Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز- ایرنا- مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به بهبود بارندگی ها در استان و تاثیر آن بر احیای دریاچه ارومیه گفت: حجم آب دریاچه در زمان حاضر نسبت به مدت مشابه پارسال 2 برابر شده است.

عقیل اقدسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تراز آب دریاچه ارومیه در زمان حاضر نسبت به مدت مشابه سال قبل 82 سانتی متر بالا آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: بر این اساس اکنون حجم آب دریاچه ارومیه چهار میلیارد و 224 میلیون مترمکعب است، در حالی که این رقم پارسال این موقع 2.01 میلیارد مترمکعب بود.
وی گفت: تراز دریاچه ارومیه نسبت به اول مهر ماه سال 1397 (سال آبی) نیز 130 سانتی متر افزایش دارد.
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی ادامه داد: وسعت دریاچه ارومیه اکنون 3010 کیلومتر مربع است که این رقم پارسال در این موقع 2288 کیلومتر مربع بود.
وی با اشاره به آخرین گزارش های جمع بندی شده بارش های اخیر در آذربایجان شرقی، گفت: تا اول اردیبهشت امسال میزان بارندگی های استان که در افزایش تراز دریاچه ارومیه بسیار موثر بود، 60.5 درصد نسبت به متوسط دراز مدت افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: این مقدار بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز 40.5 درصد افزایش دارد.
به گزارش ایرنا، تراز دریاچه ارومیه از سال 1344 تا سال 1372 در حد فاصل یکهزار و 274 متر تا یکهزار و 278 متر متغییر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال 1393 کاهش متوسط سالانه 40 سانتی متر و در مجموع 8 متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.
دریاچه ارومیه یکی از مهمترین و ارزشمندترین زیست‌ بوم‌های آبی در شمالغرب ایران است که 550 گونه گیاهی یک ‌ساله و چند ساله در ناحیه اکولوژیک دریاچه شناسایی شده است و پوشش گیاهی بیشتر این منطقه شامل گونه‌‌های شورپسند، خشکی ‌دوست و آبزی است.
این دریاچه به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد از سال 1346 به عنوان پارک ملی و به همراه جزایر کبودان و قویون داغی جزو مناطق حفاظت شده اعلام شد.
دریاچه ارومیه در سال 1354 به عنوان سایت رامسر( تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال 1356 از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت 51 هزار و 876 کیلومترمربع یکی از 6 حوضه آبریز اصلی کشور است.
3093/518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تراز درياچه اروميه آذربايجان شرقي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۳۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر زیبا و چشم‌نواز از حال خوب دریاچه ارومیه + عکس

محمد درویش، فعال محیط زیست با انتشار این تصاویر نوشت:
تصویر امروز ناسا از دریاچه ارومیه نشون میده که به لطف بارش‌های مناسب به نسبت سال قبل حال و روز دریاچه بهتره مخصوصا در جنوب دریاچه و پل میان‌گذری که یکی از بلا‌های جان دریاچه شده بود.

منبع: برترین‌ها

tags # دریاچه ارومیه سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • تصاویر زیبا و چشم‌نواز از حال خوب دریاچه ارومیه + عکس
  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه |‌ ویدئو
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • (تصاویر) آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • تكمیل زیرساخت‌های گردشگری ساحل دریاچه ارومیه
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • کندوان پنجمین روستای پربازدید ایران