Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@08:32:54 GMT

اقدام هوشمندانه ظریف نسبت به مصاحبه و اظهاراتش

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۹۰۳۴

اقدام هوشمندانه ظریف نسبت به مصاحبه و اظهاراتش

تهران- ایرنا- با توجه به سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به آمریکا، رسانه های داخلی از یک سو به سخنان ظریف در نشست «جامعه آسیا» پرداخته و از سوی دیگر مصاحبه وی با خبرگزاری فاکس نیوز را هوشمندانه معرفی کردند.

به گزارش گروه نشریات خبری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در همایش دیپلماسی و چندجانبه گرایی که در سازمان ملل متحد برگزار شد به نیویورک سفر و با شبکه خبری فاکس نیوز مصاحبه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این همایش پیشنهاداتی در خصوص آمادگی ایران برای تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا ارائه داد.
به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های داخلی امروز، 8 اردیبهشت ماه نشان می دهد که رسانه های نزدیک به طیف اصلاح طلب نسبت به مصاحبه ظریف با فاکس نیوز عنوان داشتند: اقدام ظریف در مصاحبه با فاکس نیوز نشان می‌دهد که انتخاب هوشمندانه‌ای انجام داده است و عملا از جایی که به نوعی «سنگر دشمن» محسوب می‌شود، به جنگ رسانه‌ای رفته است.
مهم ترین عبارت های کانونی به کار گرفته شده از سوی این جریان رسانه ای عبارتند از: گفت‌وگو با تریبون ترامپ؛ بهره‌گیری ظریف از مهارتش در فن مباحثه؛ رویکرد متفاوت دیپلماسی رسانه‌ای ظریف در نیویورک؛ دو بال دیپلماسی؛ اقدام ظریف در مصاحبه با فاکس نیوز نشان می‌دهد که انتخاب هوشمندانه‌ای انجام داده است؛ اعمال فشار ترامپ علیه ایران؛ ظریف در پی گرفتن بهانه‌جویی از دست آمریکایی‌هاست؛ فشار امریکا به منظور منزوی و تسلیم کردن ایران؛ نهضت دیپلماتیک علیه آمریکا.
رسانه های اصولگرا هم در این باره نوشتند: وزارت خارجه آمریکا واکنش محتاطانه‌ای به پیشنهاد وزیر خارجه جمهوری اسلامی در خصوص تبادل زندانیان نشان داده است.
آقای ظریف! برای دشمن پیام ضعف نفرستید؛ ظریف دنبال دوقطبی کردن تیم ترامپ؛ ادامه دیپلماسی التماسی؟ لابیگری؟ مذاکره و لابی با چه کسانی و به چه قیمتی؟؛ در این میان، افتخار تیم روحانی و ظریف به چیست؛ دشمن از جنگ مستقیم مأیوس است. از دیگر محورهای مورد توجه این رسانه ها است.

رسانه های اصلاح طلب
-------------------------
** مصاحبه ظریف
«گفت‌وگو با تریبون ترامپ» عنوان گزارش روزنامه ایران است که در بخشی از آن می خوانیم: به نظر می‌رسد ظریف با در نظر گرفتن شرایط حساس حاکم بر تحولات میان ایران و امریکا و با بهره‌گیری از مهارتش در فن مباحثه راه مواجهه کلامی را با دولتمردان امریکا در پیش گرفته است. به باور او اعلام مواضع و پاسخ گفتن به ابهام‌ها می‌تواند همچون تأثیر خود بر افکار عمومی بر فضای گفتمانی حاکم تأثیر بگذارند و به طور غیر مستقیم تصمیمات نخبگان سیاسی را هدف قرار دهد. گفت‌وگوهای ظریف با رسانه‌های پرمخاطب امریکایی و در رأس آنها فاکس نیوز که ترامپ و شمار زیادی از جمهوریخواهان از بنام‌ترین مخاطبانش به شمار می‌آیند، به مفهومی گفت‌وگوی بی واسطه با دولت و مردم امریکا و مردم جهان به شمار می‌آید؛ گفت‌وگوهایی که در آنها صریح‌ترین مواضع ایران از جمله تشریح ابعاد پیدا و پنهان جبهه فشار علیه ایران و اهداف عنوان گروه «بی» شامل جان بولتون؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بنیامین نتانیاهو؛ نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بن سلمان؛ ولیعهد عربستان سعودی و بن زاید؛ حاکم امارات عربی متحده بیان می‌شود تا پیام ایران رساتر و مستقیماً به گوش دولتمردان امریکا برسد. آنچه در بطن این پیام مهم می‌نماید و ظریف به آن اشاره می‌کند، خواسته این چهار نفر برای ایجاد یک جنگ نظامی علیه ایران است که با آنچه ترامپ در قبال ایران دنبال می‌کند، متفاوت است. رویکرد متفاوت دیپلماسی رسانه‌ای ظریف در نیویورک در آنجا نمایان‌تر می‌شود که این بار جلسات پرسش و پاسخ ظریف در نیویورک شاهد حضور مخاطبان متفاوت‌تری بود. جرالدو ریوِرا از تحلیلگران شبکه خبری فاکس نیوز و از چهره‌های نزدیک به ترامپ از جمله این افراد است که در جلسه گفت‌وگوی اخیر ظریف با خبرنگاران حضور یافت.

