Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سالم حسین زاده شورجانی در ششمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی که با رونمایی از نسخ خطی، اسناد و آثار موزه‌ای با موضوع خلیج فارس همراه بود، گفت: وجود اسناد و مدارک منابع خطی، نقشه‌ها، مهرها، اشیاء موزه‌ای و انواع مستندات تاریخی نشان واضح و روشنی بر نام همیشگی خلیج فارس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این خصوص با استناد به منابع تاریخی گفت: در کهن‌ترین منابع از سده‌های پیش از میلاد در همه زبان‌ها و زمان‌ها و در ادبیات جهانی نام پارس و ایران عجم و نام خلیج مناطق جنوبی آن به فارسی دریای پارس و خلیج فارس، به عربی بحر عجم بحر مکران و بحر پارس و در زبان لاتین پرشین گلف و در منابع رومی و یونانی سینوس پرشین با این متون کهن عجین شده است.
وی تصریح کرد: علاوه بر دلایل متعدد تاریخی به دلایل حقوقی و بین‌المللی و استفاده‌های پرکاربرد و مستمر در اسناد سازمان‌های بین المللی و قرارداد‌های رسمی و کنواسیون‌های بین‌المللی و نقشه‌های رسمی و اعتراف روشنفکران و سیاستمداران و مورخان به این خلیج همواره خلیج فارس می‌گفته اند.
گفتنی است، سند انعقاد قراردادی بین محمد زکی خان سردار فارس و سرحددار انگلیس در هندوستان پیرامون همکاری‌های متقابل جهت برقراری امنیت در بنادر و جزایر واقع در خلیج فارس و توافق بر سر حضور نیرو‌های انگلیسی در آن حدود که به تاریخ ۱۲۳۸ ق منعقد شده است از جمله اسنادی بود که در این جلسه رونمایی شد.
نامه شرکت کشتی‌رانی هلند خلیج‌فارس به سید جلال‌الدین تهرانی جهت مراجعه و دریافت برگ حواله تحویل کالا به تاریخ ۱۳۳۷ ش و سواد عریضه روسای ایرانی ساکن کویت به شیخ محمد خالصی در خصوص تعدی عبدالعزیز بن مسعود، حاکم نجد به ایرانیان ساکن کویت و درخواست مذاکره با سردار سپه برای توجه به ایرانیان دور از وطن و تسلط اجانب بر جزایر ایرانی خلیج فارس به تاریخ ۱۳۴۲ ق از دیگر اسنادی بود که در این سه شنبه فرهنگی رونمایی شد.
دستور تلگرافی حسین قلی خان نظام السلطنه مافی به شوکت الملک جهت توقیف کاروان حامل سلاح از مبداء خلیج فارس به مقصد افغانستان و اعلام نتیجه آن به تاریخ ربیع الاول ۱۳۲۶ ق، تصویر بریده روزنامه الوطن حاوی یک سند تاریخی از نامه شیخ مبارک الصباح، امیر کویت، و تصریح به کلمه «خلیج فارس» به تاریخ جمادی الاول ۱۴۲۷ ق، جواز نامه صادره توسط دولت انگلیس در خلیج فارس مربوط به حمل مال‌التجاره از بندر بوشهر به داخل ایران برای محمد شفیع تاجر کازرونی به تاریخ ۱۳۱۷ ق و صورت قیمت اجناس و کالا‌های تجاری در بازار‌های انگلیس و هزینه تحویل آن در بنادر خلیج فارس به تاریخ ۱۳۲۴ ق دیگر اسناد مرتبط با خلیج فارس است که در این جلسه رونمایی شد.
نقشه اهدایی توماس کلستیل رئیس جمهور اتریش در سال ۱۳۸۴ به مقام معظم رهبری که با زبان آلمانی و در ابعاد ۵۶*۴۶ س. م است از جمله اشیاء موجود در موزه‌های آستان قدس رضوی بود که در این جلسه از آن رونمایی به عمل آمد. در این نقشه که در قرن ۱۹ میلادی ترسیم شده نام خلیج فارس با عنوان پرشین گلف به وضوح به چشم می‌خورد.
همچنین کره جغرافیایی ساخت نیوتون و پسر در قرن ۱۹ میلادی و کره جغرافیایی مالبی که نام پرشین گلف در آنان به چشم می‌خورد و در گنجینه نجوم آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود نیز از دیگر اشیاء موزه بود که در این جلسه فرهنگی معرفی شد.
نسخه خطی کتاب جغرافیایی المسالک و الممالک اصطخری متعلق به اواخر قرن هفتم هجری نیز از دیگر آثار مستند در خصوص نام خلیج فارس در اسناد و مدارک تاریخی بود که در این جلسه معرفی شد.   انتهای پیام//ف.ح     اسناد کهن پیش از میلاد مسیح گواهی بر سابقه تاریخی نام خلیج فارس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آستان قدس اخبار فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۵۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه فردا ۳۰ فروردین‌ماه روز بناها و محوطه‌های تاریخی جهانی نام‌گذاری شده است، اظهارداشت: هدف از نام‌گذاری و گرامی داشت این روز، تشویق افراد و جوامع محلی به آگاهی افزایی درباره اهمیت میراث فرهنگی در زندگی، هویت و اجتماع آن‌ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده روزهای ۳۰ و ۳۱ فروردین‌ماه برنامه‌های بزرگداشت این روز جهانی در سطح استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فارس فردا در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در این برنامه نشست بین‌المللی تخصصی، قدردانی از پیشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد مؤثر در تحقق مسئولیت اجتماعی و مدیران دولتی و مراسم رونمایی از سند مالکیت مجموعه هانی تخت جمشید برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: محور اصلی نشست‌های تخصصی این برنامه شامل آمادگی، واکنش و بازیابی بناها و محوطه‌های تاریخی در برابر بلایا و حوادث به‌ویژه بحران فرونشست در محوطه‌های باستانی استان است.

