Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این نشست به بررسی معضلات انحصار در بازار خدمات حقوقی و راهکارهایی برای برون‌رفت از این شرایط پرداخته شد.

انحصار در بازار وکالت سبب اطاله دادرسی می‌شود
حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در خصوص نظر رئیس جدید قوه قضاییه در مورد انحصار در بازار خدمات حقوقی گفت: آقای رئیسی با انحصار در بازار وکالت مخالف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان معتقد است انحصارگرایی در این بازار قیمت وکالت را بالا می‌برد و سبب اطاله دادرسی می‌شود.

وی افزود به نظر بنده، راه وکیل شدن تا حدودی باید باز گذاشته شود. در کمیسیون حقوقی و قضایی ما نسبت به طرح جامع آموزش و پذیرش وکالت ناامید نیستیم سعی ما این است که این موضوع را حل کنیم.

قرار گرفتن تمام امور وکلا نزد کانون وکلا امری قبیح است
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در خصوص انحصار در بازار وکالت گفت: نظر ما این است که انحصار در بازار وکالت باید شکسته شود. بنده جز کسانی هستم که معتقدم قرار گرفتن وکالت و وکلا در نزد کانون وکلا امری مذموم و قبیح است.

وی افزود: در کمیسیون حقوقی و قضایی نیز بحث شده که لایحه وکالت که انحصار را در دست کانون وکلا قرار داده بود و مرکز مشاوران را مورد تخریب قرار داده بود، رأی نیاورد.

توزیع رانت؛ کارکرد اصلی تشکل‌ها
در ادامه علی نصیری اقدم، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص نظر اقتصاددانان بزرگ دنیا در زمینه ایجاد تشکل‌ها و انحصار در بازار گفت: در مباحث تئوریک عده‌ای از اقتصاددانان بزرگ دنیا مانند آدام اسمیت، میلتون فریدمن، منکر اولسون و ... معتقدند؛ کارکرد اصلی تشکل‌ها توزیع رانت بین خود است. برای مثال آدام اسمیت یک جمله معروف دارد که می‌گوید از این بترسید که بازرگانان به دورهم جمع شوند و چایی بخورند، منظور این است که وقتی آنان دورهم جمع می‌شوند تنها به فکر منافع صنفی خود هستند و هیچ‌چیز دیگری برای آنان اهمیت ندارد.

رابطه قدرتمند تشکل‌ها با رشد اقتصادی کشورها
وی در رابطه با مباحث تئوریک اقتصادی در خصوص تشکل‌گرایی و انحصار در بازار، نظرات منکر اولسون یکی از بزرگ‌ترین مخالفین جدی تشکل‌گرایی را مطرح کرد و گفت: به عقیده این اقتصاددان‌ها تشکل‌ها برای منافع صنفی خود شکل می‌گیرند و به فکر دیگر افراد جامعه نیستند. حتی وی پای خود را در بحث تشکل‌گرایی فراتر گذاشته و می‌گوید اگر کشورها را از یکسو بر اساس رشد اقتصادی و از سوی دیگر بر اساس قدرتمندی تشکل‌ها تقسیم کنیم آن کشورهایی که تشکل‌های قدرتمندتری دارند رشد اقتصادی کمتری نیز دارند.

استقلال کانون وکلا در دنیا بی‌سابقه است
این عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ضمن بی‌سابقه بودن استقلال برخی نظامات صنفی ایران در دنیا گفت: استقلال و جدا بودن از بدنه دولت برخی سازمان‌ها و تشکل‌ها مانند سازمان نظام پزشکی، کانون وکلا دادگستری و کانون کارشناسان دادگستری در دنیا بی‌سابقه است. تنظیم ورود و خروج به یک بازار نباید به یک تشکل و بخش خصوصی و ذی‌نفعان آن واگذار شود.

وی افزود: وقتی در بازار انحصار شکل بگیرد ذی‌نفعان راه ورود به بازار را می‌بندند، مانع ورود ایجاد می‌کنند و دستمزدهای خود را بالا می‌برند. درنتیجه چنین اتفاقی سبب ایجاد صف در آزمون وکالت، بالا رفتن حق‌الزحمه وکالت می‌شود. در چنین بازاری تنها کسانی که درون آن بازار حضور دارند مهم هستند. توجیه این گروه بدین‌صورت است که برای آن‌یک پوشش مقدس درست می‌کنند که حرفه ما مقدس است.

نصیری اقدم گفت: استقلال بحث کاملاً درستی است اما استقلال ربطی به دادن یا ندادن مجوز ورود به یک تشکل و انجمن ندارد و تشکل نباید سلیقه‌ای عمل کند و در این خصوص قانون باید حاکم باشد.