روزنامه اعتماد با تیتر «دو بال دیپلماسی» می نویسد: اقدام ظریف در مصاحبه با فاکس نیوز نشان می‌دهد که انتخاب هوشمندانه‌ای انجام داده است و عملا از جایی که به نوعی «سنگر دشمن» محسوب می‌شود، به جنگ رسانه‌ای رفته است. بسیار مهم است که ظریف بتواند از تریبون ترامپ و ترامپیسم روی افکار عمومی که طرفدار ترامپ است، تاثیر بگذارد و سیاست‌های دولت ترامپ را نقد کند. چنین اقدامی را می‌توان یک خدمت بزرگ برای کشور دانست. شوربختانه گاهی شاهدیم که در کشور ما، اقدام برای تامین منافع ملی هم به دستاویز نقدها و حملات جناحی و سیاسی تبدیل می‌شود و گروهی به جای تقدیر از دیپلمات ارشد کشور برای نفوذ شجاعانه در سنگر دشمن، به جای تقدیر، او را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

به گزارش روزنامه اعتماد، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک گفت: «گفته‌های محمدجواد ظریف در جریان سفر خود به نیویورک در حقیقت برای جلوگیری از تساعد و گسترش بحران بین تهران و واشنگتن صورت گرفته است.»
او ادامه داد: «با این حال این اظهارات به معنی تنش‌زدایی بین ایران و امریکا نیست چرا که تنش‌های فعلی بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده بسیار جدی‌تر از آن است که با این اظهارات برطرف شود اما در مجموع می‌توان اظهارات ظریف را مثبت ارزیابی کرد و به همین دلیل همه جناح‌های داخلی باید از آن حمایت کنند.»
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: «یکی از وظایف وزیر امور خارجه جلوگیری از تساعد بحران است که آقای ظریف با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک موجود بین ایران و امریکا در همین راستا گام برداشته است.»

روزنامه شرق عنوان داشت:ظریف در حالی این گفت‌وگوها را انجام داده که اخیرا ترامپ بیشترین فشار را علیه ایران اعمال کرده است. جواد ظریف عصر چهارشنبه به وقت تهران در نشستی از پیشنهاد ایران برای تبادل زندانی با آمریکا سخن گفت؛ پیشنهادی که با سکوت آمریکا مواجه شد.

** لغو معافیت نفتی
در گزارشی روزنامه شرق می نویسد: بعد از اعلام تمدید‌نشدن معافیت واردکنندگان نفت ایران و افزایش تنش‌ها در روابط ایران و ایالات متحده، نگاه‌ها به سوی اروپا دوخته شده و در‌این‌میان بیانیه سخنگوی موگرینی، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا و بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه درباره پایبندی اروپا به برجام و پیشرفت سازوکار اینستکس به‌عنوان صندوق واسط غیردلاری تسویه مالی میان صادرکنندگان اروپایی به ایران و وارد‌کنندگان اروپایی از ایران، واکنش‌های مثبت و منفی را به دنبال داشته است؛ ساز‌و‌کاری که احتمالا در تلاش است مبادلات بدون آنکه رابطه خریدار و فروشنده علنی باشد، صورت گیرد و منافع شرکت‌های اروپایی در تجارت با ایران از سوی آمریکا به مخاطره نیفتد. محافل دیپلماتیک ایرانی نیز در دشوارترین شرایطی که خودشان نقشی در پدید‌آمدن آن نداشته‌اند، وظیفه خود می‌دانند به‌هر‌حال به این بیانیه‌ها نیم‌نگاهی داشته باشند تا شاید گوشه‌ای از منافع ملی محفوظ بماند و معاملات و زندگی اقتصادی کشور ادامه یابد.‌

