Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@13:13:12 GMT

حجاب در آخر زمان چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۶۸۴۴

حجاب در آخر زمان چگونه است؟

 حجاب همچون صدفی گوهر وجود بانوان را در دل خود محفوظ می‌دارد و سدی در برابر نگاه نامحرمان است؛ در حقیقت حجاب پاسبان، محفاظ و هادی برای زنان است؛ حجاب حریم خصوصی را مستحکم می‌کند به این معنا دزدان حرمت‌ها نمی‌توانند به عفاف زنان تجاوز کنند. چنانچه هر دستی را از گنجینه‌های بانوان کوتاه می‌کند؛ الماسی که در یک بوتیک بزرگ محافظت می‌شود و دسترسی به آن کار محال است؛ با این نگاه به حجاب، هیچگاه حجاب اجباری نمی‌شود؛ حجاب زیباست هدیه‌ای که آنقدر گرانمایه است که خداوند چند آیه از قرآن کتاب آسمانی را به آن اختصاص داده است و این مهم تنها یک معنا دارد که زنان در پیشگاه خداوند صاحب مقام والایی هستند و در صورتی که به دستورات الهی عمل کنند بهترین جایگاه‌ها را از آن خود خواهند کرد؛ سالهاست خیلی از آدم‌ها سعی دارند نام خود را در گینس یک ارزش مادی ثبت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌ای کاش به این فکر می‌کردیم نام خود را در گینس معنوی که یکی از آن‌ها حجاب و عفاف است، ثبت کنیم؛ حجاب خیلی زیباست؛ ارزش بانوان و دختران با حجاب و عفاف معنا پیدا می‌کند.

چرا آیه حجاب بر پیامبر (ص) نازل شد؟

بر اساس روایات بسیار روزی زن و مرد جوانی در یکی از کوچه‌های مدینه با هم روبرو شدند در حالی که زن روسری خود را کامل روی سر و گردن خودش نکشیده بود. پسر چشمش به این صحنه افتاد و خیره شد و زمانی به خود آمد که سر و صورتش خون آلود شده بود. نزد پیامبر (ص) رفت و به شکایت ماجرا را تعریف کرد؛ آن گاه جبرئیل (ع) از آسمان آمد و آیه حجاب نازل شد.

برهمین اساس سید محمد حسین میرلوحی پژوهشگر معارف اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با تایید بر چگونگی حکایت نازل شدن آیه قرآن در خصوص زن و مرد جوان در مدینه و اشاره به لزوم توجه به تفسیر آیه حجاب برای امنیت بانوان، دختران و جامعه اظهار کرد: بر اساس حکم فقهی؛ هر گوهر زیبایی ابتدا صاحب دارد و زیبایی‌اش به این است که همیشه و همه جا در دسترس همگان نیست؛ زن به عنوان گوهر لطیف و زیبای خلقت در مرحله جسمانی و نیز به عنوان یک حقیقت انسانی در مرحله ارزش گذاری‌های وحیانی و حتی فلسفه مادی باید موجودی غیر دسترس و دور از نگاه هوس آلود قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این آیات ابتدا با دستور به مردان مومن در رابطه غض بصر و کنترل نگاه؛ از زنان که دلربایی گوهر جسمانی آن‌ها بدیهی خلقت آن‌ها و استمرار نسل بشر است می‌خواهد که در موقع حضور در جامعه برای راحت‌تر زندگی کردن و ارزشمند شدنشان با حجاب در معرض دید حاضر شوند.


حجاب از منظر قرآن

حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی با اشاره به احکام حجاب در قرآن تصریح کرد: چند مفهموم در آیه حجاب به کار رفته و دستور کنترل نگاه به زنان در این آیه آمده است؛ زنان باید بدانند حق ندارند دست دل را مطلق تاعنان به چشم سپارند؛ هر آنچه دیده بیند دل کند یاد؛ زنان نیز به هر صحنه‌ای که محرک آنهاست نباید چشم بدوزند و باید زینت‌های خود را از دیگان نامحرمان دور کنند.

