Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سد درودزن بر روی رودخانه کر ساخته شده است و بر اساس آمار‌های منتشر شده تا ۱۵ فروردین ماه امسال ورودی آب به این حدود ۹۰ متر مکعب بر ثانیه بوده است.

میزان آب قابل استفاده و مفید در سد درود زن نیز تا نیمه فروردین ماه امسال حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب اعلام شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستور اخیر استاندار فارس برای رها سازی ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب برای مصارف کشاورزی از سد درود زن نویدی بر رونق تولید و کشاورزی در مزارع زیر دست سد را دارد.

عنایت‌الله رحیمی هفته گذشته در دستوری از سازمان آب منطقه‌ای خواست تا مقدار ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب سد درودزن در شهرستان مرودشت با هدف آبیاری اراضی کشاورزی پایین دست رها شود.

رحیمی این اقدام را در راستای تحقق شعار رونق تولید و براساس خواسته کشاورزان منطقه دانست و با یادآوری اینکه اراضی پایین دست سد درودزن شامل بخش‌هایی از زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های مرودشت، شیراز و خرامه می‌شود، اجرایی شدن این دستور را مورد تاکید قرار داد.

استاندار فارس با بیان اینکه رهاسازی آب از سد درودزن امسال و پس از ۱۰ سال خشکسالی انجام می شود، از کشاورزان استان درخواست کرد به سمت کاشت گیاهان کم آب بر و تغییر الگوی کشت حرکت کرده و بهره وری در آب را ارتقاء بخشند.

نوید افزایش ۵۰ درصدی محصولات کشاورزی فارس

حسین پژمان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با رها سازی آب سد درود زن و اختصاص آن به کشاورزان استان انتظار می‌رود تولید محصولات کشاورزی تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

وی افزود: یکی از سد‌هایی که بخشی از آب در آن ذخیره شده و  به کشاورزی اختصاص می‌یابد سد درودزن است.

پژمان با اشاره به اینکه ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب به کشت گلرنگ اختصاص می یابد، اضافه کرد: با توجه به حجم آبی که در پشت سد درودزن ذخیره شده، این امکان با برنامه ریزی فراهم می شود که در طول سال دو یا سه بار می توان نسبت به برداشت آب از این سد اقدام کرد و اگر این امر مهم فراهم شود  رشد قابل توجهی در تولیدات محصولات کشاورزی بوجود می آید.

وی در خصوص تعیین حق آبه نیز بیان کرد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده تامین آب نزدیک به ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان توسط سد درودزن انجام می‌شود و این سد علاوه بر این که دو کاربری تولید انرژی و مصرف آب شرب دارد بخشی از آب ذخیره شده در پشت این سد نیز به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه سهم بخش کشاورزی از آب سد درودزن نزدیک به ۳۰ درصد است، تاکید کرد: بر اساس آخرین ارزیابی‌های انجام شده توسط شرکت آب منطقه‌ای استان، میزان آب ذخیره شده در سد درودزن افزون بر ۶۵۰ میلیون مترمکعب است که از این میزان سهم بخش کشاورزی نزدیک به ۲۴۰ میلیون متر مکعب است.

وی در خصوص مناطقی که از آب سد درودزن بهره مند می‌شوند نیز تصریح کرد: دو منطقه شیراز و مرودشت از آب سد درودزن برای تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی استفاده می‌کنند. 

الگوی مناسب کشت را در کنار منابع آبی سد درودزن دنبال کنیم

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره رهاسازی ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب سد درودزن برای آبیاری اراضی کشاورزی پایین دست این سد اضافه کرد: باید در کنار منابع آبی موضوع الگوی کشت مناسب دنبال شود تا کشاورزان ضرر نکنند.

امیر رضا توکلی با تاکید بر اینکه در موضوع کشاورزی نباید جزیره‌ای گام برداشت، افزود: تعیین میزان سطح زیر کشت، الگوی کشت، تعیین منابع آبی و منافع کشاورزان از جمله مواردی است که باید در چرخه کشاورزی به آن توجه شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه در مقوله کشاورزی باید پیش بینی‌های هواشناسی دقیق باشد تا بتوان نتیجه مطلوب را دریافت کرد، اظهار کرد: پارسال ۱۰ هزار هکتار از اراضی فارس زیر کشت گلرنگ رفت، اما چون پیش بینی‌های هواشناسی دقیق نبود کشاورزان ضرر کردند، اما امسال که بارندگی خوب بود از ظرفیت دیم خوب استفاده نشد.

توکلی ادامه داد: نباید به خاطر بارندگی بهره وری را از یاد برد زیرا باید بارندگی را به عنوان کمکی به ظرفیت منابع آب درنظر گرفت و پشت سد الگوی مناسب کشت را داشت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

رهاسازی آب سد درودزن و ملزومات رونق پایدار در کشاورزی فارس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بارش باران کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۰۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب از سدهای استان به دریاچه ارومیه طی سال آبی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای، مجید رستگاری در خصوص حجم رهاسازی آب از سدهای در حال بهره‌برداری آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه اظهار کرد: طی سال آبی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳، از سد بوکان-ساروق ۲۹۶.۵ میلیون‌متر مکعب، ۸۲.۷ میلیون‌متر مکعب از سد مهاباد، ۵۵ میلیون مترمکعب از سد حسنلو و ۱۲ میلیون متر مکعب از سد سیلوه به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

وی افزود: رهاسازی آب به سمت دریاچه در سال آبی ۱۴۰۱_ ۱۴۰۲، در مجموع ۴۱۲ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: از سال آبی ۹۳_ ۹۴ تا ۱۴۰۱_ ۱۴۰۲، در مجموع ۷۴۹۳.۷ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

کد خبر 746914

دیگر خبرها

  • زنده گیری ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • حق بیمه کارگران برا اساس دستمزد واقعی است
  • افزایش مصرف آب مشترکان گلستانی با گرمای تدریجی هوا/مردم از مصارف غیرضروری خودداری کنند
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • اعلام دستمزد غیرواقعی حقوق بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را ضایع می‌کند
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • ۳۰ میلی‌متر به آب سد‌های فارس اضافه شد
  • ویدئو| رهاسازی بخشی از حقابه ایران از افغانستان
  • فیلم/ رهاسازی بخشی از حقابه ایران از افغانستان