Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@22:24:35 GMT

روستای سفتجان، سفیر نصف جهان در نمایشگاه بین المللی کتاب

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۰۶۰۹۷

روستای سفتجان، سفیر نصف جهان در نمایشگاه بین المللی کتاب

به گزارش ایرنا، در این غرفه علاوه بر 70 عنوان متنوع کتاب از نویسندگان فریدن، بخشی از گیاهان دارویی، خوراک های بومی و صنایع دستی به نمایش گذاشته شده است.
سفتجان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فریدن در غرب اصفهان است که در سال 1395، در دومین جشنواره ملی روستای دوستدار کتاب با ارائه چهار طرح 'خانواده دوستدار کتاب'، 'ختم کتاب'، 'کتاب در مزرعه' و 'کتاب در کانون' عنوان روستای دوستدار کتاب را از آن خود کرد و پس از آن نیز در جشنواره ها و نمایشگاه های مختلف درخشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرماندار فریدن امروز سه شنبه به هنگام بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در گفت و گو با ایرنا، هدف از برپایی این غرفه را معرفی غنای فرهنگی فریدن عنوان کرد و افزود: کتاب و کتابخوانی همواره مورد توجه مردمان این خطه بوده است همچنانکه درخشش تعداد قابل توجه مشاهیر، نویسنده و اهل قلم از این منطقه این موضوع را به اثبات می رساند.
به گفته وی این برنامه با هدف استقبال از هفته فرهنگی فریدن اجرا می شود که در آن چکیده ای از مهم ترین شاخصه ها و نمادهای منطقه از جمله کتاب برای عموم به نمایش گذاشته شده است.
17 تا 24 اردیبهشت هر سال به عنوان ' هفته فرهنگی فریدن' نامگذاری شده است.
سید تقی معین الدینی افزود: سایر برنامه های هفته فرهنگی فریدن به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان در خرداد برگزار خواهد شد.
وی به جایگاه فاخر کتاب در اندیشه مردم بخصوص روستاییان فریدن، اشاره و بیان کرد: علاوه بر روستای سفتجان، غرغن از توابع بخش مرکزی فریدن در سال 1394 ، در پنجمین کنگره ملی فرهنگ و هنر روستا و عشایر، عنوان روستای دوستدار کتاب را از آن خود کرده است .
به گفته وی با وجود آنکه آمار سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور مطلوب و امیدوارکننده نیست؛ در فریدن به دلیل پیشینه غنی فرهنگی و علاقه مندی پیشینیان به کتاب با وضعیت بهتری مواجه هستیم اما ضعف عمرانی و مالی، این جایگاه ارزشمند را تحت شعاع قرار داده است.
فرماندار فریدن به اهمیت بالای کتاب، قلم و نویسندگی در دین و فرهنگ اسلام اشاره کرد و افزود: گذر از سنت به مدرنیته هنوز نتوانسته است ماهیت ارزشمند کتاب و شکل سنتی آن را تغییر دهد و کتاب همچنان در فرهنگ و تفکر ما از جایگاه ویژه برخوردار است.
وی بیان کرد: در جامعه ای که کتاب با زندگی مردمان آنها عجین شده باشد آسیب های اجتماعی کاهش می یابد چرا که تاثیری که کتاب بر روح و جان آدمی می گذارد عمیق، ماندگار و پایدار است.
معین الدینی از اصفهانی ها و فریدنی های مقیم تهران و سایر علاقه مندان به حوزه نشر و فرهنگ دعوت کرد از غرفه فریدن به عنوان سفیر کتابخوانی اصفهان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کنند.
نخستین غرفه کتاب و فرهنگ فریدن با مشارکت فرمانداری، بخشداری مرکزی، دهیاری سفتجان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، اداره کتابخانه مرکزی، منابع طبیعی، انتشارات نهال و کانون تبلیغات جارچی فریدن در نمایشگاه تهران دائر شده است.
در حاشیه این رویداد فرهنگی، کتاب 'گل بوته های بوستان ایثار' درباره شهدای فریدن که به همت اداره بنیاد شهید و امور جانبازان این شهرستان به چاپ رسیده است، به مهمانان و بازدید کنندگان اهدا می شود.
'نهال'، تنها انتشارات فعال مستقر در غرب استان از سال 1378 تاکنون بیش از 50 جلد کتاب منتشر کرده است. یکی از کتاب های این نشر با نام 'مدیریت بازاریابی' تالیف 'فرشید مقصودی گنجه' به عنوان منبع آزمون دکترا معرفی شده است.
اجرای برنامه های متنوع نظیر دیوار یار مهربان، اهداء دانایی به کودکان اهداء زندگی به ماهیان، یار مهربان در طبیعت، یار مهربان در اعتکاف و تلاش برای طرح پایتخت کتاب ایران در سال های گذشته از جمله برنامه های با محوریت کتاب در فریدن بوده است.
به گزارش ایرنا، در زمان حاضر پنج کتابخانه عمومی با تعداد افزون بر سه هزار عضو در فریدن وجود دارد که میانگین امانت کتاب در آنها در یک ماه بیش از 5 هزار و پانصد جلد بوده است. فضای مطالعه در فریدن اکنون یک ونیم درصد است که در مقایسه با 8 درصد پیش بینی شده در افق 1404 به گفته مسوولان بسیار پایین است.
با این وجود بنا به اظهار مسوولان، فریدن حائز رتبه های برتر استانی و کشوری در بخش کتاب و کتابخوانی بوده است.
کتابخانه عمومی دانشوران فریدن نیز بنا به اظهار مسوولان، از نظر تعداد اعضا و نیز تعداد امانت کتاب جزو پنج کتابخانه برتر استان و 10 کتابخانه برتر کشور است.
183 باب کتابخانه نهادی، 120 کتابخانه مشارکتی و پنج باب کتابخانه مستقل در اصفهان فعالیت دارند.
سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار 'خواندن توانستن است' چهارم اردیبهشت 98 کار خود را در مصلی امام خمینی (ره) آغاز کرد و تا 14 اردیبهشت ماه دایر است.
در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سه هزار و 200 ناشر با حدود 437 هزار کتاب شامل دو هزار و 400 ناشر داخلی با 300 هزار عنوان کتاب و حدود 800 ناشر خارجی از 30 کشور جهان با 137 هزار عنوان کتاب حضور دارند.
در بخش ناشران عمومی حدود 14 هزار متر مربع فضا برای حضور 988 ناشر تدارک دیده شده است که 141هزار و 861 عنوان کتاب را عرضه خواهند کرد.
در بخش کودک و نوجوان نیز 251 ناشر در فضایی به وسعت حدود 6 هزار متر مربع، 24هزار و 13 عنوان کتاب را عرضه می کنند. در بخش دانشگاهی نیز 428 ناشر در فضایی بیش از 6 هزار و 235 متر مربع، 60 هزار و13عنوان کتاب را در سالن های کاملا مسقف زیر چادر به نمایش و فروش گذاشته اند.
همچنین در سالن‌های آموزشی 97 ناشر در فضای حدود سه هزار و 231 متر مربع به ارائه 17 هزار و 445 عنوان کتاب پرداخته اند.
فریدن با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
6026/9861
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 اداره فرهنگ و ارشاد جامعه جهان دین نمایشگاه بین المللی کتاب 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۶۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات و ساعت بازدید نمایشگاه کتاب اعلام شد

جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با مدیران سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی، قائم مقام و سخنگو؛ سعید مجیدی، مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی و حسین تیموری؛ مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ علیرضا نادعلی شهرستانکی، عضو و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و همچنین نمایندگان نمایندگان دستگاه‌های مختلف مشارکت کننده در برگزاری نمایشگاه کتاب برگزار شد. 

پیرنگ جدی نمایشگاه امسال موضوع فلسطین و غزه خواهد بود

در این جلسه علی رمضانی از دستگاه‌هایی که در برگزاری سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های دیگری که دل در گرو بزرگترین رویداد فرهنگی کشور دارند، کمک کردند تا این اتفاق در سطح کشور و بین‌الملل توانست خوش بدرخشد تشکر کرد و گفت: سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با تمهید ویژه‌ای که در حوزه ساخت و بهره‌برداری مصلی امام خمینی (ره) صورت گرفته، برگزار می‌شود. بخش‌هایی از پیشرفت این مجموعه در ایام برگزاری نماز عید فطر قابل مشاهده بود. ساعت کاری این دوره از نمایشگاه همانند سال‌های گذشته از ۱۰ تا ۲۰ است و در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه به مدت یک ساعت تمدید می‌شود. روز‌های برگزاری این دوره از نمایشگاه همزمان با دهه کرامت و ایام جشن و سرور در فضای کلی کشور همراه است.

قائم مقام سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بیان کرد: میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کشور هند است. جمهوری اسلامی ایران مذاکرات مربوط به میهمان ویژه را از دو تا سه سال قبل انجام می‌دهد. با کشور هند از سال ۱۴۰۱ برای حضور در دوره سی‌وپنجم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفتگو شده بود. ایران هم در نمایشگاه کتاب آتی دهلی نو میهمان ویژه این کشور خواهد بود. کشور‌های مختلفی برای حضور در بخش ناشران خارجی و بین‌المللی ثبت‌نام کردند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه درباره میزان استقبال ناشران از این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد و گفت: ثبت‌نام ناشران در حوزه داخلی و خارجی از اسفند ماه ۱۴۰۲ آغاز شده بود. همچنین عملیات اجرایی نمایشگاه آغاز شده و نقشه جانمایی ناشران در مرحله نهایی‌سازی است. ناشران سراسر کشور استقبال بسیار خوبی برای حضور در نمایشگاه دارند و باید بیش از سال‌های گذشته برای حضور ناشران ظرفیت اختصاص دهیم. شبستان مصلی امام خمینی (ره) به عنوان بخش ناشران عمومی با بیشترین تقاضا رو به رو است و با افزایش تقاضای حدود ۷ هزار متری برای غرفه مواجه هستیم. تلاش می‌کنیم با اصلاح نقشه این مطالبه را پاسخ دهیم. فعالیت‌های فرهنگی در این دوره از نمایشگاه پیگیری مفصل‌تری شده و خواهد شد تا دستگاه‌های مختلف در ایام نمایشگاه به بازدیدکنندگان خدمات فرهنگی ارائه دهند. 

