Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@21:08:47 GMT

معضل چاقی دانش آموزان، زنگ خطر مدارس و جامعه

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۶۵۴۰

معضل چاقی دانش آموزان، زنگ خطر مدارس و جامعه

به گزارش ایرنا، در صندوقچه خاطرات مدرسه هیچ چیز به اندازه آن جنب و جوش ها و شیطنت هایی که در زنگ تفریح و ساعت های ورزش و پس از آن در قرارهای 'گل کوچک' و 'وسط بازی' و 'لی لی' با هم کلاسی ها داشتیم آدمی را به وجد نمی آورد، روزهایی که به قول مادربزرگ 'یک جا بند نمی شدیم و از سر و کول هم بالا می رفتیم'.
اکنون؛ که تکنولوژی در کنار همه پیشرفت های خوب، بر زندگی آدمی چنبره زده، عادت های عجیب را در میان روزمرگی ها پدید آورده که نه تنها نشانی از آن همه شور و تحرک قدیم در آن نیست بلکه بیشتر افراد جامعه بخصوص دانش آموزان را در باتلاق 'بی تحرکی' گرفتار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چاقی پیامد تخریبگر زندگی ماشینی است، اگر چه که شرایط برای زیستن راحت تر شده است.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2014، نزدیک به 41 میلیون کودک زیر پنج سال دچار اضافه وزن یا چاقی هستند که 48 درصد آنها در آسیا زندگی می کنند.
بررسی ها نشان می دهد شیوع اضافه وزن و چاقی در 73 کشور جهان از سال 1980 تا 2015 دو برابر شد. در ایران نیز 29 میلیون نفر دچار اضافه وزن و چاقی هستند که مرگ های ناشی از چاقی در کشور هم دو برابر گزارش شده است.
صاحبنظران و متخصصان روند شیوع چاقی و اضافه وزن در ایران را بسیار خطرناک و هراس انگیز دانسته اند، تازه ترین آمارها حاکی از آن است، 29 میلیون نفر در ایران، دارای چاقی و اضافه وزن هستند.
بر این اساس، در سال 1980 (1359)، تعداد افراد چاق در ایران، معادل 2 میلیون نفر بوده که به 11 میلیون نفر در سال 2015 (1394) رسیده و 5.5 برابر افزایش یافته است، همچنین تعداد افراد دچار اضافه وزن در ایران، طی همین دوره، از پنج میلیون نفر به 18 میلیون نفر افزایش یافته و بیش از 3.5 برابر شده است.
در ایران از سال 1980 (1359) تا 2015 (1394)، شیوع اضافه وزن در زنان بالغ از 31٫7 درصد به 32٫3 درصد و شیوع اضافه وزن در مردان بالغ از 23٫9 درصد به 35٫3 درصد رسیده است.
در همین فاصله زمانی، شیوع چاقی در زنان از 16٫6 درصد به 24٫1 درصد و شیوع چاقی در مردان از 5٫8 به 13٫8 درصد افزایش پیدا کرده است، شیوع اضافه وزن در دختران زیر 20 سال از 6٫4 درصد به 10٫3 درصد و شیوع اضافه وزن در پسران زیر 20 سال از 4٫1 درصد به 8٫9 درصد رسیده است.
شیوع چاقی در دختران زیر 20 سال، از 1٫7 درصد به 4٫5 درصد و شیوع چاقی در پسران زیر 20 سال از 1٫2 درصد به 4٫3 درصد افزایش یافته است.
در مجموع، شیوع استاندارد شده سنی اضافه وزن و چاقی در زنان و مردان بالغ از 39٫2 درصد در سال 1980 به 53٫1 درصد در سال 2015 رسیده و شیوع استاندارد شده اضافه وزن و چاقی در کودکان دختر و پسر در مجموع ، از 6٫7 درصد به 13٫9 درصد افزایش پیدا کرده است.
