Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-18@07:52:36 GMT

تاثیر سن اهدا کننده روی سلول درمانی آسیب های نخاعی

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۷۲۰۸۸

تاثیر سن اهدا کننده روی سلول درمانی آسیب های نخاعی

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سالانه نزدیک به 500 هزار نفر در سراسر دنیا دچار ضایعات نخاعی می شوند. آسیب به سیستم گردش خون بعد از چنین آسیبی منجر به شروع آبشاری از وقایع ثانویه از جمله التهاب و ایجاد اسکار می شود.

در سال های اخیر سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از منابع مختلف از جمله مغز استخوان، بافت چربی و بند ناف به عنوان کاندیداهای ایده آل درمان آسیب طناب نخاعی معرفی شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر نیز چندین طرح تحقیقاتی در حال استفاده از سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان برای درمان آسیب نخاعی در بالین هستند.

« کلیفورد لیبراخ » و همکارانش در دانشگاه « تورنتو » که از پیشگامان استفاده از سلول های پیرامون عروقی (perivascular cells) بند ناف یا « HCPVCs » برای طب بازساختی محسوب می شوند، در ایده ای جدید از این سلول ها برای درمان مدل رتی آسیب طناب نخاعی استفاده کردند.

این HCPVCها در دو مرحله مختلف جمع آوری شده بودند: در انتهای باروری (ماه نهم) و سه ماهه اول بارداری. سلول هایHUCPVC به این دلیل انتخاب شدند که پتانسیل تکثیری بالایی را در کشت نشان می دهند و در زمان ایمپلنت نرخ بقا، مهاجرت و تلفیق شدن بیشتری به سیستم عصبی میزبان در مقایسه با سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان نشان می دهند.

تزریق این سلول ها به مدل رتی آسیب نخاعی و ارزیابی نتایج 10 هفته بعد از تزریق نشان داد که منبع سلولی جوان تر(سه ماهه اول بارداری) نتایج بهتری را نشان می‌دهد.

همچنین هر دو گروه سلول های HCPVC نتایج بهتری را در مقایسه با سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان نشان دادند. به عقیده محققین می توان عملکرد بهتر HCPVCهای جوان تر را به کاهش عملکرد عصبی عروقی، آستروگلیوز و اسکار نسبت داد. همچنین سلول های مشتق از بندناف به عنوان یک زباله بیولوژیک طی یک استراتژی موثر و با حداقل شرایط تهاجمی می تواند کاربردهای مهمی در درمان آسیب های ترومایی نخاعی داشته باشد.

انتهای پیام/

169 / 159 آسیب نخاعی سلول بنیادی سلول درمانی مغز استخوان بندناف طب بازساختی انتهای باروری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آسیب نخاعی سلول بنیادی سلول درمانی مغز استخوان بندناف طب بازساختی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۲۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرفه های جدید پزشکی ابلاغ شد

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ و اجرایی شدن تعرفه های پزشکی مصوبه دولت با افزایش ۳۵ درصدی به مراکز بهداشتی و درمانی و سایر نهادهای مرتبط کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، سعید کریمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در ستاد وزارت بهداشت افزود: در فضای مجازی برخی افراد تعرفه های پزشکی امسال را اعلام کرده بودند، که درست نبود و اکنون نرخ مصوب تعرفه ها در بخش خصوصی برای پزشکان عمومی ۱۲۶ هزار تومان، متخصص ۱۸۹ هزار تومان ، فوق تخصص و فلوشیب۲۴۱ هزار تومان و روانپزشکی ۲۵۱ و پزشکان فوق تخصص روانپزشکی۲۸۶ هزار تومان است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه جراحی ها بر اساس کا محاسبه می شود ، در بخش خصوصی ۱۰۱ هزار تومان و در بخش دولتی ۳۰ هزار تومان بوده که بطور متوسط ۳۵ درصد افزایش نسبت به سال ۹۰ افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: دولت مساعدت خوبی در زمینه افزایش تعرفه‌های پزشکی داشته و این رقم در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است، زیرا یک عقب ماندگی تاریخی ۱۰ ساله تعرفه‌ها نسبت به نرخ تورم داریم و دولت سعی کرد برای حفظ پزشکان و پیشگیری از مهاجرت، امسال تعرفه‌ها را افزایش دهد.

به گفته کریمی، با توجه به اینکه دریافتی پرستاران دریافتی کم است، مساعدت شده در سالجاری کارانه گروه پرستاری افزایش یابد.

تنها تعرفه های قانونی ملاک عمل خواهد بود

پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت نیز در این رابطه گفت: بیشترین افزایش تعرفه خدمات درمانی، تشخیصی و پزشکی با هدف تأمین هزینه های مراکز درمانی و ماندگاری پزشکان برای سال ۱۴۰۳ صورت گرفته که اعم از هزینه های خدمات بیمارستانی و سهم پزشکان است.

وی اظهار داشت: محاسبه تعرفه خدمات درمانی و تصویب آن در دولت با رویکرد تعادلی مبنی بر حمایت از سبد معیشتی مردم، تأمین حق جامعه در دسترسی آسان و ارزان به خدمات درمان و ماندگاری پزشکان در بخش دولتی صورت گرفته است.

دیگر خبرها

  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • قهرمان کوراش جهان مدال خود را برای آزادی زندانیان اسفراین اهدا کرد
  • قهرمان جهان کوراش مدال خود را به زندانیان جرائم غیر عمد اسفراین اهدا کرد
  • درمان با سلول‌های بنیادی برای آسیب نخاعی با نتایج مثبت فاز اول
  • درمان بیماران مبتلا به MS ساده‌تر می‌شود
  • تعرفه های جدید پزشکی ابلاغ شد
  • یک ابزار جدید ویرایش RNA می‌تواند درمان سرطان را بهبود بخشد