Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@08:13:50 GMT

تقاضای موکلم برای عفو رهبری به دادسرای ارشاد ارائه شد

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۱۱۴۰

تقاضای موکلم برای عفو رهبری به دادسرای ارشاد ارائه شد

تهران- ایرنا- وکیل مدافع ویدا موحد، معروف به دختر خیابان انقلاب که از سوی دادگاه به یک سال حبس محکوم شد و در زندان به سر می برد از ارائه تقاضای موکلش مبنی بر برخورداری از عفو رهبری به سرپرست دادسرای ارشاد خبر داد.

پیام درفشان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا درباره آخرین وضعیت پرونده ویدا موحد معروف به دختر خیابان انقلاب و برخورداری او از آزادی مشروط و عفو اخیر رهبری اظهار داشت: پیرو مراجعه حضوری به زندان شهرری به منظور پیگیری وضعیت موکل با راهنمایی و همراهی مسئولان و همچنین انجام مذاکره با معاون قضایی زندان، اعلام شد که در تاریخ 26 فروردین امسال، معاونت قضایی زندان اقدام به ارسال درخواست اعلام وضعیت قطعیت حکم از طرف قاضی اجرای احکام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این وکیل دادگستری افزود: بر اساس این اعلام به اجرای احکام مراجعه کردم که قاضی اعلام کرد در روز جاری (سه شنبه 10 اردیبهشت) قطعی شدن حکم ویدا موحد به زندان شهرری اعلام شده است.
درفشان بیان کرد: در پرونده حاضر با توجه به اعتراض نکردن دادستانی به رای محکومیت یک سال حبس موکل و در نتیجه قطعی شدن این حکم، موکل می تواند از عفوی که اخیرا مقام معظم رهبری ابلاغ کردند استفاده کند.
وکیل ویدا موحد ادامه داد: همچنین در مراجعه ای که امروز به اجرای احکام دادسرای ارشاد داشتم اعلام شد که سرپرست دادسرا نیز باید بنا بر اختیارات و مسئولیت قانونی با اعطای عفو موافقت کند که بر این اساس لایحه ای با تشریح وضعیت موکل و جوانب مختلف پرونده نوشته و به دادسرا ارائه کردم تا تقاضای بهره مندی ویدا موحد از عفو رهبری هرچه سریع تر صورت پذیرد.
درفشان توضیح داد: بر اساس موازین قانونی برای اعطای آزادی مشروط یا عفو باید چندین مرجع قانونی با این موضوع موافقت کنند که یکی از این مراجع، شورای طبقه بندی زندان است که این شورا با توجه به رفتار زندانی در ایام حبس، نسبت به بررسی استحقاق برخورداری زندانی از آزادی مشروط، عفو یا مرخصی اقدام و نتیجه را به اجرای احکام اعلام می کند.
وی افزود: همچنین قاضی اجرای احکام پس از دریافت نظر زندان دارای این اختیار قانونی است که با توجه به محتویات پرونده و نظریه زندان و سوابق قبلی زندانی نسبت به موافقت یا مخالفت با عفو، تقاضای آزادی مشروط یا مرخصی، نظر مستدل بدهد که در این قسمت قاضی اجرای احکام مربوطه نسبت به انتقال نظر مستدل خود به سرپرست اجرای احکام اقدام کرده و سرپرست اجرای احکام نظر نهایی را خطاب به دادگاه صادرکننده حکم اعلام می کند.
وکیل ویدا موحد گفت: در ادامه این روند، قاضی صادرکننده حکم نیز با توجه به داشتن این جایگاه که مستمع اظهارات متهم در جلسه دادرسی بوده و اساسا قضاوت توسط این مرجع انجام می شود و با اشراف به مجموع سیر تحقیقات مقدماتی و اظهارت متهم در جلسه دادرسی، نسبت به تامین مجازات در چهارچوب کیفرخواست و همچنین موافقت با آزادی مشروط یا عفو اقدام می کند.
درفشان بیان کرد: در پرونده ویدا موحد با سوالات متعدد از ناحیه افکار عمومی و شهروندان مواجه هستیم، مبنی بر اینکه وقتی متهم از عمل خویش ابراز ندامت کرده و همچنین با توجه به اینکه دارای طفل خردسال است، چرا قاضی پرونده رای بر برائت صادر نکرده است؟
این وکیل دادگستری توضیح داد: در پاسخ به این سوال باید توجه داشت که قاضی در چهارچوب کیفرخواست دارای اختیار تشدید یا تقلیل کیفر در حکم صادره است و به موجب کیفرخواست صادره توسط دادستانی با استناد به بند ب ماده 639 قانون مجازات اسلامی درخواست صدور مجازات برای موکل شده بود که مجازات آن از یک تا 10 سال حبس بود، اما قاضی با لحاظ کردن مواردی از قبیل اینکه متهم فاقد هرگونه نقش برنامه ریزی در ارتکاب عمل بوده و اینکه تبعات منفی عملکرد موکل موجب ورود صدمه به خود و فرزند خردسالش شده و ابراز پشیمانی و ندامت کرده، در نتیجه در یک اقدام انسانی اقدام به صدور حداقل مجازات قانونی کرده است.
وی ادامه داد: بنابراین قاضی نمی تواند فراتر از قانون و خارج از کیفرخواست عمل کند و مسئله دیگر این است که عدم اطلاع افکار عمومی نسبت به این پرونده منجر به شیوع شایعاتی در فضای مجازی و برخی رسانه ها شده بود مبنی بر اینکه موکل مدت هاست در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برد و حتی عنوان شده بود ویدا موحد توسط دستگاه قضایی معدوم شده است؛ نشر این شایعات منجر به تشویش اذهان عمومی شده بود و به خاطر عدم امکان انتساب این امور غیرواقعی به مراجع قضایی و امنیتی تصمیم بر انتشار اخبار صحیح در خصوص پرونده موکل در رسانه های رسمی داخلی گرفتیم.
درفشان در پایان با اشاره به ملاقات حضوری با ویدا موحد در تاریخ 28 فروردین 98 گفت: متاسفانه موکل به شدت دچار کاهش وزن و کسالت شده و فرزند او نیز از دوری مادر دچار بیماری شده است که انتظار می رود سرپرست دادسرای ارشاد در همراهی با دادگاه صادر کننده حکم که با تحقیق از متهم متوجه عدم وجود سوء نیت امنیتی در وی شده و پشیمانی و ندامت او را احراز کرده، هرچه سریع تر با رویکرد بشردوستانه نسبت به برخورداری موکل از عفو رهبری و آزادی از زندان مساعدت کنند.
اجتمام*9104*9482*1193

