطه این رویداد فرهنگی با وجود قیمت بالای کتاب خودشان را به نمایشگاه رسانده‌اند.

در سی‌ودومین سال از برگزاری این رویداد فرهنگی انگار برخلاف سال‌های گذشته به جای فریادهای تبلیغات ناشران کمک‌آموزشی، حالا صدای استارتاپ‌های مرتبط و غیرمرتبط با کتاب و گاهی هم گفت‌وگوهایی با برخی ناشران که از برنامه‌های‌شان می‌گویند، شنیده می‌شود.

یک نگاه ساده در چند دقیقه به راحتی گویای آن است که ازدحام جمعیت در بخش ناشران عمومی بیش از سایر بخش‌ها است و البته انگار پیش‌بینی‌ها هم حاکی از همین مسئله بوده است که حال ناشران و مراجعه‌کنندگان به نسبت سایر بخش‌ها در شبستان مصلا بهتر است.

ازدحام نخستین جمعه نمایشگاه کتاب امسال اما چندان با پراکندگی یکسانی همراه نیست. تعداد زیادی از غرفه‌ها در بخش ناشران عمومی از مخاطب چندانی برخوردار نیستند؛ این درحالی است که با نگاه به سوی دیگر شبستان، غرفه‌هایی دیده می‌شوند که صف خرید کتاب‌، تمام غرفه‌شان را که البته سهمی بیش از دیگران در مساحت سالن دارند، پر کرده است.

راهروها از شماره یک تا انتها بر اساس حروف الفبا از آخر به اول هستند که البته در این میان، بی‌نظمی هم دیده می‌شود.

از جایی که شبستان واقع است، باید مسیری را از ناحیه‌ای که کارگران در آن زیر تابلوهای راهنمای نمایشگاه که به سختی قابل دیدن است مشغول کار هستند و البته تابلو خطر هم خودنمایی می‌کند، طی کرد تا به بخش ناشران کودک و نوجوان رسید.

ورودی ناشران کودک و نوجوان از راه‌پله‌های سالن نسبتا تاریکی در زیرزمین به بچه‌ها و خانواده‌های‌شان دست تکان می‌دهد. با ورود به این بخش، بیش از این‌که حواس بچه‌ها و والدین‌شان به کتاب‌ها باشد باید به زیرپای‌شان که گاهی خاک و سنگ و فرورفتگی است، باشد.

این درحالی است که ناشر و بازدیدکننده از نبود راهنما برای شماره سالن‌ها و غرفه‌ها گله می‌کنند.

در غرفه‌های کودک و نوجوان چهره‌های آشنایی دیده می‌شوند، برخی همانند فرهاد حسن‌زاده و افسانه شعبان‌نژاد در قاب غرفه‌ها، برخی همانند توران میرهادی در قاب جلد کتاب‌ها و برخی هم همانند مصطفی رحماندوست و دیگران خبر آمدن‌شان روی بنرهای اطلاع‌رسانی خودنمایی می‌کند.

اما در مقابل غرفه‌ها بچه‌ها گاهی در اصرار برای خرید کتاب پیروز می‌شوند و گاه شکست می‌خورند. با این‌که همه خانواده‌ها در یک جا حضور دارند اما برخوردشان با کتاب و خرید آن متفاوت است. یکی صفحه به صفحه کتاب را برای فرزندش ورق می‌زند و دیگری هم می‌گوید که «حالا بیا بریم!» یا این‌که در همدردی با دیگر والدین می‌گوید «همین دیروز براش یه اتود خریدم ۴۰ هزار تومن!»

در هر غرفه، چیزی به جز کتاب هم توجه بچه‌ها را جلب ‌می‌کند. ناشران کودک و نوجوان به غیر از کتاب با محصولات دیگری همانند اسباب‌بازی و بازی‌های فکری جدید به نمایشگاه آمده‌اند. برخی ناشران انگار سعی می‌کنند کاهش رغبت خرید کتاب را به روش دیگری جبران کنند و با دریافت مبلغی، بچه‌ها را بدون کتاب و با صورت‌های گریم‌شده به خانه روانه کنند.

برخی ناشران این بخش در گفت‌وگوهای‌شان از وضعیت نامناسب غرفه‌های‌شان می‌گویند. مسئول نشر آرمان رشد در این‌باره می‌گوید که متراژ واقعی غرفه با آن‌چه در واقع دارند، متفاوت است و ستونی در فضای غرفه این نشر واقع شده که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

افسانه شعبان‌نژاد هم که در غرفه نشر خود، لوپه‌تو حضور دارد از فضای نامناسبی که امسال به ناشران کودک و نوجوان داده‌اند که به گفته او نه برای ناشران بلکه برای مخاطبان که در اصل کودکان و نوجوانان هستند ایجاد مشکل می‌کند، گله دارد. این در حالی است که او از استقبال خوب کودکان و نوجوانان از نمایشگاه در روز نخست می‌گوید.