رمضانی با بیان اینکه پیرنگ جدی نمایشگاه امسال موضوع فلسطین و غزه خواهد بود. گروه‌های فلسطینی و گروه‌های داخلی فعال در حوزه فلسطین با مردم در مورد مسائل فلسطین و مقاومت صحبت و از این ظرفیت تبیینی استفاده می‌کنند. 

وی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یک فعالیت و همگرایی جمعی دانست و گفت: این نمایشگاه الگوی مدیریت مشارکت در بین رویداد‌های کشور است که برای برگزاری آن قریب به ۷۰ دستگاه دخیل هستند. بخش مجازی این دوره از نمایشگاه همچنان فعال است و مردم از سراسر کشور می‌توانند از نمایشگاه استفاده کنند.

قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنچمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به شعار «بخوانیم و بسازیم» افزود: ساختن آینده و امید در شعار نمایشگاه در نظر گرفته شده و پایه آن آگاهی و خواندن است. این شعار تا پایان سال در تمام مجموعه فعالیت‌های کتابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده می‌شود. از شعار سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با عنوان «آینده خواندنی است» نیز در طول سال استفاده شد. 

رمضانی با بیان اینکه پیمانکاران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مستقر هستند، گفت: مجموعه‌های مدیریت بحران، اورژانس، آتش نشانی، کمیته ایمنی و سلامت و... با بازدید زود هنگام از نمایشگاه می‌توانند تدارکات لازم را در نظر بگیرند. بیمه نمایشگاه و بیمه کلی در مورد افراد مانند سال گذشته انجام خواهد شد. 

وی درخصوص حضور رسانه‌ها برای پوشش اخبار سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد و گفت: حجم بالایی از رسانه‌ها تقاضای حضور در این دوره از نمایشگاه را داشتند. رسانه‌های خارجی نیز در این دوره از طریق نمایشگاه و معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر هستند. با توجه به اجتماع بسیار قابل توجه حضور مردم در نمایشگاه مجموعه پیشنهاد می‌شود فرمانداری و استانداری موضوع استقرار صندوق‌های رای را در دستور کار قرار دهند. 

علی رمضانی در پایان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یک نمایشگاه خانوادگی عنوان کرد و گفت: این ویژگی برای نمایشگاه کتاب یک مزیت است و در دو سال گذشته تلاش شد در این حوزه فعالیت‌هایی داشته باشیم. همچنین در بخش کودک و نوجوان با بیشترین حجم مراجعه بازدیدکنندگان رو به رو خواهد بود. مجموع این ویژگی‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک مزیت است. برگزاری ۳۵ دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بین نمایشگاه‌های دنیا ممتاز است و جزو چند نمایشگاه پر پیشینه و مستمری است که برگزار می‌شود. 

در ادامه این جلسه، حاضران درباره تعیین زمان مشخص برای ورود و خروج کتاب‌ها، دوری از فعالیت‌های یکنواخت و روی آوردن به فعالیت‌های خلاقیت محور، هماهنگی محتوای تبلیغات داخل نمایشگاه، هماهنگی برای کنترل حجم عبور و مرور در ایام برگزاری نمایشگاه، نظارت بر غرفه‌های بهداشتی و غذایی نمایشگاه، تاکید بر بیمه بازدیدکنندگان و مجریان برگزاری نمایشگاه، آمادگی سازمان زیباسازی شهر تهران برای اکران تبلیغات محیطی نمایشگاه، هماهنگی شرکت‌های خدمات حمل و نقل عمومی برای ارائه خدمات به بازدیدکنندگان، تقویت مشارکت استادان و دانشجویان برای حضور در نمایشگاه، ارائه خدمات کمی و کیفی از سوی سازمان تاکسیرانی به بازدیدکنندگان نمایشگاه، خدمات‌رسانی بهتر به مردم در نمایشگاه با تقویت خطوط منتهی به مصلی، خدمات‌رسانی بهتر از سوی شرکت واحد به معلولان و جانبازان، آمادگی شرکت ملی پست برای ارائه خدمات به بازدیدکنندگان حضوری و مجازی، الزام غرفه داران به نصب خاموش کننده در محل غرفه، پررنگ شدن فعالیت‌های فرهنگی در نمایشگاه با توجه به مناسبت‌های پیش رو و شعار نمایشگاه، برگزاری برنامه‌های مشترک بین ایران و هند با توجه به زبان و فرهنگ مشترک، تدارک برنامه‌های متنوع در حوزه کودک و نوجوان و... بحث و گفتگو کردند.  

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد
  • فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟
  • ثبت‌ نام کتابفروشی‌ ها در سامانه «بازار کتاب»
  • جزئیات برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
  • جزئیات و ساعت بازدید نمایشگاه کتاب اعلام شد