Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@09:57:42 GMT

پروژه استارلینک یک قدم دیگر به بهره برداری نزدیک شد

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۶۶۱۳

پروژه استارلینک یک قدم دیگر به بهره برداری نزدیک شد

تهران- ایرنا- کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) با تایید درخواست شرکت فضایی اسپیس ایکس (SpaceX) برای تغییر مدار قرارگیری ماهواره اینترنتی این شرکت موسوم به «استارلینک» (Starlink)، این پروژه را یک گام دیگر به بهره برداری نزدیک کرد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی «ورج»، به موجب توافق اولیه میان کمیسیون ارتباطات فدرال و اسپیس ایکس، این شرکت مجاز به فرستادن 4 هزار و 425ماهواره استارلینک به مدارهایی در ارتفاع 1 هزار و 110 تا 1 هزار و 325 کیلومتری زمین شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اسپیس ایکس در پی درس هایی که از ارسال دو ماهواره آزمایشی آموخت، تصمیم گرفت تا در عوض 1 هزارو 584 ماهواره را به مدارهایی در ارتفاع 550 کیلومتری زمین ارسال کند.
قرار گرفتن ماهواره های اینترنتی در مدارهای پایین تر با کاهش تاخیر در انتقال سیگنال ها، زمان انتقال داده ها را به تنها 15 میلی ثانیه می رساند و از این طریق می توان با 16 ماهواره کمتر محدوده مشابهی را پوشش داد.
علاوه بر این، ماهواره ها در ارتفاع 550 کیلومتری بیشتر از قبل تحت تاثیر جو زمین قرار گرفته و سریع تر از ماهواره هایی که در مدارهای بالاتر قرار دارند، از مدار خارج می شوند. بنابراین اگر هرکدام از ماهواره های استارلینک از کار بیفتد، خارج کردن آن از مدار و سوختنش در اتمسفر، با سرعت نسبتا بالایی انجام می شود.
اسپیس ایکس در نظر دارد تا با ارسال نزدیک به 12 هزار ماهواره به مدار زمین، دسترسی به اینترنت را در هر نقطه ای از جهان ممکن کند.
با این وجود، این شرکت زمان زیادی برای عملی کردن ایده صورت فلکی ماهواره ای خود ندارد. تصویب این صورت فلکی توسط کمیسیون ارتباطات فدرال، مشروط به این است که اسپیس ایکس دستکم نیمی از این ماهواره ها را تا 6 سال آتی به مدار زمین ارسال کند.
اسپیس ایکس ماه نوامبر اعلام کرد که در نظر دارد تا از این ضرب الاجل پیشی گیرد. طبق برنامه های این شرکت فضایی، نخستین گروه از ماهواره های استارلینک در ماه مه (اردیبهشت - خرداد) از ایالت فلوریدای آمریکا به مدار زمین فرستاده خواهد شد.
علمی**9418**1485

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي اسپيس ايكس ماهواره اينترنتي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۶۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ کدام مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟

تین نیوز

تکمیل۶ مسیر ریلی و شروع عملیات اجرایی مسیر  راه آهن رشت آستارا در سال ۱۴۰۳ انجام می شود.

به گزارش تین نیوز، این وعده ها، جدیدترین وعده ای است که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل در آغاز سال 1403 و در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال نو عنوان کرده است.

خیرالله خادمی گفت: سالی که گذشت در بخش شبکه ریلی اتصال مرکز استان سنندج به شبکه ریلی و بهره برداری از خط آهن میانه تبریز به همراه تکمیل راه آهن رشت کاسپین که در ابتدای سال آینده به بهره برداری می رسد، به طول ۲۳۲ کیلومتر، یکی از سال های خوب در توسعه شبکه ریلی و اتصال مراکز استان ها به این خطوط محسوب می شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سالی که پیش رو است افتتاح مسیرهای ریلی میانه اردبیل، رشت کاسپین و تمرکز بر تکمیل اولویت های شبکه ریلی از جمله راه آهن چابهار زاهدان، راه آهن اصفهان شهرکرد، درود خرم آباد و شروع عملیات اجرایی مسیر مهم و راهبردی رشت آستارا در برنامه کاری قرار گرفته است. 

قابل ذکر است سخنگوی دولت دوم اسفند ماه سال 1402 از تصویب روش تامین مالی به منظور تکمیل پروژه راه آهن رشت آستارا در جلسه هیئت وزیران خبر داد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت وزیران که صبح روز چهارشنبه دوم اسفند ماه برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: افتتاح راه آهن رشت آستارا یکی از اولویت های دولت است چرا که با تکمیل این پروژه توان ترانزتیی کشور افزایش می یابد.

سخنگوی دولت افزود: به همین منظور و برای تسریع در اجرای این پروژه، روش تامین مالی راه آهن رشت آستارا در جلسه امروز هیات دولت به تصویب رسید.یادآور می شود، راه آهن رشت آستارا به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال جنوب و یکی از مهم ترین طرح های ترانزیتی و تحول زا در توسعه راه آهن، در اولویت های اجرایی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز  پیش از این از امضای قرارداد تجاری و اجرایی میان دو طرف ایران و روسیه در خصوص راه آهن رشت آستارا خبر داده و گفته بود که عملیات اجرایی این پروژه به زودی آغاز می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آنچه که درباره اینترنت ماهواره‌ای نمی‌دانید
  • آیا Starship به انتقال انسان به مریخ موفق خواهد شد؟
  • انجام بیش از ۲۷۰ پروژه انکشافی در پروان
  • بهره‌برداری از ۶ پروژه عظیم عمرانی ورزشی در استان اردبیل
  • روند جمع‌آوری گازهای مشعل در ۱۴۰۳ شتاب می‌گیرد/ بهره‌برداری از ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در آینده‌ای نزدیک
  • ◄ کدام مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  • ◄ بهره برداری از دو پروژه آزادراهی در سال جاری
  • ۲۳ ماهواره به خوشه استارلینک در مدار زمین اضافه شد
  • بهره برداری از ۶۰۰ واحد مسکن مهر دارای مشکل حقوقی در پرند تا نیمه اول امسال
  • ماهواره ارتباطی چین وارد مدار ماه شد