بر اساس این آمار، در مجموع از کل تعداد مرگ و میرها در سال 1990 که شامل 372 هزار فقره بوده، حدود 21 هزار و 500 مرگ یعنی حدود 6 درصد مرگ ها قابل انتساب به اضافه وزن و چاقی بوده اند؛ در حالی که از تعداد کل 385 هزار مرگ در ایران طی سال 2015 ، حدود 50 هزار مرگ یعنی معادل 13 درصد از مرگ و میرها، قابل انتساب به اضافه وزن و چاقی بوده است.
این مرگ ها، طی سال 1990 ( 1369) در زنان حدود 10 هزار و 500 فقره بوده که در سال 2015 (1394) به 22 هزار مورد رسیده و بیش از دو برابر شده است، تعداد مرگ های قابل انتساب در مردان از حدود 11 هزار در سال 1990 به 27 هزار در سال 2015 افزایش پیدا کرده و بیش از دو برابر شده است.
به گفته کارشناسان امر، یکی از نگران‌کننده‌ ترین نتایج مطالعه جهانی آن است که شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان در کشورهایی با درآمد متوسط بیش از سه برابر شده است و این درحالی است که شروع چاقی در سنین پایین معادل است با افزایش بروز دیابت، پرفشاری خون ، بیماری های مزمن کلیوی و سایر بیماری های غیرواگیر طی سالهای آینده، در این میان نکته قابل تامل آن است که این خطر با کاهش وزن در میان افرادی که در نوجوانی چاق بوده یا اضافه وزن داشته اند کاهش نمی‌یابد!
بر اساس پژوهش ها، شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکی و نوجوانی که بدترین نوع چاقی است، همچنین محققان مصرف غذای اضافه و کم تحرکی را از علل مهم شیوع چاقی و اضافه وزن در بین ایرانی ها بر شمرده اند.
بررسی ها نشان می دهد، ایرانی‌ ها جزو کم‌ تحرک‌ترین مردم جهان به شمار می روند و بیش از 80 درصد آنها تحرک کافی ندارند.
کارشناسان پیش بینی کرده اند افزایش شیوع قند خون به عنوان عوارض چاقی، از میزان 10 درصد فعلی تا 25 درصد طی 20 سال آینده است که این مساله ضرورت برنامه ریزی برای کنترل خطرناک ترین رهاورد زندگی ماشینی را دو چندان می کند.
به گفته مسوولان، در زمان حاضر 60 درصد جمعیت بالای 18 سال در کشور دچار اضافه وزن ‏هستند، همچنین 22 درصد نوجوانان کشور اضافه وزن دارند. 12 تا 13 درصد کودکان زیر دو سال کشور در معرض اضافه وزن ‏هستند که در برخی استان ‌های برخوردارتر مثل استان ‌های شمالی، این میزان به 20 تا 30 درصد رسیده است، در گروه سنی 7 تا 18 سال نزدیک به 22 تا 23 درصد اضافه وزن و چاقی وجود دارد و چاقی شکمی نیز ‏در 21 درصد این گروه سنی مشاهده شده است.
با توجه به شیوع اضافه ‏وزن و چاقی و دیابت در جهان و در ایران، سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده که کمتر از 10 درصد انرژی دریافتی روزانه و ‏ترجیحا کمتر از پنج درصد آن از قندهای سالم تامین شود.
سرانه مصرف روغن در کشور حدود 46 گرم در روز است این در حالی است که بر اساس سبد مطلوب غذایی برای حفظ سلامتی باید ‏روزانه 35 گرم روغن در روز مصرف شود.
‏مطالعات نشان می‌دهد که با رعایت تغذیه سالم و درست می‌توان 30 تا 40 درصد از ‏بروز سرطان‌ها و تا 50 درصد از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و تا 80 درصد از بروز دیابت پیشگیری کرد.‏

