Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@17:48:43 GMT

ادامه حیات شاعرانگی حمیدرضا برقعی با یحیی

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۰۵۴۷۱

ادامه حیات شاعرانگی حمیدرضا برقعی با یحیی

«یحیی» از دو نوع تنوع سود می‌برد؛ نخست تنوع فرمی و دیگر، دانستن قابلیت‌ قالب‌ها. انتشار این اثر که پنجمین مجموعه شعری حمیدرضا برقعی است، ادامه حیات شاعرانگی او را نشان می‌دهد. ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «یحیی» تازه‌ترین اثر سیدحمیدرضا برقعی است که برای نخستین‌بار از سوی انتشارات فصل پنجم در سی و دومین دوره نمایشگاه کتاب تهران توزیع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«یحیی» پس از «طوفان واژه‌ها»، «قبله مایل به تو»، «رقعه» و «تحیر»، پنجمین اثر این شاعر قمی است. محمدجواد شرافت، شاعر آیینی، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده، به ویژگی‌ آثار برقعی به ویژه «یحیی» پرداخته است. یادداشت شرافت را می‌توانید در ادامه بخوانید:

اول: حیات شاعرانگی

مجموعه «یحیی» پنجمین مجموعه شعری حمیدرضا برقعی است که در قالب کتاب منتشر شده است. از سال 84 تا کنون که حدود 13 سال از حضور برقعی در نشر می‌گذرد، آثاری از او در قالب کتاب صوتی نیز منتشر شده است که این تعدد عناوین، ادامه حیات شاعرانگی او را نشان می‌دهد. برخی از دوستان شاعر، در مقطعی شاعر هستند و بعد از مدتی یا فاصله می‌گیرند و فراموش می‌کنند که شاعر‌ند. اما برقعی همچنان تکاپو و کشف و شهود دارد و به مسیرش ادامه می‌دهد. اینکه برقعی به صورت میانگین هر دو سال یک مجموعه شعری دارد،‌ نشان می‌دهد که حضور او مستمر و منظم است.

دوم: «یحیی»

«یحیی» از دو نوع تنوع سود می‌برد؛ لذا برای مخاطب خواندن و شنیدن این اشعار لذت‌بخش است. نخست تنوع فرمی است که گاه برخی از شاعران، به ویژه شاعرانی که در محافل شعری و کنگره‌ها شرکت می‌کنند، از آن غفلت می‌کنند. به عنوان نمونه، شاعری ممکن است فقط رباعی‌سرای خوبی باشد یا شاعری دیگر تنها در قالب غزل شعر بگوید. اما فضای شعر هیئات مذهبی می‌طلبد که از فرم‌ها و ظرف‌های مختلفی استفاده شود تا مخاطب را با خود همراه کند. در شعر این روزهای هیئت تنوع قالب بسیار زیاد است و این تنوع را می‌توان هم در شعر جوان‌ترها و هم در شعر شاعران پیشکسوتی چون استاد سازگار، استاد شفق،‌ مؤید و دیگر بزرگواران دید. در میان نسل جوان نیز شعر شاعرانی چون حمیدرضا برقعی از این ویژگی برخوردار است. به عنوان مثال، در «یحیی» هم می‌توان غزل‌های خواندنی و موفق دید و هم قطعه، مثنوی، چهارپاره، قصیده و حتی قالب‌های مهجورتری مانند مسمط یا مربع ترکیب.

مهمتر از تنوع قالب، دانستن قابلیت‌ قالب‌هاست. یعنی شاعر بداند که مقصود مورد نظر خود را در مثنوی بیان کند موفق‌تر است یا قصیده؟ اشراف بر این موضوع، به شاعر کمک می‌کند تا ظرف و مظروف را هماهنگ‌تر انتخاب کند. برقعی از جمله شاعرانی است که هم در انتخاب قالب و هم در شناخت قابلیت قالب‌ها موفق است، به همین دلیل «یحیی» هم به لحاظ تنوع رنگارنگ است و هم از نظر قابلیت، متناسب. شاعر در این کتاب اگر می‌خواهد فراز تاریخی بگوید، از استحکام قصیده استفاده می‌کند و هرجا که حرفی عاشقانه دارد، از لطافت غزل بهره می‌برد.

سوم: تنوع محتوا

شاعر آیینی یعنی شاعری که می‌تواند در بیان همه ارزش‌های الهی ورود کند. شعر آیینی گستره موضوعی وسیعی دارد؛ از شعر توحیدی گرفته تا مقاومت و و لایی. در «یحیی» روح شاعر بیشتر در فضای شعر ولایی سیر می‌کند و موفقیت‌هایش نیز در این حوزه بیشتر است. همچنین ما شاهد عاشقانگی‌های شاعر و دغدغه‌های اجتماعی او نیز هستیم؛ به عبارت دیگر در «یحیی» ما هم شاهد ارتباط شاعر با خالق، با اولیای خدا و با مردم هستیم. پررنگ‌ترین بخش‌های کتاب مربوط به شعر ولایی است که شاعر توانسته در این میدان موفق‌تر عمل کند.