عبدالکریم حسین زاده نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: با اشاره به اقدام آمریکا در عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران گفت که باید در قبال این اقدام، ابتکار عمل را به دست بگیریم و برای یک اقتصاد پویای غیر نفتی برنامه ریزی کنیم.
وی افزود: متأسفانه ما گاهی دچار شعار زدگی و تحریم هراسی می‌شویم. در حالی که بین این برزخ نمی‌توانیم تصمیمات علمی و منطقی که منطبق با شرایط اقتصادی و اجتماعی ماست اتخاذ کنیم. ما باید حتماً از برزخ نامیمون دوگانه‌های شعارزدگی و تحریم هراسی بیرون بیاییم و به تصمیم سازی های عقلانی، سناریو پردازانه و هدفمند برسیم.

علی بیگدلی، استاد دانشگاه در گفت‌‎و‌گو با روزنامه «همدلی» پیرامون تحلیلی از واشنگتن پٌست مبنی بر «برنامه اقدام علیه ایران» یا «فشار حداکثری» آمریکا بر ایران به‌شکست خورده است، گفت: «وضعیت پیش رو برای ما چندان مطلوب نیست. پس تا شرایط به یک نقطه بحرانی و بی‌بازگشت نرسیده، بهتر است که راه دیپلماسی و مذاکره را در پیش بگیریم. خصوصا این که اکنون کاخ سفید امید دارد با افزایش فشارها و تحریم‌ها در سایه شکل‌گیری اعتراضات اجتماعی و اقتصادی مردم، بستر برای تغییر رفتار در تهران شکل گیرد، به ویژه ما در سیل اخیر شاهد حواشی و تنش‌هایی هم بوده ایم که این مسئله امید جدی را برای واشنگتن ایجاد کرده است».

حسن هانی‌زاده،‌ کارشناس مسائل جهان عرب در خصوص اقدامات احتمالی جمهوری اسلامی ایران در صورت سنگ‌اندازی در روند فروش نفت خود به خبرگزاری ایلنا گفت: قطعا ایران جایگزین‌ها و برگ‌های برنده زیادی در اختیار دارد که می‌تواند با اشراف موجود بر تنگه هرمز مانع صدور نفت این کشورها از خلیج فارس شود. لذا در حقیقت این کشورهای ضعیف و ناپایدار منطقه مانند عربستان سعودی و امارت هستند که آسیب‌هایی جدی از ادعای نسنجیده خود خواهند دید.

** تبادل زندانیان
حسین شیخ‌الاسلام کارشناس سیاست خارجی، در گفت‌وگو با «آرمان» اظهار داشت: مقامات کاخ سفید زیاده‌خواه و فریبکار هستند، طرف آمریکایی چند ماه پیش طی درخواستی از تهران خواستار آزادی زندانیان مورد ادعایشان در ایران شدند. آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران با احکام رسمی بر اساس رعایت حقوق انسانی و بشر دوستانه و همچنین رعایت موازین مرسوم بین‌المللی روانه زندان شده‌اند، اما در مقابل اتباع ایرانی که در ایالات متحده بسر می‌برند بر اساس تحریم‌های ظالمانه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، به‌صورت یک‌جانبه، غیر انسانی، غیرقانونی و برخلاف تمامی قواعد بین‌المللی زندانی شده‌اند. پاسخ کاملا روشن است بر اساس پیشنهاد دکتر ظریف وزیر امورخارجه کشورمان اگر طرف آمریکایی اتباع به بند کشیده شده ایرانی را در ایالات متحده آزاد کند در مقابل تهران نیز متقابلا عمل خواهد کرد. هر چند بازداشت اتباع ایرانی در ایالات متحده غیر قانونی بوده، اما اتباع آمریکایی با اتهام‌های اثبات شده در زندان بسر می‌برند. این اقدام جمهوری اسلامی در راستای گرفتن بهانه از دست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و مشاوران جنگ افروزش است. بنابراین دکتر ظریف به عنوان وزیر امورخارجه کشورمان در پی گرفتن بهانه‌جویی از دست آمریکایی‌هاست.