این کارشناس مذهبی افزود: پوشش زنان باید به صورت عمومی طوری باشد که دل و ذهن افراد دیگر به سمت بهره برداری جنسی نرود.

حجاب فقط پوشاندن اعضای بدن است؟

حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی با تاکید بر اینکه حکم قرآن در خصوص حجاب پوشاندن زینت هاست، عنوان کرد: هر آنچه به عنوان زینت زن تلقی می‌شود از جواهرات تا نوع آرایش و موارد دیگر باید از نگاه نامحرمان پوشانده شود.

وی افزود: زنان موظفند پوششی را انتخاب کنند که به هیچ وجه دیده نشود؛ البته علما از این آیه، دستور معصومان الهی (ع) و سیره آن‌ها دریافته‌اند؛ تنها قسمت‌های مجاز مچ دست و گردی صورت است.

مواردی که باید برای محرمان رعایت شود

حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی با اشاره به اینکه آیه حجاب به عنوان یک سند الهی برای امنیت بانوان و دختران و ارزش واقعی آن نازل شده است، تاکید کرد: بر هر زنی واجب است زینت‌های خود را پنهان کند تا امنیت داشته باشد؛ این حکم برای نامحرمان آورده شده، ولی رعایت برخی موارد برای محرمان نیز ضروری است؛ احکام الهی حد و مرز مشخصی را برای مردان و زنان تعیین کرده حتی برای محرمان احکامی در خصوص نوع پوشش و عفاف توصیه شده است. در صورتی که زینت محرک جنسی باشد فرقی بین محرم و نامحرم ندارد.

احکام رنگ‌ها در حجاب و عفاف

حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی در خصوص حکم فقهی پوشش، گفت: باید انتخاب پوشش به گونه‌ای باشد که محرک نباشد؛ این پرهیز از تحریک را می‌توان در احکام رنگ نیز بیان کرد؛ به لحاظ عرفی و روانشناسی اثبات شده که برخی رنگ‌ها باعث جلب توجه و تحریک می‌شود و این پو‌شش‌ها ممنوع است.

این کارشناس مذهبی افزود: همچنین پوشش نباید حجم بدن را مشخص کند و غالبا باعث جلب نظر و تحریک شود. نوع راه رفتن نباید همراه با خرامیدن و آشکار شدن زینت‌ها باشد.

ملائکه‌ای از جنس دختران و بانوان با عفاف

حجت الاسلام و المسلمین میر لوحی تصریح کرد: عفاف نوع زیست است که برای خود و دیگران باعث پاکدامنی می‌شود این عنوان در دیدگاه اسلامی آن قدر والاست که آمده انسان عفیف در ردیف ملائکه الله فرض می‌شود و در صورت تببین درست، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

وی افزود: سبک زندگی ما از خورد، خوراک، خواب، پوشش، گفتار، رفتار و... باید طوری باشد که هم خود و هم دیگران دچار کمترین تحریک غریزی و شهوانی شوند. مواردی که در آیه حجاب به آن تاکید شده حجاب به عنوان یکی از مصادیق عفاف است و در آیات دیگر به زنان دستور داده شده که در هنگام گفتگو با نامحرم سنگینی را حفظ کند و صدای خود را نازک نکنند یا در آیات متعدد گرفتن دوست از جنس مخالف را منهی اعلام کرده است.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: براساس روایات، حضور غیرضروری زنان در جایی که مردان هستند از مصادیق خلاف عفت است؛ استفاده زن از عطر در جایی که مردان حضور دارند، حرام است.

حجاب در آخر زمان چگونه است؟

حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی با اشاره به اینکه حجاب و عفاف در آخر الزمان فرقی با زمان‌های دیگر ندارد؛ همه در هر زمان و مکان موظف به رعایت اصول عفاف و حجابند، اظهار کرد: این پذیرفته است که ابزار‌ها تغییر می‌کنند و در بستر زمان می‌توانند پیشرفته شوند، اما نباید این پیشرفته شدن به این معنا باشد که اصل مواردی که درباره حجاب و عفاف گفتیم، اندک خدشه‌ای پیدا کنند.

