Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@07:14:20 GMT

میراث‌ فرهنگی خلیج فارس در خطر است!

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۵۴۰۰

میراث‌ فرهنگی خلیج فارس در خطر است!

شاید به خاطر اقلیم بیابانی‌اش، دست و دل‌شان برای هزینه کردن یا صدور مجوزهای باستان‌شناسی و حفاظت از نوار مرزی خلیج‌فارس نمی‌لرزد؛ بیابانی نامدار با بندر دوره ساسانی‌اش که با پایان کار حفاران غیرمجاز، حالا نوبت به شرکت‌های خصوصی و غیرخصوصی‌اش رسیده...

به گزارش ایسنا، نخست حفاران غیرمجاز محوطه را چیزی شبیه به پنیر فرانسوی کردند، آن‌قدر چاله‌ها عمیق شدند تا در مناطق نزدیک خلیج‌فارس گاه به آب رسیدند و در زمین‌های دورتر، به سازه‌های معماری که دیگر قابل برداشت نبود و حالا شرکت‌های خصوصی با کشیدن دیوارهایی در نقش حصار، به همان زمین‌ها تعرض می‌کنند، زمین‌هایی که حریم «خلیج فارس» ند و این روزها حرف و حدیث پشت سرشان زیاد و چشم‌های طمع به آن دوخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرقی نمی‌کند نجیرم باشد، یا بتانه. دیر باشد یا بردستان، بوشهر باشد یا سیراف. امروز دیگر در مرز این نوار آبی و در کتاب‌هایی که به نظر می‌رسد قرار است فقط نام «خلیج فارس» را یدک بکشند، تا چشم کار می‌کند تپه‌های خاکی، اسکلت‌های فلزی از شهرک‌های صنعتی و نخاله‌های ساختمانی ریخته شده‌اند و تنها سرمایه‌ی کنونی این مناطق را تکه‌های شکسته سفال، کتیبه‌های از وسط دو نیم شده و سنگ‌های شکسته شده‌ی آسیاب و خاکی که بیشتر شبیه نخاله‌های ساختمانی است، تا خاک یک بیابان با سفال‌ها و ظروف شکسته شده‌ی روی خاک و سازه‌های نیمه تخریب شده از حفاری‌های غیرمجاز پر کرده است.

هر چند در گذشته گاهی اوقات پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی از محل اعتباراتی که باقی می‌ماند، پروژه‌ای را هم برای کاوش و بررسی مطالعاتی در این محوطه‌ی تاریخی اختصاص می‌داد و با عقب‌نشینی‌هایی که معمولاً اداره میراث فرهنگی استان بوشهر دارد به نظر می‌رسید آن خود را از همه‌ی داستان‌ها کنار کشیده، اما با اتفاقات و هشدارهای دوستداران میراث فرهنگی، به نظر می‌رسد مدتی است پژوهشکده باستان‌شناسی قصد ورود به وضعیت محوطه‌های باستانی این منطقه را دارد.

بتانه و مرزهایی که شرکت‌های خصوصی در حریم خلیج فارس کشیده‌اند

سیامک سرلک - معاون پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - بعد از انجام بررسی‌هایی روی محوطه‌های تاریخی این مناطق باستانی به ایسنا می‌گوید: دو دور گزارش تخریب‌های سواحل کرانه شمالی خلیج فارس با تکیه بر سیراف، نجیرم و دیگر محوطه‌ها را حدود دو هفته گذشته (اواخر فروردین) برای معاونت میراث فرهنگی کل کشور ارسال کردیم، اما فعلاً پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه پژوهشکده باستان‌شناسی در دوره مدیریت جدید این پژوهشکده روی مطالعات خلیج فارس متمرکز شده و تلاش‌هایی نیز در این زمینه در اواخر سال ۹۷ انجام شد، ادامه می‌دهد: سفری به هرمزگان داشتیم و با مسؤولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان صحبت کردیم، قول‌هایی نیز برای تأمین اعتبار دادند اما عمل نکردند.

