Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@02:22:54 GMT

خام فروشي متوقف مي‌شود

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۹۸۵۷۳

خام فروشي متوقف مي‌شود

خبرگزاري آريا- معاون وزير صمت: اين وزارتخانه موافق خام فروشي نيست و در سال رونق توليد حتما بايد مواد معدني را در داخل کشور به ارزش افزوده تبديل و سپس صادر کنيم.
به گزارش خبرگزاري آريا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، جعفر سرقيني افزود: از سال 92 وزارتخانه اقداماتي را براي جلوگيري از خام فروشي مواد معدني انجام داده و در دو دسته اصلي تقسيم بندي کرد که يکي از آن موارد ايجاد محدوديت قانوني براي صادرات مواد خام معدني بود و بدين منظور معافيت‌هاي مالياتي صادرات مواد خام معدني را برداشتيم و از طريق قانون و وضع عوارض حداقل 5 درصدي بر صادرات مواد خام براي سال 97 و 8 درصد براي امسال و 10 درصد براي سال آينده خام فروشي را کنترل کرديم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اضافه کرد: اقدام دوم اين بود که زنجيره توليد فولاد را کامل کرديم و امروز زنجيزه نامتوازن فولاد متوازن شده به طوري که کل زنجيره فولاد که در سال 92 حدود 120 ميليون تن ظرفيت توليد داشت، امروز به حدود 210 ميليون تن رسيده است و مي‌توان گفت: طي 5 سال 90 ميليون تن به ظرفيت زنجيره فولاد افزوده شد که خود باعث کنترل صادرات سنگ آهن شده است.
سال گذشته 15 ميليون تن سنگ آهن خام صادراتي به مصرف داخلي رسيد
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه با ذکر آماري از صادرات مواد معدني و صنايع معدني گفت: در سال 91 صادرات سنگ آهن خام 23 ميليون تن بوده و در سال 97 به 8 ميليون تن کاهش يافته و 15 ميليون تن آن با ورود به صنايع کشور به ارزش افزوده تبديل شده است.
وي افزود: در سال گذشته 8 ميليون و 200 هزار تن فولاد به خارج از کشور صادر شد که در واقع مي‌توان گفت: بخشي از آن سنگ آهن توليدي بود که قبلا صادر مي‌شده و توانستيم با جلوگيري از خام فروشي آن را در اين چرخه وارد کنيم.
به گفته وي اين ميزان صادرات فولاد درسال گذشته از توليد 25 ميليون تني فولاد صورت گرفته است و در سال جاري نيز در نظر است توليد فولاد به 28 ميليون تن افزايش يابد و 12 ميليون تن صادر شود.
سرقيني در بخش ديگري از صحبت خود تعريف پهنه‌هاي جديد معدني را فعاليت اصلي اين معاونت عنوان کرد و افزود: با انجام ژئوفيزيک هوايي و اقدامات زميني و حفاري‌هاي اوليه و با تعريف پهنه‌ها و با انجام عمليات اکتشاف پهنه‌ها ذخايرمعدني فلزي کشف شده حدود دو برابر شد.
وي اضافه کرد: با تعريف پهنه‌ها از سال 93 تاکنون توانستيم سرمايه‌ها را به سمت اکتشاف جذب کنيم و امروز سرمايه گذاري خوبي در اکتشاف انجام شده وذخاير خوبي هم کشف شده است.
سرقيني با بيان اينکه شرکت‌هاي عمومي اقبال بيشتري در اين زمينه داشتند وايميدرو وسازمان زمين شناسي هم مشارکت کردند گفت: در بخش آهن ذخيره باقي مانده حدود 2 ميليارد تن بود که 2 ميليارد تن ديگر نيز کشف شد و همچنان حفاري‌ها ادامه دارد که البته بعد از حفاري‌ها نتيجه قطعي اعلام مي‌شود.
وي اضافه کرد: در بخش مس نيز پيش بيني مي‌شود 1.5 ميليارد تن به ذخيره فعلي اضافه شده و ذخاير را دو برابر کند البته بعد از حفاري‌ها نتيجه قطعي اعلام مي‌شود.