آیا چادر فقط حجاب است؟

حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی با اشاره به اینکه ما در یک نگاه کلی برای مسلمان بودن می‌توانیم حداقلی یا حداکثری عمل کنیم، بیان کرد: کسانی را که روی لبه حلال و حرام عمل و فقط برای ردن نشدن از خطوط قرمز تلاش می‌کنند و نزدیک منطقه خطر هستند، مسلمان حداقلی می‌نامیم و کسانی که به شکرانه نعمات بزرگ الهی بر آن‌ها و جلب رضایت خدواند دستوراتش را به نحو احسن عمل کنند، مسلمان حداکثری می‌نامیم.

وی افزود: درست است که با حجاب اصول پوشیده شدن همه جا جز وجه و کفین فقط آمده است و این با بسیاری از پوشش‌های معمول امروز جامعه ما ممکن است، اما آنچه که ما را به سمت اسلام حداکثری می‌برد به طور زیبا و خدا پسندانه‌ای در چادر‌های سنتی ما رعایت شده است؛ قطعا به صورت فقهی چادر تنها حجاب واجب نیست و آنچه به عنوان روسری و مانتو با رعایت اصول از پیش گفته از جمله دوری از تحریکات مختلف باشد، مورد تایید اسلام است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه صرف چادر سرکردن رعایت حجاب و عفاف نیست، افزود: در عصر ما مدل‌های مختلفی از چادر آمده که کارکرد پوشش کامل چادر را از دست داده است و فقط اسم چادر و دلخوشی برای برخی دختران خانواده‌های مذهبی شده که بتوانند خانواده مذهبی خود را راضی کنند. چادر باید به گونه‌ای باشد که در زیر آن روسری و پیراهنی که بر تن دارند به عنوان یک پوشش محرک از نظر تنگی و رنگ تلقی نشود؛ جلوه نمایی برخی از دختران در فضای مجازی به اصطلاح چادری از بلایای عصر ما شده است که باید مورد توجه خانواده‌ها باشد.

آیا حجاب مخصوص زنان است؟

حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی با تاکید بر اینکه نوع پوشش و آرایش پسران جامعه، یکی از نکات مورد توجه و دغدغه عرصه فرهنگ است، گفت: در قرآن همانند زنان برای مردان نیز دستور حفظ حجاب و عفاف آمده است؛ مردان هم باید طوری انتخاب پوشش کنند تا باعث توجه نظر افراد جامعه به برجستگی‌های جنسی نشود؛ بسیاری از پوشش‌ها، پیرایش‌ها و آرایش‌های حضور مردان در جامعه قطعا مورد تایید اسلام نیست و حرمت فقهی رعایت نمی‌شود.   منبع: افکار نیوز 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: حجاب اسلامی حجاب اختیاری آیات قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۶۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر رییس قوه قضاییه در صورت تمرد زنان بی‌حجاب از پلیس | فیلم

محسن اژه‌ای رییس قوه قضاییه گفت: اگر پلیس به کسی تذکر داد و او تمرد کرد یا به پلیس تعرض کرد با متخلف طبق قانون برخورد می‌کنیم. هرجا اشکال و ایرادی بود آن را رفع می‌کنیم. خود حفاظت پلیس هم با خطاها برخورد می‌کند./شبکه راوی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند
  • معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی
  • تصاویر تجمع زنان محجبه تهرانی در حمایت از حجاب
  • نظر رییس قوه قضاییه در صورت تمرد زنان بی‌حجاب از پلیس | فیلم
  • تصاویر تجمع زنان چادری در حمایت از طرح حجاب پلیس در تهران
  • حجاب استایل‌ها، اغتشاشاگران فرهنگی!
  • برای زنان و نوامیس مردم در طرح حجاب پرونده قضایی تشکیل می‌دهند؟
  • تربیت دینی در سایه‌سار حجاب