او همچنین به صحبت‌هایش با مسؤولان سازمان مناطق آزاد قشم و بدقولی آن‌ها در این زمینه اشاره می‌کند و می‌افزاید: مسؤولان سازمان مناطق آزاد کیش هم وعده‌هایی در مورد شهر «حریره» دادند حتی ما مجوز کاوش هم صادر کردیم اما در نهایت گفتند ما پول نداریم. با سفر رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی به خوزستان نیز همین اتفاقات افتاد.

وی با اشاره به اینکه پژوهشکده باستان‌شناسی برای مطالعات سواحل خلیج فارس و دریای مکران تلاش زیادی کرد، افزود: متأسفانه ما نتوانستیم برای اجرای طرح مطالعات خلیج فارس تأمین اعتبار کنیم و مسؤولان ذی ربط در هرکدام از استان‌های ساحل خلیج فارس هم به عناوین مختلف تأمین بودجه نکردند. در حال حاضر نیز با مشکل مالی- اعتباری پژوهشگاه مواجه هستیم.

معاون پژوهشکده باستان‌شناسی در توضیح علت بی‌توجهی به صحبت‌های کارشناسان و باستان‌شناسانی که از رها بودن محوطه‌های باستانی خلیج‌فارس و لزوم کاوش در ان‌ها صحبت‌می‌کنند، بیان می‌کند: فاجعه عمیق‌تر از این حرف‌هاست. هرکدام از باستان‌شناسان صرفاً منطقه مورد کاوش خود و اطراف آن را می‌بینند. مسأله اصلی و اولویت در محوطه‌های باستانی خلیج فارس حفاظت از این محوطه‌هاست که این کار بر عهده‌ی معاونت میراث فرهنگی و دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی است.

سرلک تأکید می‌کند: نیروی برای حفاظت و بودجه با هدف تأمین زیرساخت‌های حفاظتی در اختیار پژوهشکده باستان‌شناسی نیست. باستان‌شناسان نیز با وجود اعلام هشدارهای پی در پی راه به جایی نمی‌برند و هر روز شاهد تعرض و تخریب محوطه‌های باستانی زیادی در سواحل شمالی خلیج فارس هستیم.

قول و قرارها در طول این سال‌ها کم نبودند، حمیده چوبک رئیس سابق پژوهشکده باستان‌شناسی ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ درباره‌ی اقداماتی که این پژوهشکده می‌تواند برای حفاظت از این محوطه‌های تاریخی در خلیج فارس انجام دهد، به ایسنا گفته بود: «آخرین اقدامات برای حفاظت از محوطه‌های تاریخی در حاشیه خلیج‌فارس در دست بررسی هستند. در طول سال گذشته از محوطه‌های این محدوده‌ی تاریخی بازدید کرده‌ایم و گزارش‌هایی منتشر شده‌اند، همچنین برای حفظ آن‌ها نامه‌نگاری‌های زیادی انجام شده‌اند، اما با این وجود فکر می‌کنیم باید از طریق کاوش‌ها حضور فعالی در این زمینه داشته باشیم.

او نامه‌نگاری برای انجام بررسی‌های میدانی در محوطه‌های تاریخی مانند بدر «بتانه» و «سیراف» را از مهمترین اقدامات پژوهشکده باستان‌شناسی در این زمینه می‌داند.»

حفاری‌های غیرمجازی که به سازه تاریخی رسیده‌اند - بتانه

وی در حتی ۱۴ اردیبهشت ۹۶ و زمانی که همچنان در همان سمت بود، با اعلام حضور حسین توفیقیان، باستان‌شناس در منطقه‌ی «دَیِر» در استان بوشهر اعلام کرده بود: این باستان‌شناس به عنوان نماینده پژوهشکده باستان‌شناسی از بندر «بتانه» و یکی دیگر از بنادر منطقه بازدید کرده است، که متأسفانه این بنادر به شدت مورد تعرض قرار گرفته‌اند. امیدوارم با حضور باستان‌شناسان در منطقه و آغاز مطالعات در این دو بندر تاریخی در استان بوشهر، بتوانیم جلوی تخریب‌های بیشتر را بگیریم.

