Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس نوری، پژوهشگر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از قم با اشاره به مقوله سحر و انرژی درمانی و بررسی بعد فقهی آن گفت: سحر چیزی است که امری غیرواقعی را با استفاده از ابزار و اسبابی چون اسباب خفیه، فریب و ظاهرسازی واقعی جلوه دهد؛ بنابراین واقعی جلوه دادن هر امری، سحر نیست ضمن اینکه میان فقها و لغویون در تعریف آن اختلاف زیاد است ولی قدر اشتراکی در حدی که بیان شد شاید بتوانیم در تعریف قائل شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به این سؤال که تسلط بر جن و ارواح مصداق سحر است و یا امکان آن وجود دارد بیان کرد: مسئله تسلط بر جن و یا مسلط کردن جن‌ بر کسی امری است که براساس آیات و روایات ممکن است؛ قرآن کریم در آیه مربوط به ربا و آیات دیگری از جمله در خود سوره جن درباره این مسئله سخن به میان آورده و فرموده است که شیطان، رباخوار را مس می‌کند«الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ؛ كسانى كه ربا مى ‏خورند، (از گور) برنمى ‏خيزند مگر مانند برخاستن كسى كه شيطان بر اثر تماس‏، آشفته ‏سرش كرده است‏. اين بدان سبب است كه آنان گفتند: (داد و ستد صرفاً مانند رباست‏.) و حال آنكه خدا داد و ستد را حلال‏، و ربا را حرام گردانيده است‏. پس‏، هر كس‏، اندرزى از جانب پروردگارش بدو رسيد، و (از رباخوارى‏) باز ايستاد، آنچه گذشته‏، از آنِ اوست‏، و كارش به خدا واگذار مى ‏شود، و كسانى كه (به رباخوارى‏) باز گردند، آنان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود.»(بقره/275)؛ در این آیه فرد رباخوار همانند فردی شیطان‌زده است.

نوری با اشاره به نظر برخی لغویون در مورد سحر تصریح کرد: این قیم در تعریف صرع آن را دو نوع دانسته و گفته است که یک نوع صرع، شیطانی و اثر جن‌زدگی است و نوع دیگری بیماری قابل درمان است. در مورد تسلط انسان بر جن هم این مسئله وجود دارد و کسی که هیپنوتیزم می‌کند در صورتی که قدرت لازم را به دست آورد می‌تواند از جن استفاده کرده و او را بر فرد هیپنوتیزم شونده مسلط کند که البته این کار در غرب مطرح است و راه‌کارهای خود را دارد.

این محقق و پژوهشگر در مورد تسلط بر ارواح هم بیان کرد: روح، قدرت شنیدن، برقراری تماس و .. را دارد و در داستان‌های نقل شده از برخی از علما هم این مسئله وجود دارد؛ در برخی اقوال از علما نقل است که مثلا فلان عالم بزرگ با شخصی که چندصد سال قبل مرده ارتباط برقرار کرده است؛ البته در آیات دلیلی بر این نوع ارتباطات نداریم ولی در روایات سخن از این مسئله هست که ارواح مومنان بسته به ایمان آن‌ها در برخی روزها می تواند به خانواده خود سر بزند ولی روح کافر محدودیت دارد و اگر هم سر بزند عمدتا از حالات بد خانواده خود مطلع می‌شود تا بر عذاب او افزوده شود؛ بنابراین اصل این مسئله قابل انکار نیست.

وی تاکیدکرد: در مورد تسلط جن و روح بر انسان هم تا قدری تابع بحث ماده پلاستیما در بدن فرد است و هر قدر این ماده بیشتر باشد انعطاف فرد برای تسلط جن بر او بیشتر است و کسانی که دست به هیپنوتیزم و بحث استفاده از جن می‌کنند از این نوع افراد به آسودگی بیشتری می‌توانند بهره ببرند.

حرمت سحر

نوری با بیان اینکه سحر، حرام است زیرا گرچه امری غیرواقعی به فرد تلقین می‌شود ولی آثار آن واقعی است تصریح کرد: مثلا کسی که در کشتی نشسته است اگر تحت سحر قرار گیرد تصور خواهد کرد کشتی آتش گرفته و خودش را به آب پرت می کند بنابراین اثر آن واقعی است؛ مانند داستان سحره فرعون که دخل و تصرف در ذهن بیننده کردند و اثر واقعی آن یعنی ترساندن کسانی بود که طرفدار موسی بودند و یا تمایل داشتند به او ایمان بیاورند.