در بخشی از مطلب روزنامه آرمان آمده است: مبادله زندانیان روشی شناخته شده در مذاکرات بین‌المللی است و پیش از این نیز در موضوع برجام چنین عملی از سوی دو طرف ماجرا صورت گرفت و تعدادی از زندانیان دو طرف به موجب این توافق بین‌المللی و برای نشان دادن حسن نیت طرفین آزاد شدند. وزیر امور خارجه می‌گوید این پیشنهاد را پنج ماه قبل به آمریکایی‌ها داده ولی پاسخ مثبتی از سوی آمریکایی‌ها به دست ما نرسید و پس از آن نیز واکنش آمریکایی‌ها منطقی نبود. البته نوع جرائم ایرانی‌هایی که در خارج از کشور زندانی هستند با آمریکایی‌هایی که در داخل زندانی‌اند تفاوت اساسی دارد و باید میان کسانی که به دلیل تحریم‌های غیرقانونی زندانی شده‌اند تفاوت قائل شد. اگر قرار بود مذاکره میان ایران و آمریکا در این زمینه آغاز شود می‌شد به شیوه‌های دیگری برای نیل به این مقصود بهره برد. کانال‌های رسمی دیپلماتیک ما کُند کار می‌کند. یکی از دلایل اصلی طولانی‌تر شدن چالش‌ها نیز همین مسأله است که ما راه‌های دیپلماتیک ارتباط با ایالات متحده را کاملا مسدود کرده‌ایم و حال باید از چنین روش‌هایی برای مذاکره بهره ببریم. ما امتیازات و ابزارهای خوبی در منطقه داریم که می‌توانیم از آن‌ها برای مذاکره بهره ببریم محمدجواد ظریف می‌گوید «بی‌تیم» یعنی بولتون، بن‌سلمان، بن‌زائد و بنیامین نتانیاهو مانع از شکل‌گیری مذاکرات هستند. ما باید آمریکا را همان‌گونه که هست ببینیم. آمریکا بداند مذاکره شرط پذیر نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند برای نشستن سر میز مذاکره برای طرف دیگر شرط بگذارد.

** فشار امریکا به منظور منزوی و تسلیم کردن ایران
روزنامه مردم سالاری با عنوان «قیمت گزاف تحریم برای آمریکا» می نویسد: دولت ترامپ در نهایت با سخت‌تر کردن وضعیت اقتصادی به دنبال منزوی کردن ایران است و می‌خواهد فشار کافی برای تحریک یک تغییر نظام را ایجاد کند. کاخ سفید می‌خواهد تعهداتی را به زور از ایران مطالبه کند تا این کشور از توسعه موشک‌ها، حمایت از گروه‌هایی که واشنگتن آنها را تروریستی می‌خواند و به‌علاوه سیاست‌های منطقه‌ای‌اش دست بردارد و برنامه هسته‌ای تهران را نیز محدود کند اما بسیار بعید به نظر می‌رسد که رویکرد دولت ترامپ مبنی بر اعمال فشار حداکثری این نتایج را در پی داشته باشد.

سایت انتخاب به نقل از المیادین نوشت: با اینکه یک ضرب المثل عربی مشهور وجود دارد که می گوید:«ابتدای جنگ، با کلام است»، تنشی که شاهد آن هستیم، مقدمه ای برای ورود به جنگی ویرانگر بین ایران و ایالات متحده نیست؛ چرا که زبان گفتگو بین این دو طرف همواره عداوت آمیز بوده است. با این حال، باید فرضیه های مقابله مسلحانه و فرضیه های مربوط به صلح، همگی را در نظر داشته باشیم.

