Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-28@22:04:55 GMT

سیل، تغییرات آب و هوایی و گام‌های بزرگ سوئد

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۷۹۰۰۱

سیل، تغییرات آب و هوایی و گام‌های بزرگ سوئد

به گزارش جماران؛ عبدالصمد محمودی، دکتری ارتباطات، در یادداشتی در پول نیوز نوشت:

«با وقوع سیلاب اخیر یکی از مسایلی که بر روی آن بسیار تاکید شد، مساله تغییر اقلیم بود. مساله ای که عمدتا بر تغییرات ناگهانی آب و هوا ارجاع دارد و در سال های اخیر پرداختن به آن در صحنه های جهانی بسیار پررنگ شده و برای خود توافقنامه ها و قهرمانانی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از "گرتا"، دختر نوجوان سوئدی تا توافقنامه های ریو، پاریس، مراکش و... .    

با تمامی این احوال، امروز سوال مهم  این است که برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی چکار باید کرد؟  

برای  پاسخ به سوال تجربه سوئد بسیار قابل توجه و آموزنده خواهد بود. بر کسی پوشیده نیست امروز سوئد بعنوان یکی از کشورهای بسیار فعال و موفق در زمینه مبارزه با تغییر اقلیم در جهان شناخته می شود. اما این کشور چگونه به چنین موفقیتی دست یافته است؟ 

سوئد در سال ۱۹۷۳ و پس از تحریم نفتی اوپک گام های بزرگی برای بهبود سطح بازدهی انرژی برداشته است؛ به طوری که از اوایل دهه ۷۰ میلادی سوئد تصمیم می گیرد تا از واردات سوخت فسیلی که حدود  ۸۰ درصد از مصرف کل انرژی این کشور را تشکیل می دهد جلوگیری کند.

آمارها نشان می دهد امروز این کشور این میزان را به کمتر از ۳۰ درصد رسانده است. در واقع، سوئد برنامه ریزی کرده که تا سال ۲۰۲۰ اولین کشوری باشد که دارای اقتصاد فارغ از نفت است.

همچنین سوئد یکی از شش کشور اتحادیه اروپاست که بر تولید کربن مالیات بسته است. این اقدام سوئد باعث شده تا از انتشار میزان آلاینده های این کشور در طی ۲۰ سال، تا حدود یک سوم کاسته شود. 

جالب اینکه سوئد برای جلوگیری از فشار هزینه های ناشی از اعمالِ مالیات بر تولید کربن بر مردم، برآن شده تا مالیات بردرآمد را تا نصف کاهش دهد. قابل تامل اینکه با این اقدام هم از انتشار گازهای گلخانه ای تا حد زیادی کاسته شد و هم اقتصاد کشور حدود ۴۴ درصد رشد پیدا کرد. 

سوئد تاکنون ۱۶ هدف در مورد کیفیت زیست محیطی را پذیرفته است و براساس هدف گذاری انجام شده بر آن است تا به همه آن ها تا پایان سال ۲۰۲۰ دست پیدا کند. 

براساس قانون این کشور بر میزان پیشرفت در دستیابی این کشور بر اهداف مذکور، یک شورای اهداف زیست محیطی (Environmental Objectives Council) کنترل و نظارت می کند. مهمترین بخش این اهداف کاهش کربن است، اما این اهداف مسائل دیگری مثل کیفیت هوا، خاک، جنگل ها و دریای بالتیک که منطقه بشدت آلوده ای است را نیز شامل می شوند‌.»

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 اتحادیه اروپا اوپک تغییرات آب و هوایی سوئد تحریم نفتی تحریم نفتی ایران 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۹۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ عضو جدید ناتو خواستار تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شدند

وزیر امور خارجه سوئد امروز (سه شنبه) گفت فنلاند و سوئد معتقدند که اتحادیه اروپا باید تحریم‌ها علیه روسیه را پس از مرگ «الکسی ناوالنی» رئیس مخالفان این کشور در زندان تشدید کند.

به گزارش ایسنا، «توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد در نشست خبری مشترک با «الینا والتونن» همتای فنلاندی‌اش گفت: این واقعیت که ما می‌توانیم ببینیم که مرگ الکسی ناوالنی به وضوح به رهبری روسیه مرتبط است، این امر را ضروری می‌سازد که ما می‌توانیم تحریم‌هایی را وضع کنیم که مشخصا کسانی را که مسئول مرگ او هستند، هدف قرار می‌دهد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، وی افزود: ما همچنین معتقدیم که تحریم‌ها به صورت کلی باید گسترش یابد، چون شاهدیم که تحریم‌ها وقتی به فلج کردن توانایی روسیه برای جنگ علیه اوکراین منجر می‌شود، تفاوت ایجاد می‌کنند.

وزیر خارجه سوئد خاطرنشان کرد: فنلاند و سوئد می خواهند که رژیم تحریم‌ها علیه بلاروس که از مسکو در جنگ با اوکراین حمایت می‌کند نیز وضع شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سلوان مومیکا فرد هتاک به قرآن کریم در سوئد به نروژ پناهنده می‌شود
  • تغییرات آب و هوایی وکاهش دما مهمترین عامل سرمازدگی محصولات کشاورزی
  • مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در حومه دمشق
  • تغییرات بزرگ اینتر از راه می‌رسد
  • سلوان مومیکا از سوئد به نروژ می‌رود
  • ۵ درصد اهداف بودجه ۱۴۰۲ محقق نشد/ شروع اصلاح ساختار بودجه در ۱۴۰۳
  • احداث سد بختیاری در مرحله تامین مالی قرار داد
  • تلاش فراجا برای حل دغدغه مسکن کارکنان
  • سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان باید اهداف دولت سیزدهم را محقق کند  
  • ۲ عضو جدید ناتو خواستار تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شدند