ما شعر علوی فراوان می‌شنویم، اما اینکه منِ شاعر این موضوعات را با چه ادبیاتی بیان کنم، نکته مهمی است. برقعی در «یحیی» سروده‌هایش را به همه ائمه(ع) تقدیم کرده است؛ مثلاً سروده‌ای از او در وصف امام صادق(ع)، مؤسس مکتب شیعه، که متاسفانه ما کمتر به محضر ایشان شرف‌یاب می‌شویم، از جمله این اشعار است. از دیگر سروده‌ها،‌ شعری است در وصف حضرت فاطمه صغری(س). برقعی با پرداختن به شخصیت‌های کمتر شناخته شده عاشورا، تلاش دارد تا از زاویه‌ای جدید به این واقعه نگاه کند. او تلاش کرده با نگاه و بیان دیگرگون به این موضوعات وارد شود.

از دیگر ویژگی‌های شعری برقعی استحکام بیان اوست که هر روز بیشتر می‌شود. برقعی شاعری پرتکاپو است. او به کم قانع نیست و دوست دارد با کنجکاوی فضاهای مختلف را تجربه کرده و به خدمت بگیرد. این تکاپو را می‌توان در قالب‌ها و زبان و همچنین اندیشه او دید. او با ورود به مباحث تاریخی و سیره، تلاش دارد تا ساحت محتوا را نیز در سروده‌های خود تقویت کند.

صف طولانی برای خرید کتاب "برقعی" در نمایشگاه کتاب+عکسمجاهدی: تفکر ولایی در آثار برقعی مشهود است

 

برخی از شاعران بیشتر عاطفی هستند و می‌توانند تنها به یک بُعد توجه کنند؛ اما برقعی طی سال‌های گذشته نشان داده که هم می‌تواند در بخش عاطفه شاعر قوی باشد و در عین حال در ساحت حماسه نیز طبع‌آزمایی کند. پیوند عاطفه و حماسه را می‌توان در اشعار ولایی او به خوبی دید. او اشک شوق مخاطب را با ابیات ابتدایی به خوبی درمی‌آورد و در پایان، با اشک مرثیه به اتمام می‌رساند.

نکته مهم در مورد شعر برقعی این است که صدای شاعر در کتابش منتشر شده است. مخاطب پیش از این، بسیاری از این سروده‌ها را با صدای خود شاعر شنیده است. برقعی هم هنر سرایش دارد و هم هنر ارائه شعر.

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT3 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات سی و دومین نمایشگاه کتاب ادبیات دینی و آیینی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات سی و دومین نمایشگاه کتاب کتاب و ادبیات سی و دومین نمایشگاه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۵۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل محمدی- تراکتور؛ تصمیم مهم یحیی مشخص شد

یحیی گل‌محمدی که بعد از پایان نیم فصل و در شرایطی که تیمش فصل گذشته را با دستیابی به سه گانه پایان داده بود و در این فصل نیز با اختلاف یک امتیازی با صدرنشین در جمع مدعیان قهرمانی قرار داشت، از کار کناره‌گیری کرده بود، اکنون با بن بست برای دومین پیشنهاد خود طی همین مدت مواجه شد.

تراکتور که بعد از شکست سنگین و دور از انتظار مقابل ذوب آهن با پاکو خمس برای جدایی به توافق دست یافته، برای جانشینی این سرمربی اسپانیایی که جایگاه سوم جدول را در اختیار داشت، به دنبال انتقال یحیی گل‌محمدی بود.

یحیی گل‌محمدی که سابقه کوتاه مدتی روی نیمکت تراکتور در کارنامه داشت، با این باشگاه برای قبول سرمربیگری‌اش بار دیگر به مذاکره نشست اما در نهایت طرفین با توجه به موانع شکل گرفته، به توافق نهایی در این رابطه دست نیافتند.

با این شرایط سرمربی سابق پرسپولیس همچنان دور از نیمکت سرمربیگری بعد از جدایی از جمع سرخپوشان کار را دنبال خواهد کرد و باید دید آینده او چه خواهد شد و چه زمانی دوباره به لیگ برتر بازخواهد گشت یا اینکه تصمیم به حضور در فوتبال خارج از ایران خواهد گرفت.

کد خبر 844800 برچسب‌ها یحیی گل محمدی ویژه ورزشی باشگاه تراکتور تبریز

دیگر خبرها

  • علیرضا قزوه: فصل دوم سرزمین شعر در حال ساخت است
  • قضاوت ۲ داور کشورمان در جام جهانی قطر
  • قضاوت دو داور ایرانی در جام جهانی ژیمناستیک
  • قضاوت ۲ داور ایرانی در جام جهانی ژیمناستیک هنری
  • قضاوت دو داور ژیمناستیک ایران در جام جهانی قطر
  • سوختگی؛ رتبه دوم سوانح در کشور
  • طرح کالابرگ الکترونیکی ادامه‌دار شد؟
  • گل محمدی- تراکتور؛ تصمیم مهم یحیی مشخص شد
  • ماجرای یحیی گل‌محمدی و تراکتور پایان یافت
  • شعر شاعر بهابادی در حمایت از عملیات سپاه پاسداران