حسین شیخ الاسلام کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با سایت نامه نیوز گفت: قصد ترامپ مذاکره نیست بلکه فکر تسلیم شدن ایران را در سر می پروراند. ترامپ به زیر امضای اوباما زد با چنین کسی که با زورگویی می خواهد کار خود را پیش ببرد که نمی شود مذاکره کرد.

** نهضت دیپلماتیک علیه امریکا
در بخشی از سرمقاله روزنامه اعتماد آمده است: تشدید فعالیت‌های دیپلماتیک آقای دکتر ظریف در مقابله با اقدامات امریکا علیه کشورمان از ارسال نامه به همتایان خود در سراسر جهان، تا انجام سفرهای متعدد ستودنی است ولی کافی نیست؛ در این زمینه می‌توان نهضتی دیپلماتیک به راه انداخت و تروریسم اقتصادی امریکا آن هم علیه میلیون‌ها ایرانی را افشا کرد.
اعتماد افزود: در کنار وزیر خارجه ایران دیگر مقامات این وزارتخانه هم باید به صورت حداکثری وارد میدان شوند و مقابله دیپلماتیک با کاخ سفید در ایشان خلاصه نشود. نه‌تنها وزارت خارجه باید با تمام توان وارد این میدان شود که همه وزرا و مدیرانی که در داخل و خارج کشور با مقامات دیگر کشورها حتی در موضوعات خاص به گفت‌وگو می‌پردازند، می‌توانند گریزی به موضوع تحریم‌ها بزنند و تروریسم اقتصادی امریکا را بیش از تبیین کنند

**آمریکا به دنبال جدال نظامی با ایران
به گزارش فرارو، آمریکا به دنبال تغییر سیاست خارجی ایران در خاورمیانه و تحمیل محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای آن است. کاخ سفید برای رسیدن به این هدف، از تحریم‌ها به عنوان یک ابزار غیرنظامی استفاده می‌کند. واشنگتن‌پست می‌گوید تحریم‌ها تا جایی کار می‌کنند، اما خطر آن‌ها این است که ایران را به اتخاذ اقداماتی، نظیر از سر گیری غنی‌سازی گسترده اورانیوم یا حمله به نیرو‌های آمریکایی، تحریک می‌کند. امری که مستلزم پاسخ نظامی آمریکا خواهد بود و این ممکن است به جنگ دیگری در خاورمیانه منجر شود که ترامپ قول داده بود از آن اجتناب کند.

** احتمال مذاکره بین ایران و امریکا
روزنامه آرمان نوشت: هرچند نمی‌توان گفت که پیشنهاد مذاکره‌ای در کار است اما می‌توان گفت که در حال تست کردن همدیگر هستند. ایران می‌خواهد عکس‌العمل طرف مقابل را نسبت به پیشنهادهای خود بسنجد، آن را مورد ارزیابی قرار دهد و گام بعدی را در مناسبات خود طراحی کند.

رسانه های اصولگرا
-------------------------
** تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا
روزنامه کیهان با تیتر «آقای ظریف! برای دشمن پیام ضعف نفرستید» نوشت: وزیر خارجه کشورمان در روزهای گذشته گفته بود که «پیشنهاد تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا را روی میز گذاشتم و از اختیار لازم نیز برخوردار هستم». این اظهارنظر تأمل‌برانگیز وزیر امور خارجه که از موضع ضعف و انفعال بیان شد، استقبال و ذوق‌زدگی رسانه‌های زنجیره‌ای را در پی داشت.