در بخش ناشران کمک‌آموزشی هم توجه مخاطبان به غرفه یک نشر جلب شده و علت آن هم اتاقکی است که با یک تم متفاوت برای یک مسابقه عکاسی آماده شده است. مسئولان غرفه این نشر می‌گویند قرار بوده است هر کس بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان خرید داشته باشد، یک عکس با دوربین حرفه‌ای در فضای این اتاقک هدیه بگیرد، اما به گفته آن‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مسابقه را بنا بر دلایلی تعطیل کرده است.

سومین روز از نمایشگاه کتاب تا ساعت‌های پایانی آن همچنان برای مراجعان و خبرنگاران با سرما همراه است. سخنگوی سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران در نشست خبری‌ای که امروز برگزار شد در این باره گفت که قرار بوده است برای رفع سرما بخاری بیاورند اما آتش‌نشانی با انجام این کار موافقت نکرده است.

همچنین در این نشست گزارشی از وضعیت فروش نمایشگاه و تراکنش‌ها در دو روز نخست اعلام شد.

از برنامه‌های سومین روز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، آیین رونمایی از کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» نوشته محمدحسین رجبی دوانی بود که در بخش مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کتاب نمایشگاه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۴۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه قرآنی از ۱۵ تا ۲۰ فروردین ماه در کرمانشاه برپا خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، پوریا جلالی ظهر چهارشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت که در سالن شهید سلیمانی استانداری با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری و دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت همزمان در ایام ماه مبارک رمضان به عنوان یکی از الگوهای بسیار خوب در کشور برگزار می‌شود که استان کرمانشاه نیز سال گذشته برای نخستین بار این نمایشگاه را با برنامه‌ریزی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی برپا کرد.

وی با تاکید بر اهداف برپایی نمایشگاه قرآن و عترت، افزود: این نمایشگاه به منظور ترویج فرهنگ و روحیه انس با قرآن و آشنایی با فضای قرآنی و همچنین درک مفاهیم از راه‌های مختلف در غرفه‌ها خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده امسال نمایشگاه قرآن و عترت در استان کرمانشاه از تاریخ ۱۵ تا ۲۰ فروردین ماه با بیش از ۴۰ غرفه با موضوعات مختلف در محل دائمی نمایشگاه‌ها در پارک شاهد آغاز به کار خواهد کرد.

جلالی تاکید کرد: غرفه‌های نمایشگاه قرآن و عترت با موضوعات متعدد اما با یک محوریت واحد به مدت ۶ روز فعالیت داشته و امسال با شناسایی و سپس رفع نواقص در نمایشگاه سال گذشته به دنبال یک فضای شاد معنوی به ویژه برای جامعه هدف کودک و نوجوان خواهیم بود.

وی به لزوم همکاری تمامی دستگاه‌ها بر برپایی یک نمایشگاه قرآنی مطلوب در استان کرمانشاه تاکید و بیان کرد: در این نمایشگاه علاوه بر عرضه محصولات مختلف قرآنی، کرسی‌های تلاوت، تفسیر آیات، بازی‌های قرآنی برای سنین کودک و نوجوان، معرفی کتاب‌ها، مفاخر حوزه قرآنی و همچنین فعالین، حافظان و قاریان و… به همراه یک فضایی شاد و معنوی دنبال می‌شود.

جلالی در پایان یادآور شد: لازمه شناخت و تبلیغات مناسب برای معرفی نمایشگاه قرآن و عترت به کار فضای رسانه به ویژه صدا و سیما است که با پوشش خبری از قبل و حین برنامه‌های اجرایی در این نمایشگاه می‌توان مردم را به این نمایشگاه دعوت و جذب کنیم.

فعالان قرآنی، مؤسسات قرآنی و دستگاه‌های اداری مختلف استان مانند آموزش و پرورش، دانشگاه رازی، بسیج، سپاه، کمیته امداد، بهزیستی و ادارات اوقاف و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی نیز در نمایشگاه قرآن کرمانشاه با برپایی غرفه‌هایی قرآنی از جمله شرکت کنندگان و برگزار کنندگان نمایشگاه خواهند بود.

کد خبر 6063563

دیگر خبرها

  • گزارشی از نظر منتقدان درباره آخرین کتاب چاپ شده مارکز
  • برپایی نمایشگاه قرآنی از ۱۵ تا ۲۰ فروردین‌ماه در کرمانشاه
  • گزارشی از آخرین شب برگزاری بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم/ حضور وزیر ارشاد در برنامه ویژه عتبه عباسی
  • نمایشگاه قرآن در کرمانشاه برپا می‌شود
  • نمایشگاه قرآنی از ۱۵ تا ۲۰ فروردین ماه در کرمانشاه برپا خواهد شد
  • گشایش هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت استان همدان در ملایر 
  • برگزاری بازارچه صنایع دستی و کتاب و سوغات نوروزی در هندیجان
  • افتتاح هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت استان همدان در ملایر 
  • فروش بیش از ۵۲ میلیارد ریال صنایع‌ دستی در مازندران
  • جزییات حضور انتشارات جمکران در نمایشگاه قرآن