Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-23@12:52:02 GMT

ایران مسیرهای خودش را برای فروش نفت دارد

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۰۶۴۹

ایران مسیرهای خودش را برای فروش نفت دارد

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران با بیان اینکه تحریم نفتی ایران، بازار نفت را با چالش های جدی رو به رو می کند می گوید: جمهوری اسلامی ایران تدابیر خود را برای فروش نفت دارد و بسیاری از کشورهای خریدار نفت ایران نیز مخالفت خود را با تحریم ها اعلام کرده و متقاضی خرید نفت از کشورمان هستند.

 

اعلام خبر تمدید نشدن معافیت خریداران نفت کشورمان از تحریم  از هفته گذشته به یکی از سوژه های مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  آمریکا با اتکا به عربستان و امارات به دنبال به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان و جایگزین کردن نفت این کشورها به جای ایران است. اما آیا این موضوع به لحاظ کارشناسی امکان پذیر است؟

 

افزایش قیمت نفت

 

 کارشناسان و تحلیلگران، تحریم نفتی ایران را عاملی برای افزایش غیرمنطقی قیمت نفت در بازارهای جهانی عنوان می کنند؛ کمااینکه از هفته گذشته و با نگرانی بازارها از تحریم، قیمت نفت برای نخستین بار در ۶ ماه گذشته به مرز ۷۵ دلار نیز رسیده است  و پیش بینی می شود این روند ادامه دار باشد.

  

 

چالش تامین نفت از سوی عربستان

 

 همچنین به گفته آنها با توجه به ناآرامی های کشور لیبی و همچنین سایرتولیدکنندگان نفت از قبیل، نیجریه، الجزایر، سودان و توقف عرضه نفت روسیه از طریق خط لوله در اروپای شرقی، در ماه های آینده شاهد وقفه‌های احتمالی بیشتری در جریان عرضه نفت هستیم و این کمبود نفت، ذخایر نفت عربستان را با چالش و آینده این بازار را با ابهامات زیادی مواجه می کند.

 

بلومبرگ در گزارشی با اعلام اینکه با تحریم نفتی ایران، قیمت نفت افسار پاره کند پیش بینی کرد که با توجه به شرایط ناآرام برخی کشورهای تولیدکننده نفت، عربستان امکان جبران تامین منابع نفتی را در این شرایط نخواهد داشت. وبسایت رادیو NPR آمریکا نیز با انتشار یادداشتی از دو پژوهشگر برجسته با اعلام اینکه  نفت خام سبک عربستان را نمی توان با نفت سنگین ایران جایگزین کرد  نوشت:  ترکیه، چین، هند و برخی اروپایی راه هایی برای دور زدن تحریم های نفتی خواهند یافت.

 

 

درآمد و صادرات نفت ایران تداوم خواهد داشت

 

 بیژن زنگنه، وزیر نفت به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان را ادعا عنوان کرده است و بر راهکارهای فروش نفت کشورمان در شرایط تحریم تاکید کرده  است. رئیس جمهوری هم به صفر رساندن صادرات نفت ایران را غیرممکن عنوان کرد  و گفت: ما به روش‌های مختلف نفت خود را خواهیم فروخت، آمریکا با اینگونه اقدام‌های خود به تمام ملت‌های جهان و همه شرکت‌های نفتی دنیا و حتی به ملت خود ظلم می‌کند. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در این خصوص گفت: بی‌شک جمهوری اسلامی ایران نفت خود را می‌فروشد و درآمد و صادرات نفت ما ادامه خواهد داشت.

 

 پیش بینی نفت ۱۰۰ دلاری

 

حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران با بیان اینکه تحریم نفت آینده این بازار را با چالشی جدی رو به رو می  کند گفت:  یکی از دلایلی که به این چالش دامن می  زند ناآرامی های لیبی است و مساله دیگر تحریم ایران است که باعث می شود قیمت نفت به صورت روانی و حتی تا ۱۰۰ دلار نیز  بالا رود.

  

مخالفت برخی کشورهای خریدار نفت ایران با تحریم

 

وی با اشاره به واکنش برخی کشورها از جمله چین، ترکیه و هند به تحریم ها و مخالفت آنها با محدودیت فروش نفت ایران از سوی آمریکا، گفت: جامعه جهانی با اقدامات خارج از عرف بین المللی  ترامپ موافق نیست و این بار بیش از هر بار دیگر با ما همراهی می کند و امیدواریم اروپایی نیز همکاری های لازم را در این زمینه داشته باشند.

 

این کارشناس انرژی با اشاره به برنامه ها و تدابیر جمهوری اسلامی ایران برای فروش نفت در شرایط تحریم گفت: امکان به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان امری محال است و ایران مسیرهای خودش را برای فروش نفت و فرآورده های آن و افزایش درآمدهای ارزی خود در این شرایط دارد. جمهوری اسلامی ایران با مقاومت و تدابیر ویژه خود از این چالش تاریخی نیز عبور می کند.