روزنامه جوان با عنوان «ظریف دنبال دوقطبی کردن تیم ترامپ» عنوان داشت: اینکه ظریف تصمیم گرفته حساب ترامپ را از تیم همراهان او در سیاست خارجی امریکا جدا کند، ظاهراً دلیلش نامه‌ای است که ظریف می‌گوید از طرف رابرت اُبرایان، نماینده ویژه رئیس‌جمهور امریکا در امور گروگان‌ها دریافت کرده است. آنگونه که ظریف گفته، «این نامه پیشنهادی در بر نداشت. می‌خواهید بدانید چه گفته بود؟ گفته بود لطفاً آزاد کنید.»‌ولی ظاهراً دولت روحانی که می‌گوید دست‌کم تاکنون 11 بار از تیم ترامپ درخواست مذاکره دریافت کرده، این بار قصد کرده همراهان سیاست خارجی ترامپ را از خود او جدا کند. ظریف، به فاکس نیوز گفته که از نظر او دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا می‌خواهد به قول انتخاباتی خودش که پرهیز از جنگ و لشکرکشی است وفادار بماند و ظاهراً به همین خاطر است که چند روز قبل در نیویورک نامه شش ماه پیش برایان را مطرح کرد و گفت که ایران شش ماه پیش پیشنهاد مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن را طرح کرده، اما از طرف امریکایی پاسخی دریافت نکرده است. ظریف گفته بود که ایران اتهامات زندانیان خود در امریکا را «ساختگی» می‌داند و امریکا هم اتهام زندانیان خود را در ایران واهی می‌داند و به همین علت او خطاب به امریکا گفته: «بیایید تبادل (زندانی) کنیم. من آماده این کار هستم و اختیار کافی برای انجام آن را دارم.» بی‌بی‌سی مدعی شده که ظریف ضمن صحبت‌هایش به نازنین زاغری هم اشاره کرده و گفته که از وضعیت او متأسف شده و پیشنهاد کمک هم داده است.، ولی به فاصله‌ای کوتاه در گفت‌وگو با رویترز گفت: «پیشنهادی که مطرح کردم در ارتباط با افراد زندانی در امریکا و کسانی بود که به خواست امریکا در نقاط دیگر جهان زندانی شده‌اند، اما زن ایرانی- بریتانیایی مسئله‌ای جدا است.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه آمریکا واکنش محتاطانه‌ای به پیشنهاد وزیر خارجه جمهوری اسلامی در خصوص تبادل زندانیان نشان داده است.
وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: واشنگتن از یک راهکار انسانی برای پرونده مربوط به شهروندان بازداشت شده در ایران حمایت می کند. ولی ایران باید فورا ابتدا شهروندان آمریکایی را که به صورت نادرست و اشتباه زندانی شده‌اند، آزاد کند. همه شهروندان ایرانی که در آمریکا زندانی شده‌اند، به خاطر نقض قوانین ایالات متحده تحت پیگرد و محاکمه قرار گرفته‌اند.

به گزارش سایت مشرق نیوز محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: باید پرسید ظریف در نیویورک چه می‌کند؟ برای همایشی حاشیه‌ای رفته یا برای مذاکره مجدد؟ مسئله امروز ما با آمریکای بی چشم و رو، آزادی جاسوسان بازداشت شده آنها در ایران است؟ اگر برای لابی و فشار بر دولت آمریکاست، لابی با چه کسانی؟ کنگره که همواره تندرو از دولتهای آمریکا عمل کرده است. کدام تحریم را دموکرات‌ها و جمهوری خواهان آمریکا، مشترکا و با اتفاق آرا تصویب نکرده‌اند؟ باز هم باید با دقت تمام پرسید: هدف از سفر ظریف به نیویورک چه بود؟ ادامه دیپلماسی التماسی؟ لابیگری؟ مذاکره و لابی با چه کسانی و به چه قیمتی؟ او با این سفر، چه تصویری از خود و دولت روحانی، در ذهن دولت آمریکا ساخت؛ قدرت و مقاومت یا ضعف و میل به مذاکره با وجود، خاک مال شدن برجام توسط همین دولت؟! در این میان، افتخار تیم روحانی و ظریف به چیست؛ تجربه و آزموده را بارها آزمودن؟

**تحریم ها از سوی ترامپ
روزنامه وطن امروز در مطلبی با عنوان «دلخوش نباش ترامپ» می نویسد: رسانه‌های آمریکایی با وجود اینکه بشدت اخبار و تحولات مربوط به تحریم‌های کاخ سفید علیه ایران را پیگیری می‌کنند اما هنوز درباره این موضوع مرددند که منظور ترامپ و هدف اصلی مشاوران او در کاخ سفید برای اعمال فشار حداکثری بر ایران چه بوده و آنها در پی رسیدن به چه هدفی در اعمال این نوع تحریم‌ها در قبال ایران هستند.

با توجه به واکنش‌ها به تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت تحریمی ایران خبرگزاری فارس نوشت: تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های تحریمی علیه ایران تنها با واکنش کشورهایی که شامل این معافیت‌ها شده بودند مواجه نشد و بخش بیشتری از جامعه بین‌المللی را وادار به عکس‌العمل کرد.

