Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-24@22:02:17 GMT

یادداشت: کمیته انضباطی استقلال رای ندارد

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۸۶۳۰

یادداشت: کمیته انضباطی استقلال رای ندارد

برای کاهش خشونت های فوتبالی باید به بزرگترین مبدا قانون گذاری فوتبال رجوع کنیم که چگونه با ناهنجاری های فوتبال در هزاره سوم میلادی رفتار می کند. در این زمینه فیفا چهار راهکار برای اجرای قانون تعیین کرده است

به گزارش" ورزش سه" خشونت در فضای ورزشگاه های فوتبال ایران به موضوعی نگران کننده تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از اتفاقاتی که در بازی پرسپولیس و سپاهان رخ داد به طور رسمی مشخص شد که عملا تمام ورزشگاه های فوتبال می توانند مکان ناامنی برای هوادارانی باشند که می خواهند از این سرگرمی جذاب لذت ببرند. با وجود شعارها و برنامه هایی که هیچگاه به طور کامل برای پیشگیری از بروز این اتفاقات اجرا نشدند به نظر می رسد امروز زمان آن است که باید سرانجام  راهکار رسیدن به یک نتیجه راهبردی و کامل را پیدا کرد. استناد و اجرای صریح قانون می تواند یکی از اصلی ترین مسایلی باشد که فوتبال ایران برای فرار از این بحران های بزرگ به آن نیاز دارد. در زیر یادداشت غلامرضا رفیعی حقوقدان ورزشی را در رابطه با پیشگیری و مقابله با خشونت در ورزشگاه ها می خوانید:

 

با توجه به تجربیات بین المللی که دارم نسبت به ناهنجاری ها در فوتبال ایران می گویم؛ فوتبال یک ورزش و تابع قوانین و مقررات جهانی است که توسط فیفا تایید شده و در دنیا به صورت یکسان اجرا می شود. این قوانین مانند قوانین راهنمایی و رانندگی ثابت است.


برای کاهش خشونت های فوتبالی باید به بزرگترین مبدا قانون گذاری فوتبال رجوع کنیم که چگونه با ناهنجاری های فوتبال در هزاره سوم میلادی رفتار می کند. در این زمینه فیفا چهار راهکار برای اجرای قانون تعیین کرده است.


*گام اول: قانون گذاری صحیح و روز آمد: جرم به مانند تمام رفتارهای انسانی به روز انجام می شود و متفاوت از برخی از اعمال خلاف قانون گذشته است لذا نیاز به قانون به روز دارد. فیفا در 2 سال گذشته، اساسنامه، آیین نامه انضباطی و آیین نامه اخلاقی خود را به روز کرده است و تمام فدراسیون و کنفدراسیون ها موظفند اساسنامه را براساس آنها تغییر دهند.


این تغییرات در حالی است که آیین نامه اخلاق و اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران از سال 90 دست نخورده باقی مانده و قابلیت نگه داری در موزه ها را دارد!البته تشکیک های فراوانی در زمینه تصویب اساسنامه ایران وجود دارد.


*گام دوم : اجرای قانون توسط مجریان حائز شرایط: آیا مجریان قانون در ارکان قضایی فوتبال این قوانین را خوانده اند. حائز شرایط یعنی چه؟ آیا از لحاظ شیوه انتخاب، مدت انتصاب و اختیارات دارای شرایط درج شده در قوانین سه گانه فیفا هستند؟


بدون شک سئول نشینان از این سه کتابچه فقط دخالت دولت در فوتبال را برجسته کردند و آن را برای ماندگاری خود به کار می گیرند. در این قوانین بندی وجود دارد که اعلام کرده است اعضای ارکان قضایی نباید وامدار رییس یا هیات رییسه باشند. اگر این قانون نبود کمیته قضایی توانایی برکنار کردن سپ پلاتر را نداشت.


*گام سوم: سرعت در رسیدگی: در قوانین فیفا آمده است اگر کسی توانایی حضور در کمیته تحقیق را نداشت باید رکن تحقیق به آن شهر مسافرت کند. اگر چنین چیزی باشد بدون شک مساله کوچک یک بازیکن به شورش خیابانی کشیده نخواهد شد. اگر هواداران از اجرای سریع عدالت ناامید شوند بدون شک رفتاری خلاف قانون در پیش خواهند گرفت.


درست است برای تحقیق بیشتر و دقیق نیاز به تحقیقات پلیسی بیشتر است اما در ایران چند پرونده تخلف و تبانی داشتیم که به سرانجام رسید و افکار عمومی قانع شدند. آیا همه پرونده ها این همه زمان و محرمانه بودن نیاز دارند؛ نباید پشت این پرونده ها سنگر بگیرند. قوانین سه گانه فیفا تصویب و به فدراسیون ها اعلام شده است اما چرا مسوولان ایرانی که در زمان تصویب این سه قانون و آیین نامه به آن رای مثبت دادند هیچگاه به آن عمل نمی کنند. به نظرم اجرای کامل این قوانین می تواند ناهنجاری های فوتبال ایران را تا حدود زیادی کاهش دهد.