ثابت اقلیدی در رابطه با سند مالکیت تخت جمشید گفت: در راستای تثبیت و صدور اسناد مالکیت اماکن تاریخی و میراث فرهنگی استان و با همکاری اداره ثبت‌اسناد و املاک این استان، سند مالکیت مجموعه میراث جهانی تخت جمشید به نام میراث فرهنگی صادر شده است.

وی ادامه داد: فردا هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نیز پنل تخصصی تزئینات آجری در بناهای تاریخی شیراز در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی برگزار می‌شود.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه پنل تخصصی با همکاری انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی استان فارس برگزار می‌شود، افزود: در این برنامه اساتید حوزه مرمت در قالب سخنرانی به مباحث تخصصی حوزه میراث فرهنگی شامل اصطلاحات و شناخت انواع تزئینات آجری، نحوه اجرای تزئینات آجری، دانش بومی در علم مدرن، کوره‌های آجرپزی در شیراز و اساتید سنتی آجرتراش ابزارها و نحوه انتقال هنر آجرکاری می‌پردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده نیز گردهمایی ۳۰۰ نفر همیاران دانش‌آموزی میراث فرهنگی استان با همکاری اداره کل آموزش‌وپرورش استان در مجموعه فرهنگی و تاریخی ارگ کریم‌خانی برگزار می‌شود.

وی به اجرای تورهای تخصصی بازدید از اماکن و بناهای تاریخی سراسر استان اشاره و تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده شنبه هفته آینده نیز با همکاری انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس هم نقشه قدیمی بافت تاریخی شیراز رونمایی می‌شود.

کد خبر 6081056 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • ‌سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید فردا رونمایی می‌شود
  • یک واقف آمریکایی ۱۰ هزار قطعه تمبر به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد
  • اهدای بیش از ۱۰ هزار قطعه تمبر و سکه‌ به موزه آستان قدس ضوی
  • اهدای ۱۰ هزار قطعه تمبر مسلمان آمریکایی به موزه رضوی
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» رونمایی می‌شود
  • بانوی قهرمان کشتی آلیش مدال خود را به موزه حرم رضوی اهدا کرد