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي دختر خيابان انقلاب عفو رهبري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۱۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نزدیک به ۵۰۰ هزار بشکه‌ای پیش‌بینی برای تقاضای جهانی نفت

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی خود درباره تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۲۴ میلادی را نسبت به برآورد پیشین خود نزدیک به ۵۰۰ هزار بشکه افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود افزایش تولید نفت خام ایالات متحده را برای سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی اندکی بیشتر از برآورد پیشین اعلام کرد و پیش‌بینی‌ درباره قیمت‌های جهانی داخلی نفت را هم افزایش داد.

طبق پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام ایالات متحده امسال با افزایش حدود روزانه ۲۸۰ هزار بشکه به ۱۳ میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه می‌رسد، این رقم در سال ۲۰۲۵ میلادی با ۵۱۰ هزار بشکه افزایش به ۱۳ میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش از پیش‌بینی کرده بود تولید نفت خام این کشور امسال با روزانه ۲۶۰ هزار بشکه و در سال آینده میلادی ۴۶۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

این اداره تازه‌ترین پیش‌بینی خود درباره مصرف نفت آمریکا در سال ۲۰۲۴ میلادی را نسبت به برآورد پیشین ثابت نگه داشت و اعلام کرد با افزایش روزانه ۲۰۰ هزار بشکه‌ای به ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

جیوانی استانوو، تحلیلگر مؤسسه یوبی‌اس در این باره گفت: افزایش پیش‌بینی‌های تولید احتمالاً به‌دلیل فرض افزایش قیمت‌ها بوده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد قیمت نفت خام برنت امسال به‌طور میانگین ۸۸ دلار و ۵۵ سنت برای هر بشکه باشد که نسبت به برآورد پیشین ۸۷ دلاری افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس برآورد این اداره، قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا در سال ۲۰۲۴ میلادی به‌طور میانگین ۸۳ دلار و ۷۸ سنت برای هر بشکه باشد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ماه مارس پیش‌بینی کرده بود که قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی امسال به‌طور میانگین ۸۲ دلار و ۱۵ سنت به ازای هر بشکه خواهد بود.

این نهاد زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکا در گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی ماهانه خود اعلام کرد که این افزایش نشان‌دهنده انتظارها از افزایش شدید ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت در سه ماه جاری و خطرهای ژئوپلیتیک کنونی است.

 بازنگری افزایشی در تقاضای جهانی نفت

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین یادآور شد که در برآوردهایش تقاضای جهانی طی دو سال گذشته را دست پایین اعلام کرده است.

این نهاد مصرف جهانی نفت و سوخت مایع در سال ۲۰۲۲ میلادی را حدود ۹۹ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه اعلام کرد که نسبت به برآورد پیشین حدود ۷۹۰ هزار بشکه بیشتر است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در این گزارش برآوردش برای تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی را از روزانه ۱۰۱ میلیون بشکه به روزانه ۱۰۱ میلیون و ۹۶۰ هزار بشکه افزایش داد.

این اداره برای سال ۲۰۲۴ میلادی انتظار دارد تقاضای جهانی روزانه نفت خام حدود ۱۰۲ میلیون و ۹۱۰ هزار بشکه باشد که نسبت به برآورد پیشین ۴۸۰ هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش خود آورده است که منابع رشد ثابت باقی می‌ماند؛ کشورهای آسیایی خارج از سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) به‌ویژه چین و هند در پیش‌بینی‌ها رشد تقاضای جهانی سوخت مایع را افزایش می‌دهند، اگرچه انتظار رشد قابل‌توجهی در خاورمیانه و ایالات متحده هم وجود دارد.

دیگر خبرها

  • بیش از ۶۰۰ مددجوی کرمانی مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند
  • قتل همسر پس از اقدام به خودکشی
  • تقاضای جهانی فولاد دستخوش تغییر شد
  • افت رشد تقاضای جهانی طلای سیاه
  • اعلام وصول تقاضای بررسی طرح نظام قانونگذاری طبق اصل ۸۵
  • معمای تقاضای خودرو
  • آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی برای تقاضای نفت را کاهش داد
  • حکم اعدام یک زندانی دیگر در آمریکا اجرا شد
  • پیش‌بینی افزایش حدود ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضای جهانی نفت
  • افزایش نزدیک به ۵۰۰ هزار بشکه‌ای پیش‌بینی برای تقاضای جهانی نفت