Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@17:57:54 GMT

برخورد سلیقه‌ای در نظارت اهالی فرهنگ را متزلزل می‌کند

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۹۱۲۴۷

برخورد سلیقه‌ای در نظارت اهالی فرهنگ را متزلزل می‌کند

تهران -ایرنا - در نشست نقد و بررسی سیاست‌‌های نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطرح شد که مهم‌ترین عامل آسیب‌زای این نهاد در بخش نظارت، برخورد سلیقه‌ای است.

به گزارش روز یک شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از ستاد خبری سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «نقد و بررسی سیاست‌‌های نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» توسط کمیته علمی و فرهنگی سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سالن شهید آوینی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نیایش سرامی دبیر این نشست ضمن تفکیک حوزه فعالیت‌‌های وزارت ارشاد به سه بخش حمایت، ترویج و نظارت، گفت: مشکلات و نارسایی‌‌های زیادی دامن‌گیر صنعت نشر است که برخی همچون استفاده از تکنولوژی قدیمی از ناحیه ناشران و برخی مثل نپیوستن به کنوانسیون‌‌های بین‌المللی نشر و توزیع غلط یارانه و رکود تورمی در اقتصاد است.
کامبیز نوروزی، متخصص حقوق فرهنگی ضمن انتقاد از ممیزی در صنعت نشر کتاب، گفت: متاسفانه نگاه به فرهنگ و کالای فرهنگی نباید آمرانه باشد و ممیزی کالای فرهنگی قبل از عرضه و تولید کالاهای فرهنگی موج کاهش کیفیت و جذابیت نزد مخاطبان می‌شود.
وی افزود: آنچه که به عنوان مصوبات ممیزی از آن نام برده می‌‌شود کاملا مبهم و چند پهلو نوشته شده و در برخی مواقع سلیقه‌ای اعمال می‌‌شود. به نظر می‌‌رسد شاهد توسعه فرهنگ غیررسمی هستیم و ممیزی‌‌ها بیشتر از اینکه راهگشا باشد باعث انسداد فرهنگی می‌‌شود.

**ممیزی، ناشر را محافظه‌کار می‌کند
مجید صیادی نیز در این نشست ضمن انتقاد از قرائت سلیقه‌ای از قانون در این حوزه، گفت: در بررسی و ممیزی کتاب به صورت سلیقه‌ای، نامطمئن و ادامه‌دار عمل می‌‌شود. منظور از سلیقه‌ای این است که مثلا کتابی که از تیم ممیزی پارسال مجوز گرفته تیم ممیزی امسال آن را تایید نمی‌کند و یا برعکس؛ یعنی معیار سلیقه افراد است. منظور از ادامه‌دار هم این است که بعد از صدور مجوز همچنان احتمال توقف کار در مراحل بعدی وجود دارد.
وی افزود: نامطمئن یعنی شما هیچ‌وقت از اینکه دیگر در امان هستید، مطمن نمی‌شوید، کتابی که چاپ چندم است هم ممکن است با آن برخورد شود.
صیادی گفت: همواره اندیشه و ایده، موتور محرک جامعه است، اندیشه برای انتقال یک حامل و رسانه لازم دارد که آن کتاب است و تاکنون جایگزینی برای کتاب نداریم. این رسالت را سینما، تئاتر یا موسیقی نمی‌توانند به دوش بکشند چرا که خود آنها توسط کتاب تغذیه می‌شوند.
وی با اشاره به اثر منفی ممیزی روی مصرف‌کننده، گفت: در مصرف‌ کالای فرهنگی، این حس منفی به او دست می‌‌دهد که کتابی که به دست من رسیده یک کالای دست اول فرهنگی نیست و عده‌ای نیز از این محل بوی پول به مشام‌شان می‌‌خورد و بازار کالای فرهنگی قاچاق رونق می‌‌گیرد. با توجه به این فضای نامطمئن، ناشر هیچ وقت نمی‌تواند از سرمایه‌گذاری‌‌اش روی کتاب کرده مطمئن باشد و همین مسئله باعث رشد نکردن صنعت نشر می‌شود.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم ناشران حرفه‌ای رشد و پرورش داشته باشند مگر اینکه به سراغ موضوعات بدون ریسک بروند، گفت: نتیجه این می‌‌شود که خودمان ناشر را سوق می‌‌دهیم که روی نشر اندیشه و خلاقیت کار نکند. در پی آن نویسنده حرفه‌ای هم پدید نمی‌آید و رشد نمی‌کند.
مجید صیادی با اشاره به هیئت بررسی نظارت بر قانون اساسی که در دولت اصلاحات تشکیل شده بود، گفت: نتیجه کار این هیئت به صورت کتاب چاپ شده و در دسترس است. در این کتاب تصریح شده است که براساس قانون اساسی ابراز عقیده آزاد است و ممانعت از نشر و ابراز عقیده که مصداق آن ممیزی کتاب است خلاف قانون اساسی است.
وی افزود: این سوال مطرح است که چرا تاکنون دولت‌‌ها لایحه جامعی در این باره به مجلس نداده است؟! برای مجلسی‌‌ها طرح مناسبی تنظیم نکرده‌اند و حتی این گلایه وجود دارد که چرا قوه قضاییه به شکایت ناشران از ارشاد رسیدگی نکرد.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
فراهنگ**9211**9246**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كتاب 98 وزارت ارشاد سانسور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۱۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد با هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نظارت مستمر با تمام توان در بازار ادامه دارد و با هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی برخورد می‌شود.

