Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد - ایرنا - رئیس دانشگاه صنعتی و اقتصاد شهر بوداپست پایتخت مجارستان در همایش رئیسان دانشگاه های ایران و کشورش در دانشگاه یزد، با بیان خاطره ای از 50 سال پیش، به تمجید از محمد نصیری پرافتخارترین و نخستین وزنه بردار ایرانی دارنده مدال طلای بازی های المپیک پرداخت.

به گزارش ایرنا، یانوس بالاز یانوس (János Balázs Józsa) روز یکشنبه در بخشی از سخنرانی خود در این گردهمایی گفت: سال 1968 میلادی، زمانی که 11 ساله و علاقه مند به ورزش وزنه برداری بود متوجه سختکوشی ایرانیان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در این سال، محمد نصیری وزنه بردار سختکوش ایران با رکوردی بهتر از «ایمره فولدی» وزنه بردار صاحب نام مجارستان در دسته 56 کیلوگرم، به مدال طلای بازی های المپیک مکزیکوسیتی دست یافت و هموطن مجاری وی مدال نقره گرفت.
وی افزود: در آن زمان از ناکامی فولدی در رسیدن به مدال طلای بازی های المپیک به شدت ناراحت شد، اما چهار سال بعد (سال 1972 میلادی) در بازی های المپیک مونیخ آلمان، مدال طلای دسته منهای 56 کیلوگرم رقابت های وزنه برداری به این هموطن من رسید و این بار وزنه بردار ایرانی از رسیدن مدال طلا بازماند.
بیان این خاطره ورزشی، شرکت کنندگان در گردهمایی 2 روزه رئیسان دانشگاه های ایران و مجارستان در دانشگاه یزد را به وجد آورد و لبخندهای آنان برای لحظاتی این گردهمایی علمی و دانشگاهی را تحت تاثیر قرار داد.
محمد نصیری پرافتخارترین و نخستین وزنه ‌بردار ایران است که به مدال طلای بازی های المپیک رسید و با حضور در چندین دوره المپیک و مسابقات قهرمانی جهان 18 بار رکوردهای جهانی را به نام خود ثبت کرد و 9 مدال طلا، نقره و برنز گرفت.
«ایمره فولدی» نیز نخستین وزنه‌برداری بود که در پنج المپیک شرکت کرد و در دوران فعالیت حرفه‌ای خود، 20 رکورد جهانی بر جای گذاشت.
وی سال 2002 میلادی از سوی فدراسیون بین المللی وزنه برداری به عنوان یکی از وزنه‌برداران قرن انتخاب شد.
فولدی سال 2017 میلادی در 78 سالگی درگذشت و فدراسیون جهانی وزنه‌برداری نیز به همین مناسبت پیام تسلیتی منتشر کرد.
گردهمایی 2 روزه رئیسان دانشگاه های ایران و مجارستان امروز یکشنبه به میزبانی دانشگاه یزد آغاز شد.
محمدصالح اولیاء رئیس دانشگاه یزد که به عنوان مسئول همکاری های دانشگاهی ایران و مجارستان انتخاب شد در حاشیه برگزاری این گردهمایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بحث و تبادل نظر درباره تبادل استاد و دانشجو، انجام طرح های تحقیقاتی و برگزاری دوره های آموزشی مشترک را از جمله اهداف برگزاری این گردهمایی عنوان کرد.
مقام های دانشگاهی مجارستان در کنفرانس « رئیسان دانشگاه های جهان» که مهر 1397 در شهر بوداپست برگزار شد و در آن هیات ایرانی شرکت داشتند برای همکاری های دانشگاهی با کشورمان اعلام آمادگی کردند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران چندی قبل درباره وضعیت دانشگاه های کشور در رتبه بندی های بین المللی گفته بود که بر پایه یکی از رتبه بندی ها 23 مورد از دانشگاه‌ها و بر اساس رتبه بندی دیگری 18 مورد دیگر از دانشگاه‌های ایران، جزو فهرست یکهزار دانشگاه برتر دنیاست.
هم اکنون علاوه بر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراکز دیگری با کسب مجوز از وزارت علوم دانشجو می‌پذیرند.
مجارستان هم از دانشگاه های زیادی با رتبه بندی بالا برخوردار است به خصوص در رشته های پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی که دانشگاه ها و کالج هایی با شهرت جهانی دارد و سازمان بهداشت جهانی کیفیت بالایی را برای تحصیل و اخذ مدرک پزشکی آن مد نظر قرار داده است.
از سال های گذشته تاکنون مجارستان یکی از کشورهای برتر برای تحصیل پزشکی در اروپا بود و دانشجویان خارجی زیادی هر ساله برای ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر آن اقدام و ثبت نام می کنند.
استان یزد هم با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، 68 مرکز آموزش عالی و 100 هزار دانشجو دارد که از این تعداد، حدود 14 هزار نفر در دانشگاه یزد تحصیل می‌کنند.
دانشگاه یزد افزون بر 400 عضو هیات علمی و 100 رشته تحصیلی دارد.
7532/ 2047/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش وزنه برداري ايران مجارستان يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۸۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت ارسال آثار به همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد شفیعیان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی در ۶ محور و با هدف بررسی پایداری و کارآمدی خانواده از منظر علوم گوناگون برگزار شده است.

وی «همایش پایداری و کارآمدی خانواده» را مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی دانست و گفت: این همایش با مشارکت ۱۵ نهاد علمی و با دارا بودن درجه ISC در حال اجر می‌باشد و مجموعه مقالات رسیده به دبیرخانه همایش در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

دبیر اجرایی همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده اذعان داشت: «حکمرانی، پایداری و کارآمدی خانواده»، «فضیلت‌های اخلاقی، پایداری و کارآمدی خانواده»، «فقه و حقوق خانواده، پایداری و کارآمدی خانواده»، «باورها و رفتارهای دینی، پایداری و کارآمدی خانواده»، «پویایی‌های اجتماعی و فرهنگی، پایداری و کارآمدی خانواده» و «مشاوره و برنامه‌های غنی‌سازی ازدواج، پایداری و کارآمدی خانواده»، ۶ محور همایش پایداری و کارآمدی خانواده هستند.

وی در پایان گفت: پژوهشگران می‌توانند تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دو بخش مقالات و طرح‌های پژوهشی، برای ارسال چکیده مطالب خود اقدام و پس از انجام داوری اولیه، افراد می‌توانند تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۳، اصل مقالات و پژوهش‌های خود را از طریق پایگاه اینترنتی دبیرخانه همایش به نشانی www.khanevadeh.isca.ac.ir ارسال نمایند.

کد خبر 6078525

دیگر خبرها

  • دعوت وزنه‌‎بردار خوزستانی به اردوی تیم‌ملی
  • تمدید مهلت ارسال آثار به همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده
  • فراخوان ۱۴ وزنه‌بردار به اردوی تیم ملی؛ دور جدید تمرینات از اول اردیبهشت
  • گسترش طب ایرانی با مشارکت فعالانه در همایش طب سنتی ایرانی
  • 14 وزنه‌بردار به اردوی تیم ملی دعوت شدند
  • ۱۴ وزنه‌بردار در لیست جدید نواب نصیرشلال
  • علی داودی: استرسم برای المپیک کمتر شد/ مسئولان به ما سر بزنند
  • هدفم دومین مدال المپیک است
  • دهدار: احتمالا وزنه‌برداری را کنار بگذارم/ شرمنده خانواده‌ام شدم
  • زنگ خطر برای تالاخادزه