Web Analytics Made Easy - Statcounter

ده روز بعد از انتشار نامه‌ی احمدتوکلی در خصوص حذف انحصار از بازار خدمات حقوقی، روز جمعه مورخ 30 فروردین‌ماه 98 مردم ولایت مدار دارالعباده یزد در طوماری از احمدتوکلی رئیس هیئت‌مدیره سازمان مردم‌نهاد شفافیت و عدالت اعلام حمایت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حق‌الوکاله‌های نجومی، در دسترس نبودن خدمات حقوقی مطلوب و باکیفیت، تماماً منجر شده تا مردم درگرفتن وکیل با مشکل مواجه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جامعه‌ی فعلی وکالت به یک کالای لوکس مبدل شده است که به گفته‌ی شهبازی نیا رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای ایران  تنها 10 درصد مردم در پرونده‌هایشان وکیل دارند.

از سوی دیگر سالانه فارغ‌التحصیلان حقوقی قابل‌توجهی به جرگه بیکاران کشور وارد می‌شوند. این در حالی است که هرساله تنها 3 الی 4 درصد متقاضیان آزمون وکالت پذیرفته می‌شوند. در این راستا لاهوتی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در خصوص خدمات فارغ‌التحصیلان حقوقی به جامعه گفت: «بسیاری از جوانان که در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند از طریق جذب در بازار خدمات حقوقی، هم به جامعه خدمت کنند و هم مشکل اشتغال آن‌ها حل شود؛ نمی‌دانم چرا کانون وکلا، این فرصت شغلی را محدود کرده‌ و تمایلی به افزایش وکیل ندارد».

کارشناسان معتقدند که ریشه گرانی و بی‌کیفیتی خدمات حقوقی و بخش قابل‌توجهی از بیکاری فارغ‌التحصیلان حقوقی به سازوکارهای سلبی و انحصارطلبانه کانون وکلا و کمبود وکیل در کشور بازمی‌گردد. حدود 15 ماه است طرحی باهدف افزایش وکیل و تسهیل دسترسی مردم به خدمات حقوقی تحت عنوان طرح جامع آموزش و پذیرش وکالت در مجلس اعلام وصول‌شده است؛ اما تاکنون خبری قطعی از این طرح به گوش نرسیده است.

در این راستا به‌تازگی احمدتوکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و اقتصاددان از روند انحصارطلبانه کانون وکلا به ریاست و نمایندگان مجلس گلایه کرده و در نامه‌ای اعتراض خود به مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است. اما بعد از انتشار نامه‌ی توکلی، اعضای هیئت‌مدیره کانون وکلا از شهبازی نیا رئیس اسکودا سعید باقری و حتی برخی وکلای پایه‌یک در رسانه‌های در اختیار خود اقدام به تخریب شخصیت این فرد اقتصاددان کردند.

مگر احمدتوکلی چه گفت؟

لازم است به قسمتی از نامه‌ی توکلی به نمایندگان مجلس که گویا بر مدافعان انحصار سخت تمام شده است، اشاره کنیم.

 احمدتوکلی ضمن اشاره به معیوب بودن چرخه خدمات حقوقی در خصوص انحصار در بازار خدمات حقوقی در نامه‌ی مذکور نوشت: «معیوب بودن چرخه خدمات حقوقی در کشور ما بر کسی پوشیده نیست چنانکه متولیان نهاد وکالت نیز اذعان می‌کنند که صرفاً 10 تا 15 درصد پرونده‌های قضایی با حضور وکیل دادگستری حل‌وفصل می‌شود. به نظر می‌رسد منافع صنفی مانع رونق بازار خدمات حقوقی است».