به گزارش جهان نیوز، سردار سرلشگر محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بیست و سومین همایش سراسری فرماندهان و مدیران ناجا بیان داشت: دشمن از جنگ مستقیم مأیوس است و فشار خود را بر روی تحریم ها قرار داده و سعی دارد به مردم فشار بیاورد و در سایه تحریم‌ها در مرز تحرکاتی داشته باشد اما امروز ایران به درختی قوی تبدیل شده و توطئه ها بر روی آن اثر ندارد و روز به روز ملت ایران و سازمان های امنیتی ماموریت های خود را انجام می‌دهد و هر روز استحکام این ملت بیشتر می شود.
**گروه نشریات خبری
پژوهشم**9351**1025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مصاحبه ظريف رسانه هاي داخلي بررسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۹۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بولتون: بازدارندگی آمریکا و اسرائیل متحمل یک شکست سنگین شد

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت حمله شبانگاه گذشته ایران به اهداف اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی «نمایانگر شکست سنگین بازدارندگی آمریکا و اسرائیل» است.

به گزارش ایسنا، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان در واکنش به حمله دیشب ایران به رژیم صهیونیستی به تلافی حمله تروریستی این رژیم در ۱۳ فروردین به ساختمان کنسولگری ایران در شهر دمشق گفت، حمله ایران «شکست سنگین بازدارندگی آمریکا و اسرائیل» را نشان می‌دهد.

او در این مصاحبه گفت: «چیزی که ما امشب دیدیم نمایانگر شکست سنگین بازدارندگی آمریکا و اسرائیل بود. شکست سنگینی در برابر ۲۰۰ موشک کروز و بالستیک و پهپاد.»

بولتون در ادامه این مصاحبه گفت: «بیایید از جورج دبلیو. بوش تشکر کنیم که آمریکا از معاهده ۱۹۷۲ ضد موشک بالستیک خارج و توانمندی دفاع ضد موشکی آمریکا را به کار گرفت.»

این مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا که همواره به عنوان یک چهره جنگ‌طلب شهرت داشته در این مصاحبه پیشنهاد داد آمریکا و رژیم صهیونیستی در پاسخ به این حمله به ارزیابی خسارات و تقویت بازدارندگی دست زده و «اسرائیل نه یک پاسخ متناسب بلکه یک پاسخ بسیار شدیدتر بدهد.»

بولتون مدعی شد: «وقتی بازدارندگی شکست خورده شما باید به دشمن این درس را بدهید هر گونه حمله‌ای که در آینده بخواهد انجام دهد خساراتش بسیار بیشتر از دستاوردهایش خواهد بود.»

او اظهار کرد: «کاری که ایران کرد چشمگیرترین اقدام بود، اینکه از خاک خود مستقیما موشک‌های کروز و بالستیک را به سمت اسرائیل شلیک کرد.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه شنبه اعلام کرد در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهبود دیدگاه‌ها نسبت به ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا
  • پس از حمله نظامی به اسرائیل اوضاع چه می‌شود؟
  • علم صالح ، استادیار مطالعات ایران و خاورمیانه و کارشناس روابط بین الملل: پاسخ ایران به اسرائیل یک اتفاق تاریخی بود/ اقدام ایران حمله به آمریکا بود نه اسرائیل/ اقدام نظامی ایران فراتر از پاسخ به اسرائیل بود/ ایران در قد و قواره یک قدرت اتمی ظاهر شد
  • پیشنهاد مشاور جنگ طلب ترامپ درباره پاسخ اسرائیل به حمله ایران | چیزی که ما امشب دیدیم نمایانگر ...
  • بولتون: بازدارندگی آمریکا و اسرائیل متحمل یک شکست سنگین شد
  • هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران
  • هشدار سپاه به دولت آمریکا درباره هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران
  • هشدار سپاه به امریکا نسبت به هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران
  • هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
  • روایت خبرنگار ارشد انگلیسی از اقدام هوشمندانه ایران در تنگه هرمز/ حمله موشکی ایران قریب الوقوع است