سرقيني ادامه داد: طي 4 و 5 سال اخير از ژئوفيزيک هوايي استفاده کرديم و در دولت فعلي (دولت 11 و 12) نزديک به 250 هزار کيلومتر خطي پرواز انجام شد البته اين روش به تنهايي کافي نيست و اطلاعات اوليه‌اي را به ما مي‌دهد ما بايد در اقدامات زميني به ويژه حفاري قطعيت ذخيره را تشخيص دهيم در واقع ژئوفيزيک هوايي مناطق اميد بخش را نشان مي‌دهد و سپس بر آن اساس حفاري‌ها جرا مي‌شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: سال 97 در حوزه معدن و صنايع معدني کشور، عليرغم همه مضايق، علاوه بر تامين نياز داخل 8 ميليارد دلار صادرات هم انجام شد و واردات مواد معدني کمتر از 50 ميليون دلار در دو زمينه زغال سنگ و سنگ منگنز بوده است که بسيار ناچيز است.
با اجراي نقشه راه معدن، کار در اين بخش سرعت مي‌گيرد
سرقيني تصريح کرد: نقشه راه معدن با کمک بخش خصوصي و کارگروه معدن مجلس تعريف و تصويب شد و در سال گذشته بخش کمي اجرا شد و امسال هم در مرحله احصاء مسئوليت هر کدام از معاونت‌ها و سازمان‌هاي زير مجموعه به صورت دقيق هستيم، اهداف کمي و کيفي تعريف شده و با اجراي اين نقشه کاردربخش معدن سرعت مي‌گيرد.
صادرات سنگ آهن به نفع کشور نيست
اين مقام مسئول ادامه داد: طبق اهداف سند چشم انداز، اهداف ما در صنعت فولاد قابل دستيابي است وبر اين اساس رسيدن به 55 ميليون تن ظرفيت فولاد را تعريف کرده ايم و اين در حالي است که هم اکنون 35 ميليون تن ظرفيت راه اندازي شده داريم حدود 10 ميليون تن بالاي 50 درصد پيشرفت دارد و 10 ميليون تن در شرف تعريف و شروع به کار است.
وي تاکيد کرد: براي تامين سنگ آهن مورد نياز حداقل 140 ميليون تن سنگ آهن نيازداريم و يکي از مشکلات اصلي ماست و براي اينکه بتوانيم اين ميزان را تامين کنيم يا بايد ذخاير جديد کشف کنيم و يا واردات انجام دهيم به عبارت ديگر صادرات سنگ آهن الان به نفع کشور نيست.
معاون وزير گفت: درزمينه مس هم به اهداف نزديکيم و مي‌توان گفت: فقط درمورد کشف ذخاير سنگ آهن با چشم انداز فاصله داريم که اميدوارم نزديک شويم.
سرقيني در ادامه تشريح کرد: طبق برآورد‌ها معدن در GDP کشور 1.2 درصد به صورت مستقيم و با صنايع معدني بلافصل خود 7.5 درصد نقش دارد.
وي با بيان اينکه بودجه ناچيزي به توسعه زير ساخت‌هاي معدني اختصاص يافته است گفت: ارزش مواد معدني و صنايع معدني اصلي توليدي کشور حدود 20 ميليار دلار است، اما آيا در مقابل اين عدد و متناسب با آن در زيرساخت ها‌ي معدني هزينه مي‌کنيم؟ اين در حالي است که هزينه توسعه و ايجاد زير ساخت‌ها اعم از جاده‌هاي معدني، برق و آب و.. هم بردوش سرمايه گذاران است و انتظار است اين مورد هم در قوانين بودجه ديده شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: خام فروشي متوقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۸۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر در این ترافیک گیر بیوفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)

منبع: کانال تلگرام خلاقیت بدون مرز

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یک عده غیر فوتبالی در سال ۸۰ خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را متوقف کردند
  • فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال
  • اگر در این ترافیک گیر بیفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)
  • اگر در این ترافیک گیر بیوفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)
  • حمل ۴۰ میلیون تن کالا از مبدأ استان یزد 
  • صادرات۶۰ هزارتن مواد معدنی از بندرخمیر
  • ◄ صادرات یک میلیون تن مواد معدنی به کشورهای حوزه خلیج فارس
  • ۶۰ هزارتن مواد معدنی از بندرخمیر در یک ماه نخست سال صادر شد
  • صادرات ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندرخمیر
  • صادرات بیش از ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندر چند منظوره خمیر