 

راهکارهای افزایش درآمدهای ارزی در شرایط تحریم

 

مرادی در بخش دیگری از اظهارات خود صادرات فرآورده های گازوئیل و بنزین به کشورهای همسایه و فروش آن با قیمت آزاد را راهکاری برای افزایش درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم عنوان کرد و با اشاره به قاچاق این فرآورده ها گفت: دولت می تواند با اتخاذ تدابیری در این زمینه ضمن اینکه از هدررفت منابع کشور و قاچاق آن جلوگیری کند، بخشی از درآمدهای ارزی را نیز افزایش دهد.

 

تبدیل منابع انرژی به برق و فروش آن از دیگر راهکارهای افزایش درآمدهای ارزی است که این کارشناس اقتصادی به آن اشاره می کند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۰۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اروپا ایران را در پی حمله به اسرائیل تحریم می کند؟ | اقدام اتحادیه اروپا علیه تولید و صادرات پهپادها و موشکی‌های ایرانی

به گزارش همشهری‌آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز(دوشنبه) پیش از آغاز نشست وزیران این نهاد اروپایی در بروکسل، در جمع خبرنگاران گفت که ظرفیت اتحادیه اروپا برای افزایش کمک‌ها به اوکراین در این نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که در اوکراین به پرتابگرها و مهمات بیشتری نیاز است.

در همین راستا، او با اشاره به اهمیت سامانه‌های رهگیری گفت که پرتابگرها بدون سامانه‌ رهگیری مانند تفنگی بدون گلوله هستند.

بورل گفت: ما به هر دوی آن‌ها نیاز داریم و باید برای آتش‌بارها و توپخانه‌هایی که فعلا در اختیار دارند، هواپیماهای رهگیری‌کننده بفرستیم و شمار آتشبارها و توپ‌ها را افزایش بدهیم.

او به افزایش شمار قربانیان غیرنظامی حملات رژیم صهیونیستی در غزه، همچنین حمله به فلسطینیان در کرانه باختری اشاره کرد.

بورل گفت که اتحادیه اروپا باید دوباره اعمال تحریم‌ها علیه شهرک‌نشینانی را که دست به اعمال خشونت‌بار علیه فلسطینیان می‌زنند را بررسی کند.

به گفته او، موضوع جنگ سودان نیز در نشست امروز وزیران اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفت.

وی گفت ما هر طوری که بتوانیم از اسراییل می‌خواهیم به رفح حمله نکند و از غیرنظامیان حفاظت کند. دوباره تاکید می‌کنم که بیش از یک میلیون نفر در صورت حمله اسراییل کشته خواهند شد. بنابراین، من و تمامی کشورهای عضو پافشاری می‌کنیم که این اتفاق نیفتد اما من فرمانده ارتش اسراییل نیستم.

با وجود نزدیک شدن شمار تلفات فلسطینی طی حملات رژیم صهیونیستی به غزه به مرز ۳۴ هزار نفر و نگرانی‌های بین‌المللی درباره بروز فجایع انسانی در این منطقه، رژیم صهیونیستی گزینه حمله به رفح را که بسیاری از آوارگان فلسطینی در آن پناه جسته‌اند را کنار نگذاشته است.

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ایران با گفتن این که موضوع برنامه هسته‌ای ایران در نشست امروز اتحادیه اروپا مورد بحث قرار نخواهد گرفت، گفت که اتحادیه اروپا قرار است اقدامی علیه تولید وصادرات پهپادها و موشکی‌های ایرانی انجام بدهد.

اتحادیه اروپا اعمال بسته تحریمی جدید علیه ایران را در پی پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگیری ایران در دمشق بررسی می‌کند.

ایران طی عملیات «وعده صادق» حملات گسترده پهپادی و موشکی را علیه اهدافی در اراضی اشغالی انجام داد.

کد خبر 846363 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه ایران و اتحادیه اروپا

دیگر خبرها

  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • اروپا ایران را در پی حمله به اسرائیل تحریم می کند؟ | اقدام اتحادیه اروپا علیه تولید و صادرات پهپادها و موشکی‌های ایرانی
  • صادرات نفت ایران به چین چگونه می‌شود؟
  • دیپلماسی فعال انرژی ایران، زمینه‌ساز افزایش چشم‌گیر فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی شد
  • مهر تأیید نهادهای بین‌المللی بر رشد صنعت نفت ایران
  • فایننشال تایمز: ایرانی‌ها در دور زدن تحریم‌ها استاد شده اند | چرا بایدن علاقه ای به افزایش تحریم نفتی ایران ندارد؟
  • افزایش صادرات نفت ایران به قبل از بازگشت تحریم‌ها
  • رشد بی‌سابقه صادرات نفت ایران همزمان با تهدید تحریم‌های جدید غربی
  • افزایش صادرات نفت ایران به بالاترین رقم در ۶ سال گذشته