**25 درصد دانش آموزان کشور چربی خون دارند
به گفته قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 25 درصد دانش آموزان کشور چربی خون دارند از این رو لازم است سبک زندگی این افراد از مقطع ابتدایی و در مدارس اصلاح شود.
ایرج حریرچی اظهارداشت: بر اساس استاندارهای بین المللی هر دانش آموز و نوجوان باید روزانه در حدود یک ساعت ورزش را در برنامه های خود داشته باشد.
وی ادامه داد: امروز از هر 10 نوجوان ایرانی یک نفر چاق، یک نفر اضافه وزن، 2 نفر چاقی شکمی دارد و از هر 10 نوجوان و دانش آموز، هشت نفر از آنها کمتر از نیم ساعت در روز فعالیت ورزشی دارند.
حریرچی یادآور شد: متاسفانه 25 درصد دانش آموزان کشور به طور متوسط، روزانه میان وعده های ناسالم مانند غذاهای شور و نوشابه مصرف می کنند و از هر 10 دانش آموز به طور میانگین چهار نفر روزانه مسواک نمی زنند.

**ضرورت اجرای دقیق طرح سفیران سلامت مدارس
حریرچی در ادامه با بیان اینکه بیشتر رفتارهای مربوط به سلامت در دوران نوجوانی شکل می گیرد، اضافه کرد: اجرای طرح سفیران سلامت در مدارس می تواند جلوی بسیاری از رفتارهای پرخطر مانند کم تحرکی، چاقی، مصرف غذاهای ناسالم، استعمال دخانیات، مواد مخدر و برخی رفتارهای پرخطر جنسی را در جوانی و بزرگسالی کنترل کند.
به گفته وی آموزش نحوه صحیح زندگی باید دغدغه همه مسئولان و اولیای دانش آموزان باشد تا در آینده جامعه ای سالم و پرنشاط داشته باشیم.
وی با بیان اینکه درزمان حاضر از هر 10 دانش آموز یک نفر در طرح سفیران سلامت مشارکت فعال دارد، افزود: 2 میلیون دانش آموز که معادل 16 درصد کل دانش آموزان کشور می شود در طرح سفیران سلامت مشارکت دارند.
حریرچی اضافه کرد: دانش آموزان طی مشارکت در طرح سفیران سلامت نقش کلیدی در آموزش و ترویج مباحث سلامت فردی، جسمی، روانی و اجتماعی در میان هم سالان و خانوده های خود ایفا می کنند.

** کنترل چاقی، نیازمند عزم ملی
دبیر انجمن پیشگیری از چاقی نیز در این زمینه معتقد است: برای کنترل اضافه وزن و چاقی به ویژه در کودکان یک عزم ملی لازم است که باید از خانواده ها شروع شود.
محمد هاشمی درگفت و گو با ایرنا اظهارداشت: ضرورت دارد مداخلات مهد کودک و مدارس برای تغذیه مناسب و افزایش فعالیت بدنی و ورزش در پیشگیری از چاقی با جدیت اجرا شود.
وی با بیان اینکه اصلاح سبک زندگی از سنین کودکی آغاز شود، افزود: برای پیشگیری از بروز بیماری هایی که در صورت چاق بودن احتمال ابتلا به آنها افزایش پیدا می کند، باید خودمان و کودکانمان را اصلاح کنیم زیرا کودکان چاق در جوانی کارآیی لازم را در جامعه و زندگی اجتماعی ندارند و گرفتار بیماری های مختلف می شوند.
به گفته وی افرادی که از 6 تا 9 سالگی چاق شده اند، درمان آنها برای لاغری دشوار است و حتما باید خانواده در این زمینه با پزشک در تماس باشد.
هاشمی اضافه کرد: بهترین راه حفظ تندرستی کودکان آن است که پدر و مادر هرچه زودتر مشکل افزایش وزن کودک را کنترل کنند.

** اصفهان از نظر آمار چاقی جایگاه خوبی ندارد
مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت شیوع اضافه وزنی و چاقی در افراد زیر 18 سال در شهرهای استان را به ترتیب 10.4 و 13.2 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار در بین دختران استان به ترتیب 10.2 و 10.3 درصد و در بین پسران 8.7 و 12.5 درصد است.
مهشید احمدیان با بیان اینکه فقط 13.7 درصد از افراد زیر سال 18 در استان اصفهان دارای تحرک کافی هستند، گفت : 7.4 درصد آنها هیچ تحرکی ندارند.
وی تصریح کرد: ما از جایگاه خوبی برخوردار نیستیم که یکی از مهمترین دلایل آن نوع سبک زندگی و صنعتی بودن این خطه است.
به گفته وی، اضافه وزن کودکان و نوجوانان زیر 18 سال در این منطقه زنگ خطر شیوع دیابت در سال های آینده را به صدا در آورده است.
احمدیان ادامه داد: 9.3 درصد کودکان و نوجوانان استان اصفهان مبتلا به اضافه وزنی و11.3 درصد مبتلا به چاقی هستند.

** چاقی زنان بیشتر از مردان
رئیس گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت اصفهان به ایرنا گفت :کم تحرکی در میان زنان نسبت به مردان بیشتر و لازم است که آنها برنامه های پیاده روی و ورزش را جدی تر بگیرند.
وی میزان چاقی شکم را نیز در میان زنان بالا دانست و گفت : 58 درصد زنان در کشور و 60 درصد زنان استان اصفهان دچار چاقی دور شکم هستند که این شاخص در میان مردان 20 درصد است.
رئیس گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت اصفهان شیوع بیماری های غیر واگیر دیگری مانند دیابت و فشار خون بالا را نیز ناشی از کم تحرکی و اضافه وزن دانست و افزود : حدود 11.5 درصد از مردم به دیابت و 25 درصد به فشار خون بالا مبتلا هستند.
وی از زنان خواست تا هر هفته دست کم 150 دقیقه فعالیت فیزیکی (شامل پیاده روی و حرکات نرمشی ) داشته باشند و به مراکز بهداشت بمنظور تشکیل پرونده سلامت الکترونیک مراجعه کنند تا زیر پوشش برنامه های غربالگری و مشاوره های سلامت و تغذیه قرار گیرند.