530 هزار شغل جدید درگرو نزدیک شدن به میانگین سرانه وکیل در دنیا
علی سعدوندی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه استرالیایی وولونگونگ نیز در این نشست در خصوص سرانه تعداد وکیل در کشور گفت: به گفته کارشناسان در ایران به ازای هر صد هزار نفر 76 وکیل وجود دارد این در حالی است که میانگین دنیا به ازای هر صد هزار نفر 240 وکیل وجود دارد حال با حرکت به سمت میانگین دنیا در ایران حدود 530 هزار شغل ایجاد می‌شود.

در پایان عضو هیئت‌علمی دانشگاه استرالیایی وولونگونگ، ضمن تأکید بر وجود انحصار در بازار خدمات حقوقی گفت: در ایران با تورم پرونده مواجه هستیم. ما باید به سراغ تک‌تک صنوف برویم و انحصار موجود در آن‌ها را از بین ببریم انحصار می‌تواند خودبه‌خود به وجود آید ولی نمی‌تواند خودبه‌خود ادامه پیدا کند مگر از طریق قانون و دولت پشتوانه داشته باشد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: قوه قضاییه لایحه رشد اقتصادی جامعه رشد عضو هیئت علمی اقتصاد استقلال ایران دولت بخش خصوصی پوشش قانون تورم قوه قضائیه دستگاه قضا وکالت بازار وکالت نشست قضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۷۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی بر دنیا تاثیر گذاشته است

رئیس بسیج پیشکسوتان کشور گفت: انقلاب اسلامی همچون انفجار نور در دنیا تاثیر گذاشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، سردار تقی رضایار در مراسم یادواره سردار شهید حجازی و گرامی‌داشت شهدای کنسولگری ایران، یادمان شهید آیت‌الله سلیمانی و حمایت از عملیات وعده صادق در سالن زنده‌یاد حسن‌پور اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زیراب سوادکوه با بیان اینکه انقلاب اسلامی رسالتی جهانی دارد، گفت: شیعیان ایران جایگاه بسیار خوب و مهمی در میان 56 کشور اسلامی دنیا دارند، همان‌گونه که پیامبر اکرم(ص)  با اشاره به سلمان ملت ایران را بسیار تأثیرگذار دانستند، با این تفکر مهدوی و جهانی، سپاه پاسداران تشکیل شد.

رئیس سازمان بسیج پیشکسوتان کشور با توجه به نظرات اندیشمندان دنیا، بیان کرد: بسیاری پایان تاریخ را براساس چالش بین اسلام و دیدگاه لیبرال و غربی می‌دانند و تاکید دارند آن اسلامی در جهان توسعه پیدا می‌کند که خاستگاه آن در ایران است. 

وی تصریح کرد: باید گفت که در بحث عمق‌بخشی خارجی، کف خیابان‌های دنیا امروز با ما همسو شده است، انقلاب اسلامی انفجار نوری بود که علاوه بر داخل کشور در دنیا هم تاثیر‌ گذاشته است. 

رئیس سازمان بسیج پیشکسوتان کشور افزود: امام نگاه سیستمی و سیاسی برای ما آورد و در این نوع از نگاه راهبردی سردار حجازی، سردار سلیمانی و دیگر مدافعان حرم نقش آفرینی کردند.

سردار رضایار از قول شهید تهرانی مقدم گفت: آدم‌های ضعیف به اندازه تجهیزات و امکاناتشان و انسان‌های قوی بر طبق آرزوهایشان کار می‌کنند و محصول تفکر این شهید بود که نیروی هوایی کشورهای غربی در یک روز نابود شدند.

وی افزود: این نگاه تمدنی که ما را به عظمت می‌رساند، سنگ را در دست جوان فلسطینی به پهپاد تبدیل کرد .

وی تصریح کرد: آینده برای ما کاملا روشن است و می‌دانیم در نگاه تمدنی ما جایگاه امام زمان(عج) کجاست و ابتدا و انتهای جهان برای ما مشخص است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حل مشکلات حقوقی ۳ هزار مددجوی استان البرز از طریق مشاوره
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • کارشناس مسکن: هیچ جای دنیا مستأجران مثل ایران به حال خود رها ‌نشدند / معضل مستأجران می‌تواند مشکل امنیتی شود
  • پیگیری مصوبات و جذب اعتبارات سفر دوم رئیس‌جمهور به سمنان مانند سفر اول باشد
  • انقلاب اسلامی بر دنیا تاثیر گذاشته است
  • نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم
  • آغاز به کار سامانه مشاوره حقوقی ۱۲۹ در بوشهر