Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-25@07:40:34 GMT

روند رو به رشد سزارین در کشور متوقف شده است

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۷۶۳۱۶

روند رو به رشد سزارین در کشور متوقف شده است

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   دکتر قاسم جان‌بابایی در همایش روز جهانی ماما ضمن تشکر و قدردانی از خدمات جامعه مامایی ایران اظهار داشت: در مناطق سیل‌زده بسیاری از مادران باردار توسط متخصصین بهداشت و ماماها شناسایی و ساماندهی شدند. خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته در هیچ یک از مناطق سیل‌زده برای مادران باردار مشکلی به وجود نیامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه آموزشی و مراقبتی که در حوزه بهداشت وجود دارد، آموزش را از هفته بیستم به مادران باردار ارائه می‌دهد. این خدمات در تمام نقاط کشور به مادران باردار ارائه می‌شود.

 

جان‌بابایی افزود: موضوع حفظ کرامت مادران باردار یکی از اصلی‌ترین بحث‌ها بود که با پیگیری‌های انجام شده به ۱۰۰ درصد رسیده است و زیر ساخت‌های این موضوع فراهم است.وی افزود: بحث رایگان کردن زایمان طبیعی توانست کمک زیادی کند، اما برای تحقق کامل زایمان طبیعی نیازمند مولفه‌های دیگری هستیم. اما توجه داشته باشیم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، روند رو به افزایش سزارین متوقف شده است.

 

وی گفت: روند رو به رشد انجام زایمان طبیعی در یک سال اخیر آغاز شده است گفت:  توجه به مادر باردار به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای خدمت اگر بیشتر شود، سرعت زایمان طبیعی نیز افزایش خواهد یافت.معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد:موضوع زایمان بدون درددریک سال اخیرموردتوجه قرارگرفته است واگربخواهیم زایمان طبیعی بدون مشکل داشته باشیم بایدبه بحث متولد شدن نوزاد سالم فکر کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه زایمان با درد و رنج، تجربه‌ای تلخ برای مادران باردار است، افزود: زایمان بدون درد که به شکل‌های مختلف قابل انجام است، مورد توجه قرار گرفته و متخصصان بیهوشی نیز در این خصوص کمک زیادی می‌کنندوبسته ترویج زایمان طبیعی روزهای پایانی خودرامی‌گذراند.وی گفت:پس ازورود به دانشگاه‌های دیگر بایداستفاده کنیم.به دلیل اینکه تجربه‌های موفق در محیط رخ می‌دهد و باید از این تجربه استفاده کرد.

 

در ادامه این مراسم دکتر ساره محمدی - مشاور وزیر بهداشت در امور زنان نیز گفت: یکی از اساسی‌ترین حقوقی که خداوند به زنان عنایت کرده، حق فرزندآوری و مادر شدن است که مادر حق دارد، باروری سالم نیز داشته باشد. زایمان یک پدیده فیزیولوژی است که امیدواریم به همین روند طبیعی طی شود و شاهد افزایش آمار این دست زایمان‌ها باشیم.

 

وی گفت: ماماها نیز باید از ظرفیت چند وجهی خود استفاده کنند مانند اقدامات شایسته‌ای که در مناطق سیل‌زده انجام دادند. همچنین یکی از دغدغه‌های جدی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، جلوگیری از پیری جامعه است که این مهم میسر نمی‌شود مگر با کمک ماماها. در کنار انتظاراتی که از ماماها می‌رود باید در نظر گرفت که ماماها نیز خواستار برخورداری از حقوقی هستند که امیدواریم به آن توجه شود.

 

نام مراقب سلامت از کنار نام ماما حذف شود

در ادامه ناهید خداکرمی - رئیس انجمن مامایی و رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز ضمن تشکر از اقدامات وزیر بهداشت در حوزه زنان گفت: امیدواریم با نگاه ویژه وزیر بهداشت، نام مراقب سلامت از کنار نام ماما حذف شود تا مادران اعتماد بیشتری به شبکه سلامت کشور داشته باشند و دیگر پس از معاینه توسط ماما به پزشک متخصص دیگری مراجعه نکنند.

 

وی افزود: اگر ماماها کار خود را مانند پزشکان انجام دهند و درگیر مسائل مهر و نظام پزشکی نباشند، اتلاف وقت و هزینه برای مادران صورت نمی‌گیرد. جامعه مامایی در طرح تحول سلامت ثابت کرد که می‌تواند حتی جلوتر از وزارت بهداشت قدم بردارد و پس از این طرح ۷۰ هزار ماما شروع به کار کردند. مهم‌ترین مطالبه ما ارج نهادن به استقلال‌حرفه‌ای جامعه مامایی است و امیدواریم وزارت بهداشت بتواند از تمام پتانسیل نیروهای تربیت شده‌اش استفاده کند.

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: مادران باردار گوناگون زایمان طبیعی جام نیوز سزارین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۶۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی بیش از ۳۰۰۰ مادر باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال در لرستان

فریبا ولی‌پور در خصوص اجرای ماده ۲۴ قانون جمعیت، اظهار کرد: براساس این قانون دولت مکلف است از کودکان زیر پنج سال حمایت داشته و سبد تغذیه را تقویت کند.

وی با بیان اینکه این اتفاق در لرستان در حال اجراست و روند مطلوبی دارد، بیان کرد: این حمایت نیز شامل مادران باردار و یا مادران دارای کودک شیرخوار زیر دو سال است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان گفت: با توجه به اینکه سال گذشته این قانون شامل حال مادران دهک یک است و برای امسال دهک یک، دو و سه را نیز شامل می‌شود.

ولی‌پور اضافه کرد: همچنین ماهانه یک مبلغی به این افراد پرداخت می‌شود که این مبلغ سال گذشته ۴۰۰ هزار تومان بوده و امسال ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین شارژ کارت غیرنقدی نیز برای مادران اجرا می‌شود که این طرح تحت عنوان طرح «یسنا» است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان بیان کرد: تا پایان سال گذشته ۳۱۲۶ مورد شناسایی و به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ارائه خدمات به افراد مذکور معرفی شدند تا از سید حمایتی تغذیه‌ای بهره‌مند شوند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • شناسایی بیش از ۳۰۰۰ مادر باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال در لرستان
  • عزیزم 03/03.03 به دنیا بیا لطفاً!
  • مراقبت از هزار و ٣١٣ مورد مادر باردار در فریمان
  • خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۳۰۲۰۴-۱۴:۰۴
  • تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها امتناع می کند
  • عزیزم ۰۳/۰۳/۰۳ به دنیا بیا لطفاً!
  • امتناع تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها!
  • پیگیری علت فوت مادر باردار در اندیمشک
  • مهارت کارشناسان اورژانس ناجی مادر و نوزاد دوقلویش
  • مادران باردار و دارای کودک شیرخوار یارانه تشویقی می گیرند