وی بابیان اینکه برخی فنون سحر، اکستابی است و البته فرد باید قدرت روحی هم داشته باشد و مجموعه اسباب مادی، روحی و ذهنی بتواند منجربه سحر شود در مورد بحث انرژی درمانی و پاک کردن انرژی منفی از افراد هم اظهار کرد: پاک کردن انرژی منفی از جهت علمی، اثبات شده یعنی انسان می‌تواند انرژی را وارد هاله دیگر کند؛ مثلا گرمای دست قابل انتقال به فرد دیگر است ولی اینکه انتقال انرژی از راه دور هم ممکن است باید ثابت شود که بنده در مطالعاتی که داشته‌ام به مطلبی برخورد نکردم ولی به هر حال انتقال انرژی و پاک کردن آن در برخی کشورها رسمیت دارد.

نوری هیپنوتیزم اظهار کرد: هیپنوتیزم درجاتی دارد و در این فرایند سوژه به علت اطاعت‌پذیری که دارد فریب می خورد و امور غیرواقعی را واقعی می‌بیند. هیپنوتیزیم در واقع، خواب مصنوعی است؛ سوژه فکر می کند بیدار است ولی در خواب مصنوعی فرو رفته و به مرحله‌ای می‌رسد که در اغوای کامل قرار گرفته و چیزهای عجیبی را مشاهد می کند و از هیپنوتیزم کننده حالت تلقین‌پذیری دارد.

سوء استفاده اعتقادی برخی از هیپنوتیزم و انرژی درمانی

وی با اشاره به جنبه فرادرمانی بحث هیپنوتیزم هم تصریح کرد: موسسه‌ای در ایران در این عرصه وجود دارد و پیروانی هم برای خود جذب کرده است؛ طاهری که رئیس این موسسه است و مدتی هم دستگیر و زندانی شد مدعی بحث فرادرمانی البته بدون بحث اعتقاد به مذهب خاصی است ولی وقتی آثار و کتب آنان را مطالعه کنید می‌بینید که بحث فرادرمانی ادعایی آن ها بدون اعتقاد به باورهایی که دارند ممکن نیست و در واقع طرح بحث فرامذهبی بودن توسط آنان توجه دادن به باورهای مد نظر خود آنان است.

این پژوهشگر و محقق مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تاکید کرد: این گروه، بحث فرادرمانی را غیر از انرژی درمانی می‌دانند و منکر ذکر و تلقین هستند در حالی که در کتاب های آنان این مسئله کاملا برعکس است. از جمله می‌گویند هیپنوتیزیم کننده فرد را از طریق درمانگر به شبکه جهانی متصل و انرژی مثبت منتقل می‌کند. از جمله باورهای آنان این است که قربانی کردن را رد کرده و آن را ضربه به اکوسیستم تلقی می کنند و می‌گویند کیهان دارای شعوری است که از اضرار به خودش، خوشش نمی‌آید؛این گروه با طرح بحث شعور کیهانی باورهای غلط خود را برای رسیدن به برخی مطامع دنیوی از جمله کسب مال، طرفدار و شهوات دنبال می‌کنند.

جهل؛ ریشه افتادن در دام سحر

نوری در پاسخ این سؤال که چه عاملی سبب جذب افراد به این گروه‌ها است تصریح کرد: آنان می‌گویند کسی می‌تواند روی دیگری اثر بگذارد که به رحمت عام و خاص الهی معتقد باشد؛ تسلیم باشد و هر چیزی به او می‌گویند بدون فکر بپذیرد؛ یعنی تلقین می‌کنند که فرد نباید به شعور کیهانی شک کند زیرا بیماری او عود می‌کند. بنابراین ممکن است بیماری او را با فریب ذهن و تلقین کم کنند اما درمان واقعی نیست همچنین این افراد منکر هر نوع ذکر هستند ولی کتاب هایشان پر از ذکرهای مد نظر خود آنان است؛ در اینجا اهمیت تعقل و تفکر درک می‌شود؛ تعقل آنقدر از نظر قرآن مهوم است که در آیاتی ازسوره مبارکه«ملک» فرموده است از جهنمی‌ها سؤال می‌شود که چرا اینجا هستید و پاسخ می‌دهند ما به حرف انبیاء و اولیاء و واعظان الهی توجه نکردیم و در عین حال اهل تفکر و تعقل هم نبودیم.