** سهم آلودگی هوای اصفهان در بروز چاقی
رییس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ایرنا گفت: براساس تحقیقات انجام شده از سوی مراکز علمی بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا بر افزایش بیماری چاقی و دیابت تاثیرگذار است.
رویا کلیشادی افزود: براین اساس، در جاهایی که میزان آلاینده ها زیاد بوده و ساکنان آن با آلودگی هوا مواجه بودند، آمار مبتلایان به بیماری چاقی نسبت به سایر مناطق بالا بوده است.
وی با اشاره به اینکه افزایش آلاینده ها و استنشاق هوای آلوده موجب افزایش بیماری های غیر واگیر از جمله قند، فشار خون و نارسایی کلیه می شود، تصریح کرد: اثرات نامطلوب هوای آلوده بر سلامت کودکان و نوجوانان بیشتر است.
رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهارداشت: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، میلیون ها نفر در نقاط مختلف جهان دچار بیماری های غیر واگیر شده اند که بیشتر آنها قابل پیشگیری بودند اما به دلیل بی توجهی به این نوع بیماریها مبتلا شده اند.
وی بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده در اصفهان، کودکان و نوجوانانی که در معرض آلودگی هوا قرار گیرند احتمال ابتلای آنها به بیماری قند بسیار زیاد است.
کلیشادی اضافه کرد: لایه های درونی رگ های خونی این کودکان نیز آسیب جدی خواهند دید و احتمال مبتلای این کودکان و نوجوانان به سرطان خون زیاد است.

**چاقی و خطر رخداد بیماری های غیر واگیر
مهرماه سال تحصیلی جاری معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در همایش دبیران تربیت بدنی آموزش و پرورش کاشان-از شهرستان های اصفهان- هشدار داد اگر نسبت به شیوع چاقی هوشیار نباشیم، نسل آینده با رخداد گسترده بیماری های غیرواگیر رو به رو خواهد شد.
مهرزاد حمیدی افزود : شخصیت کودکان با بازی ها شکل می گیرد از این رو نباید به مقوله بازی کردن کودکان بی توجهی کرد.
وی با تاکید بر لزوم تکاپوی بدنی کودکان و نوجوانان اظهارداشت : افسردگی ها، آسیب های اجتماعی، دلزدگی ها و انزواها با تحرک جسمانی و ورزش درمان می شود.
وی تصریح کرد: کودکان روزانه 6 ساعت در اختیار مدرسه و پس از آن در خانه هستند اما باید پرسید، سهم محله برای ورزش کودکان و نوجوانان چیست.
حمیدی به ضرورت افزایش سواد حرکتی در کشور اشاره و اضافه کرد : نباید نسل آینده را به فراموشی سپرده و همه توان و اعتبار در ورزش قهرمانی هزینه شود، زیرا این شرایط جامعه آینده را کم تحرک و غیر پویا خواهد کرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نمی توانیم تنها با درس تربیت بدنی کمبودهای حرکتی دانش آموزان کشور را از بین ببریم زیرا زندگی ماشینی، تلفن همراه و تبلت کودکان را به یکجانشینی و چاقی مبتلا می کند.

**ضرورت باز تعریف ورزش مدارس
یکی از دبیران تربیت بدنی مستقر در غرب اصفهان در این خصوص به ایرنا، گفت: لازمه ترغیب دانش آموزان به ورزش و تحرک بدنی این است که نگاهمان را به درس تربیت بدنی تغییر دهیم.
به گفته وی مادامی که دانش آموزان و والدین آنها نمره ورزش را نقطه اتکایی برای رشد معدل درسی می دانند از توجه به اثرات واقعی ورزش غافل می شوند.
زهرا رستمی افزود: اگر چه سرعت توسعه امکانات و تجهیزات ورزشی مدارس به مراتب از گذشته بهتر است و اهتمام مدیران و مسوولان به این مساله دو چندان شده است، اما مشکل بزرگ این است که همچنان دانش آموز ما تصور می کند ساعت مختص به ورزش اتلاف وقت است.
به گفته وی، ورزش نیز مانند سایر درس ها باید روزی جایگاه واقعی خود را در سیستم آموزشی کشور بیابد.

