Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@07:39:59 GMT

دراگون ۱۰۰ تراشه حاوی سلولهای بدن را به فضا می برد

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۷۴۷۵

دراگون ۱۰۰ تراشه حاوی سلولهای بدن را به فضا می برد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، امروز (یکم می) کپسول دارگون محموله‌ای شامل نانو ذرات حامل دارو، بیورآکتوری که با جلبک کار می‌کند، یک پلتفرم میکرو جاذبه و انواع مختلفی از «ارگان روی تراشه» (یا ارگان تراشه) را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برد.

این در حالی است که خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول بررسی و باز کردن انبوهی از محموله‌هایی هستند که کپسول سیگنوس هفته گذشته به آنجا برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌هرحال کپسول دراگون بیش از ۱۶۹۱ کیلوگرم بار شامل ابزار و تجهیزات را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) می‌برد. هنگام بازگشت نیز این کپسول ۱۰۲۹ کیلوگرم بار شامل آزمایش‌های مختلف را برای تحلیل به زمین بر می‌گرداند. کپسول مذکور همراه یک موشک فالکون ۹ به آسمان پرتاب می‌شود.

این هفدهمین مأموریت تأمین ذخیره‌ای است که اسپیس ایکس برای ایستگاه فضایی بین المللی انجام می‌دهد. کپسول مذکور از مقر کیپ کاناورال به آسمان ارسال می‌شود.

به نوشته فاکس نیوز، در این محموله حدود ۱۰۰ تراشه به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌شوند. این تراشه‌ها حاوی سلول‌های انسانی هستند.

به‌هرحال ارگان روی تراشه‌ها به دانشمندان کمک می‌کند رفتار سلول‌ها در میکرو گرانش را بررسی کنند. در همین راستا دانشمندان انواع مختلفی از بافت تراشه را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌کنند. دانشگاه MIT ارگان تراشه‌هایی از بافت‌های غضروف، استخوان و نوعی بافت مفصل تهیه کرده است. بیمارستان کودکان فیلادلفیا بافت ریه روی تراشه و دانشگاه واشنگتن بافت کلیه روی تراشه را توسعه داده‌اند که همراه این محموله به فضا ارسال می‌شود.

تراشه توسعه یافته دانشگاهMIT برای مطالعه توانایی استخوان و غضروف برای احیا پس از خسارت به فضا ارسال می‌شوند. تراشه حامل بافت کلیه نیز چشم اندازی به آغاز بیماری پیشرفته کلیه در محیط میکرو گرانش فراهم می‌کند.

تراشه حاوی سلول‌های ریه نیز برای مطالعه تأثیر پاتوژن ها روی این عضو بدن ارسال می‌شود.

البته در ماه دسامبر اسپیس ایکس نخستین مجموعه از ارگان تراشه‌ها را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد. این ارگان تراشه‌ها نیز در مأموریت بازگشت دراگون به زمین ارسال می‌شوند.

کد خبر 4605231

منبع: مهر

کلیدواژه: ناسا ایستگاه فضایی بین المللی تحقیقات علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۷۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل و بیستمین کنگره فناوری سلول‌های بنیادی، ۷ تا ۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ توسط پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در شهر تهران برگزار می‌شود.

تاکنون بیست و چهار دوره از این کنگره علمی- بین‌المللی که زمینه ساز پژوهش‌های مشترک علمی است با حضور گسترده دانشمندان از سراسر جهان با موفّقیت انجام شده است.

دو کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل و فناوری سلول‌های بنیادی به زبان انگلیسی و سمینار پرستاری و مامایی به زبان فارسی با امتیاز بازآموزی خواهند بود.

علاقمندان می‌توانند چکیده مقاله‌های علمی خود را تا نیمه اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ به پژوهشگاه رویان ارسال کنند. بهترین مقاله‌ها، پس از داوری نهایی ۱۵ تیرماه اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳۱  فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • محموله ۲۸ تنی مواد غذایی به مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان ارسال شد
  • سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)
  • ناسا برخورد زباله‌های ایستگاه فضایی با خانه مردی در فلوریدا را تایید کرد
  • سقوط یک شی عجیب از فضا بر روی خانه‌ای در آمریکا
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • چرا باید به مدار‌های مختلف فضا ماهواره ارسال کنیم؟
  • برای ارسال کمک‌ها به غزه به آتش‌بس فوری نیاز داریم
  • تراشه‌ای که گوشت حلال را تشخیص می‌دهد
  • برخورد زباله فضایی با خانه‌ای در فلوریدا