در حال حاضر گزارش تهیه‌شده توسط این باستان‌شناس به معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری فرستاده شده تا از سوی آن‌ها نیز بررسی‌های مورد نیاز انجام شود. براساس گزارش ارائه شده دیوارسازی‌ها، تخریب‌ها و تعرض‌ها به بندر تاریخی «بتانه» آسیب‌های زیادی به این محوطه‌ی تاریخی وارد کرده است.»

بتانه و مرزهایی که شرکت‌های خصوصی در حریم خلیج‌فارس کشیده‌اند

از همه این‌ها گذشته، قول و قرارهایی که روزی قرار بود به تهیه اطلس باستان‌شناسی خلیج‌فارس منجر شود، یکی دیگر از بدقولی‌هایی است که میراث فرهنگی با نام نبود اعتبار و ناقض رها کردن پروژه‌اش، از زیر آن شانه خالی کرده است، خبرنگار ایسنا تلاش کرد، در تماس با روح الله شیرازی - رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی از آخرین وضععیت روند تهیه این اطلس جویا شود، اما موفق به صحبت با وی نشد.

شرکت‌های خصوصی در حریم خلیج‌فارس دوستداران میراث فرهنگی این تصویر را یک نمونه اسکت پیدا شده
در محوطه بتانه و بردستان بعد از حفاری‌های غیرمجاز می‌دانند
حفاری غیرمجاز در محوطه باستانی بردستان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باستان شناسي بندر سیراف بوشهر خليج فارس کاوش محوطه تاریخی در ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۵۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، افسانه دارابی با اشاره به اجرا شدن برنامه‌های ثابت و مناسبتی در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر، بیان کرد: ما روز‌های یک‌شنبه صبح جلسه پرسش و پاسخ با عنوان "راه زندگی" داریم با یک روان شناس و روان درمانگر و بعد از ظهر روز‌های یک‌شنبه نشست کتابخوان کودکان را داریم، همچنین ساعت ۱۷:۳۰ روز‌های چهارشنبه نشست کتابخوان نوجوان برای پسران را داریم.

وی با بیان این‌که اکثر برنامه‌های این کتابخانه در روز‌های پنج‌شنبه اجرا می‌شود، اضافه کرد: پنجشنبه‌ها ساعت ۹ صبح ما نشست "گلستان خانی" داریم، ساعت ۱۰ نشست بانوان را داریم که در این نشست کتابی معرفی و در مورد آن کتاب صحبت می‌شود.

مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر ادامه داد: زمانی که بحث درباره کتاب تمام شد ما یک اختتامیه برای کتاب می‌گیریم و به‌عنوان نقد و بررسی کتاب از یک کارشناس فرهنگی استان دعوت می‌کنیم و کتاب را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد و دوستان اگر ابهامی داشته باشند در این جلسه صحبت کرده و رفع ابهام می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به جلسه‌های مناسبتی این کتابخانه، گفت: آیین نکوداشت خانم دکتر فاطمه لشکری یکی از فرهنگیان استان که کتابخانه شخصی‌شان را خانواده ایشان به کتابخانه خلیج فارس اهدا کرد‌ه‌اند در این کتابخانه برگزار می‌شود.

دارابی اضافه کرد: در این آیین حدود ۵۰۰ نسخه کتاب نفیس به کتابخانه عمومی خلیج فارس اهدا می‌شود.

وی جلسه‌های نقد و بررسی و آیین‌های رونمایی از آثار نویسندگان بوشهری را از دیگر برنامه‌های این کتابخانه عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • کشف فلزیاب از متخلفان در بختگان
  • کشف کلاه‌خود ۲۵۰۰ ساله
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • کشف فلزیاب از متخلفان در شهرستان فارس
  • ورود پژوهشگران ایرانی به «باستان شناسی جنایی» برای نخستین بار