** سایه رقابت های درسی بر ورزش مدارس
این دبیر تربیت بدنی در ادامه با بیان اینکه معدل گرایی و رقابت های درسی مقوله تحرک بدنی را در مدارس به حاشیه رانده است، افزود: نیازمند آن هستیم که هم خانواده ها و هم معلم ها در مدرسه ، سلامت جسم و روان را بر پیشرفت تحصیلی مقدم بشمارند و به آن بها دهند، چرا که به راستی سلامتی پیش نیاز همه مراحل زندگی به شمار می رود.
رستمی، ورود ملموس مدیران و دبیران مدارس به مقوله ورزش را از راهکارهای تشویق دانش آموزان به فعالیت بدنی دانست و افزود: ورزش بخصوص اگر به طور جمعی و مشارکتی انجام شود نشاط افزایی، صمیمیت، آرامش و اعتماد به نفس را به دنبال خواهد داشت که در سایه آن می توان به موفقیت های دیگر رسید.
این مربی تربیت بدنی با بیان اینکه ساعت ورزش مدارس محدود است، اضافه کرد: با توجه به این که دانش آموزان و حتی معلمان روزانه ساعت زیادی را در مدرسه می گذرانند می توان با برنامه ریزی اصولی، جای پای ورزش و تحرک را بین انبوه کلاس های تئوری فراگیر کرد اگر چه این مهم نیازمند توسعه زیرساخت ها، استفاده از توان مربیان ورزشی و جذب آنها به آموزش و پرورش است.
به گفته وی با توجه به فراگیر شدن فضاهای مجازی، وقت تعداد زیادی از دانش آموزان در شبکه های اجتماعی تلف می شود، اینجاست که نقش کلیدی خانواده ها در کنترل فرزندان برای هدایت آنان به سبک زندگی سالم تر موثر واقع می شود.
رستمی خاطر نشان کرد: تحرک بیشتر، پیگیری سیاست های تغذیه ای در مدرسه و اجرای متنوع و خلاق برنامه هایی که عادات غذایی سالم‌تر را بین دانش آموزان ترویج کند، در کنترل چاقی دانش آموزان موثر است.
6026/9861
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 الکترونیک جامعه چاقی دانش آموزان درمان 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۶۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امین برملا اظهار کرد: مسائل آموزشی باید ریشه‌ای‌تر تحلیل شوند و برنامه بلندمدت‌تری برای برون‌رفت از این وضعیت و رفع مشکلات انجام شود. این کار آغاز شده است، اما نیازمند کمک سایر دوستان هستیم.

وی افزود: یکی از مشکلات در این زمینه این است که در خوزستان در هدایت تحصیلی، شرایط خوبی نداشتیم و سهم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در انتها بود و در نتیجه، انتخاب رشته نادرست در نمرات امتحانات پایانی تاثیرگذار بود. تلاش برای رفع این مساله در حال انجام است و نتایج آن را خواهیم دید.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به تحلیل نمرات نوبت اول و شناسایی دانش‌آموزان لازم‌التوجه گفت: بر اساس این اطلاعات، کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان لازم‌التوجه بر اساس دروس هدف تعیین‌شده در حال برگزاری است.

وی افزود: ۱۰ منطقه در استان خوزستان، بضاعت علمی و نیروی انسانی ضعیف‌تر دارند که برای بهبود وضعیت این مناطق، نیرو‌های سرگروه استان در حال برگزاری همایش‌های جمع‌بندی در این مناطق هستند.

برملا ادامه داد: همچنین روزانه دو سه وبینار آموزشی در مورد دروس هدف در کانال‌های دانش‌آموزی برگزار می‌شود تا آموزش در دورافتاده‌ترین نقاط توسط بهترین معلمان ارائه شود.

وی بیان کرد: از ظرفیت اپلیکیشن‌های آموزشی و تولید محتوا‌های آموزشی برای توانمندسازی معلمان توسط مولفان کتب درسی نیز استفاده شده است. در کنار آموزش، سنجش نیز در حال انجام است و آزمون‌ها از دروس هدف در سه پایه در حال برگزاری است و قرار است نتایج استخراج شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در ایام نوروز ۹ هزار دانش‌آموز در پایگاه‌های مطالعاتی شرکت کردند، گفت: بعد از کنکور، این پایگاه‌ها دوباره فعال می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری کلاس‌های درس تصریح کرد: پیش از این، بدعت تعطیلی کلاس‌ها را داشتیم. با نظارت‌های انجام‌شده فعالیت‌های آموزشی تا روز آخر استمرار خواهد داشت.

برملا با اشاره به تلاش برای بهبود رتبه علمی خوزستان بین دیگر استان‌ها گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امسال حتما رتبه علمی خوزستان ارتقا می‌یابد.

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت مدارس شهرستان رزن
  • برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس شهرستان بوکان به مناسبت هفته زمین پاک
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد
  • مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود
  • بازدید دانش‌آموزان مدارس میاندوآب از دانشگاه آزاد اسلامی
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • مدارس تا فرارسیدن ایام امتحانات باید دایر باشند
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