وی در ادامه‌ی نامه در خصوص انحصار در بازار خدمات حقوقی نوشت: ازنظر اقتصادی وقتی ورود به بازار کالا یا خدمتی محتاج کنترل حاکمیت باشد تا عدم اطلاع مصرف‌کننده باعث خسارت به وی نشود، مانند بازار خدمات درمانی یا خدمات حقوقی، بازار انحصار چندجانبه پیش می‌آید. در اینجا اگر اختیار ورود تولیدکننده و عرضه‌کننده جدید را به اعضای همان صنف بسپاریم، به دلیل وجود تعارض منافع و میل به انحصار، باید انتظار این را داشته باشیم که در برابر متقاضیان تازه‌نفس ورود به بازار موانع غیر لازم خلق شود».

توکلی تنها نیست

ده روز بعد انتشار نامه‌ی احمدتوکلی در خصوص حذف انحصار از بازار خدمات حقوقی، روز جمعه مورخ 30 فروردین‌ماه 98 مردم ولایت مدار دارالعباده یزد در طوماری از احمدتوکلی رئیس هیئت‌مدیره سازمان مردم‌نهاد شفافیت و عدالت اعلام حمایت کردند.

با حذف انحصار از بازار خدمات حقوقی بازاری رقابتی شکل می‌گیرد. در چنین بازاری قدرت چانه‌زنی مردم بالا و ارائه‌دهندگان خدمات حقوقی بر سر به دست آوردن موکلین خود با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. در چنین بازاری برنده واقعی مردم هستند. امید است نمایندگان مجلس با در نظر گرفتن منفعت عمومی جامعه و با توجه به ظرفیت قابل‌توجه حرفه‌ی وکالت برای ایجاد اشتغال هر چه زودتر در خصوص این طرح تصمیم درست را اتخاذ کنند.


 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۹۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح سیاست های راهبردی سال جاری کانون در مرکز چالدران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   زهرا آب سوران مدیرکل کانون استان با حضور در مرکز چالدران و دیدار با همکاران ضمن قدردانی از زحمات آنها، با بررسی عملکرد سال گذشته به بحث و گفت و گو نشست.

آب سوران در این دیدار به سه رویکرد مرکز محوری، نوجوان محوری و مخاطب محوری از سیاست های راهبردی کانون اشاره کرد و به پیش بینی برنامه های خلاق پیرامون سه محور تاکید نمود.

 اجرای طرح کانون مدرسه و فعالیت های عمومی، برگزاری کارگاه های تخصصی، فعالیت های کتاب محور، جشنواره ها، جذب و پایدارسازی اعضا، فعالیت های شاخص، دید نو در اجرای فعالیت ها، فعالیت های خانواده محور، فضاسازی، معیارهای مرکز موفق، کتابها و سرگرمی های جدید، بهره برداری از تجربیات و ایده های نو از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

در این ماموریت مدیرکل کانون استان  با حضور در شهرداری چالدران، پیرامون طرح های تعمیراتی  مرکز با شهردار شهرستان بحث و گفت و گو کرد.

بالازاده شهردار چالدران نیز ضمن تاکید بر فعالیت های فرهنگی و تأثیرگذاری آن در بین کودکان و نوجوانان از اعلام آمادگی شهرداری در حمایت از طرح های پیشنهادی کانون خبر داد.

دیگر خبرها

  • ارائه آموزشهای حقوقی به بیش از ۷هزار مشاور املاک و خودرو در البرز
  • مخالفت با ارجاع گزارش وضع بازار دارو به قوه قضاییه
  • ۸۰ هزار عضو داریم/با انبوهی از شکایت‌ها مواجهیم
  • با ۸۰ هزار عضو ۷۰۰ شکایت در ماه داریم
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
  • مخالفت با بررسی طرح نظام قانونگذاری بر اساس اصل ۸۵
  • ماجرای منع دفاتر خدمات قضایی از ثبت اظهارنامه برای مقامات دولتی
  • تشریح سیاست های راهبردی سال جاری کانون در مرکز چالدران
  • تاثیر منفی سیاست های ارزی بر بازار سرمایه
  • اصلاح سیاست‌های ارزی باعث کاهش التهابات بازار می‌شود