به گزارش مشرق، مسعود امرالهی در مراسم آغاز مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و بسته‌بندی کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی که با حضور نمایندگان وزارت کشور، اتاق اصناف، پلیس امنیت اقتصادی و مشارکت وبیناری رییس جهاد کشاورزی استان‌ها و مدیران شهرستانی، در وزارت جهادکشاورزی برگزار شد، گفت: نظارت مستمر با تمام توان در بازار ادامه دارد و با هرگونه افزایش قیمت غیر قانونی برخورد می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت بحث امنیت غذایی و سفره مردم، افزود: ما به عنوان افسران امنیت غذایی در حوزه غذایی مردم دخیل هستیم.

امرالهی با اشاره به وضعیت تامین کالای اساسی در ماه مبارک رمضان و عید نوروز یادآور شد: خوشبختانه در سراسر کشور برای تامین ارزاق مشکلی وجود نداشت.

وی با بیان اینکه از امروز تشدید نظارت بر انبارها و سردخانه‌ها با توجه به شعار سال عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر بهترین شرایط در حوزه تامین کالاهای اساسی در کشور وجود دارد.

امرالهی هم‌چنین خواستار ایجاد سامانه پیامکی و یا تلفنی برای اتحادیه‌ها در راستای گزارش تخلفات مردمی شد.

وی با تاکید بر اینکه تغییر گروه کالایی ارزی صورت نگرفته است، یادآور شد: ارزش افزوده کالاهای اساسی همان یک درصد است.

دیگر خبرها

  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • ادامه اجرای طرح «زیست شبانه» و نظارت بر فعالیت‌های اصناف در قم
  • سهم فرهنگ آب رفت
  • ادامه اجرای طرح «زیست شبانه» و نظارت بر فعالیت های اصناف در قم
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • نظارت برنانوایی‌ها باهدف ارتقای کیفیت نان درآزادشهر انجام می شود
  • بی‌حجابی؛ از عادی‌سازی در سینمای خانگی تا برخورد در خیابان!
  • از ممیزی‌‌های عجیب صداوسیما؛ «دوستت دارم» نگویید ممنوعه! | فیلم
  • برخورد با هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی
  • از کارهای فرهنگی نباید انتظار نتیجه زودهنگام داشت