نوری در عین حال تاکید کرد: اگر انرژی درمانی و هیپنوتیزم از اسباب خفیه، فریب و ظاهرسازی همچنین امر  غیرواقعی را واقعی جلوه دادن بهره نبرد فی نفسه اشکال ندارد و در زایمان بی درد و دندانپزشکی و روان پزشکی و ... قابل کاربرد است.بنابراین سحر وقتی است که مجموعه عوامل با هم در یک کار جمع شود و سه مقوله ذکرشده در آن باشد بنابراین ممکن است کاری انجام شود که اسباب خفیه در آن باشد ولی فریب و واقعی جلوه دادن امر غیرواقع در آن نباشد در این صورت مصداق سحر نخواهد بود.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه دین با مسائل علمی مشکلی ندارد و تنها راه صحیح را آموزش می‌دهد بیان کرد: اسلام دینی است که بیش از هر مکتب فکری و اعتقادی دیگر به بحث علم تاکید کرده است و در این زمینه هم مشکلی نیست ولی اسلام با علمی که بخواهد موجب فریب و سوء استفاده از دیگران شود مخالف است و سحر نیز از این دست موضوعات است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۵۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه کنی رژیم صهیونیست نزدیک است

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،به گزارش خبرگزاری حوزه، مشروح پیام حضرت آیت الله جوادی آملی بدین شرح است:   اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم   محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، فتح الهی است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا می‌خواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی‌کند.   «لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل»   احتمال یعنی تحمل، یعنی زیر بار ظلم رفتن، این بیان نورانی امام آن است که ستم را جز ملت زبون و ضعیف، احدی تحمل نمی‌کند.   ماه مبارک رمضان که ماه قرآن بود، ماه عزیز پرور و عزتّمدار بود، یک؛ فتوحاتی که قرآن وعده می‌دهد که بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این بزرگواران ما و این سرداران ما و این ارتشی‌ها و سپاهیان گرانقدر ما انجام دادند که حشر همه آنها با خاندان عصمت و طهارت باشد، این طلیعه فتح است.   در قرآن فرمود فتح قریب داریم، فتح مبین داریم، اما ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾   اسرائیل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده می‌دهد. اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معیّن بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسرائیل را ریشه کن می‌کند و غزه و امثال غزه را نجات می‌دهد و مقاومت را می‌پروراند و شهدای مقاومت را با شهدای کربلا محشور می‌کند، آن فتح مطلق است. در قرآن فتح مطلق مقابل ندارد، اما فتح قریب و فتح مبین چرا، اما فتح مطلق إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ هیچ مقابلی ندارد   این عزیزان با دقت نظامی از یک سو، با بررسی همه جوانب امنیتی از سوی دیگر، با هشدار‌های قبلی از سوی سوم، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیفتد، این کار‌ها را دیشب انجام دادند.   بنازیم دستی که انگور چید مریزاد پایی که در هم فشرد   اگر این می‌است، این شراب طهور است، انگور را همین عزیزان چیدند، با دست این‌ها فشرده شد، با آن شراب طهور جامعه لذت می‌برد و غزه عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سر می‌برد.     من مجدداً این بزرگواری را، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می‌کنم و از ذات اقدس الهی مسالت می‌کنم به همه عموماً، به فرد فرد بزرگوارانی که در این کار عظیم سهمی داشتند خصوصاً، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این نظام اسلامی را از هر گزندی حفظ نماید تا بتوانیم و آن لیاقت را داشته باشیم که به بارگاه و پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، تقدیم کنیم.   غفر الله لنا و لکم والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

دیگر خبرها

  • چرا اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالف است؟
  • شهرداری عواقب معامله زمین‌های غیرقانونی تفکیک شده‌ را شفاف و گسترده به مردم اطلاع‌رسانی کند
  • بخشنامه متناقض دانشگاه آزاد برای حجاب! | آقای طهرانچی کلاهتان را بالاتر بگذارید 
  • فرش‌های تولید شده در کارخانه فرش یلدای کویر کاشان؛ از فرش ابریشم تا فرش کرک و ابریشم با ریشه و زیگزاگ
  • ریشه کنی رژیم صهیونیست نزدیک است
  • دستگاه تعلیم و تربیت نقطه نجات از تمام گرفتاری‌ها و مسائل روز است
  • اصلاح موادی از لایحه تجارت
  • گلریزان در ارزوئیه با جمع آوری ۴۷۰ میلیون کمک مردمی
  • خانواده‌های ایرانی با رواج ولنگاری مخالف هستند
  • ائتلاف ۶ حزب مخالف «شهباز شریف» در پاکستان