*گام چهارم: شفافیت در رسیدگی یکی دیگر از قوانین چهارگانه فیفا برای کاهش ناهنجاری ها است. همانگونه که نظریه کارشناسی باید اعلام شود در قوانین فیفا آمده است باید اعلام شود که دلیل رسیدگی چه چیزی است؟ خیلی خوب است که افکار عمومی از دلیل رسیدگی و استماع شهادت شهود باخبر باشند البته باید برخی از حقوق شهروندی را از این قواعد جدا بدانیم .


اما برخی افراد قواعد عمومی و اخلاقی را با حریم خصوصی و شخصی اشتباه گرفته اند. درست است نام اخلاق بر آن گذاشته شده اما تعریف فیفا از اخلاق متفاوت از اخلاق ارشادی است. زمانی که به عنوان شاکی وارد این کمیته ها می شوید ترس از جابجا شدن شاکی و متشاکی وجود دارد و ترس از دستگیر شدن وجود شما را فرا می گیرد.


در زمینه چرایی ورود نکردن فیفا به تخلفات فوتبالی در ایران باید گفت فیفا قوانین و مقررات داخلی و بین المللی فدراسیون و کنفدراسیون های تحت نظر را با قوانین خود انطباق می دهد؛ در مورد مسائل داخلی تا زمانی که نامه ای از یک شخص خاص یا فوتبالیست به فیفا ارسال نشود این نهاد به بحث اجرای قانون ورود نخواهد کرد.


کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش که امور حاکمیتی ورزش را انجام می دهند باید از تمام فدراسیون ها بخواهند که آخرین قانون و مقرارت خود را با قانون و مقررات فدراسیون جهانی تطبیق دهند و با صراحت اظهار نظر کنند که آیا قوانین و مقررات با قوانین جهانی همخوانی دارد یا خیر؛ اگر همخوانی نداشت کمیته اخلاق می تواند رییس و اعضای هیات مدیره را مورد بازخواست قرار دهد.


اما مساله اصلی کمیته اخلاق و ارکان قضایی است که خود منتخب رییس هستند و نمی توانند ایرادی به دستورات آنان داشته باشند. به نظر من کمیته ملی المپیک، قوه مقننه، وزارت ورزش و سازمان بازرسی ایران باید به فدراسیون ها نامه بدهند که پاسخگوی عملکرد خود باشند؛ عملکردی که منطبق بر قوانین بین المللی است.


در تمامی جلساتی که منجر به تصویب قوانین فیفا شده است رییس و چند تن از اعضای فدراسیون فوتبال ایران حضور داشتند و به آن رای داده اند. اما چرا به آن عمل نمی کنند؟


فدراسیون بر اساسنامه داخلی تاکید می کند و این در حالی است که فیفا به عنوان مرجع عالی فوتبال در سال 2018 اساسنامه خود را به روز کرد؛ آیا فیفا در اشتباه بوده؟ چرا اساسنامه فدراسیون ایران به روز نمی شود؟ اساسنامه باید به گونه ای باشد که رییس را مستبد نکند.


در قوانین فیفا تمام الزامات برای برخورد با ناهنجاری ها تعیین شده است و اگر به صورت کامل اجرا شود بدون شک تاثیر فراوانی دارد اما کمیته قضایی فدراسیون فوتبال ایران به گردابی تبدیل شده و در دور باطل قرار گرفته است.


وقتی که مجری قانون جهل به قانون دارد چگونه می تواند اجرا کننده همان قانون در فدراسیون فوتبال باشد؟! چرا دوره های آموزشی برای مدیران و بازیکنان فوتبال ایران تشکیل نمی شود؟ در واقع بی توجهی به این کار موجب شد تا در جام ملت های 2019 آسیا در امارات، ما در بازی برابر ژاپن هم اخلاق و هم نتیجه بازی را واگذار کنیم.

 

*غلامرضا رفیعی حقوقدان ورزشی

کمیته انضباطی

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: کمیته انضباطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۸۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکاتبه فدراسیون فوتبال با AFC و حل مشکل مالکیت سرخابی‌ها

رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال اعلام کرد مشکل مالکیت استقلال و پرسپولیس با خصوصی‌سازی حل شده است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، مصطفی زارعی رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای اعلام کرد پس از نهایی شدن واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس، طی مکاتبه‌ای با AFC به این کنفدراسیون اعلام کرده که مشکل مالکیت مشترک سرخابی‌ها برطرف شده است.

مصطفی زارعی در این مورد اظهار داشت: «اسنادی که داشتیم را به AFC ارسال کردیم و با آنها چک کردیم و مشکل حل شده است. دیگر حرف و حدیثی در این خصوص باقی نمانده است».

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  •  شمس‌آذر قزوین به جریمه نقدی محکوم شد
  • جریمه سنگین دروازه‌بان تیم ملی در جام جهانی
  • مکاتبه فدراسیون فوتبال با AFC و حل مشکل مالکیت سرخابی‌ها
  • فحش‌های پول‌ساز! ۴۵۰ میلیون درآمد فدراسیون از ۳ پرونده
  • فحش های پول ساز / ۴۵۰ میلیون درآمد فدراسیون از ۳ پرونده
  • جریمه نقدی و محرومیت برای سرمربی آلومینیوم اراک
  • اعتراض استان مرکزی به رأی کمیته انضباطی برای سیدحسین حسینی
  • مربی استقلال محروم و جریمه شد
  • کاپیتان استقلال با وجود دلجویی محروم شد
  • محرومیت سنگین یک پرسپولیسی تعلیق شد